Téma #272 |
Autor: | Elasah |
Fórum: |
Datum publikace: | 06.10.2006 19:09 |
Počet návštěv: | 2426 |
Počet názorů: | 118 |
Oč jde v křesťanství? |
(přeřazeno z "Ostatní/Jiné": http://www.literra.cz/moduly/tvorba/php/dilo.php?dilo_id=31594 jsou tam také nějaké názory)
Milí přátelé, v naší společnosti lidé mají často informace o křesťanství z druhé, třetí i čtvrté ruky. Připomíná mi to upravenou pohádku Ivana Mládka: "I přes dřevěné víko rakve princ viděl, že Sněhurka je nejen krásná, ale má i dobrou povahu." Tak jsem si říkala, že tento stručný a výstižný text (převzatý z kursů Alfa, které v úterý začaly u nás, brněnských evangelíků) by mohl pomoct, abyste Sněhurku viděli v celé její kráse a nemuseli koukat do dřeva :-).
1. Proč lidé křesťanství odmítají? a/ je nudné a smutné, v kostele je vážná a pohřební atmosféra ale ve skutečnosti je křesťanství slovo o radosti b/ rozumové argumenty, které víru vyvrací / nikdo nedokázal, že bůh existuje/ Darwinova teorie atd. na druhé straně je mnoho věřících vědců, odborníků a nejvyšších politiků / víra není jen pro hloupé c/ křesťanství je dnes již staré a zbytečné a nijak nesouvisí s naším životem ale dobré kázání i dnes promlouvá do života a dává sílu d/ možná někdo víru potřebuje jako útěchu a pomoc, ale já jsem dost silný a stačím si sám … opravdu ? - každý člověk se potřebuje o něco opřít e/ na křesťanství jsou dobré jen etika, slušnost, desatero, odkaz na boha je zbytečný bez Boha to ztrácí důvod i oporu
2. O autentickém křesťanství se mnoho neví. Většina nevěřících lidí o skutečném křesťanství mnoho neví. Platí to zvláště o naší zemi, kde bylo křesťanství řadu let potlačováno a ostouzeno. Celá dnešní generace neví o víře a církvi skoro nic. Vychází z řady předsudků. To co „vědí“, mají z třetí a čtvrté ruky a v lepším případě z vnějšího dojmu. Mnoho lidí odmítá víru, církev a bibli, protože je neznají. Zkusme proto křesťanství krátce představit. Mnohé lze v prvním setkání pouze naznačit. Mnohé bude třeba postupně vysvětlit. Mnohé bude třeba vynechat. Ale to nejdůležitější se nám snad podaří povědět během necelé hodiny. Nejdůležitější postavou křesťanství je Ježíš. Ten o sobě jednou řekl: „Já jsem cesta, pravda a život.“ Zkusme se nad tím zamyslet.
3. Ježíš je cesta Každý člověk potřebuje a hledá důvod, proč žije. Jestliže jsme produktem náhody, pak to můžeme zabalit. Všechno je jedno. Náš život a celé lidské dějiny jsou jen bublina, která splaskne. Ale má-li náš život nějaký vyšší smysl a cíl, je třeba ho poznat a objevit. Mnoho lidí se již pokusilo najít smysl a cíl života v plnosti zážitků, bohatství, slávě, rodině, práci, umění, vědě – ale i když mnohého dosáhli, zůstává v nich prázdnota, nejistota a samota. Ruský spisovatel Lev Tolstoj napsal knihu Vyznání, v které líčí, jak se snažil pochopit smysl života. Pokoušel se žít naplno ve společnosti. Nic si neodpíral, ale nebyl uspokojen. Pak začal hromadit majetek, stal se úspěšným spisovatelem, ale ani tehdy nebyl spokojen. Později se oženil a začal se cele věnovat rodině. Měl 13 dětí, byl šťastný, ale tím víc se bál, že to vše zničí smrt, která ho dříve nebo později čeká. Hledal odpověď ve filosofii a vědě, ale pořád nemohl přijít na to, proč vlastně žije. Právě on. Když pozoroval obyčejné lidi, kteří se těmito otázkami, proč žiji a kam jdu, netrápí, uvědomil si, že ruští rolníci si na tyto otázky dokáží odpovědět pomocí své křesťanské víry. To ho přivedlo k Ježíši Kristu, četbě evangelia a víře. Dnes lidé hledají podobným způsobem. Jeden ze zpěváků skupiny Queen, Freddie Mercury (+1991) se ptá: „Ví vůbec někdo, proč žijeme?