Prolog |
|
Eliade : Mýtus o věčném návratu |
M. Eliade : Mýtus o věčném návratu ( archetypy a opakování) Martin Charvát Podle jeho slov je esej vlastně úvodem do filosofie dějin. Zabývá se studiem tradičních společností a jejich odporem k historickému času a touze po periodickém návratu, do mýtické doby počátků. Eliademu jde o formulování principů této archaické ontologie a následné porovnání s koncepcí člověka historického. V tradičních společnostech vyjadřují symboly, mýty a rituály souvoislosti o skutečnosti věcí, vyjadřují hluboký smysl v němž lze spatřit metafyzickou osnovu. Jakýkoliv předmět se může stát důležitý tím, že obsahuje manu, je prostoupen hierofanií a tím se stává existence předmětu nezranitelná, předmět odolává času a tím je odlišný od profánního světa. Veškeré chování archaického člověka je založeno na opakování mýtických gest. Dělá jen to, co před ním dělal již někdo jiný. Tím člověk získává svou realitu, gesto člověka nabývá smyslu jedině tehdy, když opakuje prvotní úkon. Struktura archaické ontologie má několik oddílů. Prvním je, že veškerá území, chrámy, města mají svou prvotní předlohu v archetypech. Každý pozemský jev odpovídá transcendentnímu výrazu, ,,ideji“. Hlavně chrámy měly své nebeské prototypy, což Eliade dokazuje pomocí ukázek z různých starověkých textů. Města mají také svůj božský pravzor. Vzor nepředchází jen pozemské architektuře, ale nachází se také v ideální ,,oblasti“ věčnosti. Než byl například vytvořen Jeruzalém pozemský, Bůh vytvořil Jeruzalém nebeský. Tyto teorie je možno sledovat téměř u všech národů archaického člověka. Svět, ve kterém lze vycítit lidksou činnost má vždy předobraz existující na kosmické úrovni. Ale pustiny, neobydlené oblasti musí být napřed ,,kosmizovány“, musí na nich proběhnout symbolický akt Stvoření. Osídlení neznámého území se tedy rovná aktu St voření. Jde o přetvoření Chaosu v Kosmos. Když lidé obdělávali pustou zemi, opakovali vlastně dílo bohů, kteří uspořádali Chaos tím, že mu dali normy a tvary. Neobdělané půdě je pomocí tohoto aktu propůjčena realita. A reailtou je pro archaického člověka to, co je posvátné, nesčetná gesta napodobující pravzor ukazují, jak je archaický člověk posedlý po svém bytí. Dalším oddílem je takzvaná symbolika ,,Středu“. Symbolem ,,Středu“ může být posvátná hora, každý chrám nebo palác a posvátný chrám nebo město, jež jsou pokládány za setkání Nebe, Země a Pekla. Vrchol kosmické hory není jen nejvyšším místem země, je rovněž místem, kde započalo Stvoření. A v otázce zakládní měst je zajímavé, že každé nově založené důležité město je vlastně ve ,,Středu“ země, který se určuje u každé kultury jiným způsobem. Opakování kosmogonie Každé stvoření opakuje kosmogonický akt par excellence. Opakuje Stvoření světa. A tudíž všechno, co je založeno, je založeno také ve Středu Světa. Aby se zajistila realita a trvání stavitelského díla, opakuje se božský úkon ideální stavby, tedy Stvoření světů a člověka. Půda se předem posvětí, přemění se ve ,,Střed“ a platnost díla se potvrdí opakováním božské oběti. Konkrétní doba stavebních prací je tak promítnuta do mýtické doby, do níž spadá založení světa. Realita a trvání stavby jasou založeny přeměnou profánního prostoru na posvátný a přeměnou konkétní doby na dobu mýtickou. Každý rituál má božský vzor, archetyp. Strukturou svatebních