Téma #1178 |
Autor: | Faun |
Fórum: |
Datum publikace: | 23.08.2009 20:59 |
Počet návštěv: | 5331 |
Počet názorů: | 233 |
Přistěhovalci |
Pražské Dejvice měly dvě hospody, kde jste skoro vždy potkali někoho z "rockerů". Letenský Špejchar a hospodu Na slamníku v Bubenči. Pokud vím, tak Slamník se sice nikdy nedostal do textu žádného songu jako je slavný "Špejchar blues" od ETC, ale "Špejchar" už není a hospoda Na slamníku funguje dodnes.
Před pár týdny jsem se Na slamníku zastavil a i tak trochu z nostalgie si na zahrádce dal pivo. Nic se tam za ta léta nezměnilo. Smradlavý záchodky, omšelý dřevěný stoly a zaprášenej sál, kde se dodnes pořádají koncerty kapel.
Číšník se mě zeptal jestli si dám i něco k jídlu. Přikývl jsem. Po chvilce mi přinesl jídelníček, ale když jsem ho otevřel, byl v azbuce. Můj překvapený výraz číšníka upozornil na jeho přehmat a s omluvou mi přinesl knížečku s latinkou. Nespletl si mě s turistou. Do téhle části Prahy nikdy žádný turista nezabloudí. Hned naproti hospodě je ale komplex budov, kde žije početná komunita ruských přistěhovalců, kteří si tu našli svůj domov. Většina z nich tu je již více jak deset let a tak málokdo z nich nemá vyřízeny doklady na trvalý pobyt v ČR.
Včera mi pak kamarád říkal, že hospodu Na slamníku chce koupit nějaká ruská společnost a má záměr z ní udělat tradiční ruskou restauraci.
A práve v tu chvíli jsem si uvědomil jak se věci mění.
V Paříži mají už dávno arabskou a čínskou čtvrť. V Německu žije víc než milion ekonomických přistěhovalců z Turecka a Holandsko je v celém světě již dlouho vnímáno jako křižovatka ras, národů a náboženských vyznání. Já si vlastně teď také nemohu vzpomenout ani na jednu pražskou zeleninu nebo večerku, která by nebyla provozována vietnamci. Na stavbách se mluví převážně ukrajinsky a čínské restaurace jsou na každém rohu. Většina těhle cizinců k nám nepřijela jen na pár měsíců. ale natrvalo. Většina z nich již má povolení k trvalému pobytu a mnozí si přivezli i své rodiny.
Před třiceti lety by si v USA nikdo netroufnul tvrdit, že presidentem se stane afroameričan. Stalo se. Vzhledem k tradiční početnosti arabských rodin je tedy klidně možné, že za 20 let budou mít některé evropské státy arabské presidenty. Je i možné, že dvojjazyčné rusko-české nápisy na obchodech a restauracích, které jsou již dnes běžně k vidění v Karlových Varech, budou běžné i v Praze, Brně a dalších městech.
Evropa se prostě stala cílem ekonomických přistěhovalců už dávno a v Čechách si na ruské, ukrajinské, americké a co já vím jaké ještě čtvti ve velkých městech budeme muset také zvyknout. Svět je v pohybu a hranice už neoddělují.
Tak jako je v pražských Nuslích ukrajinský pravoslavný kostel, kde je každou neděli narváno k prasknutí, tak je zřejmé, že se stále zřetelněji budeme "na ulicích" potkávat i s islámem a dalšími náboženstvími. V některých ulicích a pak i čtvrtích se česky budeme domlouvat jen těžko.
Já sám žiju s partnerkou, která je cizinka. Máme dvouměsíční dceru, která má dvojí občanství. Zajímá mě ale názor Vás ostatních:
Vnímáte současné prolínání kultur jako pozitivní proces, který je ve svém důsledku obohacující pro společnost jako takovou nebo ekonomické přistěhovalectví vnímáte jako něco, co se nedá sice zcela zastavit, ale "vše má své meze"?