“ V rozhovoru, který poskytl krátce před smrtí přiznal: „Ani ten největší úspěch mi nedal nic trvalého a pevného. Můžete mít všechno na světě, ale stejně jsem zůstal zoufale sám! Úspěch mi zabránil získat to jediné, co všichni potřebujeme – trvalý láskyplný vztah. Jenže vztah mezi lidmi, i kdyby byl sebevíc krásný – není trvalý. Nikdy také není dokonalý a vždycky mu něco chybí. Je tomu tak proto, že lidé byli stvořeni, aby žili ve vztahu s Bohem. Naše ustavičné hledání je výrazem touhy, se kterou jsme se již narodili. Každý člověk, ať už vědomě či nevědomě, hledá vztah k Bohu. A Ježíš je ta nejlepší a nejsrozumitelnější cesta k Bohu. Proto říká: Já jsem ta cesta. Kdo najde vztah k Bohu, objeví proč žije, oč má usilovat a najde své místo v životě. Bůh je ten, kdo dává našemu životu rozměr. Ve vesmíru jsme ztraceni, před lidmi ze sebe děláme „mistry světa“, sami před sebou nevíme, čí jsme. Vztah k Bohu se nedaří vybudovat cestou filosofie, meditace ani úvah. Bůh, i když o něm máme tušení, stále zůstává vzdálený a cizí. My sami si před ním připadáme nicotní, hříšní a zbyteční. Jedině Ježíš nám pomůže bariéru odcizení mezi námi a Bohem překonat. Ježíš je totiž jeden z nás. Je na „naší straně“. Před ním se nemusíme za nic stydět. On poznal všechnu bídu lidského života, sílu pokušení, únavy i strachu. A přitom má dveře k Bohu otevřené. Může nás tedy k Bohu přivést. Jakmile člověk najde vztah k Bohu, mnoho z našich zmatků se tím vyřeší. Náhle je nám zřejmé, proč žijeme, jaký má náš život význam a na čem záleží. Našemu hledání není úplný konec, ale dostaneme se o notný kus dál a hlavně už víme, kde hledat.
4. Ježíš je pravda Mnozí lidé tvrdí, že sice každý člověk potřebuje něčemu věřit, mít nějaký cíl a vizi, ale je jedno, co si najde a vybere. Je to jeho soukromá věc. Hlavně když něčemu věří, ale na obsahu už tolik nezáleží. Ve skutečnosti na obsahu naší víry záleží velice mnoho. Někdo věřil komunismu, nebo dokonce fašismu, podporoval ho a kolik životů to tragicky zasáhlo a zranilo. Hitler také věřil, že dělá dobrou a důležitou věc. Podobně věří i dnešní teroristé. Obsah a cíl víry určuje náš život. Naše víra může mnoha lidem ublížit a může někdy zničit i nás samotné. Nehledě na to, že když se tato víra zhroutí, když se odhalí její falešnost a prázdnota, ten kdo jí sloužil, vlastně celý život žil zbytečně a není schopen si to ani přiznat. Je třeba věřit tomu nejlepšímu, co známe. Když srovnáme, čemu se dá dnes věřit a co vzbuzuje důvěru – různá náboženství, filosofie, životní styly – pak málo platné - příběh Ježíše Krista, jeho slovo, jeho život ale i to, jak ovlivnil náš svět – z toho všeho výrazně vyčnívá Ježíš. Jeho oběť, láska, moudrost, jeho výzva k odpuštění - to vše nelze jen tak obejít. Každý se s tím musí nějak vyrovnat. Ježíš Kristus dokáže i dodnes zaujmout největší umělce, filosofy, vědce i státníky. Příběh starý 2 tisíce let stále oslovuje miliony lidí. Nejsme zdaleka sami, kdo se pokouší podle těch slov žít. Je to ta největší výzva a pozvání, které v tomto světě existuje. Ale jak poznám, že to, co Ježíš říká je pravda? I když lze ve prospěch křesťanství shromáždit mnoho argumentů (ty si řekneme později), nejde