Dílo #12256
Autor:Rowenna
Druh:<žádný>
Kategorie:Jiné/Recenze
Zóna:Jasoň
Datum publikace:17.12.2004 11:42
Počet návštěv:5324
Počet názorů:64
Hodnocení:15
Patří do archívu:<Soukromý> Pegas: Mé oblíbené,
<Soukromý> Diotima: Osrdeční eroze,
<Veřejný> ZLATÝ FOND

Mrňavý fantaskní exkurz poéziou, aneb prvních deset hříchů páchačů poezie

Abych se nikoho nedotkla, „vyplodila“ jsem své vlastní vzory. Proto nejsou příliš dokonalé a nedemonstrují úplně přesně, co popisuji. Ale já se polepším. Příště....

 

I.

       o šednutí

o tom

že ze mne ještěrka

      malý drak

pitoreskní a směšný

 

         o vůli

udržet se na kameni

ať nikdo neodkryje

ten život pod ním

 

a zatím       řeka

kterou se     brodím

každý den za úsvitu

 

pokaždé znovu

       se zrodí

 

No, tahle by mohla uspokojit milovníka těch básní, kterým cvičně říkám „básně děravé.“ Mezera v děravé básni většinou znamená, že autor vymazal nějaké významné slovo, které by text posunulo a osvětlilo. Většinou sloveso. Tahle věc nevznikala přesně tímhle způsobem. Autorka pouze zlovolně posouvala slova, bez vymazávání. Přesto báseň nenese žádné výrazné poselství. Je jen tak blahovolně nabubřelá a hloupá. Zvláště bych vypíchla obzvlášť lákavý atribut pro kýčaře - řeku. Mohla by se tam mrsknout ryba, nebo kdyby se tak na nás aspoň vypoulilo rybí oko, prosím..... Když nebude rybí, no co mám s vámi dělat, přihoďte vraní, taky dobrý.

II.

Když se muž vrací v neděli k ránu

že a že...

zalykám se hněvem

nebe se města dotýká

mokrými prsty deště

 

město má vlastní nářek

táhlý jak nářek koček

 

obdobně vřískám

 

sečítám

nedělní kremrole

a veletucty řízků

nedělní bulvár

každé tvé zívnutí

každé tvé zasnění

když překročila tě

nějaká splavná

top

slečna

 

sbalím ti rendlíky

a mlýnek na mák, kocour

je na půl, z koberce třásně

dečku na konferák

sbalím si Danta

sbalím si Balzaca

sbalím si Šiktance

sbalím si stříbrňák

od císaře pána

 

a sbalím tvého

nejveselejšího

kumpána

 

to abys zíral

jak roztáčím to já.

 

Co k tomu dodat? Žáček v sukních. Pobaví přitroublé. Nabídne náznak metafor, vlísá se kočkami, pro milovníky koček. Hodil by se i pes pro ty, co by nesnesli, aby se ubližovalo pejskům, ale s klidem angličana sledují dokumenty o vraždění dětí v Beslamu. Uspokojí týrané manželky, i ty, co ještě manžela nemají, z čiré radosti, že zatím unikají. Upokojí hladovce seznamem pochoutek. Porozumí všichni, nikdo si nemusí příliš namáhat rozoumek, hihihaha. Checht. Pro opravdové znalce, všimli jste si malinké slovní hříčky? Bože, já jsem dokonalá. A vtipnáááááá.

III.

Okolo Třeboně

Nedělám okolky

okolík okolkuje

 

když trouba

tvarožník

se odkrojí zkraje

 

i lata vztyčí se.

 

Pro milovníky hříček. Bože, dovtipa v tom najde význam dle své nátury. Ta, která hledá falický symbol ve všem, skočí na okolík, protože okolík sakra, ano nebo ne? Ale ano. Huráááá. Pro panice a nadržené mládence zase zazní slibně lata. A ať si dělá ta blbá lata co chce, třeba se i vztyčuje. Možná, že své by si našel i nás výše zmiňovaný jedlík. Třeba vegetarián?

