Téma #272
Autor:Elasah
Fórum:
Obecná diskuze
Datum publikace:06.10.2006 19:09
Počet návštěv:2425
Počet názorů:118

Oč jde v křesťanství?

(přeřazeno z "Ostatní/Jiné":
http://www.literra.cz/moduly/tvorba/php/dilo.php?dilo_id=31594
jsou tam také nějaké názory)

Milí přátelé,
v naší společnosti lidé mají často informace o křesťanství z druhé, třetí i čtvrté ruky. Připomíná mi to upravenou pohádku Ivana Mládka: "I přes dřevěné víko rakve princ viděl, že Sněhurka je nejen krásná, ale má i dobrou povahu." Tak jsem si říkala, že tento stručný a výstižný text (převzatý z kursů Alfa, které v úterý začaly u nás, brněnských evangelíků) by mohl pomoct, abyste Sněhurku viděli v celé její kráse a nemuseli koukat do dřeva :-). 


1. Proč lidé křesťanství odmítají?

a/         je nudné a smutné, v kostele je vážná a pohřební atmosféra
ale ve skutečnosti je křesťanství slovo o radosti
b/         rozumové argumenty, které víru vyvrací / nikdo nedokázal, že bůh existuje/ Darwinova teorie atd.
na druhé straně je mnoho věřících vědců, odborníků a nejvyšších politiků / víra není jen pro hloupé
c/         křesťanství je dnes již staré a zbytečné a nijak nesouvisí s naším životem
ale dobré kázání i dnes promlouvá do života a dává sílu
d/         možná někdo víru potřebuje jako útěchu a pomoc, ale já jsem dost silný a stačím si sám …
opravdu ? - každý člověk se potřebuje o něco opřít
e/         na křesťanství jsou dobré jen etika, slušnost, desatero, odkaz na boha je zbytečný
bez Boha to ztrácí důvod i oporu

2. O autentickém křesťanství se mnoho neví.

   Většina nevěřících lidí o skutečném křesťanství mnoho neví. Platí to zvláště o naší zemi, kde bylo křesťanství řadu let potlačováno a ostouzeno. Celá dnešní generace neví o víře a církvi skoro nic. Vychází z řady předsudků. To co „vědí“, mají z třetí a čtvrté ruky a v lepším případě z vnějšího dojmu. Mnoho lidí odmítá víru, církev a bibli, protože je neznají. Zkusme proto křesťanství krátce představit. Mnohé lze v prvním setkání pouze naznačit. Mnohé bude třeba postupně vysvětlit. Mnohé bude třeba vynechat. Ale to nejdůležitější se nám snad podaří povědět během necelé hodiny. Nejdůležitější postavou křesťanství je Ježíš. Ten o sobě jednou řekl: „Já jsem cesta, pravda a život.“ Zkusme se nad tím zamyslet.

3. Ježíš je cesta

   Každý člověk potřebuje a hledá důvod, proč žije. Jestliže jsme produktem náhody, pak to můžeme zabalit. Všechno je jedno. Náš život a celé lidské dějiny jsou jen bublina, která splaskne. Ale má-li náš život nějaký vyšší smysl a cíl, je třeba ho poznat a objevit. Mnoho lidí se již pokusilo najít smysl a cíl života v plnosti zážitků, bohatství, slávě, rodině, práci, umění, vědě – ale i když mnohého dosáhli, zůstává v nich  prázdnota, nejistota a samota.

   Ruský spisovatel Lev Tolstoj napsal knihu Vyznání, v které líčí, jak se snažil pochopit smysl života. Pokoušel se žít naplno ve společnosti. Nic si neodpíral, ale nebyl uspokojen. Pak začal hromadit majetek, stal se úspěšným spisovatelem, ale ani tehdy nebyl spokojen. Později se oženil a začal se cele věnovat rodině. Měl 13 dětí, byl šťastný, ale tím víc se bál, že to vše zničí smrt, která ho dříve nebo později čeká. Hledal odpověď ve filosofii a vědě, ale pořád nemohl přijít na to, proč vlastně žije. Právě on.