obřadů je nejen napodobení hierogamie mezi nebem a zemí, ale hlavn smysl spočívá ve výsledku oné hierogamie, spočívá v kosmickém Stvoření. Kosmický mýtus slouží slouží jako exemplární model nejen pro svatebni obřady, ale i pro každý jiný obřad. Kosmogonie reprezentuje především Stvoření. Archaický svět nezná žádné profánní činnosti. Každá činnost se nějakým způsobem podílí na posvátném. Jedinými profánními činnostmi jsou ty, kterým chybí pravzor. Tanec, bitvy, války, to vše má svůj pravzor vycházející z mýtu. Podbně u hodnota léčivých rostlin vyplývá z toho, že rostlina měla nebeský prototyp, nebo že ji jako první utrhl bůh. Pro tradiční společnosti byly všechny důležité úkony života vyjeveny bohy nebo hrdiny. Lidé tedy pouze donekonečna opakují tato gesta. Kadžý předmět nebo úkon je reálný jen tehdy, když opakuje archetyp. Opakováním mýtických gest se zároveň ruší běh času. Nejenže každá oběť opakuje počáteční oběť a ztotožňuje se s ní, navíc k tomuto aktu dochází témž mýtickém okamžiku Počátku. Obřad vylučuje profánní dobu a trvání. Pokud úkon nabývá určité reality opakováním určitých paradigmatických gest, a může jí nabýt jedině tím, ruší se profánní čas, trvání a dějiny a ten, kdo opakuje onen exemplární úkon je přenesen do mýtického času, kdy se úkon poprvé objevil. Ke zrušení profánního času dochází jen v průběhu důležitých rituálů, kdy je člověk sám sebou. Zbytek života tráví v profánním a bezvýznamné čase. Eliade se dále zabývá otázkou, do jaké míry uchovává kolektivní paměť vzpomínku na historickou událost. Odpovědí je, že se události, osoby postupně mění a dosahují svého pravzoru konání. Historická osobnost tedy postupně získává atrituby mýtického héroe. Vzpomínka na nějakou historickou událost se udrží v lidové paměti nanejvýše dvě století. Lidová paměť jen nesnadno uchovává individuální události a autentické postavy. Pracuje s kategoriemi místo událostí, s archetypy místo historických postav. Regenerace času Nový rok zanmená ve většině archaických spoelčností rušení tabu. Existuje koncepce konce a začátku určitého časového období, tvořící systém periodické regenarce života. Tím se klade problém rušení dějin v těchto společnostech. Regenerace naznačuje nové zrození, to je smysl všech každoročních očist, spalování hříchů. Jde o pokus restaurovat prvotní mýtický čas, čas v okamžiku Stvoření. Nový rok je znovuzapočetím času, tedy opakováním kosmogonie. Ve většině obřadů jde nejdřív o navrácení se do mýtického času, poté o Stvoření světa, ke kterému pomocí obřadu dochází každý rok. Člověk se na tomto kosmogonickém díle zpravidla podílí přímo a hieorgamie uskutečňuje určitým způsobem znovuzrození člověka světa. Periodická spása má bezprostřední protějšek v zajištění potravy na další rok, zasvěcení potravy na příští rok. Stvoření světa se tedy každým rokem opakuje. Primitivní společnosti vnímají čas pouze biologicky a neexistuje možnost přetvoření času v dějiny. Tyto společnosti se periodicky regenerují vyháňěním zel a zpovědí z hříchů. Potřeba periodické regenrace, kterou tyto společnosti pociťují, dokazuje, že ani ony nemohou věčně setrvávat v ráji archetypů, a že jejich paměť pamět spěje ke zjištění nezvratnosti událostí, to znamená k postižení dějin. Tyto primitivní národy považují existenci člověka v Kosmu za pád. Lidé se snaží vymazat své