Dílo #3497
Autor:hermit
Druh:<žádný>
Kategorie:Próza/Úvaha
Zóna:Jasoň
Datum publikace:17.02.2004 10:32
Počet návštěv:4440
Počet názorů:36
Hodnocení:11

Prolog
Text, původně určený pro písmácký časopis; projekt, který z nejasných mi příčin skončil dřív, než začal. Je to rok staré, s odstupem mi to přijde hrozně vágní, ale zase mi to bylo líto úplně vyhodit bez toho, aby si to přečetl i byť jeden obětavec. Tak - tu to máte.
Tekuté básně
Tekuté básně



Poezie se díky internetu proměnila. Hranice mezi vysokým a amatérským uměním se začaly rozpadat. Amatéři závidí piedestal autorům zavedeným i v hmotné sféře, naopak ti zavedení se o amatéry zajímají okrajově. Jedni i druzí publikují. Co z toho vyplývá pro poezii?
Začala sloužit: slučovat. Ve virtuálním prostoru, zvláště na některých speciálních doménách, může publikovat kdokoli. Za básně jakékoli kvality se mu dostává odměny v podobě komunikace. Nejsou-li básně dobré (není však v těchto souvislostech už kvalita atavismem, prázdným pojmem?), odzbrojí básník časem nepřejícníky bezprostředností, či aspoň vytrvalostí a upřímností.
Básně už spojují člověka s člověkem oboustranně a okamžitě. Kdyby Sylvie Plathová publikovala své básně na internetu, možná že by její vrcholná sbírka Ariel nemusela být jejím dílem neodvolatelně posledním. Po jejím dopsání a měsících duševních útrap třicetiletá anglická básnířka a matka dvou dětí strčila hlavu do plynové trouby. Její třetí pokus o sebevraždu vyšel - našli ji už mrtvou.
Možná by ve věku internetu její básně už vůbec nemohly vzniknout. Měla by v posledku větší váhu taková ztráta pro literaturu, než takový triumf lidské bytosti nad životem?
Ano, je to idealizace.
Podle teoretika médií McLuhana je internet takzvaným horkým médiem, které je na rozdíl kupříkladu od televize spoluutvářeno velkou aktivní účastí svého uživatele. Básně jsou díky němu pro své masivní po-užívání znovuzrozeným komunikačním prostředkem.
Osobně mám nesrovnatelně raději básně v papírových knihách. Pokud však knihy odpovídají na otázky a aktuální city čtenářů, je to hra čisté autosugesce.
Básně na internetu vznikají díky internetu a pro internet. Naděje většiny jejich autorů na knižní publikaci jsou stejně napatrné, jako před počátkem intenetového věku, spíš menší.
Internetové básně jsou namnoze instantním uměním: vznikají často pět minut před zveřejněním, v básnickém supermarketu publikačních serverů jsou snadno k nalezení, k dispozici je několik desítek verzí na jedno téma, či citovou barvu. K požití jsou ihned po vybrání zákazníkem, ty zavržené nekončí v antikvariátu, ale prozatím jsou stále k dohledání kdesi na harddisku.
Jsem průměrný konzument internetové poezie. Sám čtu poezii na síti pro její malou exkluzivitu větším tempem, než by si zasloužila. Přečtu, a - většinou zapomenu. Málokdy si přečtu stejné dvakrát během jednoho roku. Nemám na to energii ani čas, protože každé ráno přece čekají opět nové virtuální básně-jednohubky. Je v tom cosi ze zenového neulpívání na tvarech, nebo surfing po povrchových vlnách?
To první je jen zábavné. Internet se honosí anonymitou a čehokoli nepříjemného se lze v jeho prostředí snadno zbavit vytrhnutím telefonní šnůry ze zdi. Důsledek druhého je vážnější.
Už nemáme jenom poezii coby snahu slovesného umění o oživení krásy, ale též básně užitkové. Jsou v dobrém i špatném smyslu slova podobné vodě ve splachovači. Slouží.
P.S.: Mám rád internet: umožňuje mi psát moudrá a lehce stravitelná pojednání.

Počet úprav: 2, naposledy upravil(a) 'hermit', 17.02.2004 10:35.

