Mrňavý fantaskní exkurz poéziou, aneb prvních deset hříchů páchačů poezie |
Abych se nikoho nedotkla, „vyplodila“ jsem své vlastní vzory. Proto nejsou příliš dokonalé a nedemonstrují úplně přesně, co popisuji. Ale já se polepším. Příště.... I. já o šednutí o tom že ze mne ještěrka malý drak pitoreskní a směšný já o vůli udržet se na kameni ať nikdo neodkryje ten život pod ním a zatím řeka kterou se brodím každý den za úsvitu pokaždé znovu se zrodí No, tahle by mohla uspokojit milovníka těch básní, kterým cvičně říkám „básně děravé.“ Mezera v děravé básni většinou znamená, že autor vymazal nějaké významné slovo, které by text posunulo a osvětlilo. Většinou sloveso. Tahle věc nevznikala přesně tímhle způsobem. Autorka pouze zlovolně posouvala slova, bez vymazávání. Přesto báseň nenese žádné výrazné poselství. Je jen tak blahovolně nabubřelá a hloupá. Zvláště bych vypíchla obzvlášť lákavý atribut pro kýčaře - řeku. Mohla by se tam mrsknout ryba, nebo kdyby se tak na nás aspoň vypoulilo rybí oko, prosím..... Když nebude rybí, no co mám s vámi dělat, přihoďte vraní, taky dobrý. II. Když se muž vrací v neděli k ránu že a že... zalykám se hněvem nebe se města dotýká mokrými prsty deště město má vlastní nářek táhlý jak nářek koček obdobně vřískám sečítám nedělní kremrole a veletucty řízků nedělní bulvár každé tvé zívnutí každé tvé zasnění když překročila tě nějaká splavná top slečna sbalím ti rendlíky a mlýnek na mák, kocour je na půl, z koberce třásně dečku na konferák sbalím si Danta sbalím si Balzaca sbalím si Šiktance sbalím si stříbrňák od císaře pána a sbalím tvého nejveselejšího kumpána to abys zíral jak roztáčím to já. Co k tomu dodat? Žáček v sukních. Pobaví přitroublé. Nabídne náznak metafor, vlísá se kočkami, pro milovníky koček. Hodil by se i pes pro ty, co by nesnesli, aby se ubližovalo pejskům, ale s klidem angličana sledují dokumenty o vraždění dětí v Beslamu. Uspokojí týrané manželky, i ty, co ještě manžela nemají, z čiré radosti, že zatím unikají. Upokojí hladovce seznamem pochoutek. Porozumí všichni, nikdo si nemusí příliš namáhat rozoumek, hihihaha. Checht. Pro opravdové znalce, všimli jste si malinké slovní hříčky? Bože, já jsem dokonalá. A vtipnáááááá. III. Okolo Třeboně Nedělám okolky okolík okolkuje když trouba tvarožník se odkrojí zkraje i lata vztyčí se. Pro milovníky hříček. Bože, dovtipa v tom najde význam dle své nátury. Ta, která hledá falický symbol ve všem, skočí na okolík, protože okolík sakra, ano nebo ne? Ale ano. Huráááá. Pro panice a nadržené mládence zase zazní slibně lata. A ať si dělá ta blbá lata co chce, třeba se i vztyčuje. Možná, že své by si našel i nás výše zmiňovaný jedlík. Třeba vegetarián? IV. do ztracena se ztrácím ještě si na řeku zapískám na něžné kamenité toky tím ranním oparem ještě si vzpomenu ještě si láskou zabolím než tichá ztracená mlžná kontura se navždy vytratím Pozor, nesahat, neklopit, netřást. A nekopat do toho. Typicky blbá ženská poezie. Bože, tak něžná. Píchneš do toho, jen lehce, a z trhliny to zasmrdí. Citlivoučká, s nádechem smutku, ručku si drží na bolavém srdíčku, všímáte si, vnímaví čtenáři, no ano, máme tam řeku. Ale prdlajs řeka, on je to Botič, ona je to strouha. Ona je to stoka, co teče ze šachty, co v ní leží mumifikované mrtvolky ptáků, ryb a jiných krásně stříbřitých záležitostí, mumifikované olejem a lecjakým jiným sajrajtem. Jen je těžké to poznat na první pohled. Tváří se