Dílo #14734
Autor:johny45
Druh:<žádný>
Kategorie:Próza/Povídka
Zóna:Jasoň
Datum publikace:20.03.2005 19:17
Počet návštěv:2398
Počet názorů:25
Hodnocení:7

Prolog
Prvy diel kratkej trilogie.
Sedel som s bohom (I)
 

 

Sedel som s bohom

 

Sedel som s bohom. Bolo to v jednom z bratislavských podnikov. Jednoducho si ku mne prisadol, ani sa nespýtal, či je voľné. Keby som na niekoho čakal, asi by som ho niekam poslal, ale vtedy som bol sám, ani som nikoho neočakával, iba som si popíjal vínko a bolo mi úplne jedno, aj keby si ku mne prisadol Bin Ládin. Akurát, že by som mu asi nerozumel.

 

Chvíľu len tak ticho sedel a pozeral na mňa. Ja som tiež mlčal a odpíjal som si z vína.

Vypýtal si odomňa cigaretu a zapálil si.

„Ty fajčíš?“ Spýtal som sa.

„No a, keď ty fajčíš, prečo by som nemohol ja?” Odpovedal mi boh.

 

Objednal by som mu aj víno, bolo mi ho trochu ľúto, že nemá ani na vlastné cigarety, ale sám som vtedy nebol na tom finančne najlepšie, tak som to nechal tak, keď chce, nech si kúpi sám, veď je boh.

 

Opäť sme chvíľu len tak mlčky sedeli.

 

Pozeral na moje červené víno.

“Vo víne je pravda.“ Poznamenal pateticky boh.

 

„Áno, to poznám.“ Odpovedal som mu. „Kto to povedal prýkrát?

„Už si nepamätám,“ povedal, „ale ja som to určite nebol.“

„Hm.“ Začudoval som sa.

 

„Keď si teda boh,“ začal som rozvíjať konverzáciu, „prečo je teda na svete toľko zla?“

Boh sa pousmial. „Prečo ma zaťahuješ do svojho zla? Ja som zlo nevymyslel. To len vy ľudia ste sa dopustili obrovského omylu, že existuje dobro a zlo. Kto určuje, čo je dobro a čo zlo? A ak do mňa vkladáte potrebu určovať, čo je dobré a čo zlé, urážate ma. Vaša hra na dobro a zlo spôsobila utrpenie ľuďstva. Vaše zaraďovanie medzi dobrých a zlých spôsobilo veľa toho, čo vy nazývate zlom. Najväčší omyl ľuďstva je dobro a zlo.“

 

„Takže ty niesi najväčšie dobro, ako sa to hovorí.“ Opatrne som sa spýtal.

„Neviem, čo to je.“ Povedal a s posmešným výrazom zahasil cigaretu.

 

Bol som zmätený. Ten jeho posmešok sa mi nepáčil. Má ma snáď za blbca? Asi ho nakopem do riti, povedal som si. Prechádzala ma nejako chuť na túto konverzáciu. Chcel som byť zase sám. Tento rozhovor nikam neviedol.

 

„A prečo si vlastne tu? Prečo vlastne existuješ?“ Nedalo mi.

„Pretože ľudia ma potrebujú. Ľudia, ktorí neveria sami sebe, chcú niečomu veriť, tak uctievajú mňa.“

„Ale ja si tiež veľmi neverím, a neuctievam ťa.“ Oponoval som.

„Samozrejme, niesú všetci rovnakí. Veľa ľudí potrebuje niekoho mať nad sebou. Pripisujú mi veľa vlastností, ktoré by možno chceli mať a niekedy mi pripisujú vlastnosti, ktoré majú a považujú ich za správne.“

 

Stále sa na mňa čudne usmieval.

 

„Počúvaj, a kto ťa vlastne vymyslel prvý?“ Spýtal som sa ho zdanlivo nezmyselnú otázku.

 

„Už si nepamätám,“ povedal, „ale ja som to určite nebol.“

„Hm.“ Začudoval som sa.

 

„Ale viem, kto ma vymyslel posledný.“ Pokračoval. „Bol si to ty. A v ďaľších stotinách sekundy to budú ďaľší a ďaľší po celom svete.“

 

Zdalo sa, že je na odchode. Vtedy som sa zadíval lepšie a boh mal na sebe čiernu koženú bundu a tričko Dickies. Zobral si bez opýtania ešte jednu cigaretu na cestu a zmizol.

