Téma #466
Autor:sokrates
Fórum:
Obecná diskuze
Datum publikace:22.03.2007 10:15
Počet návštěv:3238
Počet názorů:108

KÝČ - JAK A PROČ?
Byl by někdo tak velice laskav a vysvětlil mi důkladně pojem kýč, proč je zavrženíhodný a jak ho s jistotou poznám. Abych netápal...

Názory
22.03.2007 10:38
Smetiprach
myslím, že přesná definice kýče neexistuje, přesněji, je jich hned několik... osobně je mi nejbližší ta, která zhruba říká, že kýč je laciná (ve smyslu snadno vytvořená, s co nejmenším úsilím) napodobenina pořízená s tím, aby se líbila co nejširšímu okruhu diváků... jistě to neplatí absolutně, ale co už ano... o tom, jestli je kýč zavrženíhodný by se dalo asi dlouho diskutovat... pokud si paní hajná šoupne mezi záhonky sádrového trpajzlíka a dělá jí to radost, nic zavrženíhodného na tom nevidím... pokud někdo fotografuje furt dokola západ slunce nad hradčanama a vydává to za umělecké dílo, už je to na pováženou... a s jistotou v postmoderní epoše nepoznáš vůbec nic... takovej knížák je pro jedny kýčař a šarlatán, druzí ho vynášejí do nebe... ani ti, kteří by měli být jakýmisi arbitry dobrého vkusu se nejsou schopný dohodnout... ale v každém případě, fotografie či realistická malba koťátka s klubíčkem vystavená jako umělecké dílo v kategorii tvorba a působící na nejnižší pudy nepoučeného diváctva patrně kýč bude, to je jedna z mála skorojistot v dnešní pohnuté době... :-))

P.S.: a avízo Natashe, ta ti to vysvětlí!!!
22.03.2007 10:49
Vlkodláček Sráček
Tuhle jsem o tom psal někomu na Totemu:

Kýč je především něco falešného. Něco, co si hraje na něco, co není. A za další se kýč vyznačuje přeháněním - obrázky jsou příliš barevné, básničky plné všelijakých rádoby romantických obratů apod
22.03.2007 11:38
stanislav
správně správně, v postmoderní době vše má své právo na život, škála možností je bez hranic, i pěkné koťátko a nad ním sluníčko, vše jedním tahem, má právo na to býti uměleckým díelm, když se to dobře naservíruje a dodají se tomu různé kontexty. obraz akademika i slepého hajného, všechno bereme, jsme-li řádně postmoderní. a ne otroci jakýchsi paradigmat profláklých vopotřebovaných!
22.03.2007 11:42
Smetiprach
stanislav napsal(a):
správně správně, v postmoderní době vše má své právo na život, škála možností je bez hranic, i pěkné koťátko a nad ním sluníčko, vše jedním tahem, má právo na to býti uměleckým díelm, když se to dobře naservíruje a dodají se tomu různé kontexty. obraz akademika i slepého hajného, všechno bereme, jsme-li řádně postmoderní. a ne otroci jakýchsi paradigmat profláklých vopotřebovaných!
Martin C. Putna nedávno řekl docela zajímavou věc, že prý, když se dnes považují za avantgardu věci, které vystavují renomované galerie, jediný způsob jak být skutečně avantgardní, je být zatvrzele klasický... :-))
22.03.2007 11:49
Vlkodláček Sráček
Martin C. Putna. Ježišmarjá!
22.03.2007 11:57
Natasha
V umění není žádná jistota.
A není žádná bezpečná definice - tedy se vždy budeme hádat a vždy je možné argumentovat proti kritikovi, až do zblbnutí.

