Prolog |
|
Život v sedmi vteřinách |
Mám z ledu - oči nemohu vyslovit jediného slova na obhajobu svých slz 7 vteřin Tím, že se držím za ruku nezabráním pádu pohoří
z hlíny vytvořená ruka roztrhla křídlo motýla
|
|
Epilog |
|
Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'Biri', 10.02.2008 18:14.
Názory čtenářů |
11.02.2008 13:27
Natasha
|
Biri: Chápu, že o romantiku vůbec jít nemělo. Jde jen o to nahloučení motivů v kombinaci: oči-slzy-pád-motýl...To jsou takové romantické propriety, každá za sebou nese břímě patosu.
V myšlení není nikdy kýč - to jenom když je oblékneme do obrazů, které se nadužíváním "zlevnily". Proto jsem psala "klíčová slova romantiky".
|
11.02.2008 13:35
mongolský_vlk
|
na tyhle věci hodně slyším ... * |
11.02.2008 13:44
Natasha
|
břízo: Hmmm. No já jako čtenář obvykle vůbec nečtu názory pod dílem, než si přečtu dílo samotné.
Maximálně si všimnu před jeho otevřením, že už je rámování tipy, rajčaty nebo literkami, ale protože se často rozcházím se vkusem rajčatometačů a literkovačů, moc na to nedbám.
Je pravda, že někdy začnu psát názor a zjistím, že už někdo napsal identický, tak pak se k němu přidám...nebo naopak s názorem polemizuju.
že by mi někdo zkazil dojem z díla...to ne, spíš mi zkazil dojem ze sebe :)
Ale jestli je tu víc lidí, kterým moje názory vadí ve vnímání díla, nemám problém začít je psát jako skryté.
Nebo je to nápad na naprogramování nové funkce na LiTeře: Vypnout Natashu :) |
11.02.2008 14:00
--
|
bříza napsal(a): Mám pocit, že jste narazili na obecnější problém: rozdíl, mezi vnímáním čtenáře a kritika. Aneb: pokud si báseň najde osloveného čtenáře, je relevantní systematický srovnávací přístup v jejím hodnocení? Existuje vůbec cosi, jako objektivní hodnota hodná obecného respektování? Může a má kritik vstupovat mezi tvůrce a příjemce, pokud o to ani jeden z nich nestojí? Problém je stále týž... kdo vlastně dokáže vnímat dílo samo o sobě? Ze zde přítomných snad jedině právě Natasha. Jinak se na hodnocení podílejí u sympatie/antipatie k tvůrci, u Maria snaha být za každou cenu v opozici :)
Básnička dle mého soudu moc povedená není (zvlášť trhání motýlích křídel je celkem těžkotonážní klišé). Obrázek podle mě působí vedle textu jak pěst na oko.
No, a pokud jde o tu otázku: "pokud si báseň najde osloveného čtenáře, je relevantní systematický srovnávací přístup v jejím hodnocení?..." a související záležitosti, je to jako obvykle tak trošku "filozofický problém", jehož podstatu se pokusím nastínit na následujícím příkladu:
Začínající, nepříliš sečtělý "básník" stvoří dílko přetékající citem, leč formálně zpracované velmi neuměle, s použitím všech možných klišé. Nepříliš sečtělý čtenář si dílko přečte, a cítí se zasažen, obohacen, protože netuší, že podobných děl již existuje nekonečně mnoho, že rým "láska-páska" je "zakázaný" apod.
1. "Umělec" dosáhl uspokojení vyjádřením svého pocitu 2. Čtenář prožil přesně to, co hledal a co se od čtení poezie očekává. 3. V širším kontextu však nevzniklo nic, co by se vymykalo.
Stala se někde nějaká škoda? Patrně nikoliv. Naopak mohl být nastartován proces pozitivní, kdy čtenář, do té doby poezií či literaturou nezasažen, dostane chuť na další podobné prožitky, a přečte díla další a nakonec sám dojde k poznání, že ona první básnička, kterou v životě přečetl, ve skutečnosti za nic nestála - nicméně vzpomínka na to, co v něm probudila, již zůstane.