Názory čtenářů
17.02.2004 10:34
kalais
:)

nejhorší na tom je že máš zčásti pravdu...ale z té druhé ne:)

víc napíšu do osobní pošty:)

17.02.2004 10:43
Johanka
nojo, asi záleží na tom, jak vážně se to všechno bere... jestli hledáš na internetu Literaturu Umění anebo způsob komunikace ...

asi tomu moc nerozumím
17.02.2004 10:45
pavson
Tak jsem se tedy obětoval. Nastevíráš ( v jedné naší hospodské anketě toto slovo vyhrálo v kategorii Nejhloupější, podobně jako např. slovo "oříšky kešu" Nejteplejší ) tu některé zajímavé otázky, na které hledáš poctivou odpověď, abys to pak celé zlehčil poslední větou. Tak to má být.
*
17.02.2004 11:00
Johanka
jo a teda - já se k básním některých autorů vracím - ráda, už třetí rok ... je jich poměrně dost

17.02.2004 11:46
hermit
Johanka napsal(a):
jo a teda - já se k básním některých autorů vracím - ráda, už třetí rok ... je jich poměrně dost
jo, já taky, mám pár stálic... vesměs jsou to věci a lidi, jejichž psaní bych si milerád koupil i v knižní formě. bojím se, že se to ale nestane, a jejich výtvory zmizí ve virtuálních bažinách. :-)
17.02.2004 11:47
hermit
pavson napsal(a):
Tak jsem se tedy obětoval. Nastevíráš ( v jedné naší hospodské anketě toto slovo vyhrálo v kategorii Nejhloupější, podobně jako např. slovo "oříšky kešu" Nejteplejší ) tu některé zajímavé otázky, na které hledáš poctivou odpověď, abys to pak celé zlehčil poslední větou. Tak to má být.
*
Otázky; ale odpovědi nemám, zatím ani svoje vlastní sobě určené...
17.02.2004 17:27
Marthin
To vidím stejně...a rád bych věděl, jak to vidí kalais..:-)
17.02.2004 17:43
Petula

Jo, tak takhle nějak to asi může být. Snad jen s tím dodatkem, že je pro autora „vydat“ báseň na Internetu díky anonymitě mnohem jednodušší a tedy díl(k)o nekončí v zásuvce, ale je publikováno. Autor by bez Internetu asi váhal, zda se postaví, byť by „jen“ před své přátele, a začne recitovat svoje pokusy…
Díky za úvahu, za formulování námi všemi (pro)žitého.

|||-_-|||

17.02.2004 19:39
Wopi
fajn úvaha
17.02.2004 20:39
fungus2
Jo. Nebýt Internetu nikdy bych se nevrátil ke psaní povídek...*
18.02.2004 02:52
Paranoicus
Tekutá báseň? Ole ofšem!
 
18.02.2004 10:50
hermit
Paranoicus: naprosto souhlasím!

all; nevím vlastně komu: pravda je, že i já jsem začal opět psát po objevení www.pismak.cz; pravda, tvůrčí záchvat mi trval dva roky a zdá se, že už skončil, ale cosi se ve mě silnou konfrontací s podobně tonoucími skorovrstevníky dalo do pohybu..., a tvrdím, že je to cosi, co ne dost dobře funguje na totemu, a zatím to nefunguje ani zde; genius loci, který i z písmáka jeho samovolnou proměnou v grafomanskou aglomeraci už vyvanul... co vy na to?
18.02.2004 11:51
pavson
bať bať, je třeba ještě hodně budovat, ale trochu našlápnuto tu je
18.02.2004 14:02
Paranoicus
"Genius loci", to je hezky řečený, ale asi by to chtělo trochu rozvést ... já to mám zatím jen v hlavě. A vlastně ani nevím, zda tím chci prznit klávesnici. Snad časem.
18.02.2004 14:52
Anonym
Zajímavé... zvláště druhá půlka. Pár poznámek:

> Amatéři závidí piedestal autorům zavedeným i v hmotné sféře,

Ano? Kteří? Máš nějakou statistiku nebo je to jen "dojem"? :)

> může publikovat kdokoli.

Velké plus pro ty, kteří by jinak nezačali nebo nemají potřebu prorazit komerčně.

> Za básně jakékoli kvality se mu dostává odměny v podobě komunikace

Dobrý postřeh. Tahle komunikace navíc tříbí vkus - pokud se vyjadřuji k dílu, snažím se ho pochopit a zformulovat svůj pohled, ba dokonce můžu získat zpětnou vazbu od ostatních nebo samotného autora (což u papírové knížky většinou nehrozí).

> mám nesrovnatelně raději básně v papírových knihách

Může být. Ale proč? Rád listuješ? :)

> Básně na internetu vznikají díky internetu a pro internet

Asi vím, co máš na mysli, ale spíš bych řekl, že básně vznikají díky potřebě autorů psát a získat odezvu - a k tomu používají internet. Pokud po komunikaci kdovíjak netoužíš, můžeš dát básně na svou homepage a mít jen "dobrý pocit".