   Když pozoroval obyčejné lidi, kteří se těmito otázkami, proč žiji a kam jdu, netrápí, uvědomil si, že ruští rolníci si na tyto otázky dokáží odpovědět pomocí své křesťanské víry. To ho přivedlo k Ježíši Kristu, četbě evangelia a víře.

   Dnes lidé  hledají podobným způsobem. Jeden ze zpěváků skupiny Queen, Freddie Mercury (+1991) se ptá: „Ví vůbec někdo, proč žijeme?“ V rozhovoru, který poskytl krátce před smrtí přiznal: „Ani ten největší úspěch mi nedal nic trvalého a pevného. Můžete mít všechno na světě, ale stejně jsem zůstal zoufale sám! Úspěch mi zabránil získat to jediné, co všichni potřebujeme – trvalý láskyplný vztah.

   Jenže vztah mezi lidmi, i kdyby byl sebevíc krásný – není trvalý. Nikdy také není dokonalý a vždycky mu něco chybí. Je tomu tak proto, že lidé byli stvořeni, aby žili ve vztahu s Bohem. Naše ustavičné hledání je výrazem touhy, se kterou  jsme se již narodili. Každý člověk, ať už vědomě či nevědomě, hledá vztah k Bohu. A Ježíš je ta nejlepší a nejsrozumitelnější cesta k Bohu. Proto říká: Já jsem ta cesta.

   Kdo najde vztah k Bohu, objeví proč žije, oč má usilovat a najde své místo v životě. Bůh je ten, kdo dává našemu životu rozměr. Ve vesmíru jsme ztraceni, před lidmi ze sebe děláme „mistry světa“, sami před sebou nevíme, čí jsme. Vztah k Bohu se nedaří vybudovat cestou filosofie, meditace ani úvah. Bůh, i když o něm máme tušení, stále zůstává vzdálený a cizí. My sami si před ním připadáme nicotní, hříšní a zbyteční. Jedině Ježíš nám pomůže bariéru odcizení mezi námi a Bohem překonat. Ježíš je totiž jeden z nás. Je na „naší straně“. Před ním se nemusíme za nic stydět. On poznal všechnu bídu lidského života, sílu pokušení, únavy i strachu. A přitom má dveře k Bohu otevřené. Může nás tedy k Bohu přivést. Jakmile člověk najde vztah k Bohu, mnoho z našich zmatků se tím vyřeší. Náhle je nám zřejmé, proč žijeme, jaký má náš život význam a na čem záleží. Našemu hledání není úplný konec, ale dostaneme se o notný kus dál a hlavně už víme, kde hledat.

4. Ježíš je pravda

   Mnozí lidé tvrdí, že sice každý člověk potřebuje něčemu věřit, mít nějaký cíl a vizi, ale je jedno, co si najde a vybere. Je to jeho soukromá věc. Hlavně když něčemu věří, ale na obsahu už tolik nezáleží. Ve skutečnosti na obsahu naší víry záleží velice mnoho. Někdo věřil komunismu, nebo dokonce fašismu, podporoval ho a kolik životů to tragicky zasáhlo a zranilo. Hitler také věřil, že dělá dobrou a důležitou věc. Podobně věří i dnešní teroristé.

   Obsah a cíl víry určuje náš život. Naše víra může mnoha lidem ublížit a může někdy zničit i nás samotné. Nehledě na to, že když se tato víra zhroutí, když se odhalí její falešnost a prázdnota, ten kdo jí sloužil, vlastně celý život žil zbytečně a není schopen si to ani přiznat.     

