Téma #259 |
Autor: | Pomerančová |
Fórum: |
Datum publikace: | 23.09.2006 23:52 |
Počet návštěv: | 3071 |
Počet názorů: | 78 |
Ententýky dva špalíky nebo jitřní rosa? |
Lid opakuje do úmoru své Hele vole, básník Dotýkaný pecen a Dětské dlaně
a Hradbu českých hor.
Tak tedy literatura zrcadlí život umělěckými prostředky.
Přemysl Rut, "Menší poetický slovník v obrazech", str. 23 - Argotismus
1. Co myslíte - je umění odtržené od života? A nebo jen ukazuje svět jinak než je běžné?
2. Je těžší napsat dobrou báseň splňující předepsanou formu a mající smysl nebo báseň volným veršem?
3. Je lepší báseň dílo ve stylu složité dokonalé konstrukce které ocení spíše jen odbornící nebo baladu ve stylu Villona? Anebo je to špatně položená otázka? |
|
Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'Pomerančová': 24.09.2006 00:01.
Názory |
24.09.2006 00:43
Siral
|
_jarda napsal(a): básně sou dobrý, tak
pro toho kdo chce a pro toho
kdo je nachází |
24.09.2006 00:44
_jarda
|
Cekanka_ucekana napsal(a): myslim, že poezie je jen vidění a schopnost to vidění přepsat srozumitelnou formou mysli, že poezie neni o verších nebo neverších myslim, že poezie je to, co já vidim a jiný ne, to, co jim chci sdělit myslim, že trvat na formách je zpátečnický ale když se vyvede báseň, která mě houpe a hladí rýmem, je to hezký jenže ten rým nesdělí víc, jen jinak tak tak
moudrá Renčo |
24.09.2006 00:44
Siral
|
Cekanka_ucekana napsal(a): myslim, že poezie je jen vidění a schopnost to vidění přepsat srozumitelnou formou mysli, že poezie neni o verších nebo neverších myslim, že poezie je to, co já vidim a jiný ne, to, co jim chci sdělit myslim, že trvat na formách je zpátečnický ale když se vyvede báseň, která mě houpe a hladí rýmem, je to hezký jenže ten rým nesdělí víc, jen jinak tak rým je koryto textu
když je použitej vyváženě
přirozený koryto řeky |
24.09.2006 00:46
Cekanka_ucekana
|
myslim, že člověk, kterej vidí, nepotřebuje básně druhýho, leda by viděl víc, nebo to řek líp a moudrá jsem, to jo to jo :-))))) |
24.09.2006 00:49
Cekanka_ucekana
|
Siral napsal(a): Cekanka_ucekana napsal(a): myslim, že poezie je jen vidění a schopnost to vidění přepsat srozumitelnou formou mysli, že poezie neni o verších nebo neverších myslim, že poezie je to, co já vidim a jiný ne, to, co jim chci sdělit myslim, že trvat na formách je zpátečnický ale když se vyvede báseň, která mě houpe a hladí rýmem, je to hezký jenže ten rým nesdělí víc, jen jinak tak rým je koryto textu když je použitej vyváženě přirozený koryto řeky v tom případě je rým umělý koryto, přirozený je ten volnej verš :-) |
24.09.2006 00:50
_jarda
|
Cekanka_ucekana napsal(a): myslim, že člověk, kterej vidí, nepotřebuje básně druhýho, leda by viděl víc, nebo to řek líp a moudrá jsem, to jo to jo :-))))) já zas myslím že člověk kterej vidí nepotřebuje hůl
tu bílou no
a líp?
líp mluví většina, teda pak mám potřebu číst jiný |
24.09.2006 00:50
Wopi
|
1. Co myslíte - je umění odtržené od života? Jako mimino od nalitýho prsu.
A nebo jen ukazuje svět jinak než je běžné? Běžné jako běžný prací prostředek? Tož tedy je určitě s mnohem větší účinností.
2. Je těžší napsat dobrou báseň splňující předepsanou formu a mající smysl nebo báseň volným veršem? Nejtěžší je napsat báseň.
3. Je lepší báseň dílo ve stylu složité dokonalé konstrukce které ocení spíše jen odbornící nebo baladu ve stylu Villona? Lepší než co? Než drátem do oka asi ano.
Anebo je to špatně položená otázka? Položená je možná špatně, ale půjdu to napravit tak, že sám sebe položím mnohem lépe. |
24.09.2006 00:54
Cekanka_ucekana
|
_jarda napsal(a): Cekanka_ucekana napsal(a): myslim, že člověk, kterej vidí, nepotřebuje básně druhýho, leda by viděl víc, nebo to řek líp a moudrá jsem, to jo to jo :-))))) já zas myslím že člověk kterej vidí nepotřebuje hůl tu bílou no a líp? líp mluví většina, teda pak mám potřebu číst jiný jo, já mám taky potřebu číst jiný, ale tady jich ke čtení moc neni |
24.09.2006 02:40
Repulsion
|
Hehe, umění odtržené od života - to bychom nejprve museli definovat umění. Část toho, co se za umění vydává, nebo se jím snaží být, určitě od života odtržená je. Vyplývá to z určité uzavřenosti komunity, přílišného se soustředění na určitou věc, snahy o originalitu za každou cenu apod. Pak je tady umění, které se snaží být za každou cenu akční, a taky se to míjí účinkem. A je tady také "umění", které sice od života odtržené není, ale jsou to hrozné sračky.