Kýč je levná, mělká nápodoba pravdy/krásy, obsažené v umění.
Kýč aspiruje na líbivost, pracuje s jednoduchými kulisami hezkého, s tupým opakováním již viděného/úspěšného. Kýč je líný, povrchní a plytký. Nemá ambici dotknout se nitra, jde po snadném aplausu.
22.03.2007 12:30
Smetiprach
Vlkodláček Sráček napsal(a):
Martin C. Putna. Ježišmarjá!
já čekal, kdo se ozve!!! :-)))))))
22.03.2007 12:31
Smetiprach
Natasha: ano, jenom nezblbnout a neotevřít si fabriku na sádrové trpaslíky z pvc...
22.03.2007 14:38
Natasha
Nezblbnutí vyžaduje setrvalou práci; sejde na tom, jestli to člověku nezačne být časem jedno.
22.03.2007 14:46
Vlkodláček Sráček
Smetiprach napsal(a):
Natasha: ano, jenom nezblbnout a neotevřít si fabriku na sádrové trpaslíky z pvc...
Náhodou, pokud by fabrika prosperovala, tak to není zblbnutí ale prozíravý podnikatelský záměr...
22.03.2007 14:52
Smetiprach
Natasha napsal(a):
Nezblbnutí vyžaduje setrvalou práci; sejde na tom, jestli to člověku nezačne být časem jedno.
pokud úplně nezblbne, nezačne...
22.03.2007 14:53
Natasha
Vlkodláček Sráček napsal(a):
Smetiprach napsal(a):
Natasha: ano, jenom nezblbnout a neotevřít si fabriku na sádrové trpaslíky z pvc...
Náhodou, pokud by fabrika prosperovala, tak to není zblbnutí ale prozíravý podnikatelský záměr...
Ano, pak je to chladný kalkul, ale to už asi s debatou tak docela nesouvisí. Že líbivost byla vždy dobře prodejná, to je jasné; to funguje i tady.
22.03.2007 14:54
Smetiprach
Vlkodláček Sráček napsal(a):
Smetiprach napsal(a):
Natasha: ano, jenom nezblbnout a neotevřít si fabriku na sádrové trpaslíky z pvc...
Náhodou, pokud by fabrika prosperovala, tak to není zblbnutí ale prozíravý podnikatelský záměr...
zejména, pokud prozíravý podnikatel bude podporovat mladé a nadějné umělce...

P.S.: a ona prosperuje! :-)
22.03.2007 16:09
kastel
umění je to co je tvořeno za hranicí normálna a umělec je tvoří bez ohledu na příjem ač žije na (za) hranicí chudoby - ostatní je většinou "řemeslo na kšeft", které podpořeno tituly a marketingem slušně vynáší - doba zbohatlíků schopných považovat za umění cokoliv, co je za něj placenými krtitiky vydáváno (vč. husích krků s dráty ze zdi trčících) tomu vždy krásně nahrává...
...ale taky to může bejt úplně jinak...
22.03.2007 16:13
Vlkodláček Sráček
kastel napsal(a):
umění je to co je tvořeno za hranicí normálna a umělec je tvoří bez ohledu na příjem ač žije na (za) hranicí chudoby - ostatní je většinou "řemeslo na kšeft", které podpořeno tituly a marketingem slušně vynáší - doba zbohatlíků schopných považovat za umění cokoliv, co je za něj placenými krtitiky vydáváno (vč. husích krků s dráty ze zdi trčících) tomu vždy krásně nahrává...
...ale taky to může bejt úplně jinak...
No... ale ona celá řada uměleckých děl minulosti - ať už výtvarných, literárních či hudebních - vznikala "na kšeft". Výjimkou snad je pouze poezie. Takže ono to není tak úplně jednoznačné. A na druhé straně to, co je tvořeno sice s nadšením a vnitřním zápalem, ale bez určité řemeslné poctivosti, může být snadno kýčem (viz celá řada děl zde).
22.03.2007 16:28
kastel
Vlkodláček Sráček napsal(a):
kastel napsal(a):
umění je to co je tvořeno za hranicí normálna a umělec je tvoří bez ohledu na příjem ač žije na (za) hranicí chudoby - ostatní je většinou "řemeslo na kšeft", které podpořeno tituly a marketingem slušně vynáší - doba zbohatlíků schopných považovat za umění cokoliv, co je za něj placenými krtitiky vydáváno (vč. husích krků s dráty ze zdi trčících) tomu vždy krásně nahrává...
...ale taky to může bejt úplně jinak...
No... ale ona celá řada uměleckých děl minulosti - ať už výtvarných, literárních či hudebních - vznikala "na kšeft". Výjimkou snad je pouze poezie. Takže ono to není tak úplně jednoznačné. A na druhé straně to, co je tvořeno sice s nadšením a vnitřním zápalem, ale bez určité řemeslné poctivosti, může být snadno kýčem (viz celá řada děl zde).
naprosto s Tebou souhlasím v druhé části Tvého názoru (chtěl jsem uvést totéž, ale byl jsem líný:o). Nicméně v té první je to zase složitější - kdo stanoví, že je dílo skutečně dobrým uměním - co nebo kdo to určuje - kdo stanovuje, že umělecká díla minulosti jsou skutečným uměním ať už na kšeft či z jiného důvodu tvořená - masa, které se "to" líbí? Kritici. kteří poplatně vyzdvihují cosi, co zvlátne i necvičená opice? Byli autoři dnes již klasických divadelních her umělci - dneska by se na mnoho her určitě z hlediska realizace nedostalo pro jejich sračkovitost. Připadá mi, že umění stanovuje cena - a ta je většinou umělá a samozřejmě roste smrtí autora, který byl pro bussines vybrán. Samozřejmě, že dnešní výběr je složitějším což je dáno inflací umělců, která je dána možnostmi, které dříve nebyly...ale možná je to všechno úplně jinak...
22.03.2007 16:34
Smetiprach
Igor: já u pramene jsem a žízní hynu... a františek v tom zdaleka nebyl sám... :-) je to otázka objednávky... a vždycky byla a bude...

