Dílo #47613
Autor:weitinger
Druh: Denní (s)potřeba
Kategorie:Próza/Úvaha
Zóna:Jasoň
Datum publikace:07.03.2008 23:32
Počet návštěv:5981
Počet názorů:22
Hodnocení:1 1 2
Patří do archívu:<Soukromý> stanislav: angažovaná díla,
<Soukromý> Pomerančová: závratní

Plevelná hudba nikomu nevadí?

Když na portálu seznam.cz zadáte do vyhledávače výraz  plevelná hudba, první odkaz je od mé ze všech nejdražší /tohle úsloví s oblibou používal Ephraim Kishom, vypůjčil jsem si ho, mockrát děkuji/. Reagovala na hudbu, která je vtíravá, vlezlá, všudypřítomná…a nazvala ji Plevelná hudba. Vzhledem k tomu, že jsou mezi námi tací, co netuší, v čem je problém, dovolil jsem si malé zamyšlení nad tímto negativním jevem současnosti.


Nešvary kolem hudby jsou poprvé nastíněny nejmladším posluchačům v učebnici hudební výchovy pro sedmé třídy základních škol. Autorskému kolektivu pod vedením
Alexandrose Charalambidise bylo jasné, že tohle téma do osnov nepochybně patří /jsme kulturní národ, nebo si na něj jen hrajeme?/. Je třeba děti obeznámit s hudbou nižší kategorie a upozornit, jak působí na jedince. Výuka ve škole se samozřejmě nezabývá pouze touto tematikou, ale seznamuje děti i s ostatními negativními jevy, jako např. drogami mezi muzikanty /V tomto ohledu vyzněly nejhůře šedesátá a sedmdesátá léta 20. století, žánr populární hudby zvaný rock´n´roll, někdy zkratkovitě pouze rock. Autor, který nebral halucinogeny, jako by nebyl, démon v něm skládal ty správné písně./, alkoholem, cigaretami, ale i přemírou finančních prostředků poskytující hudebníkům téměř neomezené možnosti. Následovaly excesy typu: předávkování drogami /Jim Morrison, Jimi Hendrix, Kurt Cobain…/ nebo smrt po požití nadměrných dávek alkoholu /Elvis A. Presley, Jiří Schelinger…/.


Ale zpátky k tzv. Plevelné hudbě. Co si pod tímto pojmem představit? Těch ukazatelů je víc, pojďme se na ně podívat.

Nejprve si dovolím krátký exkurs do období ranného baroka, ke dvoru francouzského krále Ludvíka XIV. Zde působil famózní hráč na violu da gamba Marin Marais /1656–1728/, žák J.-B. Lullyho. Měl neobyčejný věhlas, jeho hudba zářila, přivedl k vrcholu hru na tento nástroj. Dnešním sloganem - mohl si klást podmínky, mecenáši a posluchačstvo mu leželo u nohou. Co to má společného s naším tématem? Marin Marais a plevelná hudba? Taková nevšední nádhera! Ovšem. Jeden z jeho učitelů de Sainte Colombe s tímto postupem nesouhlasil. Sláva a peníze, to není pro skladatele ta správná inspirace, tvrdil. To byl první náznak kritiky komerce v hudbě. Pokora, trpělivost a studium nás přenesou na pomyslnou hranici, kde se rozhoduje, co je hudba konzumní a podbízivá, co je umění. Cesta k tomuto poznání trvá celý život, jeho žák ji opustil příliš brzy, odtud pramenila ona kritika.
 

Názor starého pána budí úsměv na tváři. Dnes není restaurace, baru, supermarketu, kde by něco neznělo /nejhorší je to v období adventu/. To něco  nesmí rušit, musí to pouze vytvářet zvukovou kulisu neboť, jak se zdá, člověk deformovaný civilizací si už asi nedokáže představit ticho, a dokáže-li, bojí se ho. Hudba jako kulisa či zvuk otupuje citový život lidí, tito ztrácejí orientaci v kategorii vkusu, ochuzují si tak svůj citový život a vnímání. Cílem je zřejmě ohlušit a vymazat z mozku jakoukoli myšlenku.

