Dílo #22561
Autor:Kristý
Druh:<žádný>
Kategorie:Próza
Zóna:Jasoň
Datum publikace:10.01.2006 20:43
Počet návštěv:377
Počet názorů:12
Hodnocení:1

Plyšový medvídek

PLYŠOVÝ MEDVÍDEK

 

Potácela jsem se ulicí. Lidé se na mě dívali, ale jejich pohledy mě nezajímaly. Jindy bych jim něco řekla, ale dnes jsem se cítila tak slabě, že jsem nebyla schopná ničeho. Usedla jsem na zem a opřela se o zeď starého domu. Dívala jsem se do země. Můj pohled nespočinul na jednou určitém bodě. Jen jsem se dívala před sebe bez cíle. Bylo mi všechno jedno. Vykřikla jsem "Ať klidně umřu, můj život stejnak za nic nestojí!" někdo se ani neotočil. Jasně, byla jsem všem ukradená. Možná je to tak správně, stejnak mě nikdo nezajímá. Zapálila jsem si cigaretu. Kouř se vznášel špinavou ulicí. Z baťohu, který mi visel na ruce jsem vyndala láhev vodky. Napila jsem se. Byla to jediná útěcha, kterou jsem měla. Bylo to jediné, co mě tady ještě drželo. Svět je zlej a zkaženej! Napadlo mě ve chvíli. Popotáhla jsem cigaretu a popel odklepla na zem. Cítila jsem se svobodná. Jenže v čem má svoboda spočívala? V tom, že mohu sedět na zemi, nic nedělat a jen tak si tu vykuřovat a popíjet? Snad to bylo tím, že jsem měla už třetí láhev nebo to bylo brkem trávy, které jsem vykouřila. Začala jsem se smát. Ulicí se ozýval můj smích. Lidé se otáčeli. Co se to děje? Napadlo je zřejmě. Nějaký muž, který procházela kolem mě, si přede mnou odplivl. Podíval se na mě a řekl "Chudinko!Náno hloupá" a zas pokračoval dál. Jen jsem se znovu zasmála. Ten je ale vtipnej. Ubožáček hloupoučký!

            Byl to jediný člověk, který na mě po dlouhé době promluvil. Jiným jsem za to nestála. Slza mi stékala po tváři. Bylo mi ze všeho do pláče. Kdybych neutekla z domova, možná by to bylo lepší. Musela bych sice snášet každodenní křik rodičů a otce, který mě nebral jako svou dceru, ale hračku se kterou si mohl dělat, co chtěl, ale byla bych doma. Tedy pokud se tomu domov dalo říci. Co je lepší? Krást a žít na ulici nebo žít v rodině, která mě bila a nadávala mi? Nevím. Proč já se zrovna musela narodit . Měla jsem raději zemřít hned po porodu. Nemusela bych snášet výčitky mami, že si musela vzít tátu jen kvůli mně. Nemusela bych dělat doma otroka. Otec by mě nebil a neobtěžoval. Co je tohle za život? Vždyť já jsem přeci nikomu nic neudělala. Nikdy jsem nic nikomu neprovedla. Jediné po čem jsem toužila byla náruč někoho, kdo by mě měl rád. Jediné co jsem chtěla byla láska a rodina. Rodina, kdy se jezdí na výlety. Rodina, kde se hrají hry, kde jeden druhého má rád. Já se narodila do rodiny, kde mě nesnášeli a byla jsem jim na obtíž. Nemohla jsem to už snést, musela jsem utéci. Jaké mám teď možnosti? Co mi teď zbývá? Čím jsem se provinila? Proč nemohu být jako ostatní? Je mi čtrnáct let a zažila jsem jen samé smutné věci. Copak si nezasloužím trochu lásky a pochopení?

            Byla jsem unavená. Cigareta už dávno dohořela, láhev byla prázdná. Jen oči se pomalu zavíraly. Usnula jsem. Usnula jsem naposledy.

            Ráno našli mrtvou dívku opřenou o starý dům. V ruce svírala malého plyšového medvídka, kterého dostala od své babičky než umřela. Byla to jediná věc, kterou kdy dostala z lásky. Byla to poslední věc, kterou spatřila. Bylo to něco víc, pro ní její celý svět.

 

Názory čtenářů
10.01.2006 20:52
stafle
ukaž mi člověka,který vypije dvě vodky dá si brčko a je pak ještě schopen o něčem uvažovat :-/
a pokud mi snad chceš tvrdit,že jsi to Ty tak chci názorný důkaz(brko ubalím a vodku koupím...klidně)
10.01.2006 22:55
Wopi
Proboha, stafle, tady má jít o literaturu a ne učebnici fyziologie. V literatuře je možné všechno. Kamna mohou mluvit, čas se vracet zpátky... zbytečně řešíš zcela podružnou věc.

Horší je ten přechod z ichformy do třetí osoby. To mi docela vadí.
10.01.2006 23:33
Repulsion
Wopi napsal(a):
Proboha, stafle, tady má jít o literaturu a ne učebnici fyziologie. V literatuře je možné všechno. Kamna mohou mluvit, čas se vracet zpátky... zbytečně řešíš zcela podružnou věc. Horší je ten přechod z ichformy do třetí osoby. To mi docela vadí.
Wopi, kamaráde, co se s tebou děje?

