Počet úprav: 2, naposledy upravil(a) 'Mario Czerney': 28.02.2008 19:06.
Názory |
29.02.2008 16:20
LISKA
|
Cituji:třetí odboj, protikomunistický, má stejné právo na uznání jako druhý, protiněmecký. nemám topolánka rád, ale snad poprvé skutečně prokázal nějakou skutečnou odvahu, odvahu rýpnout do našeho vosího hnízda pivních filozofů.
Na otázku reportéraTV, co by řekl těm, kteří jejich skupinu odsuzují, odpověděl včera p.Mašín: ať více čtou dokumentání a biografickou literaturu.
Nezbývá, než říci totéž. Jediní, kdo téma opravdu prostudovali jsou Prorok a Mario. Jinak jsou to samé žvásty, podobně jako na idnes. |
29.02.2008 16:35
postmoderní rampouch
|
 |
29.02.2008 16:41
--
|
Nic ve zlém wopi, ale občas jsem od četl na adresu nejrůznějších uživatelů hlášky typu "opakovaný vtip není vtipem" apod.
Ty už taky docela nudíš,... (teď očekávám obrázek alba "Nic ve zlým, nic v dobrým" od Framusu nebo tak něco...:oP |
29.02.2008 16:43
postmoderní rampouch
|
-- napsal(a): Nic ve zlém wopi, ale občas jsem od četl na adresu nejrůznějších uživatelů hlášky typu "opakovaný vtip není vtipem" apod. Ale já sem modrou lišku ještě nikdy nedal! |
29.02.2008 17:16
Mario Czerney
|
Dnešní novinky.cz:
Komunisté se v pátek přihlásili ke komunistickému převratu v únoru 1948. Podle KSČM byly únorové události výsledkem procesu prohlubování národní a demokratické revoluce. Šlo o zásadní politický zvrat, který "se stal východiskem i součástí revolučního procesu vzniku první historické formy socialismu". 29. 2. 2008 16:18 - PRAHA "KSČM se hlásí k revolučnímu základu Února 1948 a vysoce oceňuje práci a obětavost generací budovatelů první formy socialismu, které se na prosazení této cesty a následném rozvíjení jejích pozitivních stránek podílely," uvedl v pátek Výkonný výbor KSČM. Podle komunistů šlo o "ústavně provedenou revoluci, které se zúčastnily široké vrstvy občanů". Tiskové prohlášení výboru uvádí, že antikomunisté se snaží zastřít fakt, že "KSČ v této době byla na rozdíl od svých protivníků spojena s životními zájmy širokých neprivilegovaných vrstev, aktivně je prosazovala a všemožně mařila snahy zbohatlických vrstev strhnout politickou moc do svých rukou." "Právě tato skutečnost jí přinesla úspěch a jejím oponentům zaslouženou porážku," dodali komunisté.
(to už snad ani nejde komentovat, to je výsměch) |
29.02.2008 17:20
postmoderní rampouch
|
a cos od nich čekal? že budou říkat "Gottwald byl starej ožrala a syfilitik"? |
29.02.2008 17:29
--
|
Vida. Podle mě to tím docela posrali, a kdyby se mi chtělo s tím srát, hnedle podám návrh na zákaz činnosti, protože podle mě se tím příhlásili k "hnutí potalčujícímu lidská práva" nebo jak to je v tom zákoně...
Nechcete to někdo udělat za mě? Mario, co? Nebo třeba napiš nějakému poslanci, na ústavní soud, nejvyšíí soud, nejlíp úplně všude (nedělám si prdel, myslím to vážně...) A kdybych byl mladší a víc v kondici, tak to fakt udělám...
Není to nic těžkého - prostě si najdeš na internetu příslušný zákon, napíšeš hezký dopis a pošleš pro začátek trestní oznámení na libovolný policejní okrsek... (mustr trestního oznámení se dá na nestu taky najít) |
29.02.2008 17:35
Mario Czerney
|
Jdu na to, Repe. Budu na to potřebovat nějaký peníze? |
29.02.2008 17:38
--
|
Na trestní oznámení nikoliv. Akorát na poštovné, pokud bys to posílal poštou. Ale dá se to podat i osobně.