zde pouze o nezávislou pravdu rozumu, ale o pravdu, o níž se musí každý sám přesvědčit. Nedá se to beze zbytku vysvětlit ani dokázat, je třeba to prožít. Víra patří do kategorie, kde rozhoduje naše vlastní osobní zkušenost. Bez ní to nejde. Poznat, že Ježíš má pravdu mohu teprve tehdy, když Ježíše poznám a zkusím s ním žít. Je to podobné, jako když poznám člověka, který se mi líbí a chtěl bych s ním žít. Nikdo nám dopředu nezaručí, jestli je to ten pravý. Musím se s ním seznámit a začít s ním chodit. Teprve pak poznám, zda jsem našel partnera na celý život, nebo musím hledat dál. Pravdivost Ježíšových slov nelze ověřit teoreticky, ale pouze v praxi každodenního života. Tím, že člověk přijme Ježíšův pohled na život a na druhé lidi – a začne podle toho žít, sám pozná, zda je tento pohled pravdivý a zda mu v životě pomáhá. Pravdivost křesťanské víry lze poznat jedině z vlastní, osobní zkušenosti. Pojď a přesvědč se.
5. Ježíš je život Většina z nás se asi považuje za lidi vcelku dobré. Ve srovnání s mnoha jinými lidmi žijeme celkem slušným životem. Teprve, když se srovnáme s Ježíšem, uvědomíme si, co našemu životu schází. Ježíš byl sice Bůh, ale současně byl i člověk jako my. Neměl žádné výhody a ničím si svůj pozemský život neusnadnil. Žádný zázrak neprovedl ve svůj prospěch. Trpěl stejnými problémy, útočila na něj podobná pokušení jako na nás. Měl hlad, úzkost, atd. - a přece žil jinak než my. Ježíš nám svým životem ukazuje, jací jsme mohli a měli být, ale nebyli. Tomuto rozdílu, této disproporci, se v bibli říká hřích. Je to dluh, který máme vůči Bohu a svým bližním. Hřích je nejen úmyslné zlo, ale i nedostatek dobrého. Hřích je, že jsme mohli pomoci, ale nepomohli! Každý člověk si je vědom této své nedostatečnosti, ale nerad o ní mluví. Všichni žijeme se skrytým pocitem viny. Snažíme se svou vinu zamluvit, zmenšit, srovnávat se s horšími než jsme my, ale nepomáhá to. Pouze Ježíš má skutečné řešení tohoto problému: odpuštění. Smazání našeho dluhu. Mnoho lidí trpí tím, že nemají nikoho, kdo by jim odpustil. Svou vinu nepřiznají, ale přitom je tíží. Zvláště ve stáří. Ježíš nám nabízí život bez tohoto břemene viny. Život osvobozený od všeho, s čím si nevíme rady. Smíření a pokoj s Bohem i lidmi. Každý člověk se kromě toho bojí smrti. Visí to nad námi celý život. Většina z nás má strach o smrti jen mluvit. Křesťanství nabízí úžasnou věc. Je to radostná zpráva (evangelium), že Ježíš byl vzkříšen. To znamená, že smrt byla již jednou přemožena a pokořena a týká se to naší smrti, jestliže byl Ježíš skutečným člověkem. Ježíšovo vzkříšení je potvrzeno mnoha svědky. Vzkříšený Ježíš nám dává naději, když všechno končí. Díky Ježíšově vzkříšení má náš život ještě jiný a slavnější rozměr, než jen to, co dosud známe. Nedá se to sice hmatatelně dokázat, ale kdyby byla sebemenší naděje, že je to pravda, stojí za to pro ni žít. Taková je to šance. Významný americký teolog Pavel Tillich napsal: Každý člověk má tři důvody ke strachu: a/ strach, že život nemá smysl b/ strach ze smrti c/ strach z vlastního provinění
Ježíš nás může vysvobodit ze všech těchto tří strachů. a/ dává našemu životu smysl a cíl. Svým vlastním příkladem nám ukazuje, že nežijeme kvůli sobě ani jen kvůli druhým, ale kvůli Bohu. K jeho slávě a radosti. b/ dává nám naději, která přesahuje horizont daný smrtí. c/ odpouští naši vinu, svou obětí na kříži nás smířil s Bohem.
