Téma #684 |
Autor: | miirdas |
Fórum: |
Datum publikace: | 16.12.2007 11:21 |
Počet návštěv: | 1690 |
Počet názorů: | 41 |
chanuka |
včera povídal gossen, že mu dneska začíná chanuka a tak jsem pátral a zjistil
že tento svátek počíná 25.kislevu a končí 2. tevetu
pak jsem si našel židovský kalendář a tam se to datování nějak minulo píše totiž, že chanuka byla 5.-11. 12.
jak to tedy je? |
|
Názory |
16.12.2007 11:25
stanislav
|
chanuka byla začátkem prosince, jak začal advent, gossen se asi přeřekl... |
16.12.2007 11:42
miirdas
|
stanislav napsal(a): chanuka byla začátkem prosince, jak začal advent, gossen se asi přeřekl... hi, mi to vrtalo hlavinkou |
16.12.2007 12:12
modrý Wopi
|
kdyby byla chanuka
koupil bych si nanuka
jelikož jsou vánoce
nekoupím si nic |
16.12.2007 15:03
Shari
|
modrý Wopi napsal(a): kdyby byla chanuka koupil bych si nanuka jelikož jsou vánoce nekoupím si nic ric pic :) |
16.12.2007 15:12
miirdas
|
Shari napsal(a): modrý Wopi napsal(a): kdyby byla chanuka koupil bych si nanuka jelikož jsou vánoce nekoupím si nic ric pic :) kdybych neslavil chanuku budu slavit timkat |
16.12.2007 15:12
miirdas
|
Křesťanský svátek Timkat
Etiopie je jedna z nejstarších křesťanských zemí. Náboženství zde až do dnešních
dnů vydrželo ve své ortodoxní formě. Je každodenní součástí běžného života a
místní, Etiopská ortodoxní církev, má mezi lidmi velkou vážnost. Nejvíce se to
projevuje během náboženských svátků, kdy se ve městech skoro zastaví život a
všichni se věnují oslavám.
Náboženských svátků mají v Etiopii relativně hodně a kromě těch, co slavíme i my
(jako Velikonoce či Vánoce), slaví i svátky u nás již zapomenuté. Pro Etiopany
je jedním z nejdůležitějších svátků Timkat, kdy se oslavuje pokřtění Krista
Janem Křtitelem v řece Jordán. Svátek se slaví několik dní (většinou 3), s tím
že na první den, 19. ledna, je vyhlášen státní svátek a místní mají oficielně
volno. Ovšem podle bouřlivosti oslav to spíše vypadá, že místní mají volno po
všechny 3 dny. Oslavy probíhají po celé zemi, kde žijí křesťané. Je ale několik
míst, kde oslavy nabírají na ještě větší důležitosti díky náboženskému významu
daného místa. Konkrétně se jedná o Lalibelu, Gondar a Axum (a také Addis Abebu,
ale u té je význam spíše politický díky tomu že je hlavní město).
V těchto dnech se ke kostelům scházejí poutníci a mniši. Mniši jsou oblečeni v
bílém a podle své hodnosti je jejich šat doplněn barevným pruhem. Všichni mají
dřevěné hole mequamia a kovová chřestítka sistrum. Někteří také přináší ke
kostelům velké bubny. Samozřejmě svátku se účastní i vysocí církevní hodnostáři,
kteří oslavy řídí. Začátek oslav působí zdánlivě chaoticky. V některých
kostelech probíhají modlitby, jinde mniši bubnují a tancují. Všude jsou spousty
věřících. Události začnou mít spád ve chvíli, kdy vysoce představení kněží
začnou vyjímat z kostelů symboly tabotu (představují Mojžíšovy desky s
desaterem). To je první z hlavních momentů slavnosti. Začne se formovat procesí,
které vynese symboly tabotu z kostelů a projde jím mezi poutníky. Procesí nese
symboly tabotu do stanu, který je postaven za městem. Zde musí taboty být
uloženy přes noc. Stan je obklopen mnoha poutníky, kteří zde na zemi přespávají.
Chtějí být co nejblíže těmto svatým relikviím. V podvečer se sem scházejí i
kněží a celou noc zde probíhají modlitby. Ty vrcholí při úsvitu, kdy kněží
většinou vysvětí nějaké jezírko a začnou touto vodou kropit věřící. Ty na nic
nečekají a sami se v tu chvíli polévají vodou, což má právě připomínat pokřtění
Krista, čemuž je tento svátek zasvěcen. Poté se chystá procesí, které symboly
tabotu ponese zpátky do kostelů.
Procesí má ale pouť zpět ke kostelům dlouhou. Co chvíli totiž zastavuje a mniši
za bubnování a odříkávání liturgických textů tančí. Vždy vybraný mnich začíná
bubnovat a další zpívat. Před nimi se formují dvě řady tančících mnichů. Všichni
ostatní včetně poutníků, kteří procesí sledují, chřestí a tleskají. Tanec trvá
skoro deset minut. Když skončí, tak se procesí opět dává do pohybu. Ujde
přibližně 500 metrů a vše se opakuje. Vysocí kněží pozorují přípravy zpěváka a
bubeníka. Vybírají se mniši, kteří budou tančit. Opět následuje desetiminutový
tanec, který je stále stejný. Poté se procesí může dát zase do pohybu. Cesta
zpět ke kostelům trvá vždy několik hodin. Oslavy končí, když jsou symboly tabotu
uloženy zpět do kostelů na své místo.