O "škodě" můžeme diskutovat ve vztahu k pěstování kulturní povrchnosti, ale má to nějaký význam? Tuhle jsem se zase dočetl, jak "skandální" knížka o Karlovi a Vendule Svobodových, sepsaná údajně na základě skladatelových pamětí redaktorkami Blesku trhá rekordy tržeb. Člověka takové zprávy otráví, ale lze s tím něco dělat?
Nechť je proces vnímání literatury privátní záležitostí každého jednotlivce. Ať je zde však přístup také k jiným názorům, které může každý dle své libosti buďto vzít na vědomí nebo ignorovat a podle toho si klestit svou vlastní cestičku. Nechť tedy je kritický hlas, ať už jakkoliv erudovaný, vnímán jako sparing partner pro čtenáře i autora.
|
11.02.2008 14:18
stanislav
|
mně se nechce už s nikým polemizovat.
jen za sebe - nižádná klišé tam nevidím, slova mi do sebe sama zapadají, téměř, jako by je někdo za Biri psal, a mám tu prostor pro představu toho, co Biri nazývá prozřením... konec konců jsem rád za avisa, protože se na tohle rád podívám znovu... mám z toho identický pocit, jako ze své věci Měnitelé forem, takže to sem drze fouknu:
2. Na tom kameni ti to došlo. Jak moc se bojíš. Jaký jsi uzlík strachů… Nevěděl jsi, proč ses na něj dostal a netušil, jak dopředu nebo dozadu a nezabít se. A ten strach povolil. A tys byl kamenem a kámen tebou… Vrátil ses, až když vše ustalo. Zbyla jen dokonalá lhostejnost, kdo jsi.
1. Můžeš se stát, čím chceš… Ženou, starcem, dítětem… Stromem, kamenem, vodou… Pouští, zvířetem… Když se nebudeš bát. Až tě přejde strach, že se nevrátíš. Pak jde jít dozadu i vpřed... Když budeš vědět, že ty nejsi… Že jste. Tam, kde chcete. Ale to už prostě nemyslíš jen za sebe.
|
11.02.2008 14:46
stanislav
|
doporučuji též své umělecké hodnocení předřečníků Břízy a Proroka Repa: Bříza a Prorok |
11.02.2008 14:50
mongolský_vlk
|
pána boha - ale vždyť KLIŠÉ vzniká vždycky jen v očích čtenáře... tak proč se tady tak ohromně divíte, že někdo ho tam vidí a někdo ne???
herdékl |
11.02.2008 15:09
Némocná própiska
|
Z básně si nejsem jistý, ale z epilogu ano. To je strašný. |
11.02.2008 15:12
stanislav
|
mongolský_vlk napsal(a): pána boha - ale vždyť KLIŠÉ vzniká vždycky jen v očích čtenáře... tak proč se tady tak ohromně divíte, že někdo ho tam vidí a někdo ne??? herdékl já se lautr ničemu nedivim... :o) |
11.02.2008 15:16
bříza
|
Natasha napsal(a): břízo: Hmmm. No já jako čtenář obvykle vůbec nečtu názory pod dílem, než si přečtu dílo samotné.
Maximálně si všimnu před jeho otevřením, že už je rámování tipy, rajčaty nebo literkami, ale protože se často rozcházím se vkusem rajčatometačů a literkovačů, moc na to nedbám.
Je pravda, že někdy začnu psát názor a zjistím, že už někdo napsal identický, tak pak se k němu přidám...nebo naopak s názorem polemizuju.
že by mi někdo zkazil dojem z díla...to ne, spíš mi zkazil dojem ze sebe :)
Ale jestli je tu víc lidí, kterým moje názory vadí ve vnímání díla, nemám problém začít je psát jako skryté.