Na ty další instituce bych poslal pro začátek email... |
29.02.2008 17:42
LISKA
|
Doufám, že se taky přihlásí ke všemu co následovalo. |
29.02.2008 17:44
Mario Czerney
|
fajn, a vlastně mi teď docvaklo, že má švagrová je soudkyně - ta mi poradí |
29.02.2008 17:49
--
|
Mario Czerney napsal(a): fajn, a vlastně mi teď docvaklo, že má švagrová je soudkyně - ta mi poradí No vidíš. Ale možná tě bude zrazovat. V takovém případě si poslechni, co bude říkat, pořádně si přečti ten zákon i to prohlášení, jestli to tomu odpovídá, nebo ne.
Oni se ani nemusí hlásit ke všemu, co následovalo. Bezprostředně po únoru začaly represe, takže já bych řek, že tam nějaká šance je...
Každopádně je šance jim to trochu znechutit. Pokud vydávají takové prohlášení, tak mají zřejmě pocit, že jsou zas o něco pevnější v kramflecích, a to se mi nelíbí... |
29.02.2008 17:49
Diotima
|
Básník Jan Zahradníček - byl jako "člen" náhodně sestavené "ilegální skupiny" zatčen 13.6.1951 v Brně a odsouzen v červenci 1952 ke 13 letům vězení. Trest si odpykával postupně v Praze, Brně, Praze, na Mírově, v Leopoldově, odkud se vrátil 12. května 1960 ke své rodině, za trest vystěhované z Brna do Uhřínova, kde 7. října téhož roku zemřel. Usnesením soudu ze dne 16. 6. 1966 byl v celém rozsahu domnělé viny zproštěn.... |
29.02.2008 17:52
Mario Czerney
|
si to sem dám kdyby to náhodou zmizlo z komunistickýho netu (spíš to nezmizí, oni si jsou najednou tak jistí podporou 70% obyvatelstva):
51. schůze Výkonného výboru ÚV KSČM přijala dne 29. února 2008 stanovisko k 60. výročí únorových událostí v r. 1948.
Před 60 lety došlo v Československu v návaznosti na proces prohlubování národní a demokratické revoluce k zásadnímu politickému zvratu, který se stal východiskem i součástí revolučního procesu vzniku první historické formy socialismu. Současným vládním garniturám je toto výročí vítanou příležitostí k rozvíjení kampaně nejen proti KSČM, ale i proti myšlence socialistické alternativy ke kapitalismu. V této kampani se angažují zejména ti, kteří chtějí co nejvíce zdiskreditovat myšlenku, že kapitalismus nemůže být koncem dějin, jediným možným a věčným společenským řádem a že lidé mají nezadatelné právo humánní demokratickou cestou tento systém překonat. Současným vládnoucím vrstvám jde o moc a zisky a k jejich zachování patří snaha co nejvíce zmanipulovat široké vrstvy, aby nepochopily podstatu problému. Kampaň proti Únoru 1948 se především snaží vnutit do vědomí lidí myšlenku, že nešlo o ústavně provedenou revoluci, které se zúčastnily široké vrstvy občanů, ale o pouhý mocenský puč. Antikomunisté se snaží zastřít fakt, že KSČ v této době byla na rozdíl od svých protivníků spojena s životními zájmy širokých neprivilegovaných vrstev, aktivně je prosazovala a všemožně mařila snahy zbohatlických vrstev strhnout politickou moc do svých rukou. Právě tato skutečnost jí přinesla úspěch a jejím oponentům zaslouženou porážku. KSČM se hlásí k revolučnímu základu Února 1948 a vysoce oceňuje práci a obětavost generací budovatelů první formy socialismu, které se na prosazení této cesty a následném rozvíjení jejích pozitivních stránek podílely. KSČM se již při svém založení omluvila všem těm, kterých se bezprostředně dotkly nedostatky i tragické deformace, které se v průběhu první formy socialismu projevily a které myšlenku socialismu ochudily a poškodily. KSČM má zájem na objektivní analýze historické formy socialismu před rokem 1989. Taková analýza může přispět k podpoře a v perspektivě nakonec i uskutečnění nové, demokratické a humánní podoby socialismu. Nevracíme se zpět k překonanému, hledíme společně s lidmi vpřed, k sociálně spravedlivé společnosti 21. století. zdroj: Tisková mluvčí ÚV KSČM; 29. 2. 2008 |
29.02.2008 17:53
--
|
Jak je to u nás teď s tím schvalování trestných činů apod.? Fakt teď nemám čas to hledat, ale tohle je imho docela jasné:
"vysoce oceňuje práci a obětavost generací budovatelů první formy socialismu"
Navíc třídně orientované represe bych se nebál označit za genocidu, a tam schvalování myslím určitě trestné je...