hříchy, snaží se rušit dějiny pomocí různých obřadů ( ustanovení krále, obdělání země). V léčebných rituálech často vystupuje představa, že život sice nemůže být obnoven, ale je znovu stvořen. S tímto se pojí při uzdravování deklamace kosmogonického mýtu. Takže ve všech archaických společnostech panuje touha periodicky se regenerovat anulováním doby. Odmítnutí uchovávat vzpomínky na minulost, i bezprostřední se jeví jako odmítnutí archaického člověka stát se člověkem historickým, jdeo odmítnutí přiznat význam vzpomínce a tudíž neobvyklým událostem, které vytvářejí konkrétní trvání. Jde o vůli znehodnotit čas, když se času nevěnuje ždáná pozornost, tak neexistuje. Člověk archaický žije v hrůze z profánnosti, touží po reálném, touží neztratit kontakt se svým bytím. Neštěstí a dějiny Utrpení archaického člověka mělo vždy smysl, ať již vnizklo z jakékoliv příčiny. Pokud bylo lidsvtvo archaického světa schopno vydržet vešekré různé utrpení ( války, sucho, záplavy), bylo to právě proto, že je nepokládalo za libovolná ani bezdůvodná. Vzdávají prosebnou oběť Bohu, kterého si mohli svým chováním znepřátelit do takové míry, že na ně seslal utrpení. Utrpení může mít i původ v porušení tabu, v magickém působením nepřítele. Utrpení u primitiva vyplývá z osobní viny, jakmile se však knězi nebo kouelníkovi podaří vysvětlit příčinu utrpení, snáší je archaický člověk morálně. Židé považovali jakékoliv utrpení za Boží trest. Poprvé se zde šíří myšlenka, že historické události (proroci valorizovali dějiny, dostávají se za tradiční vizi cyklů, odhalují čas, který plyne lineárně) mají hodnotu samy o sobě, pokud k nim došlo z vůle Boha. Historická fakta zásahem Boha se mění v postavení člověka vzhledem k bohu a nabývají náboženské hodnoty. Židé jako první chápali dějiny jako epifanii Boha a tato koncepce byla převzata a rozpracována křesťanstvím. S židovstím souvisí také mesianismus, s přesvědčením, že s příchodem Mesiáše skončí dějiny a nastane návart do mýtické doby. Tedy přijímají veškerá historická fakta s vírou, že brzy již přijde konec dějin. V rámci tohoto výkladu se pak Abrahámova oběť jako víry v Boha ne jako jako obyčejem či rytem. Tímto činem ve víře klade Abrahám základ nové náboženské zkušenosti, víře. Tak je ustanovena novost židovského náboženství vzhledem ke starým strukturám. Výzam dějin nejnázorněji odhalují teorie velkých kosmických cyklů u tradičních společností. Jde o dva různé proudy. Prvním je pojetí cyklického času u tradičních struktur a druhá je orientace k pojetí končícího času mezi dvěma mimočasovými nekonečny. Mezi indickými a archaickými koncepcemi je rozdíl v tom, že idnický duch odmítá reaktualizaci raného času, nepokládá ji za řešení daného problému. Koncepce čtyř jug přináší nový prvek a tím je vysvětlení historických katastrof a postupného úpadku lidstva. Díky tomu je tato koncepce pro člověka, žijícího v hrůze z dějin utěšující, neboť na jedné straně utrpení, jež jsou mu souzena mu pomáhají pochopit vratkost jeho údělu a usnadňují mu jeho osvobození a na straně druhé tato teorie potvrzuje platnost a ospravedlnění utrpení toho, kdo se nesnaží osvobodit, ale smiřuje se svojí existencí. Druhou možost poté přejala řada helénistcko – orientálních civilizací. U íránců, židů i křeštanů jsou dějiny přisouzené Vesmíru omezené, a že konec světa se shoduje se