to elegantně, žádná kurva, to je přímo bordelmamá. Má to jednu urputnou myšlenku, a ta je blbá. Je to „báseň blondýna“, a taková musí šetřit. Když už má zásob myšlenek jen na pět vteřin, ještě aby plýtvala. V. Ouhorová Neobcuj více s ouhorem přináší ujímání ta žluklá pozdní úroda marně svou plíseň tají jen popel špínu zakryje zešednou jizvy kříži koníček hrabe v maštali na stromě mrznou jívy neobcuj s polem bez sklizně ten nářek v dalších dimenzích útěkům nohy sklíží Máme zde báseň dutou. Vyznačuje se líbivostí a dutostí. Vyznačuje se elegantními slůvky a prazvláštními obrazy. Působí zvláštní jímavostí. Opět, píchni do toho, a co se vyvalí? náš známý zápach. Cože chce autorka vlastně říct? Já vím, proč jsem tuto báseň psala, ale nedokázala jsem se bohužel chovat až tak zpovykaně, jako mnozí autoři, takže jsem nevytvořila hady metafor, kde první had požírá ocas druhému, ten čtvrtému, pátý druhému, a támhle se nám sune nějaký chcípáček hádeček, co by se rád zakousnul, ale netuší, kterého hada popadnout za ocas. Ale přece jenom jsem pyšná zvláště na čtyřverší: jen popel špínu zakryje /zešednou jizvy kříži koníček hrabe v maštali / na stromě mrznou jívy protože vpašovat kříž a koníčka a jívy do básničky o ouhoru, na tom jsem si dala záležet. Tady jsem aspoň naznačila, jak neomaleně se občas autoři chovají ke svým čtenářům. Taky jsem použila slůvko pro obzvlášť zpovykané milovníky poezie, totiž dimenze. Mohla jsem ještě použít časoprostor, křivku, přímku, případně jiný matematický či fyzikální termín. Dodá náznak takřka vědecké serióznosti. VI. Ráno jsi lhala K čemu je ohni jeho záře? k čemu je ohni jeho popel? jako když tobě někdo smázne tu něžnou pihu ze tvé tváře jako když nebe zmizí náhle na švestce zcela nečekaně vyrostly květy čas se mate teď mráz tu švestku láme je pozdě lžím svým odpustit lež v kruhu běhá, cos zrána řekla do noci zpuchří, a střevíc v kterém točila ses si zlomí podpatek. Báseň mravokárná sličná. Tyhle básně v sobě skrývají poučení, ve kterém se řeší jedno z deseti přikázání, ale i jiné závažnosti, které je nejlíp zobecnit, aby se staly všeobecně přijímanými pravdami. Čím více se námět přibližuje k tomu názoru, o němž se čtenáři domnívají, že by se jím měli řídit, tím spíše je báseň přijímaná. Obávám se, že tahle báseň je poněkud rozplizlejší, než aby demonstrovala, jak báseň mravokárná sličná vypadá. Muselo by se tam objevit důrazněji vedené, proč se lhát nemá. Třeba, že si autor zlomí nohu. Když se autorce vlastně zlomí jenom podpatek, není to taková tragédie, aby se čtenáři řádně lekli a mohli správně reagovat. Nedotkla jsem se spousty dalších literárních úžasností. Básně surrealistické a beatnické, to bývá taky někdy soustíčko pro gurmány. (VII.) (VIII), Básně psané formou nóny, rýmem obkročným, či jinou pikantní zastaralostí. Přihodila bych básně, které se s vázanou formou potýkají, a přitom jsou požírány arytmií, disonancí a hloupými gramatickými rýmy. (IX) Básně hloupě vulgární. Básně prostě jen tak z radosti blbé. Básně deníčkové. Zápisy o tom, že cmundu máš v troubě a klíč pod rohožkou. Zápisky o tom, kolik piv jsem včera vypil, a koho jsem sbalil tam v rohu u popelnic. (X.) A nad tím vším existuje pořád poezie, ze které vám zatrne, jen je tak těžké ji hledat. Dalo by se říct, že je to ta, co ji nenacpete do žádné škatulky. |
|
Názory čtenářů |
17.12.2004 18:22
blondýna
|
ani bych s tím přijít nechtěla:-) fakt, že ne.