   Je třeba věřit tomu nejlepšímu, co známe. Když srovnáme, čemu se dá dnes věřit a co vzbuzuje důvěru – různá náboženství, filosofie, životní styly – pak málo platné - příběh Ježíše Krista, jeho slovo, jeho život ale i to, jak ovlivnil náš svět –  z toho všeho výrazně vyčnívá Ježíš. Jeho oběť,  láska,  moudrost, jeho výzva k odpuštění - to vše nelze jen tak obejít. Každý se s tím musí nějak vyrovnat. Ježíš Kristus dokáže i dodnes zaujmout největší umělce, filosofy, vědce i státníky. Příběh starý 2 tisíce let stále oslovuje miliony lidí. Nejsme zdaleka sami, kdo se pokouší podle těch slov žít. Je to ta největší výzva a pozvání, které v tomto světě existuje.

   Ale jak poznám, že to, co Ježíš říká je pravda? I když lze ve prospěch křesťanství shromáždit mnoho argumentů (ty si řekneme později),  nejde zde pouze o nezávislou pravdu rozumu, ale o pravdu, o níž se musí každý sám  přesvědčit. Nedá se to beze zbytku vysvětlit ani dokázat, je třeba to prožít. Víra patří do kategorie, kde rozhoduje naše vlastní osobní zkušenost. Bez ní to nejde. Poznat, že Ježíš má pravdu mohu teprve tehdy, když Ježíše poznám a zkusím s ním žít.

   Je to podobné, jako když poznám člověka, který se mi líbí a chtěl bych s ním žít. Nikdo nám dopředu nezaručí, jestli je to ten pravý. Musím se s ním seznámit a začít s ním chodit. Teprve pak poznám, zda jsem našel partnera na celý život, nebo musím hledat dál.

   Pravdivost Ježíšových slov nelze ověřit teoreticky, ale pouze v praxi každodenního života. Tím, že člověk přijme Ježíšův pohled na život a na druhé lidi – a začne podle toho žít, sám pozná, zda je tento pohled pravdivý a zda mu v životě pomáhá. Pravdivost křesťanské víry lze poznat jedině z vlastní, osobní zkušenosti. Pojď a přesvědč se.

5. Ježíš je život

   Většina z nás se asi považuje za lidi vcelku dobré. Ve srovnání s mnoha jinými lidmi žijeme celkem slušným životem. Teprve, když se srovnáme s Ježíšem, uvědomíme si, co našemu životu schází. Ježíš byl sice Bůh, ale současně byl i člověk jako my. Neměl žádné výhody a ničím si svůj pozemský život neusnadnil. Žádný zázrak neprovedl ve svůj prospěch. Trpěl stejnými problémy, útočila na něj podobná pokušení jako na nás. Měl hlad, úzkost, atd. - a přece žil jinak než my. Ježíš nám svým životem ukazuje, jací jsme mohli a měli být, ale nebyli. Tomuto rozdílu, této disproporci, se v bibli říká hřích. Je to dluh, který máme vůči Bohu a svým bližním. Hřích je nejen úmyslné zlo, ale i nedostatek dobrého. Hřích je, že jsme mohli pomoci, ale nepomohli!

   Každý člověk si je vědom této své nedostatečnosti, ale nerad o ní mluví. Všichni žijeme se skrytým pocitem viny. Snažíme se svou vinu zamluvit, zmenšit, srovnávat se s horšími než jsme my, ale nepomáhá to. Pouze Ježíš má skutečné řešení tohoto problému: odpuštění. Smazání našeho dluhu. Mnoho lidí trpí tím, že nemají nikoho, kdo by jim odpustil. Svou vinu nepřiznají, ale přitom je tíží. Zvláště ve stáří. Ježíš nám nabízí život bez tohoto břemene viny. Život osvobozený od všeho, s čím si nevíme rady. Smíření a pokoj s Bohem i lidmi.

   Každý člověk se kromě toho bojí smrti. Visí to nad námi celý život. Většina z nás má strach o smrti jen mluvit. Křesťanství nabízí úžasnou věc. Je to radostná zpráva (evangelium), že Ježíš byl vzkříšen. To znamená, že smrt byla již jednou přemožena a pokořena a týká se to naší smrti, jestliže byl Ježíš skutečným člověkem.