Takže si najdi i zákon o genocidě... |
29.02.2008 18:03
Diotima
|
šelmy vždycky oblbovaly kvůli získání moci prosťáčky .. žádná praktika jim nebyla, není a nebude cizí .. Marx to se svým vědeckým socialismem, centrálně řízeným hospodářstvím pro blaho všech myslel dobře, ale byla to jen vize, která v praxi nefunguje .. hlavně kvůli šelmám, který jdou za svou osobní mocí a ziskem přes mrtvoly a zneužijou každý ideál, boha, ďábla i vizi ráje na zemi .. |
29.02.2008 18:22
Mario Czerney
|
198/1993 Sb. o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu ------------------------------------------------------
§ 1 (1) Komunistický režim a ti, kteří ho aktivně prosazovali, a) upíral občanům jakoukoliv možnost svobodného vyjádření politické vůle, nutil je skrývat své názory na situaci ve státě a společnosti a nutil je veřejně vyslovovat svůj souhlas i s tím, co považovali za lež nebo zločin, a to perzekucemi nebo hrozbou perzekucí vůči nim samotným, jejich rodinám a blízkým, b) systematicky a trvale porušoval lidská práva, přičemž zvlášť závažným způsobem utlačoval některé politické, sociální a náboženské skupiny občanů, c) porušoval základní zásady demokratického právního státu, mezinárodní smlouvy i své vlastní zákony a prakticky tím postavil vůli a zájmy komunistické strany a jejích představitelů nad zákon, d) používal k perzekuci občanů všech mocenských nástrojů, a to zejména: - popravoval, vraždil je a žalářoval je ve věznicích a táborech nucených prací, při vyšetřování a v době žalářování vůči nim používal brutální metody včetně fyzického a psychického mučení a vystavování nelidským útrapám, - zbavoval je svévolně majetku a porušoval jejich vlastnická práva, - znemožňoval jim výkon zaměstnání, povolání nebo funkce a dosažení vyššího nebo odborného vzdělání, - zabraňoval jim svobodně vycestovat do zahraničí či vrátit se svobodně zpět, - povolával je k výkonu vojenské služby v Pomocných technických praporech a Technických praporech na neomezenou dobu, e) pro dosažení svých cílů neváhal páchat zločiny, umožňoval jejich beztrestné páchání a poskytoval neoprávněné výhody těm, kteří se na zločinech a perzekucích podíleli, f) spojil se s cizí mocností a od roku 1968 udržoval uvedený stav pomocí jejích okupačních vojsk. (2) Za spáchané zločiny a další skutečnosti, uvedené v odstavci 1 jsou plně spoluodpovědni ti, kteří komunistický režim prosazovali jako funkcionáři, organizátoři a podněcovatelé v politické i ideologické oblasti. |
29.02.2008 18:24
Mario Czerney
|
§ 2 (1) Zejména pro skutečnosti uvedené v § 1 odst. 1 tohoto zákona byl režim založený na komunistické ideologii, který rozhodoval o řízení státu a osudech občanů v Československu od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989, zločinný, nelegitimní a je zavrženíhodný. (2) Komunistická strana Československa byla organizací zločinnou a zavrženíhodnou obdobně jako další organizace založené na její ideologii, které ve své činnosti směřovaly k potlačování lidských práv a demokratického systému. |
29.02.2008 18:32
Diotima
|
12.7. 2001 13:06:04 Rozhovor s filozofem Egonem Bondym
Světu vládne finanční oligarchie, říká Egon Bondy
O přelomu tisíciletí v těchto dnech masově filozofují zejména baviči. Proč by na stejné téma nemohl promluvit také filozof? Sedíme v bratislavském bytě Egona Bondyho, jednoho z nejoriginálnějších českých myslitelů uplývajícího století. Není tu telefon, natož počítač. Není tu ani psací stroj. Egon Bondy píše jedině v ruce a studuje odbornou literaturu. A především - uvažuje. _________________________ DNES Dala by se nějak obecně charakterizovat situace, v níž se na přelomu tisíciletí nacházíme?
