Dílo #29287 |
Autor: | Elasah |
Datum publikace: | 23.07.2006 20:16 |
Počet návštěv: | 2419 |
Počet názorů: | 25 |
Hodnocení: | 4 1 1 |
Král? (text, reagující na Dannyho povídku “Jidáš”) |
"Rozumíš tomu? Proč Mistr tolik váhá. Pořád jen chodí kolem horké kaše a couvá, když může snadno zvítězit. Na co ještě čeká? Co to s ním je? Po tom, kolik velkých činů udělal a kolik moudrých slov řekl, za ním stojí většina Izraele. Tak velké naděje do něj všichni vkládáme. Po čtyři sta let prorokové mlčeli a pak přišel hlas z pouště a řekl nám, že vyvolený už je mezi námi. Náš král, zachránce, vykupitel. Jak radostné bylo ho poznat, jít s ním a vidět jeho moc. On je ten pravý. On nás vysvobodí z pohanského jha. Rozdrtí nevěřící, jako to učinil otec jeho otců David, a znovu vrátí slávu svatému městu. Zvítězí v každé bitvě, protože Bůh bude s ním a vydá nepřátele do našich rukou. Tak na co ještě čeká? Proč ztrácí čas? Národ trpí a on se zrdžuje léčením, vyučováním a rozhovory. O co mu jde? Už teď stojí na hraně. Na jedné straně podpora lidu, na druhé kněží, kteří ho chtějí zabít dřív, než vypukne povstání a smete je i s jejich pohanskými vládci. Chápeš to, Jane?", zeptal se Juda rozladěně.
„Nevím, jaký je jeho plán, bratříčku. Opravdu nevím. On vidí daleko dál než my. On ví, proč dělá to co dělá. Také nerozumím, na co čeká. Musíme mu věřit."
--------------
Juda ani nevěděl, jak se ta myšlenka vynořila v jeho hlavě. Připadala mu krásná, protože celou situci řešila jedním skutkem. Prostě váhajícího postrčí. Nedá Mistrovi jinou možnost, než konečně použít svou moc. Vyhlásit se za krále a zahájit svatou válku, která Izraeli vrátí svobodu a učiní ho prvním mezi národy. Naplnit všechna zaslíbení z Písma. Buď toto nebo smrt. A smrt není alternativou pro nikoho. Obzvláště pak taková smrt...
--------------
Ten temný, jeden ze sluhů Zlého, se usmíval. Škaredě a nepříjemně. Byl totiž velmi spokojený. Jeho myšlenka se konečně ujala ve vhodné hlavě. A začala plodit ovoce zhouby. Pracovalo se sice i na dalších lidech, ale on byl první, komu se podařilo proniknout do duše své oběti. A bude za to patřičně oceněn.
--------------
Zahrada byla plná tmy a šepotavého ticha. Skupina knězí a vojáků s pochodněmi, kterou Juda vedl, klid roztrhala na cáry. Blížili se k několika učedníkům, obklopujícím Mistra. Juda kráčel naplněn štěstím. Konečně nastane nové království Izraelské. A on má tu čest být prvním, kdo políbí Jeruzalémského krále. Jak skvělé dny a velkolepá vítězství je čekají. Juda přistoupil k Mistrovi a řekl: "Buď zdráv, Mistře", a políbil ho. Pak se vojáci Mistra chopili. A Mistr neudělal nic. Nenechal je padnout mrtvé. Nepřivolal si na pomoc armádu andělů. Nezahubil je ohněm jako Hospodin Nádaba a Abíhu. Prostě nic. Jen tam stál a nechal se spoutat jako ovce. Nedělal vůbec nic a oni ho přitom odváděli na mučení a jistou smrt...
------------
Jeho mysl byla plná vzpomínek na ty okamžiky. Měl to být triumf. Nikdy ho nenapadlo, že to skončí takto. Všechny naděje byly ztraceny. Mistr není očekávaným Mesiášem. Odsoudili ho a zítra ho ukřižují. Králem se už nikdy nestane. Zemře jako pes. Juda zoufale bloumal ulicemi a hlavou se mu honily hrůzné myšlenky. Mistr není vyvoleným. Všechna ta znamení a proroctví okolo něho byla jen snůška lží, pověr a nesmyslů. A Písmo, které o něm mluvilo? I to je pak jen sbírkou prázdných mýtů. A Hospodin, Bůh národa Izraelského? Čtři sta let nepromluvil ničími ústy. I kdyby někdy žil, je teď mrtvý. Všechny ty zvěsti o příchodu Krále a vykoupení Izraelského národa byly jen lži a výmysly kněží. Bůh není. Spása nikdy nepřijde. Život je jen putování prázdnem. Nekončící bolest, chaos a výsměch. Není nic. Nemá smysl v tom pokračovat. Juda šel a oběsil se.