Je-li někdo takový jako Ježíš - stojí za to ho poznat. Stojí za to se vydat na cestu, kterou nám ukazuje a pak buď v té cestě pokračovat nebo se vrátit. Ale nezkusit to, by byla opravdu škoda. |
|
Názory |
09.10.2006 23:00
Repulsion
|
tenhle žirafák je král, krk dlouhý má, on vidí dál... |
10.10.2006 00:31
Vladimír Ochrana
|
Milá autorko, když si přečteš moje básničky, najdeš v některých kromě krize víry i volání k Bohu. Bez ohledu na to, jestli Bůh je či není, jestli v něj většina LiTeřřanů věří či nevěří, sem ty básničky patří, právě proto, že jsou to básničky a tohle je literární server.
Ovšem tahleta převzatá laciná propaganda nemá s literaturou nic společného. Takže příliš nechápu, co tady dělá. Nepochybuji, že jsi vložení tohoto textu myslela dobře, nicméně jsi asi příliš nepochopila funkci literárního serveru. Ale nezoufej, když si pořádně přečteš stručný text pod záložkou "... o serveru", třeba na to přijdeš.
Několik dní jsem přemýšlel, jestli se k tomuto textu vůbec vyjádřit, neboť při čtení diskuze obvykle u těchto témat nacházím naprostou absenci rozumu a o to větší hromadu pocitů, dojmů, předsudků a kdovíčehoještě na obou stranách barikády. Pouze díky břízově názoru jsem nepřestal doufat.
Co ti ale chci vlastně říct: Kdybys místo této laciné snůšky pseudoargumentů napsala jakýkoliv literární útvar o tvé vlastní zkušenosti s Bohem, mělo by to nějakou hodnotu. Alespoň v tom, že by bylo co sdílet.
Zatímco nad tím, co jsi vložila, nestačím kroutit hlavou.
No, chtěla jsi nás poučit, dám si tedy ještě pár vět práce a několika věcnými připomínkami si dovolím poučit já tebe, třeba se ti to bude hodit pro další diskuze s věřícími i nevěřícími:
a) Rozumové argumenty, které víru vyvracejí, obvykle nemají o nic větší výpovědní hodnotu než ty, které víru potvrzují, protože za jiného stavu by jedna ze stran měla v ruce důkaz.
b) Kdo ti nakukal, že Darwin či jeho teorie popírala existenci Boha?
c) Jakým důkazem pro pravdivost víry jsou věřící vědci, či inteligence vůbec? Podíváš-li se na statistické tabulky o úspěšnosti náborů sekt v naší republice na počátku devadesátých let, nebudeš se stačit divit, kolik získali vysokoškolsky vzdělaných lidí zejména technických směrů.
d) Jo, nepochybuju, že dobré kázání promlouvá do života. Ostatně dobrá kniha beletrie či poezie taky. Slova, slova, slova. Brilantnost kázání není důkazem ničeho - "... kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými ...".
No, víc času tomu věnovat nebudu.
Jo, a kromě břízovy reakce se mi taky ještě líbilo to, co napsal stanislav. |
10.10.2006 01:13
Wopi
|
yenn a bříza mi mluvěj z duše |
10.10.2006 04:39
Raimund Jezu
|
Vladimír Ochrana napsal(a): Milá autorko, když si přečteš moje básničky, najdeš v některých kromě krize víry i volání k Bohu. Bez ohledu na to, jestli Bůh je či není, jestli v něj většina LiTeřřanů věří či nevěří, sem ty básničky patří, právě proto, že jsou to básničky a tohle je literární server.