Zaujímavý chlapík, tento boh, pomyslel som si a odpil som si z vína.

 

 

 

 

 

 

 

Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'johny45', 20.03.2005 19:19.

Názory čtenářů
21.03.2005 09:32
flétnista
Víru má člověk v sobě. Je úplně jedno jestli do kostela chodí každou neděli a nebo tam byl jenom jednou v životě. tip
21.03.2005 11:52
Humble
*
21.03.2005 14:52
Slovo
flétnista napsal(a):
Víru má člověk v sobě. Je úplně jedno jestli do kostela chodí každou neděli a nebo tam byl jenom jednou v životě. tip
tak tak. zajimavy text, i kdyz s obsahem ne uplne souhlasim, davam tip
*
21.03.2005 15:07
Filip_Sklenar
engelmar - asi by bylo líp, kdyby se k tomu vyjádřil autor textu. Nicméně pokud TOTO neznamená ateismus, tak se autor zatra špatně vyjádřil.

"Poslouchej, a kdo si tě vymyslel jako první?"

Flétnista ovšem neví, že náboženské "víře" je člověk naučen. V sobě má tak možná rozplozovací pud, ale ani ten příliš neuplatní, když se mu nenaučí. Instinktivně člověk neumí ani souložit.
21.03.2005 15:13
Filip_Sklenar
A ještě k pojmu dobra a zla - jsou relativní. Osobní. Vycházejí z momentální situace. Dobro je to co jedinci/společenstvu v daném okamžiku relativně vyhovuje, zlo je to, co mu/jim vadí... Ale to se strašně mění.

Není žádné "dobro" ani "Dobro"... Jako není "zlo", ani "ZLO". Těmi pojmy se prostě označuje, že se nám něco (z jakýchsi důvodů determinovaných biologicky a taky výchovou a taky aktuálními vlivy) prostě něco líbí, čili nic. Pojem dobra a zla vyjdařuje náš kladný nebo záporný postoj k jevu.

"Absolutní dobro je jako absolutní ragú." Voltaire
21.03.2005 15:49
engelmar
Jistě máš mnoho pravdy. I pojmy dobro a zlo jsou ralativní a snad by se i autor k tomu měl vyjádřit. Člověk se hodně musí naučit. Ale já nevím, když se narodíš, musíš se nadechnout, když t schází potrava máš hlad. Když ti schází voda, máš žízeň. Vidíš, slyšíš, můžeš přemejšlet. Líbí se ti holky. Teda aspoˇn předpokládám. Když spadneš ze stromu bolí tě to a moh bych pokračovat. Já tyhle samozřejmé věci neberu jako samozřejmost. Není to o tom, že bych z tebe chtěl udělat katolíka, muslima, nebo nevím co. Je to jenom o víře v Boha a o tom, že naprostá většina lidí v Boha věří, i když o tom ani neví a přijdou na to v šedesáti, v osmdesáti, nebo taky nikdy. Ale myslím si, že líp než flétnista to už asi vyjádřt nedokáži.
21.03.2005 15:54
Filip_Sklenar
Snažím se marně dojít tvému diskuznímu příspěvku hlavy paty, engelmare, ale smysl to nedává. Naprostá většina lidí dělá věci, panečku! A kór ti věřící! :-)))
21.03.2005 16:00
engelmar
Ne jen jsem se snažil reagovat na to, že člověk má v sobě pouze romnožovací pud a že je víře naučen a já jen tvrdím, že může být naučen nějakému náboženství, ale víře té ne. Ta v člověku prostě je.

Jestli tě to neurazí, tak si myslím, že ta víra v Boha je i v tobě, i když se se mnou budeš do krve hádat, že ne.
21.03.2005 16:01
Filip_Sklenar
To je tvůj výmysl. Dokaž!
21.03.2005 16:02
Filip_Sklenar
Ve skutečnosti jsou důkazy o tom, že člověk vyroste ve slepici (chováním), pokud ho chováš v kurníku.
21.03.2005 16:07
engelmar
Čeal jsem to

Dokázat to nemůžu. Jenom tomu věřím.

