Téma #444 |
Autor: | Monty |
Fórum: |
Datum publikace: | 17.02.2007 12:44 |
Počet návštěv: | 2983 |
Počet názorů: | 91 |
Iluze |
Může mi někdo vysvětlit, proč mají pořád všichni nějaký iluze o světě a lidech v něm? Z jakého důvodu někdo předpokládá existenci univerzální morálky, univerzálního umění atd. atd.? Na literárních serverech se vyskytuji sedmý rok. Neustále je to o tomtéž. Někdo něco řekl, někdo někoho urazil, někdo někoho nepochopil, někdo se cejtí být ublíženej, někdo se maže... kurva, PROČ?
Neexistuje univerzální morálka. Existuje trestní zákoník a ani tím se nemusím řídit, pokud přijmu rizika z toho plynoucí nebo pokud jsem tak dalece dementní, že jim neporozumím.
Neexistuje univerzální umění. Každý má hranice nastavené jinak. Kdo zbožňuje Vlastu Javořickou, nebude zřejmě oceňovat Virginii Woolf. Každému, co jeho jest.
Existuje-li klišé, pak ve smyslu tisíckrát omletého. Nicméně ani to fakticky neznemožňuje autorovi určitý obrat použít, když ho použít chce.
Sedím-li v hospodě s kamarádem a po pátém fernetu mu pláču na rameni a stěžuji si na své problémy s impotencí (frigiditou), mohu DOUFAT, že bude diskrétní, ale nemohu na to SPOLÉHAT.
Na závěr mi dovolte dva mé oblíbené citáty.
"Někdo vidí smysl života v práci, někdo v rodině. Víš, v čem ho vidím já? V tom, abych se bavil."
Miky Kadlec (Ivo Pelant: Třetí patro) Nemluv pravdu v říši klamu sic ti nabouchají tlamu. Nechceš-li být terčem šikan, zapři vše a lži jak cikán.T. R. Field |
|
Názory |
19.02.2007 16:17
bříza
|
1) Proč mají lidé iluze o čemkoli?
Protože mají nedokonalé smysly a vjemy jsou jim projekčním plátnem, na které promítají vlastní představy o světě. Pokud by tomu tak nebylo, žili by nešťastné životy uprostřed neznámého ledového vesmíru. aneb: "Žijte ve fomě" - pravil Vonegut Jr. (foma: systém přátelských iluzí cíleně a s plným vědomím budovaný kolem středu vlastního "já")
2) existence univerzální morálky:
Stejně, jako existuje návod na správné užívání ...pračky .... automobilu .... počítače .... televizoru .... (a t.d. - a t.p.), který je odvozen od fyzikálních parametrů a vlastností daného zařízení, pokouší se osvícenci od počátku sebeuvědomění lidstva popsat parametry a optimální způsob "užívání" tvora "homo sapiens" - tak, aby v kolektivu pokud možno nedocházelo k jeho poškozování. Vzhledem k množství proměnných - i konstantních vlastností lidské psychiky, různosti forem společenství, ekonomických i libidinozních vztahů, které vytváří - jde o úkol neobyčejně složitý. Nicméně v rincipu řešitelný (neboť člověk je systém ohraničený). Stejně, jako ve filosofii se během historie rozvinuly různé školy, kterak k tomuto problému přistupovat. Pravda se zjevuje zejména na "lomných plochách" jednotlivých "škol". Stejně jako ve vědě, zkoumání na tomto poli kalí dogmaticko - fundamentalistický přístup jedinců omezené mysli a nedostatečné představivosti. Prostší lidé pak chtějí jednoduše vědět "jak na to" aby byli pokud možno šťastni. Proto si tvoří ředstavy o morálce. Pokud cosi alespoň částečně pochopí, omlací to ostatním o hlavu - k jejich nelibosti.
3) lidé a jejich projevy na lterárních serverech:
- tento druh pokroku komunikační techniky nám byl čert dlužen, neboť jsme na možnost podobného druhu komunikace připraveni jako indiáni na neštovice. Tam, kde by nás přirozená potřeba donutila navazovat plnokrevné vztahy s žijícími bytostmi (což představuje určitou námahu, která však zpětně posiluje naši schopnost sociálního chování), ocitneme se jedním kliknutím myši ve světě stínů a iluzí, který okamžitě uspokojí naši potřebu kontaktu. Že takový kontakt není plnohodnotný a blízkost je iluzorní, že takové vztahy nejsou kvalitní a trvalé, že výsledkem podobné aktivity je oslabení schopnosti vztahy navazovat a vposledku děsivá osamělost, či v některých řípadech duševní porucha - je druhou stranou mince - a cenou, kerou je třeba platit. Proto duševně zdravý jedinec po jistém čase okouzlení a několika peripetií desiluze (s mazáním, konflikty, depresí opř. alkoholickou fugou a pod....) instinktivně omezí svůj čas pobytu v tomto "náhražkovém" prostředí. Pokud tím jeho přirozené okolí ( a on sám) příliš neutrpí, může si gratulovat k cenné zkušenosti.