Svátek Timkat se slaví po celé zemi. Uvedené fotografie jsou z oslav ve vesnici
Lalibela.
|
16.12.2007 15:27
KurikajKupka
|
Včera jsem se vrátila z Vídně , tam bylo židáčků - radost pohledět :) |
16.12.2007 15:29
miirdas
|
KurikajKupka napsal(a): Včera jsem se vrátila z Vídně , tam bylo židáčků - radost pohledět :) jsi na ně sexuálně vysazená? |
16.12.2007 15:32
KurikajKupka
|
miirdas napsal(a):
KurikajKupka napsal(a): Včera jsem se vrátila z Vídně , tam bylo židáčků - radost pohledět :) jsi na ně sexuálně vysazená? začínám bejt |
16.12.2007 15:50
miirdas
|
KurikajKupka napsal(a): miirdas napsal(a):
KurikajKupka napsal(a): Včera jsem se vrátila z Vídně , tam bylo židáčků - radost pohledět :) jsi na ně sexuálně vysazená? začínám bejt líbí se ti obřízka? |
16.12.2007 15:51
miirdas
|

|
16.12.2007 19:28
Shari
|
bolestivá hygiena toto... |
16.12.2007 19:30
KurikajKupka
|
Shari napsal(a): bolestivá hygiena toto... to tedy, midrašoj by určitě sekla :)) |
16.12.2007 19:32
Shari
|
KurikajKupka napsal(a): to tedy, midrašoj by určitě sekla :)) a to zas jako ne :o) |
17.12.2007 06:40
stanislav
|
ta chanuka je pro některý dobrá věc, si slavěj chanuku, a pak ještě vánoce, maj to dobrý díky tomu... protože těch ortodoxních, jen chanukovejch, je jen pár...
a mírda mě s těma vobrázkama mírně sere... :o) |
17.12.2007 10:04
miirdas
|
stanislav napsal(a): ta chanuka je pro některý dobrá věc, si slavěj chanuku, a pak ještě vánoce, maj to dobrý díky tomu... protože těch ortodoxních, jen chanukovejch, je jen pár...
a mírda mě s těma vobrázkama mírně sere... :o) normální obřízka z wikipedie, abych encyklopedickym zdrojem nepohoršil:)) |
20.12.2007 23:40
LISKA
|
miirdas napsal(a):
stanislav napsal(a): ta chanuka je pro některý dobrá věc, si slavěj chanuku, a pak ještě vánoce, maj to dobrý díky tomu... protože těch ortodoxních, jen chanukovejch, je jen pár...
a mírda mě s těma vobrázkama mírně sere... :o) normální obřízka z wikipedie, abych encyklopedickym zdrojem nepohoršil:)) uf. já myslela, že ses fotil mobilem. |
20.12.2007 23:41
LISKA
|
modrý Wopi napsal(a): kdyby byla chanuka
koupil bych si nanuka
jelikož jsou vánoce
nekoupím si nic skvělá báseň |
21.12.2007 13:05
Danny
|
to jsem takhle jednou vymyslel vtip:
Jak je známo, prorok Eliáš se občas zjevuje v našem světě. Jednou se takhle na zemi objevil v zimě, v době svátku Chanuka. Šel a uviděl nějaký strom obsypaný světly: řekl si, že je to dobrý nápad slavit Svátek světel takto.
Přišel ke stromu... a pod ním uviděl zpodobnění nějakého malého chlapce ležícího v jesličkách. Eliáš si lámal hlavu, na kterou symboliku Chanuky tento výjev odkazuje, nemohl na nic přijít. Přemýšlel dál: zamračil se, zavrtěl hlavou a řekl si pro sebe:
"Chanuka... Chanuka ... co je to za kluka?" |
26.12.2007 04:25
stanislav
|
K menším svátkům patřila chanuka (%nx = posvěcovat). Svátek pochází z doby makabejské, termín se však vyskytuje již v Pentateuchu. Při svátku šlo o očištění a posvěcení chrámu, který znesvětil Antiochos IV. Chrám byl ale roku 164 znovu posvěcen a byl postaven nový oltář. Rok 164 patří k veselým datům, protože chrám byl velmi významný, poškození chrámu ohrožovalo existenci židovstva i celého kosmu, protože chrámem procházela osa světa, byl to pupek světa. Ke slavení, které trvalo 8 dní, se váže pozdní legenda o zázračném hoření menory po 8 dní z malého množství oleje. Na chanuku naráží i jedno místo u Jana. Rozsvěcuje se svícen (menora), každý den se zapaluje jedna svíce. Nejprve se zapálí pomocná svíce a pronáší se požehnání. Pak se zažíhají svíce a říká se modlitba. Děti dostávají cukroví, zpívají se halely, v synagoze se čte Nu. Jí se koblihy a bramborové placky, nic moc. Chanuka koresponduje s naším adventem. Na pořadu je také čtení z apokryfních knih, což svědčí o plynulé hranici mezi apokryfy a Tenachem. http://www.etf.cuni.cz/~nidlova/w-Balaban.html |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|