|
|
Názory |
27.08.2009 13:59
Lubor Libý
|
břízo, raději to, co ty nazýváš tupou aplikací principu než cokoli jiného. opravdu pak vidím cestu k totalitě, nezlob se. Veškeré své libé kontraprincipy si uplatňuj jak umíš, ale nedělej z nich něco, co zpochybňuje princip samotný. Vždycky jakékoli omezení jakékoli svobody či potlačení jakéhokoli práva, BYŤ BY SE TAK DĚLO Z TĚCH NEJUŠLECHTILEJŠÍCH POHNUTEK, je začátkem konce. Aneb, jak to řekl Miloš Forman po 11. září: vzdáme-li se čehokoli ze svých práv a svobod ve jménu bezpečnosti, pak teroristi vyhráli. Stalo se tak - a je strašné a otřesné, že dokonce v zemi v otázkách práv a svobod tak rigidní, jakou je Británie. |
27.08.2009 14:09
nienor
|
Lubore, takže naprostá anarchie včetně svobody ... jak jen to bylo ... "kozy z holocaustu" ? ... protože i ty platné zákony a právní normy, kterých ses dovolával někde dříve v diskuzi nějkaým způsobem omezují "svobody" a "práva" (právě tím, že určují, na co ještě právo a svobodu máme) |
27.08.2009 14:24
Lubor Libý
|
nienor napsal(a): Lubore, takže naprostá anarchie včetně svobody ... jak jen to bylo ... "kozy z holocaustu" ? ... protože i ty platné zákony a právní normy, kterých ses dovolával někde dříve v diskuzi nějkaým způsobem omezují "svobody" a "práva" (právě tím, že určují, na co ještě právo a svobodu máme) a taky jsem říkal, že to nesu s jistou nelibostí. O anarchii s velkou oblibou mluvili komouši, když vysvětlovali, proč lidi nesmějí demonstrovat, třeba soudruh redaktor Rudýho práva Janouškovec byl na tohle mistr. |
27.08.2009 14:55
narvah
|
do bůtánu chcou nějaký mega prachy za vstup do země, ne?
|
27.08.2009 15:58
stromors
|
narvah napsal(a): do bůtánu chcou nějaký mega prachy za vstup do země, ne? já byla v Krušných a tam bylo docela blízko nebe a pak na Ježíškově cestě číhaly vyřezávaný potvory z pařezů! úúú, eště teď se bojim! |
27.08.2009 16:21
stanislav
|
narvah napsal(a): do bůtánu chcou nějaký mega prachy za vstup do země, ne? jako někde na to vysomruju po cestě tam neasi... |
27.08.2009 16:34
narvah
|
myslim to bylo tak tisíc dolarů to hned tak nevysomruješ
|
27.08.2009 16:34
narvah
|
ha! vosikha!
|
27.08.2009 16:52
bříza
|
Lubor Libý napsal(a): nienor napsal(a): Lubore, takže naprostá anarchie včetně svobody ... jak jen to bylo ... "kozy z holocaustu" ? ... protože i ty platné zákony a právní normy, kterých ses dovolával někde dříve v diskuzi nějkaým způsobem omezují "svobody" a "práva" (právě tím, že určují, na co ještě právo a svobodu máme) a taky jsem říkal, že to nesu s jistou nelibostí. O anarchii s velkou oblibou mluvili komouši, když vysvětlovali, proč lidi nesmějí demonstrovat, třeba soudruh redaktor Rudýho práva Janouškovec byl na tohle mistr. - no - to je asi trochu přitažená argumentace. Takhle bychom za chvíli asi nedýchali a nepili vodu - když to dělali komunisti ...
Mě vždycky zajímalo na konceptu lidských práv (o kterých je řeč), že nejsoou doplněny žádnými LIDSKÝMI POVINNOSTMI. Že nám jaksi spadla tato práva do klína z nebes - - - až mě skoro šel mráz po zádech, z jejich "nezaslouženosti". To bylo do momentu, ve kterém tohoto bohulibého konceptu bylo použito jako paravánu pro bombardování Jugoslávie a odtržení Kosova od Srbska v rámci jakýchsi geopolitických her.
Pak mi došlo, že i tenhle koncept - jako ostatně každý lidský výtvor - je zneužitelný - a zhusta zneužívaný. Například politicky - k prosazování zájmů jedněch proti zájmu druhých. (Proto "výsměch Kristu, Hospodinu či Alláhovi ano"...."výsměch Holocaustu ne".) A jako takový není hoden absolutizace a zbožštění. Spíš bychom se měli zajímat, kam pod koberec byly zameteny ty komplementární "lidské povinnosti" - pokud si momentálně některá z těch práv přisvojujeme. Jinak jsme jako černí pasažeři. A jako jednu z těch povinností (dobrovolně předsevzatých) vidím - OPRAVDU - potřebu naučit se chápat, JAK se ta lidská práva používají, jak fungují - a kde je hranice jejich zneužití. (Pochopitelně tam, kde začíná právo těch DRUHÝCH). A pokud JIM aplikace MÉHO práva (například na zviditelnění v případě karikaturisty) působí kulturní újmu (například erozí "posvátného" pojmu, ležícího ve středu jejich kultury), pak jsem své právo zneužil - a nejsem ho tedy vlastně hoden. Alespoň tak to osobně vnímám. Pokud míme respektovat TABU jedněch, měli bychom respektovat TABU druhých. Jinak si nevidíme do huby a chováme se jako vlivová agentura - nikoli jako humanisté. |