E.B. Naše středomořská spirituální tradice a na ní budovaná civilizace se momentálně dostala do slepé uličky. Není to nic tragického. To se během posledních čtyřiceti tisíc let přihodilo několika kulturním centrům světa. DNES Jak se nám to stalo?
E.B. Nešlo jen o naše vlastní chyby. Tím, že jsme toho za relativně krátkou dobu, myslím poslední tři tisíce let, tolik udělali, octli jsme se, jak říká Stanislaw Lem, v technologické pasti. Nedostatek zkušeností s prostředky, s nimiž pracujeme, způsobuje karamboly stejně, jako když se někdo učí řídit.
DNES Takže kromě karambolů byly i nějaké úspěchy...
E.B. A velké. Vybudovali jsme racionalistickou filozofii. Zcela nepochybně jsme to byli my, kteří vytvořili vědu. Technologii - tu předávali až do sedmnáctého století světu Číňani. Počínaje trakařem, který způsobil revoluci v evropském stavebnictví. Ale vědu v přísném slova smyslu jsme udělali my, a to velice kvalitně. Začalo to v antickém Řecku, tam to však netrvalo dlouho. Ovšem od Galilea už věda jede jako rychlík.
DNES A jaké největší tragédie se nám za ty dva tisíce let přihodily?
E.B. Odkráčelo nám křesťanství, a to i v zemích, kde se k němu většina nominálně hlásí. Jsou to matriční křesťané, platí církvi daň, ale s křesťanskými hodnotami to společného nemá nic. Jsem v kontaktu se spoustou našich i západních teologů. Jak říká většina z nich, už to, že člověk odmítá participovat na životě církve a místo toho jí platí peníze, je zhoubné. Počet "živých" křesťanů mezi věřícími se v Západní Evropě odhaduje zhruba na sedmnáct procent. Dále však: během posledních zhruba sedmdesáti let pozorujeme, že tradiční vědecké a filozofické paradigma, které jsme používali prakticky od antiky, začíná selhávat. Dá se dokonce říci, že se rozpadlo. Rozvrácen je i systém hodnot, který z něj plynul.
DNES Na budoucí křesťanskou duchovní obrodu nevěříte?
E.B. Moc ne. Ono to křesťanství odchází už od čtrnáctého století. Pokusy o jeho fundamentální záchranu byly velice upřímné a úžasně akcelerovaly náš intelektuální rozvoj. Zejména druhá reformace, která založila naše politické svobody a moderní politické cítění. Ale úbytím křesťanství zabránit nedokázala, naopak - možná je spíš urychlila. Bohužel. Vymizení křesťanství z evropských kultur je nesmírně hluboká rána, řekl bych přímo rána do srdce. Marná sláva. To nemůže nikoho nechat lhostejným. A taky nenechává. Filozofie je od toho, aby to reflektovala jako vážnou věc.