Ovšem tahleta převzatá laciná propaganda nemá s literaturou nic společného. Takže příliš nechápu, co tady dělá. Nepochybuji, že jsi vložení tohoto textu myslela dobře, nicméně jsi asi příliš nepochopila funkci literárního serveru. Ale nezoufej, když si pořádně přečteš stručný text pod záložkou "... o serveru", třeba na to přijdeš.
Několik dní jsem přemýšlel, jestli se k tomuto textu vůbec vyjádřit, neboť při čtení diskuze obvykle u těchto témat nacházím naprostou absenci rozumu a o to větší hromadu pocitů, dojmů, předsudků a kdovíčehoještě na obou stranách barikády. Pouze díky břízově názoru jsem nepřestal doufat.
Co ti ale chci vlastně říct: Kdybys místo této laciné snůšky pseudoargumentů napsala jakýkoliv literární útvar o tvé vlastní zkušenosti s Bohem, mělo by to nějakou hodnotu. Alespoň v tom, že by bylo co sdílet.
Zatímco nad tím, co jsi vložila, nestačím kroutit hlavou.
No, chtěla jsi nás poučit, dám si tedy ještě pár vět práce a několika věcnými připomínkami si dovolím poučit já tebe, třeba se ti to bude hodit pro další diskuze s věřícími i nevěřícími:
a) Rozumové argumenty, které víru vyvracejí, obvykle nemají o nic větší výpovědní hodnotu než ty, které víru potvrzují, protože za jiného stavu by jedna ze stran měla v ruce důkaz.
b) Kdo ti nakukal, že Darwin či jeho teorie popírala existenci Boha?
c) Jakým důkazem pro pravdivost víry jsou věřící vědci, či inteligence vůbec? Podíváš-li se na statistické tabulky o úspěšnosti náborů sekt v naší republice na počátku devadesátých let, nebudeš se stačit divit, kolik získali vysokoškolsky vzdělaných lidí zejména technických směrů.
d) Jo, nepochybuju, že dobré kázání promlouvá do života. Ostatně dobrá kniha beletrie či poezie taky. Slova, slova, slova. Brilantnost kázání není důkazem ničeho - "... kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými ...".
No, víc času tomu věnovat nebudu.
Jo, a kromě břízovy reakce se mi taky ještě líbilo to, co napsal stanislav. :-))) Myslím, že diskuze zde je zbytečná.O otázkách víry se nebeseduje a nepitvají se.Pokud je autor věřící a myslel svůj počinek v dobrém, prokázal církvi medvědí službu.Člověk nábožensky nevzdělaný nesmí o takových věcech dikutovat, člověk nábožensky vzdělaný o nich takto diskutovat nemůže.Víra křesťanská se opírá o soubor informací silně překlady a věky zkreslených, kulturně a společensky však cenných.Osobně věřím, že někdo může věřit a tečka. |
10.10.2006 10:25
Repulsion
|
Vladimír Ochrana napsal(a):
a) Rozumové argumenty, které víru vyvracejí, obvykle nemají o nic větší výpovědní hodnotu než ty, které víru potvrzují, protože za jiného stavu by jedna ze stran měla v ruce důkaz.
Víru samozřejmě vyvrátit nelze. Vyvrátit nebo přinejmenším značně zpochybnit však dnes můžeme celou řadu věcí s vírou souvisejících - například samotného židovsko-křesťanského Boha - na což nám stačí, jak již jsem uvedl výše - pouze podrobný rozbor Bible. Nebo postavu Ježíše Krista (nemám teď na mysli jeho samotnou existenci) - víme dnes poměrně přesně, z jakých zdrojů bylo čerpáno při "komponování jeho osobnosti". Nic z toho samozřejmě nepřesvědčí člověka věřícího, nicméně může pomoci ostatním nákaze odolat.
