Prolog |
Ramana Maharshi (1879-1950) - jeden z největších indických duchovních učitelů 20. století - viz. Paul Brunton, František Drtikol, Eduard Tomáš báseň - cvičný překlad |
|
Nemůžeme získat nic nového |
Neexistuje nic nového, co bychom mohli získat. Na druhou stranu se ale můžeme zbavit nevědomosti, která nás má k tomu si myslet, že jsme něco jiného než Blaženost. Z čeho pochází tato nevědomost? Pochází z ega. Sleduj zdroj ega. Pak se ego vytratí a Blaženost přetrvá. Ta je tvé věčné Ty a To, tady a teď ... Je klíčem k rozpuštění všech pochybností. Pochybnosti vznikají v tvé mysli. Mysl se rodí z ega. Ego pochází z Já. Hledej zdroj ega a odhalíš Já, jen to tu zůstává. Vesmír je pouze expandované Já. Jsme součástí vesmírného Jáství. Blaženosti.
* * *
There Is Nothing New to Get
There is nothing new to get. You have on the other hand, to get rid of your ignorance, which makes you think you are other than Bliss. For whom is this ignorance? It is to the ego. Trace the source of the ego. Then the ego is lost and Bliss remains over. It is eternal You are That, here and now... This is the master key for solving all doubts. The doubts arise in the mind. The mind is born of the ego. The ego rises from the Self. Search the source of the ego and the Self is revealed. That alone remains. The universe is only expanded Self. It is not different from the Self. Bliss. |
|
Epilog |
|
Počet úprav: 4, naposledy upravil(a) 'Diotima', 05.01.2008 10:06.
Názory čtenářů |
05.01.2008 05:11
stanislav
|
no. je to hnusně profláklý. neaplikovatelný na normálního evropskýho člověka, ale pro zajímavost si to přečíst nikomu neuškodí, kdo to bere moc vážně, může na tom i ulítnout... i tenhle guru byl docela kontroverzní figura, stejně tak Brunton, Drtikol a Tomáš maj tu mystiku s mnoha nesrovnalostma. kdyby se v tom jeden chtěl šťourat... je to odnož neulpívání etc. pro vesměs bohaté lidi, co se nuděj, svým způsobem třeba ten Brunton. |
05.01.2008 05:15
Diotima
|
Ale je to tak - ego je zdrojem konfliktů. Takže rozpouštět a odpouštět :-) |
05.01.2008 05:18
stanislav
|
Vénkataráman Ajjár (což bylo občanské jméno Šrí Ramany) se narodil 31. 12. 1879 ve vesnici Tiruččuli v jižní Indii (poblíž Mathury). Ničím se výrazně nelišil od svých vrstevníků. Když mu bylo 16 let, tak poprvé slyšel jednoho svého příbuzného mluvit o posvátné hoře Arunáčale a už její jméno na něj silně zapůsobilo a vyvolalo v něm pocit úcty i radosti. V červnu roku 1896 ho v jeho pokoji přepadl náhlý pocit, že umírá. Nikdo jiný doma nebyl, tak si řekl, že se tomu postaví sám. Lehl si a sám sebe se ptal "Co vlastně umírá? Umírá toto tělo. Jsem já tělo? Kdo jsem já?" V té chvíli si zcela uvědomil, že není tělo, ale čisté (Božské) Já, které je vším. Tak dosáhl osvícení a "strach ze smrti zmizel jednou provždy."
Od té doby ztratil veškerý zájem o světské věci a radši vyhledával samotu než společnost. Rozhodl se, že bude lepší, když bude žít jako sádhu a opustí rodinu. Doma nechal jen lístek, že se vydává na duchovní pouť a odjel do Tiruvannámalai, což je město poblíž Arunáčaly. Nejdříve pobýval v místním chrámu, kde nepřetržitě spočíval v hlubokém samádhi a až postupně nabýval většího vědomí těla. Už zde za ním začali přicházet první žáci.
Postupně vystřídal několik míst svého pobytu (vždy blíž a blíž Arunáčale). Našla ho zde i jeho matka, která ho přemlouvala, aby se vrátil domů, ale Ramana s ní odmítl mluvit a na její přemlouvání nedal. Poté odešel do jeskyně Virúpákša na samotné hoře a zde setrval až do roku 1916. Studoval také různé posvátné spisy, aby mohl svým žákům vše náležitě vyložit (do roku 1912 ale mluvil jen minimálně, spíše psal lístky). Zjistil, že právě spisy advaita védanty popisují nejjasněji jeho osobní zkušenost, že "analyzují a pojmenovávají to, co je intuitivně prožíváno bez analýzy a pojmenování."
Roku 1916 se Šrí Ramana přestěhoval dolů, do ášramu na úpatí Arunáčaly. V té době za ním přijela i jeho matka a zůstala v jeho ášramu natrvalo. V roce 1922 však vážně onemocněla a zemřela. Nad jejím hrobem na jižní straně Arunáčaly poté vznikla malá svatyně, kterou Šrí Ramana často navštěvoval. Jednou se zde kvůli množství návštěvníků zdržel přes noc a druhý den se mu zase z jiného důvodu nepodařilo vrátit do ášramu, až tam nakonec zůstal a kolem této svatyně poté vznikl Ramanášram, který existuje dodnes.
Šrí Ramana Mahariši žil zcela prostě: pomáhal v kuchyni, jedl se svými žáky ve společné jídelně, dodržoval stejný režim jako jeho žáci a stále byl veselý. Každý měl k němu kdykoli přístup (pokud nebyl zrovna mimo ášram, který ale opouštěl většinou jen kvůli procházkám okolo Arunáčaly). Měl také velice rád všechna zvířata.
