Téma #177
Autor:Vích
Fórum:
Obecná diskuze
Datum publikace:09.04.2006 23:40
Počet návštěv:2835
Počet názorů:54

Čarodejnice
Proč si holky myslí o sobě, že jsou čarodejnice? Je to z hrdosti nebo ze skromnosti? A myslí si to o sobě všechny, nebo jen některé?

Počet úprav: 2, naposledy upravil(a) 'Vích': 09.04.2006 23:42.

Názory
13.04.2006 16:38
Erendis
To je rozhodně pozoruhodný závěr :)

Ad 3. zajímalo by mě, jestli takové čarodějnictví vyjde levněji než kosmetický salón... ne, že bych něco takového někdy v životě navštívila...

A pak by mě ještě zajímalo, co je vlastně to "pohanství" :)
U nás ve škole je ten termín považován za politicky nekorektní, tak si nejsem tak úplně jistá k čemuže se to mám navracet...
13.04.2006 18:08
Confused Garth
stanislav napsal(a):
Víchu, Ty jsi velmi sladký a provokatér k tomu. Doufám, že přijdeš Prvního máje na oslavu!
Tak, tak!
13.04.2006 19:11
Vích
Jen mi zajímalo kam směřujeme :).
S 1. májem počítám, teda pokud si mě neodnese nějaká čarodejnice za provokaci.
Postmoderna je mrtvá, teď frčí novopohanství.
Já jako pokrokový pohan volím zelenou.
Pokud ti Erendis z toho čarování nehrábne, tak určitě. Ušetříš i za oblečení - montérky a staré svetry jsou ideální a čarodějně trendy - dobře hořej a jsou politicky nekorektní :). A podle Pavly vlastně i za stravu.
14.04.2006 09:38
danuwaanalihi
co carodejnice??? BOSORKY!!! :D
14.04.2006 12:55
Vích
jo ty jsou nejlepší..
18.04.2006 23:19
Amite
nejen tato knížka od Girarda, čtu od něj Lež romantismu a pravdu románu, skvělá věc...
27.04.2006 19:25
Petula






ČARODĚJNICE 2006


|||-_-|||
03.05.2006 11:11
Shari
modernej dobe by sme mali upaľovať čarodejov, pre zmenu... :)

ženská, ktorá o sebe tvrdí, že je čarodejnica (a nezapadá do skúpiny duševne chorých, lebo aj také sú), má buď pomýlený slovník, alebo proste nevie držať hubu zavretú, no.

A to je prax.
03.05.2006 12:52
Erendis
Podle nějakých statistik bylo během čarodějnických procesů například ve Francii upáleno až 75% mužů (Jako příklad mě momentálně napadá jen Jakub de Molay).
To jen k tomu "pre zmenu".
04.05.2006 11:31
Vích
zajímavé jak církev nerozeznávala šarlatány od vědců, čarodejnice od čarodějnic :)
04.05.2006 12:14
Monty
Erendis napsal(a):
Podle nějakých statistik bylo během čarodějnických procesů například ve Francii upáleno až 75% mužů (Jako příklad mě momentálně napadá jen Jakub de Molay).
To jen k tomu "pre zmenu".
Kromě velmistra templářů třeba ještě taky Urban Grandier, u nás např. Kryštof Alois Lautner - oba to byli katoličtí kněží.
Víc notoricky známejch jmen mne taky momentálně nenapadá.
04.05.2006 12:57
Monty
ČARODĚJNICTVÍ

Pojem čarodějnictví měl v různých kulturách a dobách různé významy. Společným bodem je však vždy to, že čarodějnictví užívá či ovládá nadpřirozené síly a schopnosti. Víra v čarodějnice byla rozšířena prakticky ve všech společnostech a historických obdobích a přežívá dodnes jak v myšlení přírodních národů, tak ve vyspělých zemích západního světa, byť i jen jako archetyp, jako termín, který vyvolává určité asociace s některými společnými rysy.
Pod pojmem čarodějnictví si dnes nejspíše vybavíme jeho středověkou formu, kdy představovalo jistou opozici proti oficiálnímu řimskokatolickému náboženství. Bylo určitou formou revolty proti církvi, v níž mnozí spatřovali původce útlaku a nesvobody. Zatímco dle církevních kázání měl člověk pozemským utrpením směřovat k posmrtné blaženosti, čarodějnictví nabízelo blaženost již zde na zemi. Intuitivně směřovalo k osvobození od dogmat, která spoutávala středověkého člověka. Z tohoto pojetí čarodějnictví později vznikl satanismus, uctívání Satana jako představitele hodnot církví zapovězených. Satan zde vystupoval jako symbol tělesnosti a materiálních požitků v přímém protikladu k Bohu a Ježíši coby představitelům duchovních hodnot.
Novodobou formou čarodějnictví, především ve vyspělých evropských zemích a v USA, je tzv. wicca.