zničením hříšníků. Poněvadž jde o víru, křesťanství vysvětluje periodickou regeneraci světa jako regeneraci jednotlivce. Hrůza z dějin V poslední kapitole nastupuje konfrontace člověka archaického, který z vlastní vůle ruší dějiny a jeho opakem, tedy člověkem historickým, který vědomě a z vlastní vůle dějiny tvoří. Křeštanství samo nedokázalo potlačit touhu člověka po archetypech. To lze vidět i s tím, že se mýtus o věčném návratu dostává na povrch myšlení zase s nebývalou silou, například podpořen astronomickými výzkumy. Návrat archaického mýtu do moderního myšlení může mít příčinu ve snaze vysvětlit a ospravedlnit historické události. Teorie Hegela a Marxe těžko mohou osprvedlnit historické události, když Hegel klade důraz na historickou událost jako věc o sobě a pro sebe. Marxismus přesto uchovává dějinám jistý smysl. Otázkou je, jak může být snášena hrůza z dějin v pespektivě historicismu. Jak může snášet tlak vytvoření hrozbou neustálého konfliktu, pohrom a hrůz, když za nimi nemlže spatřovat žádné znamení, žádný transhistorický smysl? V minulosti bylo utrpení pokládáno za trest Boží čí syndrom končícího věku, jak bylo výše napsáno. Existenčná tlak historicismu je natolik velký, že podle Eliadeho není daleko epocha, kdy se lidé vrátí ke kopírování archaických gest a zase začnou rušit čas. V odmítnutí koncepci archetypů můžeme vidět touhu po autonomii moderního člověka. Moderní člověk podle svého hlediska může být tvůrčí, jen pokud je historický. Je mu dovolena jen ta činnost, která pramení v jeho vlastní svobodě, v tomto důsledku je mu odepřeno vše, kromě toho, že tvoří dějiny. Avšak archaický člověk může odpovědět, že je stále spornější, zda může jedinec tvořit dějiny, naopak čím je modernější, tím se zvětšuje jeho strach z dějin. Pro tradičního člověka není moderní člověk tvůrce dějin ani svobodná bytost. Archaický člověk se právem pokládá za tvořivějšího, účastní se každoročního aktu Stvoření, což je tvůrčí akt par exellence. Východiskem pro medoreního člověka je podle Eliadeho víra. Víra vyjadřuje osobní emancipaci z přírodního a nejvyšší svobodu, svobodu zasahovat i do ontologického statusu Vemíru. Je to tedy také tvůrčí akt par exellence. Jde o překonání archetypů a zároveň je to nová forma spolupráce člověka se stvořením. Z toho vyplývá víra, že historické události mají svůj smysl. Každá jiná situace vede k zoufalství historického člověka. Východisko je v křesťanství jako ve víře padlého člověka, který je již odloučen z říše archetypů a opakování. |
|
Epilog |
|
Počet úprav: 3, naposledy upravil(a) 'Pan Japko', 11.02.2009 17:37.
Názory čtenářů |
12.02.2009 09:19
Standa
|
a maliličkato nějaké formulace měnim, ale jen drobně |
12.02.2009 09:22
Pan Japko
|
Standa napsal(a): a maliličkato nějaké formulace měnim, ale jen drobně jojo jasně, :-) |
12.02.2009 12:54
Shari
|
východisko neni v křesťansví, been there, tried that :) |
12.02.2009 13:01
Pan Japko
|
Shari napsal(a): východisko neni v křesťansví, been there, tried that :) jenom anotace:-) |
12.02.2009 13:45
Shari
|
já vím, také si jenom notuji :)
|
12.02.2009 13:49
Pan Japko
|
Shari napsal(a): já vím, také si jenom notuji :) notuj notuj:-) |
12.02.2009 15:08
josefk
|
je to možný, že jsem teprve třetí, kdo to dočetl? :) je to teda náročná četba...:) |
14.02.2009 15:48
Standa
|