Nebo je to nápad na naprogramování nové funkce na LiTeře: Vypnout Natashu :) To proboha NE ! Je dobré mít tu Natashu - či někoho, kdo jde spíš po kontextu, než po zážitku a nebojí se známkovat. Jde jenom o to, aby byl zachován nadhled. Aby ve svatém zápalu nebyly psány věci, které někoho druhého odradí od literárních pokusů. Neboť: když něco stvořím sám, je to tisíckrát cennější, než pasivní přijímání. Aťsi nemám talent, "jsem hloupej" a nic neznám! To co píšu, dávám sám za sebe - a možná to někdo přijme a pochopí. A třeba ne ... Kdo tady má ambice zasahovat do literárního dění? Dva ? Tři ? A netahají si tak trochu triko ? Mám proto přestat psát? Víš - tohle jsou ty otázky, které se mi honí hlavou . . . To není nic proti Tobě, či Tvým názorům - to jsou jen vnitřní pochybnosti o které se dělím |
11.02.2008 16:27
Burlev
|
že se připojuji.. /Biri promiň/ ..mě by vyhovovalo pětkrát Natasha, pětkrát bříza, pod každý text, který seskládám.. jenže nejsou.. a kde je brát.. jsou zde takoví, kteří jen se "vyčerpají" jinde a u mne jim chybí dech, písmena.. /co nadělám?/ :) zdravím všechny, kteří pod texty zanechají kloudné slovo, lépe několik a nejsou o ničem.. :) |
11.02.2008 16:37
Biri
|
Burlev napsal(a): ....zdravím všechny, kteří pod texty zanechají kloudné slovo, lépe několik a nejsou o ničem.. :) tim chci rict, diky vsem za nazory...vazne, jsem rada...
a stando... tak nejak :) - mam k tomu stavani se kamenem jednu basen, ale je snad jeste kycovitejsi nez tohle :))) - zas ten plac a jeste ke vsemu ruze :))
kamenem
|
11.02.2008 17:51
Mario Czerney
|
blbost, Igore, s tou opozicí za každou cenu, spíš jsem jeden z mála, kteří se neostýchají regovat, když se jim něco nezdá, to je celé... občas rád provokuju, to zae jo, ale tohle zrovna není ten případ.-) |
11.02.2008 17:52
Vích
|
Jo už chápu, mrazivost zářného okamžiku. Já romantiku miluju a vůbec ji za kýč nepovažuju, nenech se těma mudrlantama dovést k vědeckému a správnému zobrazování - nic takového totiž neexistuje, che. |
11.02.2008 17:56
Mario Czerney
|
a zdá se, že Biri to bere, nedělá z toho vědu, sice jsem to u ní jendou přepískl, ale to neznamená, že mě nemiluje stejně jako třeba standu, žeáno... A na úplný závěr bych chtěl ještě zakřičet: Ať žije Repulsion! Hurá! avízo všem? bezevšeho |
11.02.2008 18:01
Natasha
|
Biri, díky za vlídné přijímání této debaty pod dílem :) |
11.02.2008 19:05
Biri
|
Mario Czerney napsal(a): ... občas rád provokuju ja zas rada obcas prvokuju :)
Natasha napsal(a): Biri, díky za vlídné přijímání této debaty pod dílem :) ja diky za pomerne vlidnou debatu pod dilem :) - vyhrabavat stary veci ma svoje nebezpeci - aspon je dobry, ze vime na cem jsme :))
Uraaa
Zbyla jen dokonalá lhostejnost, kdo jsem.... ;) jak rika stary dobry osviceny klasik SV
|
11.02.2008 23:14
stanislav
|
za toho klasika jednu príma meditaci, tedy návod:
Zajímavá je třeba metoda NASLOUCHÁNÍ: Tato chasidská technika, převzatá z učení Maggida z Mezirichu a mírně upravená se soustřeďuje na zvuky světa, aby dovedla meditujícího ke zkušenosti "ne-zvuku", podmínky pro rozpuštění já v nicotě. Sedněte si vzpřímeně na zem či na židli, přivřete oči, volně dýchejte a soustřeďte veškerou svou pozornost na zvuky přicházející k vám prostřednictvím vašich uší. Prohlubujte koncentraci, dokud nepocítíte, že celé tělo je jedním velkým uchem přijímajícím zvuky. Nedovolte své mysli, aby komentovala to, co se děje. Pokud vaše mysl začne vytvářet asociace nebo začne být jakýmkoliv způsobem rozptýlená, zastavte se a přitáhněte pozornost zpět ke zvuku svého dechu. Když se mysl uklidnila, znovu se vraťte a soustřeďte se na zvuky. Dělejte to dvacet pět minut. Pak se několikrát nadechněte, protáhněte a několikrát jemně zakruťte hlavou, než vstanete.