V roce 1949 Šrí Ramana vážně onemocněl. Na lokti se mu objevil nádor, který byl několikrát chirurgicky odstraněn, ale vždy se zase znovu objevil. Postupně se zvětšoval, takže nakonec dosáhl až k rameni. I když to muselo být velice bolestivé, tak byl Šrí Ramana nepřetržitě veselý a trval na tom, že každý, kdo chce, se s ním může alespoň vidět. Nedlouho před smrtí řekl: "Lidé říkají, že odcházím. Kam bych ale mohl jít? Jsem zde." Zemřel v dubnu 1950. |
05.01.2008 05:19
stanislav
|
Diotima napsal(a): Ale je to tak - ego je zdrojem konfliktů. Takže rozpouštět a odpouštět :-) odděl svý ego od svýho Já nebo čeho, a jsi v prdeli. tady a teď, kapíto? |
05.01.2008 05:27
Diotima
|
malý ego - já by mělo bejt pokorný vůči vesmírnýmu Já (přijď království tvé, jak v nebi, tak i na Zemi) .. snad mám tohle vyřešení .. aspoň provizorně |
05.01.2008 05:30
stanislav
|
Diotima napsal(a): malý ego - já by mělo bejt pokorný vůči vesmírnýmu Já (přijď království tvé, jak v nebi, tak i na Zemi) .. snad mám tohle vyřešení .. aspoň provizorně je to dobrá berlička. ale lepší je si zvyknout na svý zvířecí já, počlověčit ho co nejvíc a neutíkat se k vesmírným pohádkám.... mystika by měla být jen pro hodně pokročilé, ne pro amatéry... :o))) |
05.01.2008 05:31
Diotima
|
vyřešený |
05.01.2008 05:38
Diotima
|
to je právě věcí víry, jakéhosi přesahu, kterej člověk buď obsahuje nebo neobsahuje - a těžko se to popisuje .. snad konkrétněji pokora před zázrakem stvoření, pokora nepatrného a zároveň radost, že malé já je součástí kolotání pozemského i vesmírného (chaosu :-) |
05.01.2008 05:46
stanislav
|
Diotima napsal(a): to je právě věcí víry, jakéhosi přesahu, kterej člověk buď obsahuje nebo neobsahuje - a těžko se to popisuje .. snad konkrétněji pokora před zázrakem stvoření, pokora nepatrného a zároveň radost, že malé já je součástí kolotání pozemského i vesmírného (chaosu :-) ale to jo. ale to dělení na ego, Já či Nadjá či co, je jen pomůcka, nesmí se to vůbec brát vážně... svět je nedělitelnej, když je živej a vědomí naše je zrovna tady a kapíruje věci... já mám rád holistickej přístup, a tam tahle dělení nefungujou... ale to samo sebou nevylučuje víru a různý přesahy... |
05.01.2008 09:10
HanaKonvesz
|
Diotima napsal(a): Ale je to tak - ego je zdrojem konfliktů. Takže rozpouštět a odpouštět :-) ano ego je zdrojem konfliktů ale je taky zdrojem mnoha jiného zdaleka ne tak negativního . ke všemu konflikt jako střet názorů na teoretické úrovni je rovněž progresivní záležitost.
je to vytrženo z kontextu a nechápu co tím mělo být sděleno. citovat umí každý.. sorry teda.
|
05.01.2008 10:06
Diotima
|
je to jeho báseň - a její překlad - a řeč je tu spíš o pýše ega, které vyvolává zbytečné konflikty, protože se chce sobecky prosazovat, neznalé dalších souvislostí - těch v překladu uvedených - je to ale hinduistický postoj, nikdo tu nikomu nebere jiný náhled na člověka a svět. |
05.01.2008 10:06
Mario Czerney
|
Musím zde podotknout, že včera přišla silent z knihovny a dotáhla domů Maharšiho evangelium (Antar) a já se jí ptám jako proč, a ona že kvůli Eduardu Tomášovi, a já si řákám aha, inu proč ne, a pak jsem na ní uhodil, co jako přinesla pro mě, a ona že mám toho na čtení dost a já si hned něco myslel o sebestředným ženským egu, tak jsem ji vzal do svých svalnatých paží a odnesl ji na lůžko a tam jsem se jí pomstil se vším všudy. Sice nevím jak to tady s tím vším souvisí, to fakt nemám páru, ale kdyby se vás náhodou někdo na tohle všechno ptal, na tyhlety ega a svalnaté paže, pošlete ho za keř... |
05.01.2008 10:14
Diotima
|
A proč si nedojdeš vybrat knížky dle svýho gusta do knihovny sám, Mário, ty nemáš svalnatý i nohy? :-) E. Tomáš je zajímavá postava českého mysticismu - doporučuju, není nad získání nových úhlů pohledu na sebe i svět - posílám pozdrav milé silent :-) |
05.01.2008 10:17
Mario Czerney
|
Šetřim své tělo, Haničko, šetřím ho na večerní msty! |
05.01.2008 10:20
marťánek paní Koutné
|
...šikovná holka :-) |
05.01.2008 11:24
miirdas
|
toto mi velmi imponuje, doporučím k přečtení
|
05.01.2008 11:38
narvah
|
ten co to psal musel studovat freuda, protože on přišel s tím, že se ego vydělí z id.. tak ti nevím.. |
05.01.2008 11:45
Diotima
|
a co když se Freud, nejen Jung aj., inspiroval starými kulturami? :-) .. |
05.01.2008 13:31
Pomerančová |
|
05.01.2008 13:51
stanislav
|
pojmy jako já a Nadjá (nebo Já) jsou odvozený z učení o atmanu (něco jako ego) a brahmanu (něco jako Kosmické Já), to je prastarý setsakra... že to překladatelé pojímaj jako ego a vesmírné Jáství, je docela pochopitelný... |
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|