27.08.2009 17:04
stanislav
|
no, karikovat židy je odvěká naše i musulmantská legrace, v íránu státní hobby, dělat si bžundu z alláha ale nikdo nesmí, no. divný no. |
27.08.2009 17:04
Lubor Libý
|
A pokud JIM aplikace MÉHO práva (například na zviditelnění v případě karikaturisty) působí kulturní újmu (například erozí "posvátného" pojmu, ležícího ve středu jejich kultury), pak jsem své právo zneužil - a nejsem ho tedy vlastně hoden. To si klidně mysli, ale nenuť mi to, já s tím nesouhlasím a nikdy souhlasit nebudu - když řeknu, že Ježíš byl píčus, asi to leckoho urazí, ale moje právo tohle tvrdit to zkrátka je, ty kulturní újmo. To, že některé názory jsou v rámci právního řádu nepropagovatelné, například zpochybňování holokaustu, propagace nacismu atd., je výraz jisté snahy sebeobrany otevřené společnosti proti totalitárním vlivům, já osobně myslím, že otevřená společnost by i toto již dnes unesla. Mimochodem, koncept lidských práv vychází z přesvědčení, že základní práva a svobody jsou přirozené a nezcizitelné, vlády včetně muslimských a komunistických toto tak nějak podepsali v Helsinkách již v roce 1977. Pokud to chceš zpochybňovat, nemáme se o čem bavit. |
27.08.2009 17:08
stanislav
|
práva i povinnosti má každej. tim, že žertuju, svý povinnosti neobcházím. přeci neasi. a helsinky, to je dobrej argument... |
27.08.2009 17:30
Lubor Libý
|
jo a mimochodem, ty dánský karikatury byly reakcí na to, že fanatici "posvátného" pojmu, ležícího ve středu jejich kultury, spáchali po světě nebývalé množství teroristických činů, takže mě ta tvoje argumentace spíš smrdí kalkulem "my si nebudeme dělat kozy z Proroka a vy nám za to nezapálíte ambasádu". |
27.08.2009 17:50
Faun
|
Ještě k původnímu tématu: myslím, že je nutné si přiznat, že různé národy nají dost často různé tradice a "kulturu", jiný žebříček hodnot, jiné vnímání ...
Nemyslím si, že svět spěje k díky migraci k nějaké univerzální monokultuře.
Naopak, mám pocit, že kultury se čím dál více vymezují a vyhraňují. Je to pudem sebezáchovy. Bohužel řada těch hodnot je vzájemně neslučitelná. Pokud žijí tyto kultury společně, můžeme donekonečna mluvit o toleranci, ale dějiny ukazují, že ta kultura, která na to má prostředky, se dřív nebo později snaží být stále více dominantní a obávám se, že v samotné podstatě člověka je konfliktnost.
|
27.08.2009 18:10
stanislav
|
je to tak, třeba jen romská otázka se řeší řeší a konce to nemá... akademické řeči o svobodě a toleranci prostě neřeší reálný společenský jevy. |
27.08.2009 18:15
stanislav
|
a zajímalo by mě, zda by u nás prošel romský prezident, v té ne-kulturní zemi USA maj prezidenta s černoškými kořeny. a ten má pravomocí tisíckrát víc než ten náš... to jako nikdo netušil před deseti lety, že by to šlo... |
27.08.2009 18:16
stanislav
|
hehe, černošský kořeny, to je dobrá kravina... |
27.08.2009 18:22
Lubor Libý
|
stanislav napsal(a): a zajímalo by mě, zda by u nás prošel romský prezident, v té ne-kulturní zemi USA maj prezidenta s černoškými kořeny. a ten má pravomocí tisíckrát víc než ten náš... to jako nikdo netušil před deseti lety, že by to šlo... No to víš, Američani, jsou to hovada a blbci, přece! Třeba Faulkner, to bylo hovado! Nebo Emily Dickinsonová, kráva blbá nekulturní. Nebo Kronos quartet, pitomci, hrajou na smyčcový nástroje, koho to zajímá! Amerika fůůůůj! --- Ale chvilku vážně: dneska by romskej prezident asi neprošel, ale kdo ví, co bude za třicet let, že? Třeba sem tam první romskej ministr. Já jsem měl před prázdninama čtení s Frantou Kostlánem a Jankem Horváthem, což je romskej básník, mimochodem píše hodně dobře, a on je přesvědčenej, že to časem půjde. |
27.08.2009 18:23
Lubor Libý
|
stanislav napsal(a): hehe, černošský kořeny, to je dobrá kravina... já mám některý kořeny vyrvaný - namátkou, osmička vlevo nahoře, šestka vlevo dole a tak... |
27.08.2009 18:32
stanislav
|
jako františek kostlán je příjemnej člověk s ideály. to je základ. víc takovejch v novinařině, politice, a šlo by to. možná je to jen otázka času, kdy se i nás trochu věci pohnou k lepšímu, a ta tolerance proklamovaná fakt jako se ujme. toho básníka jsem nečet, zkusim to někdy. |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|