Téma #21
Autor:Albireo
Fórum:
Literatura
Datum publikace:19.09.2004 16:58
Počet návštěv:4524
Počet názorů:58

Co je a co není haiku
V názorech se často diskutuje o tom, zda určitá básnička je nebo není haiku. Cituji zde proto z předmluvy ke sbírce haiku Pár much a já (citováno podle Blue Worldu):

Pravidla haiku:
1. go-šiči-go - klasický slabičný rytmus 5-7-5 slabik
2. kiredži - slovo-řez - v češtině spíš přirozená zámlka nebo znaménko pomlčky, protože funkce kiredži je vlastně pomlčka za slovem nebo důraz na něj
3. kigo - sezónní slovo - např. májový deštík či sakury situují báseň do jarní nálady, chryzantémy do podzimní a odraná větev do začátku zimy
4. wabi - znamená patinu, omšelost, kouzlo zabydlenosti a ohmatanosti, oduševnění věcí nánosem času: “Vůně chryzantém a ve starém městě Nara plno staroušků buddhů.”
5. sabi - stesk ze samoty, osamění - vyjadřuje melancholii filozofického odstupu, samoty nikoliv ve smyslu zoufalého mladického pocitu opuštěnosti, ale naopak sladkou samotu, ve které člověk může naslouchat hlasu svého nitra a zpěvu veškerenstva: “Ticho - zpěv cikád proniká do skály.”
6. hosomi- úzký, štíhlý- souvisí s titulem Bašóova cestopisu Úzká stezka do vnitrozemí, vnitrozemím je myšlenka severní provincie a také lidské nitro. Cesta k poznání je úzká a velká, těžká a tučná slova jsou mu na překážku. Básnička musí mít švih a být štíhlá: “Nad zimní zahradou měsíc jak nitka chřadne, tíknutí hmyzu.”
7. karumi - lehkost - i vážné téma lze podat lehce: “Jedné noci poctil mě návštěvou zloděj a vzal s sebou rok.”
8. šibumi - hořkost, střídmost - sladkost jen náznakem a vždycky nerozlučně spojená s hořkostí: “Mé srdce je znavené a hory i moře tak krásné.”


Pozdější básníci si principy upravují podle svého naturelu. Busonova haiku je podobají malířským plátnům, neboť byl malíř. Suzukiho varování: “Vy západní lidé, když chcete poznat tajemství motýla, rozřežete ho na malé kousky, dáte je pod mikroskop, popíšete je a myslíte si, že jste pochopili podstatu motýla. Ale motýl, to je to křehké nic, které se třepotá támhle ve vzduchu.”

Názory
19.09.2004 21:20
Joker
Docela by mě zajímalo, jestli někdo někdy viděl haiku, které splnovalo vsechny tyhle kriteria..
19.09.2004 21:36
Albireo
Všechna nevím, ale aspoň by jich mělo být co nejvíc. První tři by měly být asi vždy (s tím, že kiredži se chápe jako přítomnost dvou provázaných myšlenek, obvykle jedna přírodní a druhá lidská):
Mám nocleh v šenku.
Hlásím se jménem. A zima
tím deštěm venku.
(Bašó)
20.09.2004 09:58
Merle
joker: je zřejmý, že ti unikla podstata. přečti si znova to pod čarou.
20.09.2004 10:51
Joker
je zřejmý, že neunikla, ale že jsi mě nepochopil...Já netvrdím, že haiku je musí splňovat, ale spíš mě zajímalo, jestli vůbec takový v češtině existuje...
20.09.2004 11:20
Merle
joker: tvé nepochopení jsem viděl v použití slova kritéria. vidět v principech kritéria - a jejich nějaké "splnění", je bohužel přesně to pitvání motýla, o kterém se mluví
20.09.2004 11:48
Albireo
Merle!!!!
Přiznávám ovšem, že občas mám asi k tomu pitvání motýla sklon také. Osobně jsem se o haiku pokoušel asi 50x, z toho myslím, že skutečná haiku budou tak 3.
20.09.2004 12:22
Merle
albi: každný z nás tady "pitvá". je to přístup k věcem zakořeněný hluboce v nás. jde o to, abychom si uvědomovali, že to děláme a alespoň netvrdili, že ne.
20.09.2004 15:35
Joker
Stále nepochopen....
nic nepitvám, jen hledám dokonalé haiku...u toho musím trochu zkoumat..
20.09.2004 16:29
Charlien
Joker napsal(a):
Stále nepochopen....
nic nepitvám, jen hledám dokonalé haiku...u toho musím trochu zkoumat..
nezkoumej....
dokonalé Haiku Ti to sdělí úplně samo...
21.09.2004 09:15
Merle
joker: nechápeš nic. ani vysvětlení.
tvůj problém.
21.09.2004 09:42
Joker
Radsi si precti, co jsi napsal sám ty haikový patologu a pak piš, kdo nepochopil:

Merle napsal(a):
albi: každný z nás tady "pitvá". je to přístup k věcem zakořeněný hluboce v nás. jde o to, abychom si uvědomovali, že to děláme a alespoň netvrdili, že ne.
...Použiju tvá slova:

Merle napsal(a):
tvůj problém.
21.09.2004 09:46
Merle
joker :))))))))))
vidím, že nechápavej je slabý slovo. njn nebudu si třepit pusu.
21.09.2004 10:25
waldekke

Ohledně pravidel... uspokojí Vás následující seznam? Kopíruje obvyklý vývoj nejaponského haikuisty (pramen: Haiku Rules That Have Come and Gone - Jane Reichhold).