Jinak břízův textík - povýšený jako vždy. Ale to, o tom stromu a ovoci, napsal hezky. Tomu konci o "věřící" a "vědoucí" tak úplně nerozumím. Považuje se bříza za "vědoucího"? V jakém ohledu? Ví snad něco, co my ostatní ne? Na druhou stranu musím souhlasit také s tím, že "Bible Vám začne fungovat tehdy, pokud ji použijete, jako katalyzátor a doplněk svého osobního poznání světa - a nikoli jako zdroj sofismat ve kterých se věřicí navzájem utvrzují ritualizovaným opakováním" - nejsem si ovšem jist, zda je můj výklad totožný s břízovým: Bible je skutečně skvělým zdrojem poznání jako jeden ze základů západní kultury. Z toho důvodu je dobré v ní hledat, dávat si věci do historických souvislostí a na základě toho pak tyto věci lépe chápat. Pokud jde o nějaké to "duchovno", tak opět dost dobře nevím, co tím bříza myslí. Je to hodně zavádějící termín, který často souvisí s nejrůznějšími bláboly metafyzicko-mystického ražení. Jsou to hrozně nebezpečné věci, protože se skrz ně může člověk docela klidně třeba i totálně zbláznit. "Duchovno" je další slovo, který by bylo vhodné z našeho slovníku eliminovat. "Zkoumání zákoutí duše" vede k odtržení od reality (tady mluvím z vlastní zkušenosti - bohužel). Když už zkoumat zákoutí duše, tak jedině za asistence dobrého psychologa/psychiatra (ale kde někoho takového najít, že). Osobně považuji za jedině správné ryze materialistický přístup. Když už je někdo hloubavý a zajímá ho, jak svět funguje, ať studuje historii, ekonomiku, politologii apod... Teprve stojí-li člověk oběma nohama na pevné zemi, může bezpečně rozvíjet svou "duchovní stránku" - čím ovšem tentokrát myslím orientovat se na hodnoty, které nejsou ryze materiální (i když materiální podstatu mají také - jako všechno).
A když si někdo s tím "duchovném" nedá říct, pak ať se vydá cestou klasického buddhismu a od něj pak přejde v pravý čas k zenu. To rozšiřuje vnímání, prohlubuje soucit a rozvíjí vlastní individualitu. Ani s tím se to ovšem nesmí přehánět. Je třeba mít neustále na paměti, že západní kultura, do které sice přirozeně až ta úplně nepatříme, ale cpeme se tam, je v prvé řadě vikingsko-židovská (což je zvláštní kombinace, ale je to tak). |
10.10.2006 10:57
yenn
|
Repe, v mnohem mas pravdu, ale v mnohem ne.
Tak, a ted budu jeste daleko povysenejsi nez briza, a mam z toho naramnou radost ;-)
Kdyz napises, cituji, "Jsou to hrozně nebezpečné věci, protože se skrz ně může člověk docela klidně třeba i totálně zbláznit.", muzes rovnou rici, ze takový flambovany steak na pepri je hrozne nebezpecna vec, protoze skrze nej muze clovek docela klidne treba i totalne uhoret. Ano, skutecne muze, a pokud bude flambovat trilete dite ve stohu, je to docela pravdepodobne.
A kdyz neuhori, ale jen si prismahne prdel, bude nejspis i v dospelosti kazat proti flambovani steaku. |
10.10.2006 11:03
Repulsion
|
Nějak z toho tu povýšenost necítím, yenn :o))
K Tvému příměru - flambovaný steak je alespoň k něčemu dobrý. Ale všechyn ty "duševní" záležitosti jsou jenom takové vzdušné zámky, které si člověk staví ve snaze nějak si přikrášlit svou veskrze živočišnou podstatu. Spousta lidí tomu propadá a jen málokomu to přinese nějaký užitek. Většinou jenom narůstá pocit rozporu mezi "já a krutý okolní svět". Dobré jsou některé techniky - třeba meditace k navození vnitřního klidu a vyrovnanosti. Ale jenom do té doby, dokud si člověk dokáže udržet odstup. |
10.10.2006 11:14
bříza
|
Já se musím tady repa zastat. Z toho, co píše je jasně patrné, že o těch věcech opravdu do hloubky a poctivě přemýšlí (což nelze tvrdit o každém). Leckdy má autentické postřehy, které považuji za správné. Tam, kde mi klade otázky skutečně zbývá cosi vyjasnit - ale nevím, jestli ZDE je na to vhodné místo a prostředí. Mám pocit, že to, co mezi našimi názory tentokrát stojí je pouhá jazyková bariera, kterou by s trochou trpělivosti bylo možno odstrant. Stejně jako Yenn předpokládám, že nějaká negativní zušenost v minulosti vedla k určité bagatelizaci, ale rep je kluk chytrej, takže bude - li na ni upozorněn, nějak se s tím vyrovná - jsem si jist ;). |