   Ježíšovo vzkříšení je potvrzeno mnoha svědky. Vzkříšený Ježíš nám dává naději, když  všechno končí. Díky Ježíšově vzkříšení má náš život ještě jiný a slavnější rozměr, než jen to, co dosud známe. Nedá se to sice hmatatelně dokázat, ale kdyby byla sebemenší naděje, že je to pravda, stojí za to pro ni žít. Taková je to šance.

   Významný americký teolog Pavel Tillich napsal:  Každý člověk má tři důvody ke strachu:
a/ strach, že život nemá smysl
b/ strach ze smrti                      
c/ strach z vlastního provinění

Ježíš nás může vysvobodit ze všech těchto tří strachů.

a/ dává našemu životu smysl a cíl. Svým vlastním příkladem nám ukazuje, že nežijeme kvůli sobě ani jen kvůli druhým, ale kvůli Bohu. K jeho slávě a radosti.
b/ dává nám naději, která přesahuje horizont daný smrtí.
c/  odpouští naši vinu, svou obětí na kříži nás smířil s Bohem.

  Je-li někdo takový jako Ježíš - stojí za to ho poznat. Stojí za to se vydat na cestu, kterou nám ukazuje a pak buď v té cestě pokračovat nebo se vrátit. Ale nezkusit to, by byla opravdu škoda.

Názory
10.10.2006 15:24
Repulsion
Wopi napsal(a):
Víra je zhola intimní záležitost nezávislá na názorech ostatních.
Ale to přece není pravda. Jak taková "víra" vzniká? Přejímáním všelijakých mýtů, názorů, ideologií... Těžko by dnes taková Elasah věřila v křesťanského Boha, kdyby jí o tom někdo nevyprávěl, někdo si o tom něco nepřečetla... Takže tvrzení, že diskuse o víře nemají smysl, je stejné, jako tvrzení, že nemají smysl diskuse o umění, filozofii apod... - což často, pravda, nemají, ale pak mlčme, nebo si sdělujme jenom povrchní zážitky - "včera jsem měl na oběd vynikající sekanou...". Vzato z opačného konce: Diskuse o víře mají stejný účel a smysl jako všechny jiné - tříbení názorů, poznávání názorů ostatních...

leenai napsal(a):
zdá se ti křesťanství vyloženě nesnášenlivé?? mně ani ne..

Nesnášenlivost monoteismu - tedy i křesťanství - je dána výroky jako "jsem Bůh žárlivě milující", "nestrpíte jejich ohavné modly" apod. Samozřejmě - dnes se křesťanství jeví jako poměrně mírumilovné, ale k tomu bylo přinuceno pod tlakem demokratizačních procesů v západní společnosti. Nicméně historie je plná pádných důkazů o jeho agresivitě. A i dnes, dokáží křesťané tu a tam pěkně vycenit zuby... naštěstí jim to ale většinou neprojde.
10.10.2006 15:26
bříza
to Aglája:

~ postřehni prosím, že píši "feministkám" - nikoli Agláje - ať už té z Dostojevského "Idiota", nebo té z Literry ;). Ono se jaksi v současném, globalizovaném světě starat čistě o sebe - moc zkrátka - nejde. Ve Francii byla nedávno aféra neobyčejná, neboť tam mladé francouzky začaly - coby protest + provokace - do školy nosit muslimské šátky. Což neobyčejně (a kupodivu) pobouřilo liberály z okruhu feminismu a "genderových studií" (které se nám pokouší vštípit hodnoty právě opačné, než které muslimský šátek symbolizuje). Ten konflikt se řešil na vládní úrovni - a dodnes není vyřešený uspokojivě. Dovedu si vcelku představit pocit "ublíženosti" maminky postpubertální dcery, která se dala na islám - čistě tím, že tento vliv jí odcizil dceru. Stejně tak se jsem schopný vžít do báječných pocitů dcery, která konečně nalezla způsob, jak to těm "přizdisráčům" co jí furt vychovávají do podoby konformní postmoderní konzumentky nandat (protože piercing a tatoo už má dneska kde kdo).
10.10.2006 15:31
Aglája
bříza napsal(a):
to Aglája:

~ postřehni prosím, že píši "feministkám" - nikoli Agláje - ať už té z Dostojevského "Idiota", nebo té z Literry ;). Ono se jaksi v současném, globalizovaném světě starat čistě o sebe - moc zkrátka - nejde. Ve Francii byla nedávno aféra neobyčejná, neboť tam mladé francouzky začaly - coby protest + provokace - do školy nosit muslimské šátky. Což neobyčejně (a kupodivu) pobouřilo liberály z okruhu feminismu a "genderových studií" (které se nám pokouší vštípit hodnoty právě opačné, než které muslimský šátek symbolizuje). Ten konflikt se řešil na vládní úrovni - a dodnes není vyřešený uspokojivě. Dovedu si vcelku představit pocit "ublíženosti" maminky postpubertální dcery, která se dala na islám - čistě tím, že tento vliv jí odcizil dceru. Stejně tak se jsem schopný vžít do báječných pocitů dcery, která konečně nalezla způsob, jak to těm "přizdisráčům" co jí furt vychovávají do podoby konformní postmoderní konzumentky nandat (protože piercing a tatoo už má dneska kde kdo).
Ach jo. Co je k nepochopení na mém původním příspěvku. V té větě je snad obsaženo všechno, ne? Svoboda pro sebe i tolerance pro druhé. A zatímco tady budete rozebírat otázky důležité pro lidstvo, já jsi jdu naplňovat tu svou "vizi". Dělat šťastnýma lidi kolem sebe. Mějte se.:o)
10.10.2006 15:31
Repulsion
Aglája napsal(a):
Kdyby se každý staral o to, aby byli šťastná jeho rodina a nestaral se o "světový mír", tak by ten "světový mir" byl.

V zásadě je to pravda. Jenomže je to utopická myšlenka. Nejenomže by byl světový mír, ale nepotřebovali bychom vládu, policii ani finanční úřad. Ale protože se vždy najdou jedinci či skupiny snažící se získat něco na úkor ostatních, bude i nadále platit "neboť je to i tvoje věc, když sousedův dům hoří..."
10.10.2006 15:37
bříza
to Aglája: snažím se jen skromně poukázat na fakt, že není jasné, kdy svojí vírou komusi ubližuješ, nebo neubližuješ - čistě proto, že Tvá víra Tvé konání - tedy svět kolem tebe jaksi ovlivňuje, čehož důsledky jsou nedohledatelné.
10.10.2006 15:43
Wopi
Repulsion napsal(a):
Ale to přece není pravda. Jak taková "víra" vzniká? Přejímáním všelijakých mýtů, názorů, ideologií... Těžko by dnes taková Elasah věřila v křesťanského Boha, kdyby jí o tom někdo nevyprávěl, někdo si o tom něco nepřečetla... Takže tvrzení, že diskuse o víře nemají smysl, je stejné, jako tvrzení, že nemají smysl diskuse o umění, filozofii apod...
Tohle opravdu myslíš vážně? :-o Podle mě je tohle prohlášení jen obrázek Q.E.D. pro má tvrzení. :)
10.10.2006 15:47
Repulsion


Wopi napsal(a):
Repulsion napsal(a):
Ale to přece není pravda. Jak taková "víra" vzniká? Přejímáním všelijakých mýtů, názorů, ideologií... Těžko by dnes taková Elasah věřila v křesťanského Boha, kdyby jí o tom někdo nevyprávěl, někdo si o tom něco nepřečetla... Takže tvrzení, že diskuse o víře nemají smysl, je stejné, jako tvrzení, že nemají smysl diskuse o umění, filozofii apod...
Tohle opravdu myslíš vážně? :-o Podle mě je tohle prohlášení jen obrázek Q.E.D. pro má tvrzení. :)
Mistře Q.E.D., co se Vám na onom citovaném nezdá? Chcete snad tvrdit, že s vírou se člověk rodí?

