Markétka obírá kuřecí křídlo; a jako by svlékala rukavičky po prvním plese – zamyšleně olizuje prsty, počítá kůstky, vždy jedna schází; posílá mi umaštěný úsměv – otírám ho do ubrousku; vracím. Táta s mámou, každý po jednom stehně;
on: obírá holení kost, mlčí; ona: praskáním chrupavky prokládá slova; co bůh spojil, člověk nerozděluj! Demontáž kuřete ukončena, na talíř vrstvíme – hřídelky, klouby a ložiska. A pak si každý jdem po svém: máma: omývá v lavoru nádobí, v mydlinkách rozsvěcí skleněné obratle, otírá vidličky – čtyřzubé harpuny – , nože jak hřbetní ploutve; ruce se co chvíli vynoří z vodního světa – desatero slepých ryb, táta: pokládá noviny na stůl, jak okno je otvírá, dokořán, dívá se přes mříže z písmen, Markétka kreslí, z propisky odvíjí vlas, a potom druhý, a další... – kříží je, spojuje; a jako když opadne podzimní mlha, tvary se po chvíli projasní a Markétka nahlíží do zahrady, já píšu dopis. >>Možná se divíš, proč píšu na rýžový papír, ale je trochu podobný pergamenu a co já vím – pergamen tepali z beránčích kůží; já bych tak rád něco podřezal! Ale proč zrovna větev, když tuším, že nemám nic nežli plody a že bych pak mlčel, anebo, hůř, mluvil. Má se to jako s tou barokní sochou. Vzpomínáš? Po ramena v hlíně a obrácenou k zídce – kostela. "Možná že pod zemí tančí," řekla jsi, "ale možná tam není," dodalas po chvíli – tiše, snad ve strachu z řícení pískovců – na střední cestu, která tam, dle našich slov, nebyla. Před týdnem, v botanické zahradě. Klečel tam muž, ke mně byl zády – Menhir, na bílé štítky psal fixem názvy, zaklínadla, která zemi otvírají – v rostlinách. Jestli si myslíš, že jsem se vrátil a vytrhal ze země štítky, máš pravdu. Posílám jeden, jméno se podobá tvému. Květin se ode mě nedočkáš. Buď sbohem. PS: Možná že někdy, v šest, tam kde obvykle, ať už je to kdekoli.<< Odkládám pero, vracím se do útrob hrací skřínky, a znovu jsem součástkou melodie, strojově přesné, popaměti. |