IV.

do ztracena se ztrácím

ještě si na řeku zapískám

na něžné kamenité toky

tím ranním oparem

 

ještě si vzpomenu

ještě si láskou

zabolím

 

než tichá   ztracená

mlžná kontura

 

se navždy

vytratím

 

Pozor, nesahat, neklopit, netřást. A nekopat do toho. Typicky blbá ženská poezie. Bože, tak něžná. Píchneš do toho, jen lehce, a z trhliny to zasmrdí. Citlivoučká, s nádechem smutku, ručku si drží na bolavém srdíčku, všímáte si, vnímaví čtenáři, no ano, máme tam řeku. Ale prdlajs řeka, on je to Botič, ona je to strouha. Ona je to stoka, co teče ze šachty, co v ní leží mumifikované mrtvolky ptáků, ryb a jiných krásně stříbřitých záležitostí, mumifikované olejem a lecjakým jiným sajrajtem. Jen je těžké to poznat na první pohled. Tváří se to elegantně, žádná kurva, to je přímo bordelmamá. Má to jednu urputnou myšlenku, a ta je blbá. Je to „báseň blondýna“, a taková musí šetřit. Když už má zásob myšlenek jen na pět vteřin, ještě aby plýtvala.

 

V.

Ouhorová

Neobcuj více s ouhorem

přináší ujímání

ta žluklá pozdní úroda

marně svou plíseň tají

 

jen popel špínu zakryje

zešednou jizvy kříži

 

koníček hrabe v maštali

na stromě mrznou jívy

 

neobcuj s polem bez sklizně

ten nářek v dalších dimenzích

útěkům nohy sklíží

 

Máme zde báseň dutou. Vyznačuje se líbivostí a dutostí. Vyznačuje se elegantními slůvky a prazvláštními obrazy. Působí zvláštní jímavostí. Opět, píchni do toho, a co se vyvalí? náš známý zápach. Cože chce autorka vlastně říct? Já vím, proč jsem tuto báseň psala, ale nedokázala jsem se bohužel chovat až tak zpovykaně, jako mnozí autoři, takže jsem nevytvořila hady metafor, kde první had požírá ocas druhému, ten čtvrtému, pátý druhému, a támhle se nám sune nějaký chcípáček hádeček, co by se rád zakousnul, ale netuší, kterého hada popadnout za ocas. Ale přece jenom jsem pyšná zvláště na čtyřverší:

jen popel špínu zakryje /zešednou jizvy kříži

koníček hrabe v maštali / na stromě mrznou jívy

protože vpašovat kříž a koníčka a jívy do básničky o ouhoru, na tom jsem si dala záležet. Tady jsem aspoň naznačila, jak neomaleně se občas autoři  chovají ke svým čtenářům. Taky jsem použila slůvko pro obzvlášť zpovykané milovníky poezie, totiž dimenze. Mohla jsem ještě použít časoprostor, křivku, přímku, případně jiný matematický či fyzikální termín. Dodá náznak takřka vědecké serióznosti.

VI.

Ráno jsi lhala

K čemu je ohni jeho záře?

k čemu je ohni jeho popel?

jako když tobě někdo smázne

tu něžnou pihu ze tvé tváře

jako když nebe zmizí náhle

 

na švestce zcela nečekaně

vyrostly květy

čas se mate

 

teď mráz tu švestku láme

je pozdě lžím svým odpustit

 

lež v kruhu běhá, cos zrána řekla

do noci zpuchří, a střevíc

v kterém točila ses

si zlomí podpatek.