10.10.2006 16:47
kastel
Repulsion napsal(a):


Wopi napsal(a):
Repulsion napsal(a):
Ale to přece není pravda. Jak taková "víra" vzniká? Přejímáním všelijakých mýtů, názorů, ideologií... Těžko by dnes taková Elasah věřila v křesťanského Boha, kdyby jí o tom někdo nevyprávěl, někdo si o tom něco nepřečetla... Takže tvrzení, že diskuse o víře nemají smysl, je stejné, jako tvrzení, že nemají smysl diskuse o umění, filozofii apod...
Tohle opravdu myslíš vážně? :-o Podle mě je tohle prohlášení jen obrázek Q.E.D. pro má tvrzení. :)
Mistře Q.E.D., co se Vám na onom citovaném nezdá? Chcete snad tvrdit, že s vírou se člověk rodí?

...disponovaný k ní dojde poznáním života a seba sama bez vyprávění - někomu můžeš vyprávět co chceš a věřit nezačne....s dispozicí k čemukoliv se rodíme, tedy i k dispozicí k víře - dispozicím říkám osud - nikdo ho nedokáže zmenit - tvrdí-li někdo, že se dokázal změnit - mylí se měl. ke změně dispozice....
10.10.2006 19:54
Wopi
Bať bať.

Přesvědčování v ideologii (natožpak vnucování této) mi přijde stejně smysluplné jako vykládat homosexuálovi o tom, kterak krásné je vnořit se do ženy, neb její orgán je k tomu tak krásně přírodou předurčen na rozdíl od otvoru řitního. Tady se totiž veškerá argumentace míjí účinkem.
10.10.2006 20:06
stanislav
odmítat tuhle diskusi je blbost, do diskusí to rozhodně patří. nejde čistě o literaturu, ale o součást jakéhosi kulturna v širším smyslu slova určitě.

jinak já nemám moc rád jakékoliv srocování se ve vyhraněných skupinách, které se vyloženě vymezují negativně vůči ostatním, což ale asi o křesťanských souručenstvech neplatí, si myslím, bezvěrce dnes nikterak nebuzerujou, tedy aspoň u nás, horší to je se sektami, jehovisti etc., to je kapitola sama pro sebe.

jinak že zabývání se mudrováním o bohu je nebezpečné, můžu potvrdit, při některých psychózách jsem tyhle trojice, madonky a podobně dost louskal, pročež teď se tím radši moc nezatěžuju, důležitější než koumat boha mi přijde nějak nevycházet z domněnky, že život má smysl, a u toho stačí mít nohy na zemi a nelézt do sfér, kde se člověk může spálit, ale to je jen můj osobní náhled, nikomu bych ho nikdy netlačil a nevnucoval mu, kterak je blbej, když čte bibli, kterak si vymejvá mozek etc.
 
koho jsem vždy bral a i po psychotických etapách pořád beru v těhle otázkách vážně je Jung, vyšla onehdá zajímavá knížka, kde se k jeho učení vyslovují křesťanští myslitelé a jungiáni zas reagují na křesťanství. v portálu to vyšlo.  
10.10.2006 20:37
Repulsion
kastel napsal(a):
...disponovaný k ní dojde poznáním života a seba sama bez vyprávění - někomu můžeš vyprávět co chceš a věřit nezačne....s dispozicí k čemukoliv se rodíme, tedy i k dispozicí k víře - dispozicím říkám osud - nikdo ho nedokáže zmenit - tvrdí-li někdo, že se dokázal změnit - mylí se měl. ke změně dispozice....
Wopi napsal(a):
Bať bať. Přesvědčování v ideologii (natožpak vnucování této) mi přijde stejně smysluplné jako vykládat homosexuálovi o tom, kterak krásné je vnořit se do ženy, neb její orgán je k tomu tak krásně přírodou předurčen na rozdíl od otvoru řitního. Tady se totiž veškerá argumentace míjí účinkem.
Takže Wopi si skutečně myslí, že ideologie je vrozená (protože homosexualita ano).