4) jak tyto tři rozdílné otázky souvisí a co mají společného s pojetím umění, kýčem a svěřování v hospodě - jsem nepobral. Tuším za vším nějaký příběh, který Tvůj projev legitimizuje.
- nicméně je to předloženo k diskuzi - tedy diskutuji - majíc 15ti minutovou pauzu ..... :) |
19.02.2007 16:35
Vlkodláček Sráček
|
bříza napsal(a): Že takový kontakt není plnohodnotný a blízkost je iluzorní, že takové vztahy nejsou kvalitní a trvalé, že výsledkem podobné aktivity je oslabení schopnosti vztahy navazovat a vposledku děsivá osamělost, či v některých řípadech duševní porucha - je druhou stranou mince - a cenou, kerou je třeba platit.
Tak s tím nesouhlasím. Je to zevšeobecnění, které může a nemusí být pravdivé. Ve skutečnosti záleží na každém uživateli internetového fóra, do jaké míry se zde bude angažovat, kolik toho ze sebe nabídne a nakolik si ostatní pustí k tělu.
Osobně se mi na této formě komunikace líbí svoboda, kterou člověku dává. Než se s někým dám do řeči, mám k dispozici určitý jeho „profil“ v podobě jeho názorů a projevů na fóru. Když mě někdo osloví, nemusím reagovat, a není to považováno za nezdvořilost.
Myslím si, že na Internetu mohou vzniknout hondě pěkná přátelství a také vznikají. Jejich trvanlivost zatím nelze spolehlivě vyhodnotit. |
19.02.2007 16:45
Dubowski
|
Aglája napsal(a): K těm iluzím....
Dokud o ni člověk nepříjde, neví, že to byla jen iluze. joj, taká somárinka filosofická? |
19.02.2007 17:19
ztratila
|
břízo, ale ty nemluvíš o literárních serverech, nýbrž o virtuální existenci obecně. což nemusí být nutně totéž. |
19.02.2007 21:23
stanislav
|
břízo, já s tvým bodem tři taky moc nesouhlasím, díky literárním serverům jsem poznal pár zajímavých lidí, potkával a potkávám se s nimi i mimo virtuální realitu, nejsou to vztahy o nic méně nebo více reálné než s lidmi mimo internet. čili si zas dovoluji tvrdit, že sem projektuješ nějaký svůj pocit, zda momentální nebo trvalejšího rázu náhled, to si nedovoluju posoudit. |
19.02.2007 23:09
miirdas
|
obecné roviny nějakým způsobem chytají konkrétnější nádech
na mojí hlavičku jsou reálné obrazy moc |
19.02.2007 23:12
Wopi
|
iluze
i lůze! |
19.02.2007 23:14
miirdas
|
Wopi napsal(a): iluze
i lůze! prostě všem:)) |
19.02.2007 23:15
Wopi
|
naše iluze jsou čtyřikrát účinnější
než běžné iluze |
19.02.2007 23:18
miirdas
|
účinnější
nebo
intenzivnější?Wopi napsal(a): naše iluze jsou čtyřikrát účinnější
než běžné iluze |
20.02.2007 00:13
Vích
|
No, Monty, když ona ta univerzální morálka prostě existuje. Samozřejmě je blbý, když se někdo kvůli tomu maže a uráží, nebo to nechápe a nechce nahlídnout z druhé strany. Když by to univerzum neexistovalo, tak by nebylo o čem se bavit a to by bylo taky škoda... Nikdo na to nemá patent, ale stejně tak blbý je, když lidi říkají, že to vidí PROSTĚ JINAK. To je ta samá hovadina. Bříza - internet je něco jako hospoda, ale mrkev taky neni kedlubna. |
20.02.2007 00:22
Wopi
|
Vích napsal(a): ale mrkev taky neni kedlubna a turci to dobře vědí, pročež doplňují jedno druhým:
 |
20.02.2007 00:28
Vích
|
zelenina |
20.02.2007 13:32
Shari
|
bříza napsal(a): Že takový kontakt není plnohodnotný a blízkost je iluzorní, že takové vztahy nejsou kvalitní a trvalé, že výsledkem podobné aktivity je oslabení schopnosti vztahy navazovat a vposledku děsivá osamělost, či v některých řípadech duševní porucha - je druhou stranou mince - a cenou, kerou je třeba platit.