 

Báseň mravokárná sličná. Tyhle básně v sobě skrývají poučení, ve kterém se řeší jedno z deseti přikázání, ale i jiné závažnosti, které je nejlíp zobecnit, aby se staly všeobecně přijímanými pravdami. Čím více se námět přibližuje k tomu názoru, o němž se čtenáři domnívají, že by se jím měli řídit, tím spíše je báseň přijímaná. Obávám se, že tahle báseň je poněkud rozplizlejší, než aby demonstrovala, jak báseň mravokárná sličná vypadá. Muselo by se tam objevit důrazněji vedené, proč se lhát nemá. Třeba, že si autor zlomí nohu. Když se autorce vlastně zlomí jenom podpatek, není to taková tragédie, aby se čtenáři řádně lekli a mohli správně reagovat.

 

Nedotkla jsem se spousty dalších literárních úžasností. Básně surrealistické a beatnické, to bývá taky někdy soustíčko pro gurmány. (VII.)  (VIII),  Básně psané formou nóny, rýmem obkročným, či jinou pikantní zastaralostí. Přihodila bych básně, které se s vázanou formou potýkají, a přitom jsou požírány arytmií, disonancí a hloupými gramatickými rýmy. (IX) Básně hloupě vulgární. Básně prostě jen tak z radosti blbé. Básně deníčkové. Zápisy o tom, že cmundu máš v troubě a klíč pod rohožkou. Zápisky o tom, kolik piv jsem včera vypil, a koho jsem sbalil tam v rohu u popelnic. (X.)

A nad tím vším existuje pořád poezie, ze které vám zatrne, jen je tak těžké ji hledat. Dalo by se říct, že je to ta, co ji nenacpete do žádné škatulky.

Názory čtenářů
17.12.2004 19:47
Chosé Jehla
Rowenna napsal(a):
Tak jsi se vyblinkal, utři si pusinku a migej do postýlky. :-)
ach ovšemže.......)))
příště ti dám tipa.....:))
a třeba nebudu chvilku blinkat....:))
17.12.2004 19:49
Chosé Jehla
ale bude lépe si mě zablokovat jako wopičokohlídka.....abych tady nenarušoval důstojný průběh adoračního obřadu....

achichi...ouvej...to je krásňoušký......:)))
17.12.2004 19:56
Rowenna
///////
17.12.2004 20:17
midiman
No, dílko je to dosti vydařené. Dost jsem se pobavil. Hledat se radši nebudu... a mimochodem ukázky 1 a 4 bych docela asi sežral i s navijákem. Vaši přestřelku nestíhám, sorry :-)). Mimochodem, kdysi před lety jsem se ohromně bavil nad jednou knížkou Václava Laciny. nemůžu si vybavit jméno, ale byly to satiry na díla prozaická i poetická. Mně se to líbilo, ale kvalitu si hodnotit netroufám.
17.12.2004 20:42
Rowenna
blondýna napsal(a):

ani bych s tím přijít nechtěla:-) fakt, že ne.


I. řeka rodí, řeka čaruje, Václav Krška už tu není a ten by o tom mohl ledacos vyprávět. brodím se brodím a rodím, vaše blahorodí, řekou pro kýčaře, řekou pro doktory (fausty). léku nik nepodá.

 

II. Praha s prsty deště je název Nezvalovy sbírky. blízko k Řáholci, daleko do Žáčka. Manka má manko. mankote!

 

III. tu jsem si vysvětlila.pozastavme se třeba u bodu III. Okolo Třeboně. Okolo Třeboně, pasou se tam koně. v souladu s lidovou písní samozřejmě nevylučuji možnost, že když se tam pasou koně, vyskytuje se tam také okolík a lata. tím tvarožníkem si nejsem tak jistá, třeba jen koňák má v torničce kus koláče, čímž ony koně dokrmuje, aby jim takzvaně přilepšil. moc do zvířátek nedělám, tak nevím, zda koně žerou buchty. třeba je ten koňák jen pěknej chlap, zde zvaný okolíkem, co okouní, jestli kolem neprojde nějaká buchta (ženština).ale taky může být třeba nemytý, ten koňák, že ano, ale nevím jestli je zrovna košer se o tom zmiňovat v interpretaci básně. nicméně, nevím zda by se mi vztyčila lata, což je, mám pocit, květentsví. to se leda tak otevírá i když v tomto případě asi těžko. čímž jsem chtěla říci, že kombinace slov: okolík, okolkuje a okolky ještě jaro nedělá, byť by šlo o malebnou krajinu Třeboňska.