1. Seventeen syllables in one line.

2. Seventeen syllables written in three lines.

3. Seventeen syllables written in three lines divided into 5-7-5.

4. Seventeen syllables written in a vertical (flush left or centered) line.

5. Less than 17 syllables written in three lines as short-long-short.

6. Less than 17 syllables written in three vertical lines as short-long-short. (Ala Barry Semegran)

7. Write what can be said in one breath.

8. Use a season word (kigo) or seasonal reference.

9. Use a caesura at the end of either the first or second line, but not at both.

10. Never have all three lines make a complete or run-on sentence.

11. Have two images that are only comparative when illuminated by the third image. Example: spirit in retreat / cleaning first the black stove / and washing my hands

12. Have two images that are only associative when illuminated by the third image. Example: fire-white halo / at the moment of eclipse / I notice your face

13. Have two images that are only in contrast when illuminated by the third image. Example: two things ready / but not touching the space between / fire

14. Always written in the present tense of here and now.

15. Limited use (or non-use) of personal pronouns.

16. Use of personal pronouns written in the lower case. Example: i am a ...

17. Eliminating all the possible uses of gerunds (ing endings on wording).

18. Study and check on articles. Do you use too many the's? too little? all the same in one poem or varied?

19. Use of common sentence syntax in both phrases.

20. Use of sentence fragments.

21. Study the order in which the images are presented. First the wide-angle view, medium range and zoomed in close-up. (Thanks to George Price for this clarification!)

22. Save the "punch line" for the end line.

23. Work to find the most fascinating and eye-catching first lines.

24. Just write about ordinary things in an ordinary way using ordinary language.

25. Study Zen and let your haiku express the wordless way of making images.

26. Study any religion or philosophy and let this echo in the background of your haiku.

27. Use only concrete images.

28. Invent lyrical expressions for the image.

29. Attempt to have levels of meaning in the haiku. On the surface it is a set of simple images; underneath a philosophy or lesson of life.

30. Use images that evoke simple rustic seclusion or accepted poverty. (sabi)

31. Use images that evoke classical elegant separateness. (shubumi)

32. Use images that evoke nostalgic romantic images. Austere beauty. (wabi)

33. Use images that evoke a mysterious aloneness. (Yugen)

34. Use of paradox.

35. Use of puns and word plays.

36. Write of the impossible in an ordinary way.

37. Use of lofty or uplifting images. (No war, blatant sex, or crime)

38. Telling it as it is in the real world around us.

39. Use only images from nature. (No mention of humanity.)

40. Mixing humans and nature in a haiku by relating a human feeling to an aspect of nature.

41. Designation of humans a non-nature and giving all these non-nature haiku another name.

42. Avoid all reference to yourself in the haiku.

43. Refer to yourself obliquely as the poet, this old man, or with a personal pronoun.

44. Use no punctuation for ambiguity.

45. Use all normal sentence punctuation

: = a full stop

; = a half stop or pause

... = something left unsaid

, = a slight pause

-- = saying the same thing in other words

. = full stop

46. Capitalize the first word of every line.

47. Capitalize the first word only.

48. Capitalize proper names according to English rules.

49. All words in lower case.

50. All words in upper case.

51. Avoid rhymes.

52. Rhyme last words in the first and third lines.

53. Use rhymes in other places within the haiku.

54. Use alliteration. Example by Calvin of Calvin & Hobbes: twitching tufted tail / a toasty, tawny tummy: / a tired tiger

55. Use of words' sounds to echo feeling.

56. Always end the haiku with a noun.

57. Write haiku only from an "ah-ha" moment.

58. Use any inspiration as starting point to develop and write haiku. (These are known as desk haiku.)

59. Avoid too many (or all) verbs.

60. Cut out prepositions (in - on - at - among - between) whenever possible; especially in the short 1/3 phrase.

61. Eliminate adverbs.

62. Don't use more than one modifier per noun. This use should be limited to the absolute sense of the haiku.

63. Share your haiku by adding one at the close of your letters.

64. Treat your haiku like poetry; it's not a greeting card verse.

65. Write down every haiku that comes to you. Even the bad ones. It may inspire the next one which will surely be better.

21.09.2004 11:02
Albireo
waldekke: Pěkné a k zamyšlení. Přemýšlím, do jaké míry to míní opravdu a do jaké ironicky. Je určitě obojí.
21.09.2004 18:37
waldekke

Určitě je to s nadsázkou. O to, myslím, jde.

22.09.2004 19:32
yenn

A to nejlepsi na konec:

66. Eliminate haiku.

;-)

22.09.2004 20:14
Albireo
yenn :-))))
23.09.2004 19:08
Yapato
Panečku,to je pravidel:-)))
A není lepší se prostě vyjádřit tak,jak pero k ruce přirostlo???
Nebo mám před prázdným papírem nejdříve dumat,co budu psát???
23.09.2004 21:38
Albireo
Yapato, leckdo má haiku v duši a píšou se mu sama. Ostatní by buď měli buď psát něco, co nenazvou haiku (vždyť poezie má tisíc barev), nebo se poučit (pozor, těch 65 pravidel je míněno z jisté části ironicky), nebo se připravit na to, že se jim v názorech objeví "to není haiku".
23.09.2004 22:16
Yapato
Albireo,tak to holt nebude haiku:-))
Já mám větší radost,když se mi tu a tam podaří potěšit čtenáře:-))
Přeji hezký večer a následně i zítřejší den:-))
[ > ] [ >> ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)