na základe empirickej skúsenosti si dovoľujem nesúhlasiť |
20.02.2007 14:56
danuwaanalihi
|
Shari napsal(a): bříza napsal(a): Že takový kontakt není plnohodnotný a blízkost je iluzorní, že takové vztahy nejsou kvalitní a trvalé, že výsledkem podobné aktivity je oslabení schopnosti vztahy navazovat a vposledku děsivá osamělost, či v některých řípadech duševní porucha - je druhou stranou mince - a cenou, kerou je třeba platit.
na základe empirickej skúsenosti si dovoľujem nesúhlasiť docitala si do konca? pisu o dusevnych poruchach :D |
22.02.2007 15:42
narvah
|
myslím, že si pleteš iluze a ideály.. |
22.02.2007 16:08
miirdas
|
narvah napsal(a): myslím, že si pleteš iluze a ideály.. ideál sám o sobě může být iluzí
jak je možné je zaměnit ve chvíli
kdy se mluví o iluzích..to je jen těžko zaměnitelné
|
22.02.2007 19:14
narvah
|
iluze spíše jako zkreslený vjem skutečnosti.. tady je to spíše o morálce, kdy se popírá její univerzálnost, což je nesmysl, protože morálka sahá dále, než výše zmíněný trestní zákoník. |
22.02.2007 19:23
miirdas
|
narvah napsal(a): iluze spíše jako zkreslený vjem skutečnosti.. tady je to spíše o morálce, kdy se popírá její univerzálnost, což je nesmysl, protože morálka sahá dále, než výše zmíněný trestní zákoník. každý má jinou morálku
morálka někoho dále možná sahá
jiného zase ne
ono slovo morálka je stejně obecný pojem jako ideál nebo iluze
***
porucha vnímání charakterizovaná zkresleným (deformovaným) vjemem, jehož zdroj je vždy, na rozdíl od halucinace, součástí objektivní reality. Iluzornímu vjemu, který je vzhledem k podnětu nepřiměřeně zkreslen, připisuje nemocný charakter reálnosti. Iluze se vyskytují při vážných duševních poruchách, organických poškozeních CNS, intoxikacích, při horečnatých onemocněních ap. Je-li nemocný schopen uvědomit si zkreslenost svého vnímání a korigovat je rozumovou úvahou, hovoří se o nepravé iluzi (pseudoiluzi).-iluze
***
forma společenského vědomí a druh společenských vztahů, jeden ze základních způsobů regulace chování a jednání lidí ve společnosti prostřednictvím mravních norem. Na rozdíl od prostého zvyku nebo tradičních morálních norem vyžaduje morálka zdůvodnění z hlediska ideálů dobra a zla, práva a povinnosti, spravedlnosti atd. Od právních norem se mravní normy liší způsobem zajišíování mravních požadavků, a to prostřednictvím duchovního vlivu, příkladu, společenského hodnocení souhlasem nebo odsudkem ap. Každá morálka obsahuje prvky obecně lidských norem, avšak v celku mají morální systémy podobný základ, formulují historicky přechodné principy a ideály. Přestože mravní normy jsou proměnlivé, nevyplývá z toho relativistické zpochybňování jejich základního smyslu-morálka
***
soubor vlastností či podmínek představující pro jedince kýžený cíl, vzor charakterizovaný vnitřním antagonismem touhy dosažení a vědomí nedosažitelnosti. Ve smyslu standardu souhrn vysoce hodnocených a obecně přijímaných hodnot, které mají regulativní vliv na chování jednotlivce. Ideál jako psychologický fenomén do značné míry charakterizuje osobnost člověka a jeho zaměřenost.-ideál
***tady je možné si encyklopedicky srovnat dané tři pojmy
jak je vidět opravdu blízce spolu souvisí
a jeden bez druhého by pravděpodobně ani nemohly existovat
***
ovšem, jaký mix si nasadil dubowsky
je snadno vidět...
výše zmíněný text může posloužit jako pravítko k výkladům pojmů:) |
24.02.2007 11:50
Diotima
|
carpe diem
ještě blijem
:-) každý stejně žije ve svém světě - otázka je, do kterýho z dalších světů se mu vlézt chce nebo nechce, takže krátký závěr momentálního - chci či nechci? .. výchozí je nastavení jedincovo (hodně faktorů)
|
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|