Tak a mám další víru. Věřím, že ty máš víru.

Už se ti někdy stalo, že jsi měl někoho rád? Už se ti někdy stalo, že by ti odešel někdo koho sis strašně vážil? Už se ti stalo, že ti bylo líto, že někdo má něco lepšího než ty? Už jsi někdy přemýšlel proč jsi zrovna ty zdraví a někdo jiný ne? Přemýšlel jsi někdy k čemu je život?
21.03.2005 16:11
flétnista
Jak to myslel autor nevím. Já povídku beru jako monolog. Člověk si sám v sobě potřebuje některé věci ujasnit a jestli si pokecá s živým zvířetem, se židlí a nebo s pomyslnou bytostí, to je fuk.

Filip - já nemluvím o náboženství, já mluvím o víře a ta je jen jedna.

Náboženství, různí bohové s tím nemají nic společnýho.

21.03.2005 16:15
engelmar
S tebou naprosto souhlasím. Ale s případem jako je Filip si moc nevím rady. Už tady byly různé diskuse o smyslu náboženství, ale s člověkem, který by nevěřil v Boha, ale myslel by si, že se to tady všechno stvořilo samo jsem se ještě nesetkal.
21.03.2005 16:16
engelmar
Jo a různí Bohvé. Myslím si, že stačí jeden, ten kterého máme sami v sobě. Náboženstvích může být kolik chce.
21.03.2005 16:25
flétnista
Sorry, já tyhle debaty nemám moc rád. Každej si hájí to svoje, nikdo stejně nikoho o svým názoru nepřesvědčí, jen to dělá zlou krev.

Takže já si, s dovolením ponechám svoji víru a vám nechť zůstane ta vaše, pánové.
21.03.2005 19:14
johny45
Dakujem za vase komentare a hlavne za burlivu diskusiu. Moj nazor mozno naznacia dva dalsie diely. Ale aby som to presnejsie vysvetlil. Niesom veriaci, ani ateista. Jednoducho v sebe nepotvrdzujem, ani nevyvraciam existenciu boha. Otazka, ktoru riesim, je charakter boha, bez toho, aby som sa pytal, ci existuje, alebo nie.
Moja dalsia otazka je, ci vytvoril boh cloveka na svoj obraz, alebo naopak clovek boha na obraz svoj, pretoze boh kazdeho nabozenstva ma vacsinou typicke vlastnosti toho naroda.
Takze zatial len takto kratko.
Moj nazor rozhodne nebudem nikomu vnucovat a vazim si kazdy iny nazor, nech uz je krestansky, pohansky, muslimsky, atd.
23.03.2005 08:59
johny45
Fletnista, mne sa nezdalo, ze by tvoja debata s engelmarom a Filipom Sklenarom robila zlu krv. Zdala sa mi naozaj dobra a nikto nikomu nevnucoval svoj nazor. Ak dokazeme debatovat s tym, ze respektujeme nazor toho druheho, potom to nemoze byt nebezpecna debata a ja som rad, ze tu prebehla aspon takato, hlavne nenasilna diskusia.
24.03.2005 15:30
Satanas
utrpeni nepochazi, utrpeni je,
a at chces nebo ne, dobro a zlo existuje,
uz jen proto ze v nej kazdy clovek veri,
Nietszeho a Klimu nevyjimaje

ale zaver dobry
25.03.2005 09:34
johny45
Mal som na mysli skor dobro a zlo, ako absolutne pomenovanie niecoho. Ved nieco, co je pre niekoho dobre, moze byt pre ineho zle. Takze kto ma potom pravo urcit, co je absolutne DOBRO a co ZLO?
Myslim, ze celkom dobre to tu vyjadril Filip_Sklenar:

Filip_Sklenar napsal(a):


Není žádné "dobro" ani "Dobro"... Jako není "zlo", ani "ZLO". Těmi pojmy se prostě označuje, že se nám něco (z jakýchsi důvodů determinovaných biologicky a taky výchovou a taky aktuálními vlivy) prostě něco líbí, čili nic. Pojem dobra a zla vyjdařuje náš kladný nebo záporný postoj k jevu.

"Absolutní dobro je jako absolutní ragú." Voltaire
08.06.2005 14:58
Seregil
Dost dobře napsaný....*t
[ << ] [ < ]

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)