> Internetové básně jsou namnoze instantním uměním

Někdy možná ano, ale je to individuální - těžko zobecňovat - už proto, že řada lidí se připojuje přes modem a tudíž si píše básně do zásoby :)

> každé ráno přece čekají opět nové virtuální básně-jednohubky

To se ovšem necháváš natlačit do role konzumenta, který musí přečíst všechno jen proto, že to bylo publikováno. Copak chodíš denně do knihkupectví a kupuješ všechno, co vyjde? Stačí si přece vybírat! :)
18.02.2004 14:54
Endif
(eh, to jsem byl já... avi)
18.02.2004 15:15
Wopi
Endif: i já mám nesrovnatelně raději básně v papírových knihách ("Může být. Ale proč? Rád listuješ? :)") - nejradši čtu: vleže v posteli či na gauči, v čekárně, na stanici, v dopravním prostředku ... to všechno mi papírová kniha umožňuje - a hlavně mam možnost MĚNĚNÍ POLOH - jednou se picnu na pravej bok, jednou na levej, jindy se stočim do klubíčka - nesedím jen strnule u monitoru. A koukat do papíru je očím taky příjemnější než na monitor. I prstem si můžu ukazovat...
:)
18.02.2004 15:27
Endif
Wopi: Rozumím, literaturu taky radši čtu jako knížku než v .pdf. Ale to se netýká (kvality) básně samotné - Kainarovy verše je stejně dobré na papíře jako na monitoru :)
18.02.2004 16:21
hermit
Anonym napsal(a):
Zajímavé... zvláště druhá půlka. Pár poznámek:

> Amatéři závidí piedestal autorům zavedeným i v hmotné sféře,

Ano? Kteří? Máš nějakou statistiku nebo je to jen "dojem"? :)

Samozřejmě jde o vyhrocený text k polemice, ale - ano, byť nemám statistiku, jsem řpesědčen, že u řady autorů na intenetu publiujících je motivační i hjořkost z toho, že jsou ingoropváni kamennými vydavatelstvími. Ale to je můj dojem z pozorování cvrkotu kolem literárních domén, můžete mít jiný názor.

> může publikovat kdokoli.

Velké plus pro ty, kteří by jinak nezačali nebo nemají potřebu prorazit komerčně.

Ano; a i když mě třeba nebaví, ani mi nijak nevadí; jejich díla jsou kdesi na síti, kde nijak nepřekáží.

> Za básně jakékoli kvality se mu dostává odměny v podobě komunikace

Dobrý postřeh. Tahle komunikace navíc tříbí vkus - pokud se vyjadřuji k dílu, snažím se ho pochopit a zformulovat svůj pohled, ba dokonce můžu získat zpětnou vazbu od ostatních nebo samotného autora (což u papírové knížky většinou nehrozí).

S tím tříbením vkusu bych polemizoval. Jde zásadně o to, zda jsem k tříbění vkusu svolný a o to, kteří lidé spolu komunikují.

> mám nesrovnatelně raději básně v papírových knihách

Může být. Ale proč? Rád listuješ? :)

viz Wopi - mám rád hezké věci a hezké (též vnějškem) knihy jsou mi drogou. taky dál souhlas s Wopim, knížku si odnesu, počítač, taky ale stěží, knihu otevřu a zavřu, kdy chci a je to ihned, vezmu si ji na záchod, nebo si do ní můžu čmárat tužkou poznámky :-)


> Básně na internetu vznikají díky internetu a pro internet

Asi vím, co máš na mysli, ale spíš bych řekl, že básně vznikají díky potřebě autorů psát a získat odezvu - a k tomu používají internet. Pokud po komunikaci kdovíjak netoužíš, můžeš dát básně na svou homepage a mít jen "dobrý pocit".

> Internetové básně jsou namnoze instantním uměním

Někdy možná ano, ale je to individuální - těžko zobecňovat - už proto, že řada lidí se připojuje přes modem a tudíž si píše básně do zásoby :)

> každé ráno přece čekají opět nové virtuální básně-jednohubky

To se ovšem necháváš natlačit do role konzumenta, který musí přečíst všechno jen proto, že to bylo publikováno. Copak chodíš denně do knihkupectví a kupuješ všechno, co vyjde? Stačí si přece vybírat! :)

cestou na pult obchodu už kniha prošla tolika síty, že je zaručená jistá laťka kvality. nesrovnával bych způsob cesty literatury ke čtenáři, ale způsob jejího vnímání a přijímání. každý z nás si jistě vzpomene, kdy přečetl báseń sobě libého autora jen tak na půl jednoho oka, a - aniž se v něm coby příjemci estetického díla něco odehrálo - pak připsal místo kritiky tři hvězdičky jako když čurá psík: "byl jsem tady, četl jsem tě, nezoufej!"

18.02.2004 16:23
hermit
všem díky za reakce; debata a téma je spíše sociologické, leč, myslím, pro svou velmi blízkou přítomnost zatím takřka neviditelné.
[ > ] [ >> ]

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)