http://vasinasi.blog.cz/0802/perle-besserman-kabala-a-zidovska-mystika |
12.02.2008 18:17
Mario Czerney
|
-- napsal(a): bříza napsal(a): Mám pocit, že jste narazili na obecnější problém: rozdíl, mezi vnímáním čtenáře a kritika. Aneb: pokud si báseň najde osloveného čtenáře, je relevantní systematický srovnávací přístup v jejím hodnocení? Existuje vůbec cosi, jako objektivní hodnota hodná obecného respektování? Může a má kritik vstupovat mezi tvůrce a příjemce, pokud o to ani jeden z nich nestojí? Problém je stále týž... kdo vlastně dokáže vnímat dílo samo o sobě? Ze zde přítomných snad jedině právě Natasha. Jinak se na hodnocení podílejí u sympatie/antipatie k tvůrci, u Maria snaha být za každou cenu v opozici :) Básnička dle mého soudu moc povedená není (zvlášť trhání motýlích křídel je celkem těžkotonážní klišé). Obrázek podle mě působí vedle textu jak pěst na oko. No, a pokud jde o tu otázku: "pokud si báseň najde osloveného čtenáře, je relevantní systematický srovnávací přístup v jejím hodnocení?..." a související záležitosti, je to jako obvykle tak trošku "filozofický problém", jehož podstatu se pokusím nastínit na následujícím příkladu: Začínající, nepříliš sečtělý "básník" stvoří dílko přetékající citem, leč formálně zpracované velmi neuměle, s použitím všech možných klišé. Nepříliš sečtělý čtenář si dílko přečte, a cítí se zasažen, obohacen, protože netuší, že podobných děl již existuje nekonečně mnoho, že rým "láska-páska" je "zakázaný" apod. 1. "Umělec" dosáhl uspokojení vyjádřením svého pocitu 2. Čtenář prožil přesně to, co hledal a co se od čtení poezie očekává. 3. V širším kontextu však nevzniklo nic, co by se vymykalo. Stala se někde nějaká škoda? Patrně nikoliv. Naopak mohl být nastartován proces pozitivní, kdy čtenář, do té doby poezií či literaturou nezasažen, dostane chuť na další podobné prožitky, a přečte díla další a nakonec sám dojde k poznání, že ona první básnička, kterou v životě přečetl, ve skutečnosti za nic nestála - nicméně vzpomínka na to, co v něm probudila, již zůstane. O "škodě" můžeme diskutovat ve vztahu k pěstování kulturní povrchnosti, ale má to nějaký význam? Tuhle jsem se zase dočetl, jak "skandální" knížka o Karlovi a Vendule Svobodových, sepsaná údajně na základě skladatelových pamětí redaktorkami Blesku trhá rekordy tržeb. Člověka takové zprávy otráví, ale lze s tím něco dělat? Nechť je proces vnímání literatury privátní záležitostí každého jednotlivce. Ať je zde však přístup také k jiným názorům, které může každý dle své libosti buďto vzít na vědomí nebo ignorovat a podle toho si klestit svou vlastní cestičku. Nechť tedy je kritický hlas, ať už jakkoliv erudovaný, vnímán jako sparing partner pro čtenáře i autora. hm, ale jinak jsi to napsal dobře a já nemohu nic jiného něž souhlasit a stanislavi posílám avízo, protože Rep má pravdu a hovoří k věci, žejo.. |
22.02.2008 08:15
engelmar
|
--=Rep?
To je strašnej pacholek, místo aby se držel jednoho nicku, tak to točí. Nik Igor Inruch mám ještě v oblíbených, Repulsiona už ne. |
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|