 

IV. je tam zmínka o mně! s potěšením kvituji.

 

V.ta se mi líbí, jen kdybys trochu přitvrdila. dle tvé teorie by se slušelo vpasovat tam něco jako:E=mc2 pak by to mělo grády

 

VI. oheň, popel, tváře záře. rudá záře na Kladnem, ve verši tak příkladném. báseň sličná jako pryčna.

 

 

Přece jen si neodpustím. Tyzje taka fajna blondynečka. Jenom že občas mluvíš mimo mísu. Zrovna tady, drahá.
17.12.2004 20:50
LIBERO
Tež sa nemožu zbavit teho pocitu, že to tym razem blondyna trocha dosrala. :-)
17.12.2004 21:02
Leon Chameau
*
17.12.2004 21:09
Okeya
Nač házet dětem hračky do kanálu ?? ;-)
17.12.2004 21:23
blondýna
zlatý punc, Gott mit uns.
17.12.2004 22:05
Rowenna
Zase mě nutíš kopírovat moji poznámku z Totemu, mě tyhle duplicitní zábavičky nebaví:

Nech toho, mě svrbí prsty, abych napsala něco ošklivého. Ne, nedělej to, auuu, prsty pryč, do čeho s to bože duši dal? Do blondýny. Fuj, a je to venku.



17.12.2004 22:30
Stevenson
ta suverenni jistota kritiku.. to je pro mne na tom to nejzajimavejsi.( A k jakym osobnim a verejnym vypadum to doveda..umenl souhlasit s tim, ze vzajemne nesouhlasime a tolerance, je zrejme vetsine, na obou stranach jaksi cizi. Prekvapuje nemile, ale asi cast povahy, co ?(
18.12.2004 09:49
Seregil
Herrgott...*
18.12.2004 12:58
Cekanka_ucekana
ježiš, to je skvělý!!!!!!!!!!!











Jo, ale přijde mi, že Chosé ječí jenom tady :-))))) v reálu je to takový tichý, milý, zamlklý chlapec :-)
18.12.2004 13:53
Chosé Jehla
Cekanka_ucekana napsal(a):
ježiš, to je skvělý!!!!!!!!!!!











Jo, ale přijde mi, že Chosé ječí jenom tady :-))))) v reálu je to takový tichý, milý, zamlklý chlapec :-)
opravdu? ty mě znáš?:)))
18.12.2004 14:59
Cekanka_ucekana
já jsem vědma :-)))))
18.12.2004 15:05
Chosé Jehla
Cekanka_ucekana napsal(a):
já jsem vědma :-)))))
mno, já jen že tě jednou viděl.....a to si přišla jako taková zamlklá holka....ale asi to byla výjimka....:)))
18.12.2004 16:02
Cekanka_ucekana
tys mě viděl? Asi ve snu, ne? :-)))))

Asi jsem přemejšlela o tobě :-)))))
18.12.2004 16:21
Chosé Jehla
Cekanka_ucekana napsal(a):
tys mě viděl? Asi ve snu, ne? :-)))))

Asi jsem přemejšlela o tobě :-)))))
tak viděli sme se v hells bells......ale nemůžu za to, že už nechodíš prostovlasá....
18.12.2004 21:28
beepee
tak ti nevim, row, proc mi to nejak nesedne... Mozna ta okazala jedovatost kritiky je mi proti srsti.
20.12.2004 12:54
Humble
Nešahejte mi na Nedvědy :o)***

Mimochodem, docela by se hodilo zařadit do Igorova archívu WORKSHOP :O)
[ << ] [ < ]

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)