Stejné je to s rádii kolem nás. Všudypřítomný hluk je velký problém. Když pominu nadměrnou hlasitost, kterou se nehodlám v tomhle textu zabývat /ušní, nosní, krční oddělení našich klinik by jistě řeklo svůj odborný názor zasvěceněji/, tak repertoár, valící se na nás po vzoru známé britské kapely kamenných staříků, svou agresivitou zdárně naplňuje heslo kýč-nostalgie-malost celého světa, spojte se. Dramaturgie se omezuje na dobu, kdy ten či onen redaktor dospíval a co v té době poslouchal. Jiné období je mu cizí, buďto z neznalosti nebo prostě nechce riskovat něco pro něj nové. Interpret zde má svých několik skladeb, které se vysílají kolovrátkovým způsobem pořád dokola.
 

Jsou výjimky. Většinou žánrová rádia, kde stanice dbá na výběr repertoáru, dnes běžně dostupné na internetu /možnost výběru skladeb dle vlastních požadavků je čím dál častější/. V éteru převládá rádio jako kulisa. Kulisa k čemukoliv. Nedávno jsem dostal na diskusním fóru otázku, zda bych nemohl poradit pěknou jazzovou hudbu k romantické večeři ve dvou /chtěl jsem mu říct, že se k takovým účelům skládala divertimenta – hudba k jídlu a pití, něco jako křupky a oříšky, chce se dodat/. Posluchači asi víc nepotřebují. Já dodávám, braňme se, vypnout knoflík nestačí, za rohem číhá další…


Dám příklad z rodného města, ze Znojma. V ulici pod gymnáziem je pěkná, útulná restaurace, komponovaná ve stylu a lá Čína /však je to také její přízvisko/. Personál je příjemný, jídla exotická a velmi chutná, prostředí vkusné, ale… Na barovém pultu stojí hi.fi. věž, ze které se neline ani Yungchem Lhamo, Lama Gyurme, Nusrat Fateh Ali Khan a podobní čínští nebo asijští umělci. Buší zde klasika českých a moravských restaurací: radio Evropa, Blaník, Radiožurnál, Kiss a podobné hrůzy /všichni víme z čeho se skládájí playlisty těchto stanic – převládá Farna, Ledecký, Olympic…/. A nám nezbývá než tiše trpět nebo tam nechodit.


Nebo ty telefony. Někomu volám a během čekání mi otravuje život pěkná milá písnička, na kterou ale nejsem naprosto zvědavý. Mám svoji náladu, svoje rozpoložení - a do toho Natalia Oreiro!!!


Dalším, neméně závažným příkladem hudby otravné, až vlezlé, je televize. Asi nejhorší je to u reklam. Když se objeví náznak pěkné melodie, je vzápětí utnut, čas 20 sekund na jeden reklamní šot je limitující. To v tom lepším případě. Tvůrci těchto klipů se drží zásady starých stalinistů, totiž: čím hůře, tím lépe. Na vrzání, kvílení a řvaní nejspíš nachytají nejvíc potenciálních zákazníků. Nevím!? Podobné je to i u filmů, kde s naprosto chladným kalkulem neustále vykrádají klasická díla světových autorů. Kdyby jim alespoň dali nový, modernější kabát nebo aspoň zvuk. To nepřichází v úvahu. Autorská hudba je vzácností, převládá various artists, tzv. směsky nostalgických hitů z nedávných let.

Těch příkladů plevelné hudby má každý kolem nespočet. Stačí se rozhlédnout a zamyslet. A jako plevel na zahradě je třeba zlikvidovat, tak i plevel v hudbě kolem je nutné ničit všemi prostředky. Zatím ještě přesně nevíme jak, ale paprsky naděje se rýsují. Např. Svaz pracovníků v obchodním řetězci Hanna zakázal pouštět koledy na svých pracovištích. Nedivím se, slyšet Ježišku, miláčku od rána do večera, ještě k tomu v pracovní době, to by rozhodilo i otrlé.

Nakonec ještě zmíním, že zvuková kulisa se dá zkomponovat kvalitně. Jeden příklad za všechny: Brian Eno. Tenhle britský novátor už v sedmdesátých letech pochopil, že na terminálech letišť bude znít něco. Tak nelenil a v roce 1978 složil opus Music for Airports, hudbu pro letiště. Je to navození atmosféry před odletem, během čekání, odbavování, po příletu. Hudba je to minimalistická, nenásilná, plynoucí v čase a prostoru. Někdy si ani nevšimnete, že něco hraje.

Přeji hezký zvuk a dobrou náladu při poslechu neplevelné hudby.

 

Prameny:

A. Charalambidis a kol.: Hudební výchova pro 7. ročník ZŠ

Vladimír Franz - konference USITT v Denveru, USA; text v časopise Theatre Design & Technology, léto 2000

Návštěva Čínské restaurace, ul. Studentská, Znojmo 1990-2008
Sci-fi vize, rok 2032 EU
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:anfixqq5ldte

Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'weitinger', 08.03.2008 19:35.