10.10.2006 13:49
engelmar
|
již sofisté odhalili, že ne vše, co je logické a krásně do sebe zapadá - je skutečnos
autor briza
Tak to bych chtel vedet jak? Veta a dukaz plati, jen u nas v matice. Jinak diskuse je to celkem zajimava, ale mi to tady nerozresime. At si kazdy veri cemu chce. Pokud s tim neomezuje ostatni, tak je to prece jedno
s uctou Engelmar |
10.10.2006 14:23
bříza
|
to engelmar:
Sofisté
* v řeckém politickém životě začalo velmi brzy platit, že o životě v obci je možno a nutno svobodně diskutovat - její blaho je závislé na svobodné výměně názorů
* v řecké demokracii měl každý svobodný občan možnost k řízení obce a ze zákona byl dokonce povinen v opakujících se intervalech zastávat veřejné funkce prosazení politických záměrů záviselo často na řečníkově obratnosti, nejen na vědomostech ale na umění s těmito vědomostmi vhodně zacházet
* sofisté - učitelé moudrosti
* součástí aktivit sofistů byly i první pokusy o vymezení toho, co je lidské poznání, zda může být pravdivé a zda je sdělitelné item sofisté sehráli dvojznačnou roli - školení v polemické obratnosti často bez ohledu na úctu k pravdě, zato na prospěch toho, komu poskytovali radu výsledkem byla relativizace hodnot, používání slovních hříček a chytáků
* mnoho sofistů přivedla nemožnost poznat pravdu v její celistvosti ke skepsi
Ondrej Rusek 2001-05-04
engelmar napsal(a): At si kazdy veri cemu chce. Pokud s tim neomezuje ostatni, tak je to prece jedno s uctou Engelmar - principem fungování některých sekt a církví, je autoritářská manipulace vědomím věřících. V extrémním případě hrozí plná psychická i materiální závislost, ztráta autonomie uvažování, která může teoreticky vést až ke kriminálnímu jednání, či sebevraždě (občas i hromadné). Zdali tato manipulace (o kterou se zde pokoušíte) je - či není v principu - omezováním svobody ostatních - je věc k úvaze každého čtenáře. Nepodezírám sice slovutnou Církev Evangelickou Bratrskou z takovéhoto extremismu (osobně mám pro evangelíky slabost) - nicméně výšeřečené není radno pouštět ze zřetele ani evangelíkům.
|
10.10.2006 14:27
leenai
|
Repulsion napsal(a): leenai napsal(a): ta největší zvěrstva nečiní víra, ale člověk v jejím jméně..
S tím bych tak úplně nesouhlasil - jsou systémy, které jsou ve své podstatě tolerantní, neagresivní - třeba klasický buddhismus. A pak jsou systémy přirozeně nesnášenlivé a rozpínavé - to jsou všechny monoteismy.
leenai napsal(a): To s tím pohlcováním... podívej se na svěstský příklady vzorců takového chování.. Germáni vs keltská kultura, Řím vs Řecko... nic nového.. ale fungovalo to Myslíš to, že Řím řeckou kulturu nezničil, ale naopak ji skoro bezvýhradně přejal? zdá se ti křesťanství vyloženě nesnášenlivé??
mně ani ne.. spíš pokud ho někdo nevhodně pochopí .. a jsme u zneužití víry..
pohlcení... jo.. to je ono.. samozřejmě že křesťaství mělo svoje základy a svůj vlastní příběh, ale všichni ti svatí a některé obřady.. (ty byly spíš dřívě, když se tak nějak snažilo ještě probít..., oltáře na svátky obložené květinami a ovocem.. vždyť to byly pohanské zvyky)
hele já se tady nesnažim tvrdit, že o tom vím všechno, nejsem teolog a myslím, že ani on by to tak uplně vědět nemohl, ale občas mi přijde, že sem tam na něco zapomenete.. v honbě za vyššími cíli |
10.10.2006 14:31
Aglája
|
Ať si každý žije jak chce a věří v co chce, pokud tím neubližuje ostatním. |
10.10.2006 14:40
bříza
|
Aglája napsal(a): Ať si každý žije jak chce a věří v co chce, pokud tím neubližuje ostatním. - a to se pozná - JAK?
