Dílo #46873
Autor:Diotima
Druh: Tvorba
Kategorie:Poezie
Zóna:Jasoň
Datum publikace:06.02.2008 07:03
Počet návštěv:1273
Počet názorů:13
Hodnocení:13 1 2
Patří do archívu:<Soukromý> stanislav: pro učedníci světla

Prolog
výroční
nejen dnes
 
 pro své kořeny
 postím svůj den i noc

 vodou chlebem
 nepohrdnu

 vymetu křivdy z míst
 kde pálí dětinské touhy

 pokorně přijmu úděl
                                     
 s dary 
 i bez nich
 
Epilog


Dnešní dnem - Popeleční (Škaredou) středou - se začíná čtyřicetidenní příprava na Velikonoce - doba postní.  "Pamatuj, člověče, že jsi prach a v prach se obrátíš!" "Čiňte pokání a věřte evangeliu!" Popel - to je symbol konce. Ale nemusí to tak být vždy.

Spojení lidského života a popele nás v myšlenkách bezděky zavádí na hřbitovy. To jsou místa, kde slova "prach a popel" dostávají konkrétní tvář. Když se podíváme na starověká římská pohřebiště - katakomby, lze vysledovat symboliku a výtvarné umění prvních křesťanů. Většinou byly použity motivy z Písma. Ale poměrně často se opakoval jeden obraz, který nemá s Písmem, dokonce ani s křesťanstvím či židovstvím nic společného. Je to výjev, který pochází ze staroegyptské mytologie a zobrazuje vtělení slunečního božstva Re - ptáka Fénixe. Tento bájný pták vždy jednou za 500 let sám sebe spálil a znovu povstal z popelu omlazený. První křesťané použili tento obraz jako podobenství ke vzkříšení člověka - prach a popel nejsou poslední instancí, ale z něj povstaneme k novému životu.

Dostáváme se k náplni a výzvě postní doby. Křesťané by se měli zamýšlet, co na sobě mohou změnit k lepšímu, jak moci povstat omlazený? Život křesťana se odehrává ve třech základních rovinách: ve vztahu k Bohu, ve vztahu k bližnímu a ve vztahu k sobě. Tyto tři roviny jsou v dnešním evangeliu vyjádřeny třemi slovy: modlitba - vztah k Bohu, almužna - vztah k bližnímu a půst či sebezápor - vztah k sobě. Dnešní den a vlastně celá doba postní má být příležitostí zamyslet se, jakým způsobem jsou tato slova naplňována.

Popeleční středa je pro křesťany dnem přísného postu od masa (je možné najíst se dosyta jen jedenkrát za den).

Zvyk udělovat na Popeleční středu popelem znamení kříže na čelo (tak zvaný popelec) pochází z 11. století. Tím, že křesťan přijal od kněze popelec, dal najevo svou kajícnost. Tento symbol pochází z biblických tradic a uchoval se dodnes. Symbolicky se tak naznačuje stav hříšného člověka, který vyznává před Bohem svůj hřích, vyjadřuje vůli vnitřně se obrátit a je veden nadějí, že mu Bůh odpustí. Popeleční středa a Velký pátek jsou v katolické církvi jedinými dny přísného postu.

Posvěcený popel, kterým se dělá na čele křesťanů kříž, se u nás získává spálením kvetoucích jívových ratolestí (kočiček), které kněz posvětil rok před tím na Květnou neděli (ta bude letos 13. dubna). Popel by se sice měl získat z ratolestí palmových a olivových, ale u nás jsme se přizpůsobili zdejším možnostem.

Slovo půst (něm. fasten) je odvozeno od gótského slova fastan, které znamená "zastavit se, sebrat se, posečkat". A právě tento starý jazykový kořen odhaluje i skutečný význam půstu: zastavení každodenní nejen stravovací rutiny, usebrání se na hektické cestě životem a tak i možnost pozorování sebe sama, zastavení na cestě, plné zbytečných (zlo)zvyků.







Počet úprav: 7, naposledy upravil(a) 'Diotima', 06.02.2008 07:18.

Názory čtenářů
06.02.2008 08:07
stanislav
hehe, denska si musim koupit obzvlášť chutnou uzeninu či dát si někde dobře propečenou flákotu.... se mi dycky líběj ty křesťani tam u nás u kostela, jak jsou prozáření, čistě, leč skromně oblečeni, a ženy nosej kalhoty jen tahdy, kdy jedou se skupinou někam na výlet, mladí mají kytary, děti výskají, a všichni svorně věří ve Spasitele....
06.02.2008 08:55
HarryHH
... jo, spasení ....
tak to si přejí ... i vepři vypasení ...
a proto šup tam s ním ... s jelítkem krvavým ...
a velebme přitom spasitele ... jak dobře nám to zařídil ...
06.02.2008 10:14
Mbonita
text fajn ..epilog k poučení neznalých:-)
06.02.2008 11:00
Diotima
ale naučit se občasnému odřeknutí si požitků je dobré pro cvičení vůle - i pro horší časy, hedoniku :-) .. je zajímavý, jak se spiritualita a materialismus u člověka střídají ve fázích .. příliš duchovna následně vyvolá podvědomou snahu o balanc materialismem .. poté zas obráceně .. (ale dle barokního hesla - dobré hajání, papání a kakání jsou nejlepším základem pro život duchovní :-) .. zas člověk končí vždy u sebe a vlastního vybalancovávání obého ..
06.02.2008 11:46
Montrealer
Mbonita napsal(a):
text fajn ..epilog k poučení neznalých:-)
Velikonoce jsou hladové svátky, podobně jako vánoce, pokud je člověk odkázán jen na Pečovatelskou službu. To je jen druhá stránka téže věci.
06.02.2008 11:55
stín stromu
...i posměváčkové budou spaseni(nejen vypaseni uzeninou)...
06.02.2008 14:08
narvah
taková kontemplativní
06.02.2008 15:10
Haber
dobré
*
06.02.2008 15:44
haha
vymetu křivdy z míst
kde pálí dětinské touhy

..kvôli tomu ten pôst?

(mučenice světa)
06.02.2008 16:18
Diotima
občas jest dobré si uvědomit, co je v životě důležité - a co zas tak ne .. je k tomu dobré období .. pokory je třeba .. půst je výcvikem vůle i je k němu toto období vhodné .. již zakódovaný nedostatek jídla v předjarním období .. tak se tělo moc nediví :-)
06.02.2008 16:19
silent
jen škoda že, posty a vymítání se v současnej době už moc neřeší...
07.02.2008 20:14
šánnatas
*
08.02.2008 12:46
Burlev
..a dobré připomenutí..

jen určité...
bychom si měli připomínaT
snad s probuzením
nejen jednou ročně ;)

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)