I. řeka rodí, řeka čaruje, Václav Krška už tu není a ten by o tom mohl ledacos vyprávět. brodím se brodím a rodím, vaše blahorodí, řekou pro kýčaře, řekou pro doktory (fausty). léku nik nepodá. II. Praha s prsty deště je název Nezvalovy sbírky. blízko k Řáholci, daleko do Žáčka. Manka má manko. mankote! III. tu jsem si vysvětlila.pozastavme se třeba u bodu III. Okolo Třeboně. Okolo Třeboně, pasou se tam koně. v souladu s lidovou písní samozřejmě nevylučuji možnost, že když se tam pasou koně, vyskytuje se tam také okolík a lata. tím tvarožníkem si nejsem tak jistá, třeba jen koňák má v torničce kus koláče, čímž ony koně dokrmuje, aby jim takzvaně přilepšil. moc do zvířátek nedělám, tak nevím, zda koně žerou buchty. třeba je ten koňák jen pěknej chlap, zde zvaný okolíkem, co okouní, jestli kolem neprojde nějaká buchta (ženština).ale taky může být třeba nemytý, ten koňák, že ano, ale nevím jestli je zrovna košer se o tom zmiňovat v interpretaci básně. nicméně, nevím zda by se mi vztyčila lata, což je, mám pocit, květentsví. to se leda tak otevírá i když v tomto případě asi těžko. čímž jsem chtěla říci, že kombinace slov: okolík, okolkuje a okolky ještě jaro nedělá, byť by šlo o malebnou krajinu Třeboňska.
IV. je tam zmínka o mně! s potěšením kvituji. V.ta se mi líbí, jen kdybys trochu přitvrdila. dle tvé teorie by se slušelo vpasovat tam něco jako:E=mc2 pak by to mělo grády VI. oheň, popel, tváře záře. rudá záře na Kladnem, ve verši tak příkladném. báseň sličná jako pryčna. |
17.12.2004 18:27
Chosé Jehla
|
Rowenna napsal(a): nechvátej tolik, budeš zklamán, kdo tam kejhá nejvíc toto jest asi poznámka o mně.....je zločinem, když člověk nesouzní....?:)))))
mi přijde, že asi jo.....libero, jestli ty ses bavil, já se nudil.....i to je zločin?------:)))) |
17.12.2004 18:37
Chosé Jehla
|
tak, napsal jsem tam jediné...nezaujalo, nudilo, nelíbí...
a hned jsem byl označen za povrchního troubu....
když jsem před nedávnem rozebíral s autorkou její reakce na hodnocení .....do krve se se mnou hádala, že ona ne...ona nechce jen pětky, déčka, tipy, jásání.....:)))dnes mi to opět potvrdila....:)) |
17.12.2004 18:40
Wopi
|
LIBERO napsal(a): To je přece škoda, že se tu neřve a nenadává, nebo jim to ještě nedošlo? Ono těch lidí, co tady řvou a nadávají je (naštěstí) poměrně dost malé procento... |
17.12.2004 18:43
blondýna
|
ježiš, mravokárná čokohlídka wopi! jdu od válu, na tohle nemám žaludek. |
17.12.2004 18:45
Rowenna
|
ouvej> jest snad zločinem povrchní hodnocení? zkrátka sem asi povrchní a nedosahuji tvých intelektuálních kvalit....na světě musí být inteligence i dělnictvo....:)
Není to zločin, proč by měl být. Jen je potom tvé hodnocení povrchní. Ale protože je takové zhusta všechno hodnocení, co na tom.
Nepodezírám tě z podujatosti, jakože by sis nejdřív přečetl v poznámkách, cože se tu děje, a na jaké stupnici ta trapná ouvej tady zase vykviluje na rozdíl od skvělé bloncky. Přestože tedy má díla vůbec nečteš, šel jsi tak náhodou okolo, pískal sis, a ejhle, kouknul jsi. A uviděl, vskutku se tu kvílí.
Kopíruji z Totemu rozhovor k dílu - rozhovor nás dvou.
Jsi prostý lhář, myslelala jsem si, že jsi jen křikloun. |
17.12.2004 18:46
Chosé Jehla
|
Rowenna napsal(a): ouvej> jest snad zločinem povrchní hodnocení? zkrátka sem asi povrchní a nedosahuji tvých intelektuálních kvalit....na světě musí být inteligence i dělnictvo....:)
Není to zločin, proč by měl být. Jen je potom tvé hodnocení povrchní. Ale protože je takové zhusta všechno hodnocení, co na tom.