1. Tohle není literatura, to je slint
2. Pro každý žánr existují jiná pravidla. Věc jako tahle by se měla pohybovat v intencích reality. Proto je štaflí námitka naprosto oprávněná.
3. Ten přechod z ich do třetí osoby tak, jak je zde použit, je naprosto v pořádku. Je to zcela běžné.

Co je na tom špatného, je, že je to snůška kydů. Není tam ani jedna věta, která by mě přiměla s tou holkou nějak soucítit. Zní to falešně a vylhaně. Napsáno je to neobratně. Je to naprosto k ničemu.
11.01.2006 07:56
Wopi
Rep: čti pozorně mé formulace. "Tady má jít o literaturu..." jsem napsal. Zdali se plně povedlo, jsem taktně zamlčel.

Pokud už je nutné se bavit o reálnosti obsahu (což podle mě věru není!), každý má jiné hranice tolerance CH2H5OH a THC. Znám člověka, který po flašce tvrdého alkoholu vypadá lépe než já po malém pivu a krom toho - tam vůbec není napsáno, v jakém časovém horizontu to bylo vypito. Takže stafleho rádobyvěcná poznámka je šťour na nic. Zvlášť když - jak správně, byť tvrdě uvádíš, je mnoho co vytknout z hlediska literárního.

Za svou výtkou si stojím. Že to je napsáno začátečnicky, je fakt, ale z toho se autorka třeba časem vypíše. Ovšem ten nijak neoddělený zlom osoby vypravěče na konci je mi nepříjemný bez ohledu na úroveň - vadil by i u skvěle napsané věci. Říkáš, že je to běžné? Možná je (i když asi čtu jinou literaturu tedy). Ale tato slutečnost to nijak neospravedlňuje. Úplatky jsou přece taky běžné.
11.01.2006 11:43
Repulsion
Chicht! Toho bohdá nebude, aby wopi jen tak z boje utíkal, což? Nuže dobrá, ještě jednou pregnantněji:

Věrohodnost příběhu je jedním z faktorů požadovaného účinku. Zde se nás snaží autorka snaží pohnout osudem týraného a zneužívaného dítěte. K tomu je třeba, aby byl příběh pokud možno co nejvíce věrohodný. Máš pravdu, že každý máme jinou odolnost, ale v povídce není nikde ani naznačeno, že byla dívenka nějak speciálně geneticky vybavena. Je to čtrnáctileté dítě, tudíž je na místě předpokládat, že mnoho nevydrží. Zrovna tak s tou dobou pití - uvádět 3. láhev má smysl, pokud má počet lahví nějaký význam - mohlo by se jednat o třetí láhev v životě (ale pak by to tam mělo být napsáno), třetí láhev ten den (rovněž by mělo být napsáno) není-li časový údaj upřesněn, je nejběžnější předpokládat, že se jedná o třetí láhev v řadě - zvláště, když poté následovala smrtelná otrava alkoholem.

Naopak souhlasím s tím, že ta změna osoby měla být jasněji oddělená.
11.01.2006 12:44
Wopi
Ale jo, proti tomu žádná, v podstatě souhlasím - jen s malou výhradou - obvykle se uvádí, že právě mládí a nevypitost s sebou nese největší odolnost. Nicméně to klidně vezmi čert - řekl bych, že nejsme vepři ani ve při.
11.01.2006 16:37
stafle
wopi jsem ta ne ten
prakticky jste si to tady rozebrali sami
souhlasím s rep....dalo by se říct,že psal mými prsty :)
11.01.2006 20:15
Wopi
Mimochodem... malá poznámka k výdrži mladých lidí.

Kdysi dávno, v dobách holé brady, jsem kvůli nějaké sázce vypil na jediný zátah láhev whisky (děti - nezkoušejte to doma!! nejvýš pod dohledem rodičů a lékaře zároveň!!) a to bez jakýchkoliv viditelnějších následků. Pouze jsem měl neovládnutelný sklon k pitomému culení a hrál jsem pak 4 hodiny nepřetržitě na klavír jedinou písničku. Ovšem jinak zcela v pohodě. Tudíž předpokládám, že teprve druhá láhev by mě opravdu složila a teprve třetí by se mě pokusila zabít.
11.01.2006 21:22
Repulsion
Jenže Ty nejsi normální člověk, wopi. Ty jsi přírodní úkaz.
11.01.2006 21:24
Repulsion

Navíc se říká, že pavouci vydrží všechno. I radioaktivitu.

11.01.2006 21:24
Wopi
To jest možné. Leč proč by ... eh... říkejme tomu pracovně povídka... proč by nemohla býti o jiném zajímavém přírodním úkazu? :)
12.02.2006 20:18
Albireo
Wopi, toho přechodu do 3. osoby bych se zastal. Ta podstatná část je v ich-formě působivější, ale poslední odstavec psát v ich-formě po smrti nemůže, to je komentář vypravěče. Možná by mohl být vyznačen změnou písma.

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)