Každý, kdo si myslí, že volný verš je snazší, ja pako (sorry, čekanko). Ve skutečnosti je to právě naopak. Pevná forma sice člověka na jedné straně omezuje, pokud ji dostatečně nezvládá, ale jakmile se ji naučí (a naučit se to dá), tak už ho jenom vede. Ve volném verši se člověk nemá o co opřít. Musí se spolehnout jenom na svůj cit, intuici... samozřejmě - někomu je přáno víc, někomu méně.
ad 3. je úplně jedno, jakou formu nebo postup si člověk zvolí. Důležitá je v prvé řadě jeho motivace, proč se do toho či onoho pustí. To je první fáze - kdy člověk komunikuje sám se sebou a posléze se svým dílem. Co to jemu samému přinese. Jestli se jenom bez ladu a skladu vybleje s nějakých svých mindráků, nebo se vydá na cestu, která ho vnitřně obohatí, umožní mu do něčeho nahlédnout, vnitřně povyrůst. Prezentace je druhotná. Tam je to víceméně jedno. Jestliže si dílo zamilují milióny a něco jim to dá, je to fajn. Jestli se najde deset lidí, které osloví a třeba k něčemu dalšímu inspiruje, má to úplně stejnou hodnotu. Problém je v tom, že se spousta lidí nechá opít rohlíkem - bez ohledu na to, za jak velké "odborníky" se považují. Takže se víceméně neustále opakují stále tytéž věci - kopíruje se, napodobuje - a jen tu a tam dojde k nějakému zásadnímu zvratu - to mluvím samozřejmě o tom, jak se pak dílo zapíše do obecného povědomí. Každý z nás má ale pořád možnost nikomu na špek neskočit, jít si svou vlastní cestou a podle toho si také určovat, čím se necháme oslovit. |
24.09.2006 11:02
LISKA
|
ad Repulsion: Slova hodná Proroka ( myšleno vážně, bez ironie) |
24.09.2006 11:18
Atalanta
|
Ty vado, tohle je uz podruhe, co souhlasim s Repulzem :)
Hlavne pokud jde o volny x vazany vers. |
24.09.2006 11:30
Cekanka_ucekana
|
vázanej verš sice může někoho výst, ale je otázka kam :-))))) a za co potom stojí :-) když se to naučíš a potom už se o to jen opíráš, tak je to řemeslo a to nemůže bejt poezie, Igore, ovšem to je tvuj problém i v próze, sorry, to řemeslo |
24.09.2006 12:14
Repulsion
|
Cekanka_ucekana napsal(a): vázanej verš sice může někoho výst, ale je otázka kam :-))))) a za co potom stojí :-) když se to naučíš a potom už se o to jen opíráš, tak je to řemeslo a to nemůže bejt poezie, Igore, ovšem to je tvuj problém i v próze, sorry, to řemeslo Trochu si nerozumíme, čeky - nebo mi to možná děláš schválně :o)). Jestliže se někdo nadře formu, techniku apod. a pak používá nikoliv jako skutečný nástroj ke sdělení myšlenky ale jako vějičku na čtenáře, tak to je právě jedno z těch "opíjení rohlíkem", o kterém mluvím. A jsem tady jeden z mála, kdo tady podobná dílka kritizuje a občas si za to vyslouží nějaké to nelichotivé označení eventuálně blokaci vkládání názorů. |
24.09.2006 12:39
Cekanka_ucekana
|
Repulsion napsal(a): Cekanka_ucekana napsal(a): vázanej verš sice může někoho výst, ale je otázka kam :-))))) a za co potom stojí :-) když se to naučíš a potom už se o to jen opíráš, tak je to řemeslo a to nemůže bejt poezie, Igore, ovšem to je tvuj problém i v próze, sorry, to řemeslo Trochu si nerozumíme, čeky - nebo mi to možná děláš schválně :o)). Jestliže se někdo nadře formu, techniku apod. a pak používá nikoliv jako skutečný nástroj ke sdělení myšlenky ale jako vějičku na čtenáře, tak to je právě jedno z těch "opíjení rohlíkem", o kterém mluvím. A jsem tady jeden z mála, kdo tady podobná dílka kritizuje a občas si za to vyslouží nějaké to nelichotivé označení eventuálně blokaci vkládání názorů. já jsem tě nikdy nezablokovala :-) |
24.09.2006 13:57
Wopi
|
Umění odtržené od života??
Kdepak!
Naopak!
Život je odtržený od umění! |
24.09.2006 14:17
Cekanka_ucekana
|
Wopi napsal(a): Umění odtržené od života?? Kdepak! Naopak! Život je odtržený od umění! problém je, že lidi jsou odtržený od lidí |
24.09.2006 14:23
Wopi
|
svatá slova |
24.09.2006 19:15
Pomerančová
|
dik vsem za cas a prispevky do diskuse
wopi: ano, napsat basen je hodne tezky...
repulsion: pekny rozbor, diky za nej
cekanko, jen maly odplnujici dotaz . jsou umeni nebo remeslo:
dva tahitanky (paul gaugin), polibek (aguste rodin), máj (mácha)?
ja si myslim totez co uz tu bylo receno - volny vers je tou volnosti tezsi, musis se spolehat jen na svuj cit a intuici. to neni o forme pro formu a o forme na ukor obsahu...
|
24.09.2006 19:19
Cekanka_ucekana
|
řekla bych, že Máj řemeslo neni :-) dvě tahiťanky taky ne :-) polibek neznám :-) a co se týče sporu volnej x vázanej, přesvědčit se nenechám :-) |
24.09.2006 19:28
Pomerančová
|
Cekanka_ucekana napsal(a): řekla bych, že Máj řemeslo neni :-) dvě tahiťanky taky ne :-) polibek neznám :-) a co se týče sporu volnej x vázanej, přesvědčit se nenechám :-) tak nejdriv ten polibek
presvedcovat te nebudu, jen jsem pro zajimavost zvolila tri priklady autoru, jejichz umeni vychazi ze zvladnute formy - podle meho nazoru
|
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|