DNES Ztráta křesťanství, technologická past - to jsou spíš opomenutí, řekněme nedbalostní trestné činy. Stalo se to, i když to chtěl málokdo. Má naše západní civilizace na svědomí nějaké vyslovené hříchy?
E.B. Ovšemže. Během posledních dvou set let jsme svévolně porušili celoplanetární ekologickou rovnováhu. Neméně vážná věc: naše koloniální expanze způsobila, že nás ve všech jiných končinách světa mají rádi asi jako osinu v řiti. Obávám se, že v příštím století tato averze vůči Západu ještě zesílí a ponese trpké ovoce. Už vůbec neodčinitelným, neodpustitelným hříchem západního člověka je, že na teritoriích, která dobyl, vyvraždil skoro všechny představitele odlišných spirituálních tradic. Například tradice šamanistické, která byla neobyčejně sofistikovaná a významná. Dnes hrabeme špendlíčkem, abychom zjistili, o co v ní vlastně šlo.
DNES Jedno se křesťanství nedalo upřít. Poskytovalo věřícím ne-li smysl, tedy alespoň dokonalou iluzi smyslu jejich života. Může je v tomto ohledu něco byť jen zčásti nahradit?
E.B. V dohledné době - odhaduji tak po deset příštích generací - křesťanství z evropských zdrojů nenahradíme.
DNES A z neevropských?
E.B. Mohli bychom přijmout islám, v němž jde až na drobné detaily o totéž. Jako reálnou možnost to však nevidím. Mohli bychom přijmout judaismus, jenže to jsme mohli udělat už před více než dvěma tisíci lety.
DNES Takže tudy cesta nevede. Nějaké jiné možnosti?
E.B. Byla tu snaha dosadit místo náboženství vědu. Začali s tím pozitivisti. Ještě na přelomu devatenáctého a dvacátého století se zdálo, že by víra ve vědu mohla lidem stačit. Nebyla nikterak rozumově podložená, prostý člověk rozumí vědě asi tak jako neposkvrněnému početí panny Marie. Jenže v současnosti věří už asi jen málokdo, že ho věda spasí.
DNES Hojně se též propagují všemožné východní nauky. Je v nich nějaká naděje?
E.B. Já vím. Nejmódnější je buddhismus, začíná se uvažovat o taoismu... Hinduismus moc nezabírá. K tomu asi tolik: kdykoliv se účastním nějaké veřejné debaty s teology, zeptá se minimálně jeden mladý člověk z pléna: co buddhismus? "Ale proč ne, všichni jdeme za společným cílem. Křesťanství nebo buddhismus, to je prašť jako uhoď," odpovídají církevní učenci. To se potom musím přihlásit o slovo a říci: nezlobte se, ale na tohle jsem já větší fořt, jelikož v tom ležím už padesát let, a povídám vám, že niterných buddhistů - nemyslím ty, co používají buddhismus jako módní nátěr - tu nikdy nebude víc než jedno promile. Stejně jako třeba lidí, kteří poslouchají současnou vážnou hudbu.
DNES Proč?
E.B. Je tu bariéra spirituální tradice. Ta nás dělí mnoho tisíc let. Jsou v nás zakódovány určité postoje, které nás vedou někam jinam. Mám teď na mysli především náš proslulý prométheovsko-faustovský komplex. Je v nás posedlost bádat, odhalovat jakési veliké tajemství. Pořád se snažíme dosáhnout stavu, v němž by stálo za to žít. Usilujeme o nebe na zemi i o království boží... Nemůžeme s tím přestat, i kdybychom chtěli. V buddhistické tradici je tento syndrom zastoupen jen stopově, nedá se to vůbec srovnat.
DNES Jak hodnotit tenhle náš komplex?