josefk napsal(a): je to možný, že jsem teprve třetí, kdo to dočetl? :) je to teda náročná četba...:) já to slousk jak malinu |
02.03.2009 18:08
Pan Japko
|
došlo mi hodnocení ze školy na tenhle referát, 15 bodů z 15 : Referát hodnotím jako “výborný”. Nemám k němu víceméně žádné připomínky – snad jen více odkazů na primární text a citací, které by u dobrého referátu chybět neměly. Je za ním vidět strukturovaná myšlenková práce a skutečné pochopení Eliadeho textu. |
02.03.2009 18:09
Standa
|
Pan Japko napsal(a): došlo mi hodnocení ze školy na tenhle referát, 15 bodů z 15 : Referát hodnotím jako “výborný”. Nemám k němu víceméně žádné připomínky – snad jen více odkazů na primární text a citací, které by u dobrého referátu chybět neměly. Je za ním vidět strukturovaná myšlenková práce a skutečné pochopení Eliadeho textu. supr. |
02.03.2009 18:33
nemus
|
Standa napsal(a): Pan Japko napsal(a): došlo mi hodnocení ze školy na tenhle referát, 15 bodů z 15 : Referát hodnotím jako “výborný”. Nemám k němu víceméně žádné připomínky – snad jen více odkazů na primární text a citací, které by u dobrého referátu chybět neměly. Je za ním vidět strukturovaná myšlenková práce a skutečné pochopení Eliadeho textu. supr. blahopřejný telegrám :) |
02.03.2009 18:37
Pan Japko
|
no, to jsem nemyslel kvůli tomuhle, spíš jako, aby bylo vidět, že to nestřílím od boku, že to má nějakou výpovědní hodnotu....dík:-)
|
02.03.2009 18:46
Standa
|
Pan Japko napsal(a): no, to jsem nemyslel kvůli tomuhle, spíš jako, aby bylo vidět, že to nestřílím od boku, že to má nějakou výpovědní hodnotu....dík:-) jako dáváš to luxusně, taky si tvý anotačky dávám do deníčku, ne? :o)))
http://deniceksv.webgarden.cz/novinky/mircea-eliade-mytus-o-vecnem-2.html |
02.03.2009 18:49
Pan Japko
|
už si vybírám něco dalšího na co bude anotace....jinak ten Todorov, co jsem vyvěsil je taky zajímavej teda...
|
02.03.2009 18:54
Standa
|
Pan Japko napsal(a): už si vybírám něco dalšího na co bude anotace....jinak ten Todorov, co jsem vyvěsil je taky zajímavej teda... jako určitě to tu publikuj, zajímá mě to rozhodně... |
02.03.2009 18:55
Standa
|
aha, ono to tu už je, jsem zmaten, děti dost řáděj... hehe |
02.03.2009 18:55
Pan Japko
|
Standa napsal(a): Pan Japko napsal(a): už si vybírám něco dalšího na co bude anotace....jinak ten Todorov, co jsem vyvěsil je taky zajímavej teda... jako určitě to tu publikuj, zajímá mě to rozhodně... problém Todorova je to, že to má asi 20 normostran, kdyžtak ti to pošlu v mailu, mám to tam hodně přehledný, než tady liderce |
02.03.2009 18:58
Standa
|
Pan Japko napsal(a): Standa napsal(a): Pan Japko napsal(a): už si vybírám něco dalšího na co bude anotace....jinak ten Todorov, co jsem vyvěsil je taky zajímavej teda... jako určitě to tu publikuj, zajímá mě to rozhodně... problém Todorova je to, že to má asi 20 normostran, kdyžtak ti to pošlu v mailu, mám to tam hodně přehledný, než tady liderce mám teď mejl: stanislav.vasina@centrum.cz |
02.03.2009 19:00
Pan Japko
|
udělám korekt, zejtra s tim du na diskuzi tak tam opravim hrubky a pošlu to během večera
|
02.03.2009 19:02
Standa
|
Pan Japko napsal(a): udělám korekt, zejtra s tim du na diskuzi tak tam opravim hrubky a pošlu to během večera nepospíchá to. ale estli si na mě vzpomeneš, tak to prosim pošli. rád si počtu... |
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|