-------------
Ten temný byl sice jen sluhou, ale intuitivně chápal plán svého pána. Syn byl pro Zlého obrovskou hrozbou. Proto musel být za každou cenu zlomen a poražen. Hrůza celého dění tkvěla v tom, že Zlý nemohl Syna v jeho křehkém lidském těle zabít. Tím by Zlý ničeho nedosáhnul. Syn sám musel padnout a zavrhnout svého Otce. Zlý mnohokrát útočil na Synovu duši, ale Syn odolával. Proto Zlý do posledního útoku napřel všechnu svou energii. Použil ji na to, aby vystavil Syna tomu nejhoršímu, co může na člověka dolehnout. Syn projde ponížením, bude opuštěn svými učedníky a jeho lid ho zavrhne. Uvidí, že jeho dílo na zemi nemělo smysl. Bude mučen a nakonec pomalu zemře nejstrašnější smrtí, kterou se lidé v té době popravovali. A při tom umírání bude tonout v nejistotě, proč toto vše Otec dopouští. A Otec bude moci jen sledovat bolest a smrt Syna. Kdyby mu přišel na pomoc a ukončil jeho utrpení, zmařil by tím vše, co Syn vykonal. A zabránil by Synovi dokončit úkol. Protože Syn tím vším musí projít sám a jako člověk. Se všemi lidskými bolestmi, pochybami a zoufalstvím. Ten temný věděl, že Zlý chce rozervat Synovu duši jako lano, napnuté na krajní mez.
Syn byl zajat. Začalo poslední dějství. Ten temný vnímal napětí, které naplnilo všechny vrstvy reality. Jako by všichni zatajili dech.
--------------
„Judovým polibkem vstoupil Pán Ježíš do poslední zkoušky. Nikdo z nás neví, co by se stalo, kdyby tenkrát náš Mistr neuspěl. Ale on zvítězil," řekl stařičký Jan a usmál se na svého žáka. „Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl, nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži." „Bylo to to největší, co pro nás Bůh mohl obětovat. Dal za nás sám sebe. Abychom pochopili, jak nesmírně mu na nás záleží. A bychom si z dobré a zlé cesty svobodně zvolili tu dobrou, tu kterou nám ukázal Mistr, tu jenž jediná vede k záchraně," dodal Jan.
Jan seděl v zahradě a vychutnával si paprsky zapadajícího slunce. Byl stár a sytý let. Přemýšlel o Judovi: „Bratříčku, jak je mi líto, že jsi ztratil víru. Nebyl jsi jediný, kdo Mistra zradil. I Petr, jeho skála, ho třikrát zapřel. Ale každý smí litovat svých chyb a vrátit se k Bohu. To udělal i Petr a Mistr ho vyvolil svým nástupcem na Zemi. Proč jsi to jen vzdával, bratříčku? Nevím, jak bude svět vypadat poté, až zemřeme a budeme vzkříšeni. Ale vím, že až projdu tou poslední branou, bude mě za ní čekat náš Mistr. Nevím, jaký bude Hospodinův soud. Ale vím, že Otec i Syn nás milují a chtějí, abychom byli zachráněni. Modlím se za tebe, bratříčku."
|
|
Názory čtenářů |
23.07.2006 21:48
fungus2
|
To je dobrá povídka* |
23.07.2006 23:08
ataman
|
nechutna krestanska propaganda, ktera se tvari jako literatura. o to nebezpesnejsi, ze je podana vtiravou, podbizivou, zajimave se tvarici formou. ve zkutecnosti jedno klerikalni klise vedle druheho. hnus |
24.07.2006 08:12
aldebaran
|
Musím souhlasit s atamanem (ale ne ve všem!)
Tahle povídka je jen další interpretací biblických příběhů. I když je napsána dobře, není v ní nic poutavého ani objevného. Žádná inovace. Nuda nudoucí! |
24.07.2006 09:46
Elasah
|
:-).
V textu využívám teorii, vysvětlující Jidášovu motivaci tím, že Jidáš (a většina židů té doby) očekávala Mesiáše jako vítězného krále a nechápala, proč Ježíš nejde touto cestou.
Tato teorie je jedním z nejpravděpodobnějších pokusů o vysvětlení Jidášovy motivace. Ale samozřejmě je to jen teorie, žádný historik Jidášovi do hlavy neviděl.