E.B. Určitě kladně, i když se s ním dost těžko žije. Jsme štvanci, ale přináší to výsledky. Jako sinolog s kontakty na čínské vědce vím, že Číňani se nám v duchu smějí. Vždyť my dokážeme to samé co vy, ale nelopotíme se při tom. Mají pravdu. Podívejte se na jejich kulturu, umění, technologie... Milerád bych byl buddhistou, ještě raději konfuciánem, ale ani po padesáti letech hlubokého zájmu na to nemám.
DNES Čím dál víc západních lidí se utíká k psychotropním látkám. Mohou jim něco dát?
E.B. Jedině závislost. Drogy nemají žádnou pozitivní hodnotu a nic na tom nezmění ani řeči ignoranta Timothy Learyho o rozšířeném vědomí.
DNES Pro spoustu mladých lidí je drogou internet. Někteří dokonce tvrdí, že by jim nevadilo sedět v kriminále, jen kdyby odtud měli přístup na síť.
E.B. I já znám takové. Jsou oslněni novými možnostmi. Surfují, surfují, a nakonec se pendrek dozvědí. Obávám se, že jejich vzdělání je pod úrovní někdejších středoškoláků.
DNES No počkejte, nějaké informace a poznatky snad na internetu jsou.
E.B. No a? Někdy mi připadá, že internet byl vynalezen proto, aby odnaučil lidi samostatnému myšlení. Taková Encyklopedia Britanica, to už je nějaký pramen poznání. A myslíte si, že kdyby ji nějaký člověk prostudoval řádek po řádku, že by vedl plodný život? Kdežpak! Informace mají cenu pro toho, kdo umí nezávisle uvažovat. Navíc: úlohou internetu je na rozdíl od zmíněné encyklopedie občany spíš oblbovat. V tom se podobá moderním masmédiím. Není vyloučeno, že právě používáním internetu zde vznikne armáda lidí zblblých až k debilitě. A tito lidé budou vykořisťovat internetové analfabety.
DNES Pořád jsme se nějak nedostali k tomu, kudy dál.
E.B. Třetí tisíciletí bude nepochybně stavět na tom, co jsme vybudovali, i kdyby to byly rozvaliny. Nemůžeme ovšem počítat s westernocentrismem, natož s europocentrismem. V příštích dvou, spíše třech staletích bude neobyčejně nutné věnovat se filozofické analýze. Žádná exaktní věda nám v tom nepomůže. Budeme se muset podívat do zrcadla a pečlivě, beze spěchu zkoumat, co vidíme. Bez ní se nepohneme z místa. Pomoci si budeme muset sami. A já věřím, že se to povede.
DNES Filozofická analýza je pěkná věc, ovšem s přenášením závěrů takových zkoumání do společenské praxe máme ty nejhorší zkušenosti. Místo Lockova liberalismu tu máme nadnárodní monopoly a státy ohánějící se Marxem vybudovaly cosi, co se při nejlepší vůli nedá nazvat spravedlivou společností.
E.B. Taková skepse je na místě jedině tehdy, vycházíme-li ze západoevropské zkušenosti posledních několika set let. Podíváte-li se hlouběji, budete muset uznat, že filozofické iniciativy měly v dějinách fundamentální význam. Převod filozofického poznání do vědomí relativně širokých vrstev není nic výjimečného, i když se to neděje každých sto let. Například: předsokratovských filozofů bylo pět a půl, ale na jejich myšlenkách stavělo antické Řecko a vlastně celá Evropa. Dá se říct, že obrátili kontinent na ruby.
DNES To chtěli John Locke, Adam Smith nebo Karel Marx také. Jak to, že došlo došlo k takové ideologizaci, politizaci a vulgarizaci jejich vcelku seriózních učení? V našem parlamentu se jejich citáty šermuje skoro denně.