ČARODĚJNICKÉ PROCESY

Čarodějnickými procesy rozumíme církevní i světské trestní postihy čarodějnic a čarodějů. V historii se s nimi setkáváme v období od 15. do 18. století našeho letopočtu. V tzv. honu na čarodějnice se angažovala jak katolická, tak i protestantská církev. Během těchto procesů byly především v Evropě, ale i v USA (vzpomeňme např. nejznámější proces s čarodějnicemi ze Salemu z roku 1662, kterému padlo za oběť 34 osob) odsouzeny k smrti, jíž předcházelo kruté mučení, miliony lidí.
Čarodějnictví a čarodějnické praktiky jsou odsouzeny již v Bibli (viz např. "Vir sive mulier in quibus pythonicus vel divinationis fuerit spiritus morte moriantur" - Muž či žena, v nichž by byl duch věštecký neb jasnovidecký, musejí zemřít smrtí; 3. kniha Mojžíšova, kap. 20); trest ohněm, určený pro osobu provozující čarodějnictví znalo již římské právo.
Ve středověku k čarodějnickým procesům prakticky nedocházelo, neboť byl obecně přijímán názor vyslovený mj. sv. Bonifácem, totiž že čarodějnice a čarodějnictví ve skutečnosti neexistují a jedná se jen o pověry a iluze. Změna nastala v 15. století, kdy papež Inocenc VIII. svou bulou "Summis desiderantes affectibus" podpořil úsilí dominikánů Heinricha Kramera a Jacoba Sprengera, jež pronásledovali čarodějnice v oblasti severního Německa. Kramer a Sprenger vydali roku 1486 nechvalně proslulý spis Malleus Maleficarum (Kladivo na čarodějnice). Tento název je dodnes obecně známým pojmem, ale navzdory tradovaným představám kniha nikdy nepředstavovala oficiální učení církve. Naopak se s ním v mnohém rozcházela a již roku 1490 byla inkvizicí odsouzena.
Obvyklá praxe při čarodějnických procesech byla následující - na základě často smyšleného udání (v němž hrál svou roli nejen strach, ale také msta) byl obviněný zatčen, vyslýchán a podroben tzv. právu útrpnému, mučení. Mučení mělo několik stupňů a jeho cílem bylo přimět obviněného k doznání. Většina odsouzených se skutečně přiznala v hrůze před dalším týráním, přestože věděli, že je v takovém případě čeká smrt na hranici. Obvinění byli rovněž vystavováni nejrůznějším zkouškám, např. zkoušce vodou. Věřilo se totiž, že čarodějnice vhozená do vody se nepotopí. Osoby, podstupující tuto zkoušku, však byly svázány způsobem, který napomáhal tomu, aby se udrželi nad hladinou, tudíž "věrohodnost" této zkoušky byla poněkud pochybná. Smrt na obviněného čekala v každém případě - ten, kdo se nepotopil, byl odsouzen k smrti, zatímco "nevinný" se ve vodě utopil. Během výslechů bylo na obviněných dále např. hledáno "ďáblovo znamení", obyčejně mateřské znaménko nebo pigmentová skvrna, jež nemělo po vpichu krvácet. Osoby, které byly shledány vinnými z čarodějnictví čekala smrt, nejčastěji upálením na hranici. Čarodějnice byly upalovány zaživa; příbuzní majetnějších odsouzenců měli však často možnost uplatit kata, který pak odsouzenému před zapálením hranice zlomil vaz.
Poměrně málo známým faktem je, že za pobyt ve vězení, výkon útrpného práva i závěrečné vykonání rozsudku museli odsouzení platit. Pokud byli nemajetní, připadly náklady na vrub majitele panství.
V našich krajích, tedy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku byly čarodějnické procesy ojedinělé. Nejvíce postihly oblast Jesenicka a Šumperska, kde bylo během 17. století upáleno asi sto osob. Poslední procesy se na Šumpersku konaly roku 1700. Nejznámějším případem je bezesporu proces s šumperským děkanem Kryštofem Aloisem Lautnerem. Tento duchovní vystoupil na obranu proti domnělým čarodějnicím, ale nakonec byl olomouckým biskupem vydán soudci Jindřichu Bobligovi a Lautner skončil roku 1685 sám na hranici jako čarodějník. Tuto causu literárně zpracoval Václav Kaplický ve svém románu Kladivo na čarodějnice, podle něhož byl roku 1969 natočen režisérem Otakarem Vávrou stejnojmenný film.
04.05.2006 13:07
Vích
ještě že už žijeme v osvícené době
04.05.2006 13:11
Monty
Vích napsal(a):
ještě že už žijeme v osvícené době
To oni žili taky... akorát že jejich doba byla osvícená těma hranicema.
[ << ] [ < ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)