Názory čtenářů
08.03.2008 08:38
miirdas
za podobné výroky bych trestal smrtí a mučením. vymýtit plevelnou hudbu? vůbec nepomýšlíš na to, že ne všem se nějaký jazz nebo klasika musí líbit. také nějakou hudbu považuji za plevelnou, neposlouchám ji tedy. místa která navštěvuji si obvykle vybírám právě podle hudebního doprovodu. že někomu na chvíli zazvoní telefon bych za nějaké výrazné pohoršení nepovažoval.

naprosto nebereš v úvahu lidské individum, proč je hudba komerční? protože jí lidé chtějí poslouchat. ale za komerčního můžeš klidně považovat mozarta nebo bacha, ivone sanchez i miles davis. mimoto si občas rád poslechnu hudbu za plevelnou považovanou. nějaké raggajungle, drum and bass nebo tekno naprosto výtečně odreaguje, stejně jako si rád po ránu pustím artic monkeys nebo the dead 60´
08.03.2008 09:13
stanislav
miirdas by mučil, já bych jen si poťukal na čelo, takhle objevovat Ameriku se nedá! stokrát napsané a slyšené je taky plevel...
08.03.2008 09:16
weitinger
...nikde jsem nezmínil, že jazz a klasika je to pravé...ale mučit?
08.03.2008 09:49
miirdas
 
weitinger napsal(a):
...nikde jsem nezmínil, že jazz a klasika je to pravé...ale mučit?
jo, mučit každého, kdo není schopen akceptovat názor druhých
08.03.2008 09:52
tvrz
Máme demokracii! Také nejsem nadšený posluchač koled, ale nenapadlo mě sestavit petici proti: snad ten strach, že jen mně to vadí....a tak volím rychlonákup...radio pouštím jen když chci, a když mi někdy jde něco hodně na nervy v restauraci, slušně požádám o vypnutí zdroje, není-li vyhověno, jdu jinam. Plevel nehubím: taková kopřiva, pampeliška, sedmikráska: ó léčivé! Snad i ta plevelná hudba mi umožňuje uvědomit si kvalitu...
08.03.2008 10:20
postmoderní rampouch
lobos napsal(a):
Hendrix zemřel na předávkování léky a v době smrti byl údajně úplně čistej...

No přesně, měl potíže se spánkem a vzal si víc prášků na spaní. Stejně tak lživé je tvrzení o Morrisonovi a Schelingerovi. Je to špína, takhle lživě pomlouvat lidi, kteří toho dosáhli poněkud víc než autor článku.
08.03.2008 11:06
Albireo
Nemohu zasvěceně diskutovat o příčině smrti celebrit. Ale polemizoval bych o správnosti psaní slov jako "výjimky" nebo kombinace interpunkčních znamének (kombinace ?/. nebo ./, je silně plevelná.) Mimochodem ta slavná koleda je "Ježíšku, panáčku" :-)
08.03.2008 12:04
postmoderní rampouch
Nemůžeš chtít od takového blábolu kvalitu.

Mimochodem - tu teorii o "správné" a "nesprávné" hudbě už tu "úspěšně" 40 let razili komouši. Autore, máš tytéž sklony určovat druhým, co jo a co ne. Je mi z toho fakt šoufl.
08.03.2008 12:58
stanislav
souhlasím s rampouchem. ten text je fakt dost hroznej. po všech stránkách.
09.03.2008 19:37
animovaný medvídek
lobos napsal(a):
léky a v době smrti byl údajně úplně čistej...
Tak to sem slyšel uplně jinou informaci - že se udusil vlastními zvratky..
A Schellinger zabil alkohol nepřímo (spadl z toho mostu)
Text mi hroznej nepřijde,trochu sem nad tim zapřemejšlel a došlo mi,že někdo tu hudbu bere (třeba já) a někdo na to dlabe,tak bych to moc neřešil.
09.03.2008 23:02
weitinger
Paráda!
Vidím chlapci, že první lekci o plevelné hudbě máte za sebou, tolik emocí jsem ani nečekal. Koukejte kolem, poslouchejte a asi tak za rok si povíme, zda jste opravdu žádnou nepotkali, jak se tady kasáte.
Petr