E.B. Myslím si, že za to může změna, kterou Marx podle mého právem nazval jedinou skutečnou revolucí v dějinách lidstva. Šlo o zavedení strojové výroby. Že se bohatí a chudí nemají příliš v lásce a že ti zazobaní nezacházejí s chudobnými příliš lidsky - to je prastarý stereotyp, odvěký sociální konflikt. Avšak po zavedení strojové výroby se z tohoto latentního napětí stal akutní problém a lidé se ho pokusili řešit. Dnes by málokdo věřil, že Adam Smith byl profesorem morální filozofie, ekonomii dělal spíš levou zadní a rozhodně neměl v úmyslu připravovat podklady pro nějakou politickou partaj. Ale v dramaticky změněných společenských podmínkách prostě nemohlo nedojít k ideologizaci jeho díla.
DNES Který sociální problém Západu vnímáte jako nejakutnější?
E.B. Marxův třídní boj už neexistuje. O tom, že proletariát v původním slova smyslu zanikl, hovoří západní filosofové už od padesátých let. A kapitalisti? Ti doslova před mýma očima přestali být vládnoucí třídou. Vlády nad celým světem se zmocnila finanční oligarchie. Mimochodem, i tohle Marx předvídal, ale měl za to, že by se tomu dalo zabránit.
DNES Nepovedlo se. Je to takový problém?
E.B. Ano. Finanční oligarchie je příliš malou skupinkou na to, aby měla charakter třídy. To považuji za akutní sociální svízel dneška. Američtí sociologové odhadují počet příslušníků této mafie na čtyřicet tisíc osob. Tato situace tu není poprvé. Periodicky se opakovala v čínských dějinách, v naší historii nastala v modelové podobě po panování císaře Diokleciána, kdy se finanční oligarchie koncentrovala u konstantinopolského dvora. Tehdy tvořila méně než jedno procento populace. Ta dnešní představuje jen pár desetin jednoho procenta. Normální je, má-li vládnoucí třída dvě, tři procenta. To mám také od amerických sociologů. Vychýlení od této normy způsobuje vážné společenské poruchy. A pokud počet příslušníků vládnoucí třídy klesne pod jedno procento, společnost ztrácí vnitřní koherenci, soudržnost. Je zle. Hrozí živelné společenské změny, které nemají žádný racionální základ.
DNES Doslechl jsem se, že existuje váš dosud nevydaný rukopis, jakási kronika deseti let českého undergroundu, odehrávající se převážně v padesátých letech. Prý chcete, aby vyšla až po vaší smrti.
E.B. Až padesát let po mojí smrti. Je to zakotveno v notářské smlouvě.
DNES Tak to si nepřečtu. A proč vlastně?
E.B. Není tam nic, co by někoho přímo skandalizovalo, ale jedná se o intimissima. Teď vycházejí daleko víc šokující knihy, ale já nemám zájem veřejně se prezentovat, i když mě k tomu přátelé přemlouvají. S mým svolením si rukopis kromě Martina Machovce, u kterého je uložen, přečetli jen dva lidi.
DNES Nedlouho před smrtí vašeho přítele Bohumila Hrabala jste ho navštívil v Kersku. Pak jste požádal přítomné, aby vás nechali spolu pět minut o samotě. Když jste vyšel ven, prý jste plakal...
E.B. Ano. Vždyť jsem se s ním právě navždy rozloučil.
DNES Tomáši Mazalovi pak Hrabal prozradil, co vám tehdy mimo jiné řekl. Máte prý se před smrtí vrátit do Prahy, protože odtud mají básníci do nebe blíž.
E.B. Tak to mu pan doktor Hrabal nelhal.
DNES Uvažujete o tom, že byste jeho doporučení uposlechl?
E.B. Pokud jde o umění, má Praha skutečně nezastupitelnou roli. Ale já už poezii ani beletrii nepíšu, takže je lhostejno, kde zemřu. |
29.02.2008 18:57
Mario Czerney
|
Díky Hanko, zajímavé čtení. Mám z toho husí kůži. A v hlavě zmatek, dneska těch vjemů je hrozně moc a nevím s čím začít dřív. A zjišťuju, že toho vím hrozně málo, ono stavět na pocitech a intuici je dobré, ale když pak chceš s něčím hnout, začíná se to "vařit"... |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|