Ve skutečnosti je to trochu jinak. Co jsou to ty "dispozice"? Jsou vrozené nebo vypěstované? Genetický základ tu určitě nějaký je - někdo je třeba introvert a tedy má přirozeně větší sklon k všelijakému hloubání o smyslu žití než extrovert, ale to nemusí být rozhodující. Velký vliv má výchova v rodině a okolní kulturní prostředí (proto je třeba v tom arabském světě více muslimů než u nás :o))). Ovšem pak mohou nastat situace, kdy je člověk náchylnější ke změně, a je-li v daném okamžiku nablízku někdo, kdo ví, jak zahrát na tu správnou strunu, k této změně může velice snadno dojít - proto také nejrůznější věrozvěsti tak rádi oblízají špitály a podobně.
10.10.2006 20:44
stanislav
Prorok bohapustě žárlí na křesťany. hele, Repe, co ti brání někdy vlízt do špitálu a tam rozjet propagandu memovitou? nebo založit si útulek pro životem postižené, kde bys denně recitoval? za jídlo a střechu nad hlavou by ti třeba někdo i uvěřil...

wopiho příměr s homoušema je jako vždy mírně nesmyslný, třeba to s tím ragby a fotbalem a jasoněm a drsoněm byla taky dobrá konina... ne každý má holt dar na trefné a poučné příměry jako ježíšek... hehe
10.10.2006 20:44
Wopi
Demagog jako vždy. Opravdu mě nebaví debata s tebou.
10.10.2006 20:47
stanislav
Wopi napsal(a):
Demagog jako vždy. Opravdu mě nebaví debata s tebou.
kdo to řiká ten to je, tomu se to rýmuje... tydliky pidliky... (sorry, musel jsem) :o)
10.10.2006 20:49
stanislav
soutěž o největšího demagoga by podle mě Igor vyhrál, to jo... umí to, komu čest tomu čest! ale bříza by možná taky mohl zabodovat. na ně hned tak někdo nemá. :o)) 
10.10.2006 20:52
Repulsion

Zásada jak zlikvidovat "protivníka" v diskusi č. 1: Uvede-li tvůj oponent argument, který nejsi schopen vyvrátit, nazvi jej okamžitě demagogem.

10.10.2006 21:05
Repulsion
Ale když jsi, Stando, nakousl ty memy: Podle nich se to vysvětluje velice hezky - na začátku je lidská mysl víceméně nepopsaná deska. Ale hned po narození se v ní začnou usazovat první memy. Všelijak se skladají a vytvářejí tak jakousi patici, která rozhoduje o tom, které další kousky skládačky do ní zapadnou a které nikoliv. Čím je člověk starší, vzdělanější atp., tím má skládačku plnější a tudíž je obtížnější vklínit do ní kousek, který neodpovídá stávajícím vzorům. Vlivem všelijakých otřesů však mohou některé kousky skládačky vypadnout, takže se uvolní místo pro nové, třeba zcela odlišné....memetika v tomto smyslu hovoří o imunomemech (tedy memech, které odpuzují jiné memy).
10.10.2006 21:18
Wopi
Repulsion napsal(a):

Zásada jak zlikvidovat "protivníka" v diskusi č. 1: Uvede-li tvůj oponent argument, který nejsi schopen vyvrátit, nazvi jej okamžitě demagogem.

Repe, neber se furt tak vážně...
10.10.2006 21:19
Wopi
Mimochodem - neuvedls argument, nýbrž něco, na co je škoda vyvíjet aktivitu k odpovědi. Tož tak.
10.10.2006 21:24
Repulsion


Wopi napsal(a):
Mimochodem - neuvedls argument, nýbrž něco, na co je škoda vyvíjet aktivitu k odpovědi. Tož tak.
Na odpověď aktivity škoda, na urážku nikoliv...zajímavé...
[ << ] [ < ] [ > ] [ >> ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)