Např.:
- Muslimky nosící burku (pokud se tím ztotožňují) ... ubližují feministkám (rozbíjejí jejich obraz světa) - a naopak: feministky ohrožují tradiční hodnoty Islámu.... Katolická biskupská konference věří, že jí patří chrám sv. Víta - a může si tam dělat co chce. Sekulární český národ věří, že tam může vstoupit, aniž by církevním tatíkům musel platit vstupné 100,- Kč - když tam leží čeští králové .... a t.d. - a t.p.... |
10.10.2006 14:44
yenn
|
Briza: Vsak take pisu, ze v mnohem ma Rep pravdu. IMO, samozrejme :-)
Rep: Pokud bys misto "vsechny ty 'dusevni zalezitosti' jsou" napsal "obvykle jsou ty 'dusevni zalezitosti'", tak to muzu podtrhnout a podepsat. Jo, takhle to dopada, kdyz kdokoli pouzije jakekoli "dusevni zalezitosti" k hyckani si pocitu vlastni jedinecnosti v krutem, lec hlavne vsednim svete. Pokud ho to hodi opacnym smerem, k nazreni jedinecneho a neopakovatelneho sveta, s realitou se to nikterak netluce, naopak, a nadhled a odstup tim naopak ziska (u obojiho vychazim jak z vlastnich zkusenosti, tak z toho, co vidim na lidech kolem sebe; vsak se mi taky povedlo sveho casu se pekne oflambovat :-D ).
Mimochodem, co se tech praktik tyce, moje zkusenost rika, ze meditace je fajn, ale ani zdaleka nedosahuje ucinku kontaktu s predouci selmou kockovitou :-) |
10.10.2006 14:58
Wopi
|
yenn napsal(a): Mimochodem, co se tech praktik tyce, moje zkusenost rika, ze meditace je fajn, ale ani zdaleka nedosahuje ucinku kontaktu s predouci selmou kockovitou :-) Podepisuju. :)) |
10.10.2006 15:02
Wopi
|
Jinak - o víře debatovat mi přijde stejně smysluplné, jako když se třináctiletí hošíci vychloubají smými znalostmi a zkušenostmi v sexu. Víra je zhola intimní záležitost nezávislá na názorech ostatních. |
10.10.2006 15:04
LISKA
|
Wopi napsal(a): Jinak - o víře debatovat mi přijde stejně smysluplné, jako když se třináctiletí hošíci vychloubají smými znalostmi a zkušenostmi v sexu. Víra je zhola intimní záležitost nezávislá na názorech ostatních. ..... a proto se tomu říká víra |
10.10.2006 15:06
Wopi
|
Bať. |
10.10.2006 15:07
Wopi
|
A text nahoře je k ničemu. |
10.10.2006 15:10
Aglája
|
bříza napsal(a): Aglája napsal(a): Ať si každý žije jak chce a věří v co chce, pokud tím neubližuje ostatním. - a to se pozná - JAK?
Např.:
- Muslimky nosící burku (pokud se tím ztotožňují) ... ubližují feministkám (rozbíjejí jejich obraz světa) - a naopak: feministky ohrožují tradiční hodnoty Islámu.... Katolická biskupská konference věří, že jí patří chrám sv. Víta - a může si tam dělat co chce. Sekulární český národ věří, že tam může vstoupit, aniž by církevním tatíkům musel platit vstupné 100,- Kč - když tam leží čeští králové .... a t.d. - a t.p.... Ale prd. Nosí burku, je to jejich věc. Pokud jim to ubližuje, ať to řeší. Mi to neubližuje, jenom se mi to nelíbí a to je rozdíl. Kdyby se každý staral o to, aby byli šťastná jeho rodina a nestaral se o "světový mír", tak by ten "světový mir" byl. Ale to je plno nabubřelých keců a skutek utek. |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|