Cílem textu nebylo vymyslet vlastní teorii, ale výše uvedenou myšlenku zasadit do logického a historii odpovídajícího kontextu a vytvořit tak pravděpodobnější fikci, než byla Dannyho povídka Jidáš.
Říkáte, že je to křesťanská agitka :-)?
Aby se člověk mohl rozhodnout, jestli věřit nebo nevěřit, musí přece znát obě strany mince. Dannyho povídka vyznívala pro Boha ne moc dobře. Můj text tak trochu tvoří protiváhu :-).
Jsem věřící a nebojím se k tomu přiznat :-).
Děkuji moc za pochvalu literární kvality. Jsem naprostý začátečník, tak mě to velmi potěšilo.
|
24.07.2006 10:50
Elasah
|
A jeste 1 otazka na atamana:
Myslíš si, ze mluvit, psát a číst o víře je nebezpečné?
Že by človek raději ani neměl číst nic "neateistického", aby ho to náhodou nenaleptalo :-)?
PS: Teď se mi konečně podařilo dát avízo :-). Tak jsem ho pro jistotu dala všem. |
24.07.2006 11:04
Hana
|
taky jsem věřící, i když teď se v tom trochu plácám, nejsem ateistka - ale i kdybych byla, nemyslím si že by mě takováhle povídka rozhodila... je to povídka... a dobrá |
24.07.2006 13:45
Albireo
|
Napsané zručně, ale je to opravdu agitka ve prospěch něčeho, co považuji za velmi škodlivé. |
24.07.2006 15:19
Elasah
|
Re: Albireo
Proč velmi škodlivé?
V co věříte Vy, Albireo?
PS: Znám vás z FI i z Písmáka a je mi ctí, že jste si přečetl můj text :-). |
24.07.2006 17:10
Danny
|
hmmm... reakce... mohls mi poslat avízo, aspoň
Pro pořádek a pro ostatní, text, na který je reagováno, je zde.
Oficiální křesťanskou interpretaci té motivace (jakožto reformní Žid který má blízko k unitářům) v podstatě neznám, snažil jsem se vymyslet něco nového (jde o literární dílo, tedy hypotézu).
Snažil jsem se hlavně obejít bez hypotézy existence toho, kterého nazýváš "Zlý": proč by Bůh ve Svojí nekonečné dobrotě dovolil takové bytosti ovlivňovat lidi?
|
24.07.2006 20:16
Albireo
|
V Boha už nevěřím 45 let. A věříval jsem, takže vím, o co jde. Jenom poznámku - i když jste asi naše studentka, na literárních serverech si vždycky tykáme, tak nejsou stavovské rozdíly. Tykal jsem si i píšícími dětmi, oboustranně. |
25.07.2006 16:07
Elasah
|
To Urvisu:
No hlavne me Albireo pred davnymi lety, kdyz jsem jeste studovala, ucil na fakulte programovani v C++ :-). Je fakt, ze systematickemu cteni jeho tvorby jsem se nevenovala. Cetla jsem od nej jen asi 2 veci na Pismakovi a ty mi pripadaly pekne. Hlavne obdivuji, ze je schopen zvladnout C++ i poezii. Ja C++ umim, ale psat basne, to je u me naprosto mimo misu :-).
Ale ten nazor o skodlivosti jisteho typu informaci a ten strach z viry, to me u nej dost udivilo. Sice prosel vedeckym ateismem, ale netusila jsem ze ta komunisticka demagogie mohla zanechat tak trvale nasledky.
|
25.07.2006 19:49
Albireo
|
Elasah, vědeckým ateismem ne. Samozřejmě školství v té době bylo natolik ateisticky zaměřené, že věřící učitelé ztratili zaměstnání, ale ten ateismus nebyl obsahem žádného specializovaného předmětu a kantoři tu povinnou agitaci dělali tak hloupě, že pro věřící to bylo vyloženě kontraproduktivní. Například argument "Bůh není, protože kesmonauti ho "tam nahoře" neviděli jistě nikoho nemohl přesvědčit. K přesvědčení o neexistenci Boha jsem došel vlastním uvažováním, a proto je ve mně tak silné. Mimochodem - od ztráty víry do začátků mých pokusů o poezii uplynulo 40 let. |
26.07.2006 16:03
Elasah
|
Ahoj Danny :-). Jsem zapoměla reagovat, moc se omlouvám.
No ale ve Starém Zákoně se o satanovi explicitně mluví => Židé na něho věří.
A proč by ho Bůh připustil? Možná ze stejného důvodu, z jakého připustil zlo. Prostě on nám dal svobodnou vůli a my si můžeme buď dělat dobré nebo špatné věci. Kdyby nás Bůh nenechal dělat i ty špatné, neměli bysme svobodu a byli bysme jen loutky.