PS: Ty komouše si laskavě odpusťte. Taky nikoho neurážím.
10.03.2008 17:23
Atyska
o tom sporu de Saint Colomba s Marinem Maraisem byl krásný film, jen si vzpomenout na název..... chjo, skleroza nebo Alzheimer?
11.03.2008 07:53
weitinger
Všechna jitra světa
11.03.2008 12:35
Atyska
weitinger napsal(a):
Všechna jitra světa
jo, to je přesně on! Dík:)
31.07.2008 08:17
henadi
jen taková vsuvka...kurt cobain si ustřelil hlavu:), nepředávkoval se
05.05.2009 17:28
Rušivej element
Nezlob se, ale když už něco chceš brát takhle na vážno a vymezovat pojmy měl by ses vyvarovat faktickejch chyb a nepodložených informací a že jich tam máš povícero.

Je třeba děti obeznámit s hudbou nižší kategorie a upozornit, jak působí na jedince. Výuka ve škole se samozřejmě nezabývá pouze touto tematikou, ale seznamuje děti i s ostatními negativními jevy, jako např. drogami mezi muzikanty


Extra tady po tý pasáži mi běhá mráz po zádech, to spíš překousnu, že z alkoholika morrisona děláš narkomana. Občas je taky vhodný přečíst si k problematice víc než jednu "nejpopulárnější" knihu. Ale zpátky k tomu výňatku - neumím si představit, jak moc nedozírné následky ve vývoji dítěte by měla selekce hudby od útlého věku, vtloukaná pravidelně dvakrát týdně do nebohých hlav. Pravděpodobně by z takových individuí vyrostla emoční monstra, bez schopnosti utvářet vlastní názor - sebral bys jim celou rebelii, celou radost z objevování. Jinak co se týče drog, na které tu narážíš, ony neprochází pouze hudebnickými kruhy, ale celým uměleckým spektrem...ostatně myslím že by byl zajímavej i průzkum jak to vypadá u manažerů například.

Abych to shrnul tvůj příspěvek mi přijde od základu, ideově nesprávnej a to, že se zaštiťuješ franzem v literatuře bodově taky moc nepomáhá...
05.05.2009 17:29
Pan Japko
jako dám to, ale až si přečtu noviny, ty mi přijdou zajímavější, no jo blesk
05.05.2009 17:46
Pan Japko
bude rock? bude rock? A to hned! Wet Panties vole, koncerty plný chlastu sprosťáren a mužskejch hrudí hehe
přijd někdy:D
jinak ten text je dost na nic, rádoby nějaká teze, která neni moc rozvedená z pochybnejch zdrojů, supr metodická práce:D
07.05.2009 13:11
weitinger
Omlouvám se, nenapadlo mě, že se tu najdou jedinci, co nepochopí takhle jednoduchý článek. Příště zkusím speciálně pro Tebe napsat něco jednoduššího s důrazem na fakta (ať jsou jakákoliv a pro článek druhořadá). Protože jestli si vzal Jim M. v den kdy zemřel víc whisky nebo LSD, o tom text opravdu není (nehledě na to, že oficiální verze z úmrtního listu je srdeční zástava). A taky nevím, kdes sebral, že chci dětem vnucovat odmala NĚJAKOU muziku. O tom není zmínka. Nota bene, co jiného děláme, když jim donekonečna do hlavy hustíme ty české selskobarokní lidovky? Řeč je o tom, že by děti odmala měly vědět, co je kvalita, co je šunt. A že je to jedinec od jedince různé...má to cenu říkat?
07.05.2009 13:21
Rušivej element
weitinger napsal(a):
Omlouvám se, nenapadlo mě, že se tu najdou jedinci, co nepochopí takhle jednoduchý článek. Příště zkusím speciálně pro Tebe napsat něco jednoduššího s důrazem na fakta (ať jsou jakákoliv a pro článek druhořadá). Protože jestli si vzal Jim M. v den kdy zemřel víc whisky nebo LSD, o tom text opravdu není (nehledě na to, že oficiální verze z úmrtního listu je srdeční zástava). A taky nevím, kdes sebral, že chci dětem vnucovat odmala NĚJAKOU muziku. O tom není zmínka. Nota bene, co jiného děláme, když jim donekonečna do hlavy hustíme ty české selskobarokní lidovky? Řeč je o tom, že by děti odmala měly vědět, co je kvalita, co je šunt. A že je to jedinec od jedince různé...má to cenu říkat?
Já se ti jen můžu omluvit, že jsi nepochopil vlastní článek....
Děti to ví...
[ << ] [ < ]

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)