Nepodezírám tě z podujatosti, jakože by sis nejdřív přečetl v poznámkách, cože se tu děje, a na jaké stupnici ta trapná ouvej tady zase vykviluje na rozdíl od skvělé bloncky. Přestože tedy má díla vůbec nečteš, šel jsi tak náhodou okolo, pískal sis, a ejhle, kouknul jsi. A uviděl, vskutku se tu kvílí.
Kopíruji z Totemu rozhovor k dílu - rozhovor nás dvou.
Jsi prostý lhář, myslelala jsem si, že jsi jen křikloun. zapomněla si citovat toho troubu.....:))))
|
17.12.2004 18:46
Rowenna
|
pardon, začalo to takto:
to asi nezmáknu přečíst....po dvou minutách sem se začal nudit.....a sjel to diagonálně....vim je to neprofesionální....ale jest to snad zločin?:)))))
moje odpověď. |
17.12.2004 18:47
Chosé Jehla
|
dal bych sprostý lhář....to zní líp......ale to neúplné citování, to je tady standard.....čokohlídka wopík by moh vyprávět....:))) |
17.12.2004 18:48
blondýna
|
kecy, Rowenno. mizernými básněmi, biješ. slepí, hluší co to nevidí a já tu ztrácím čas. |
17.12.2004 18:49
Rowenna
|
Jasně - trouba:
tu ho máš:
ech, troubo, dva mí nejlepší kamarádi jsou hasiči.
Jakože když je považuji za své nejlepší kamarády, jaksi mi přišlo divné, když ty hasič o sobě tvrdíš, že jsi nějaká spodina či co.
Škoda mluvit. |
17.12.2004 18:50
Chosé Jehla
|
Rowenna napsal(a): Jasně - trouba:
tu ho máš:
ech, troubo, dva mí nejlepší kamarádi jsou hasiči.
Jakože když je považuji za své nejlepší kamarády, jaksi mi přišlo divné, když ty hasič o sobě tvrdíš, že jsi nějaká spodina či co.
Škoda mluvit. taky si zapomněla napsat to, že jsem mluvil o litherární intelikenci a dělnictvu.....:))) |
17.12.2004 18:51
Rowenna
|
No jo, šášové. |
17.12.2004 18:52
Chosé Jehla
|
Rowenna napsal(a): No jo, šášové. ale to je v pořádku.....šašci říkali i králům pravdu do fejsu.....:))) |
17.12.2004 18:54
hajka
|
Zase dám tipík...:o)))) |
17.12.2004 18:55
Chosé Jehla
|
ale, když už se tady cituje naše "milostné" dopisování z téčka...musím na tomto místě poznamenat.....divokou reakci rowenny vyvolala poznámka....že mě nejvíc na všem pobavila diskuze pod dílem.....:)
|
17.12.2004 18:57
johanna
|
ještě že tam jsou ty poslední dva řádky nebo bych snad raději přestala nadobro psát :o))) |
17.12.2004 19:24
Rowenna
|
Chosé: Naštěstí si každý, kdo bude chtít, naši debatu na Totemu může přečíst a přesvědčit se, jak manipuluješ fakta. Pro mě osobně je to zklamání, protože jsem si vždycky myslela, že jsem zbytečný křikloun, ale svým způsobem upřímný. Nebo máš pocit, že ti teče do bot, a o to víc křičíš? |
17.12.2004 19:26
Rowenna
|
samozřejmě jsem chtěla napsat, že jsi zbytečný křikloun. |
17.12.2004 19:27
Chosé Jehla
|
Rowenna napsal(a): Chosé: Naštěstí si každý, kdo bude chtít, naši debatu na Totemu může přečíst a přesvědčit se, jak manipuluješ fakta. Pro mě osobně je to zklamání, protože jsem si vždycky myslela, že jsem zbytečný křikloun, ale svým způsobem upřímný. Nebo máš pocit, že ti teče do bot, a o to víc křičíš? áno...nechť si jí každej přečte.....já nenapsal nic jiného, že mě zaujala debata.....to, že sis to vyložila jak vyložila a začala své dílko bránit jak zdivočelá medvědice medvídě...to je jiná......:))
|
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|