A podobně by to mohlo fungovat i pro vyšší bytosti - teda teotreticky, v Bibli o nich (a jejich svobodné vůli) moc dat není. Navíc ony mají daleko větší potenciál => když se zlým stane někdo z nich, asi to fakt stojí za to.
Je jasné, že tohle je jen spekulace (ale musíš uznat, že logická :-)). Každopádně víc dat o tom, proč Bůh připouští "toho zlého", stejně nezískáme => nemá moc cenu tvrdit, že Bůh by to neudělal, když člověk neví, co je za tím, a když je to v Bibli.
|
26.07.2006 16:27
Danny
|
Elasah napsal(a): Hlavne obdivuji, ze je schopen zvladnout C++ i poezii. Ja C++ umim, ale psat basne, to je u me naprosto mimo misu :-).
Dá se zvládnout i něco jako literární dílo v C++, ale to asi znáš... |
27.07.2006 01:10
ataman
|
Elasah napsal(a): A jeste 1 otazka na atamana:
Myslíš si, ze mluvit, psát a číst o víře je nebezpečné?
Že by človek raději ani neměl číst nic "neateistického", aby ho to náhodou nenaleptalo :-)?
PS: Teď se mi konečně podařilo dát avízo :-). Tak jsem ho pro jistotu dala všem. myslim, ze cist a psat "o vire" je stejne nebezpecne jako cist a psat o cemkoliv..
jenom bych podotknul, ze Jezis a Jidas jsou stejne "historicke" postavy jako napr. Spiderman - pouhe postavicky z fiction literature. uznavam, ze pro popletene hlavy alias "verici" predstavuji urcite hodnoty, ktere nelze odsoudit bez hlubsi analyzy. jelikoz na takovou tady neni prostor, spokojim se s konstatovanim, ze vyseuvedeny text pro me neni literatura, ale pouze agitka psana formou literatury. peace |
27.07.2006 09:47
Elasah
|
... ale to je zbabělé :-). Řekneš "není to tak" a pak "ale nebudu se bavit o tom proč". Tohle na mě používala babička, když jsem byla malá, a už tehdy se mi to zdálo neetické.
Nechtěl bys to trochu rozvést? Třeba hodit někam na net (neříkám na Literru, nikdo nechce jít s kůží na trh) něco jako 1 A4-ku textu o tom "proč je křesťanství blbost". A pak na to dát třeba odkaz v rámci reakce na tenhle můj názor?
Máš krásnou příležitost roznést vágní křesťanskou víru na kopytech.
Tak nebuď suchar a ukaž, jak to máš v hlavě poskládané :-).
|
27.07.2006 20:08
ataman
|
ted momentalne na podobne veci nemam moc casu, ale budu o tom uvazovat. spis by se to jmenovalo: "Proc je krestanstvi neeticke a nebezpecne" |
28.04.2007 10:13
engelmar
|
ataman napsal(a): nechutna krestanska propaganda, ktera se tvari jako literatura. o to nebezpesnejsi, ze je podana vtiravou, podbizivou, zajimave se tvarici formou. ve zkutecnosti jedno klerikalni klise vedle druheho. hnus Trochu s tebou souhlasím, propaganda to je, ale nic nechutného na tom nevidím, prostě se snaží svým způsobem ukázat svoje myšlenkové pochody a o tom literatura je, v tomto ohledu respektuji autora, i když tato povídka taky není zrovna můj šálek kávy. |
28.04.2007 10:17
engelmar
|
Albireo napsal(a): V Boha už nevěřím 45 let. A věříval jsem, takže vím, o co jde. Jenom poznámku - i když jste asi naše studentka, na literárních serverech si vždycky tykáme, tak nejsou stavovské rozdíly. Tykal jsem si i píšícími dětmi, oboustranně. Albi s tímhle názorem naprosto nesouhlasím, je to víra našich otců a dědečků, možná byla ve středověku zneužita, ale osobně co jsem se setkal s věřícímui lidmi, tak jsou nabití něčím, co nám chybí. Když nepočíítám jehovisty, adventisty a já nevím, co všechno, tak to beru, jako docela prospěšnou věc, ale nevim, jestli ty ses podílel na něčem dobrém, co dělala církev, já jsem se snažil docházet do hospice k umírajícím a tu lásku tam prostě vidim. Jinak tě taky vídám občas na FI a tykání s tebou mi problémy nedělá, ale cčko si asi nezapíši, protože jsem béčko. |
30.04.2007 21:13
Albireo
|
engelmar: Vidím, že se aspoň kouknul na hlavní stránku mého kursu Céčka :) |
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|