kastel: nemám moc rád řeči o chudých umělcích, znám spoustu rádobyumělců, který maj holej zadek, právě proto, že jsou neschopný (např. neuměj řemeslo, viz vlkodláček) a na druhou stranu, spoustu dobrej výtvarníků, kteří rozhodně nejsou chudí... tohle všechno rozhodne čas... nicméně, máš ponětí, co dneska stojí materiál? papírem počínaje a nástroji konče? představa "umělce živořícího na hranici chudoby" mi přijde poněkud legrační..
22.03.2007 16:53
kastel
Smetiprach napsal(a):
Igor: já u pramene jsem a žízní hynu... a františek v tom zdaleka nebyl sám... :-) je to otázka objednávky... a vždycky byla a bude...

kastel: nemám moc rád řeči o chudých umělcích, znám spoustu rádobyumělců, který maj holej zadek, právě proto, že jsou neschopný (např. neuměj řemeslo, viz vlkodláček) a na druhou stranu, spoustu dobrej výtvarníků, kteří rozhodně nejsou chudí... tohle všechno rozhodne čas... nicméně, máš ponětí, co dneska stojí materiál? papírem počínaje a nástroji konče? představa "umělce živořícího na hranici chudoby" mi přijde poněkud legrační..
nic proti - jen musíš zvážit nákladovost daného umění - kreslení, levnější techniky malování , psaní, zvohejbaný dráty, natrhanej papír.... to asi unese skoro každej... x-dalších věcí težko - umělců drahejch odvětví to trochu nahrává z hlediska omezené konkurence..
"chudej umělec" mi v dnešní době a dnešní rozcapenosti přijde rovněž legrační ...můj názor měl vyznít trochu jinak - mělo to být o hranici geniality a šílenosti tvořící nikoliv prvoplánovitě pro prachy, ale z důvodu nepřekonatelného puzení podepřeného talentem či umem (prosím o rozlišení od nepřekonatelného puzení podepřeného naprostým diletanstvím - na druhou stranu i z toho se dá někdy udělat slušnej kšeft...). Tím nechci snižovat řemeslnost umělců, kteří skutečně něco umí - ale těch mohou být "tuny" - prostě, když dostanou šanci budou dobří - ale umělce z nich v očích vřejnosti udělá až ten kvalitní marketing - to je to síto mezi tím kdo zapadne a tím kdo vstoupí do dějin...
22.03.2007 17:40
Smetiprach
co myslíš těmi umělci dražších odvětví? mně teda přijde kvalitní papír a štětce, o barvách nemluvě drahý až dost... :-)
jinak víceméně souhlasím, byť bych asi volil jiná slova, ale myslím, že chápu co chceš říct...
22.03.2007 18:06
Craerassy
ze slovníku cizích slov:
kýč = naoko líbivé, ale umělecky bezcenné dílo
pomůcka:
literra - autoři - seznam: A-Ž
jak vyhledávat kýč ve zdejším seznamu autorů:
namátkou

:-)))
[ > ] [ >> ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)