Téma #1178 |
Autor: | Faun |
Fórum: |
Datum publikace: | 23.08.2009 20:59 |
Počet návštěv: | 5315 |
Počet názorů: | 233 |
Přistěhovalci |
Pražské Dejvice měly dvě hospody, kde jste skoro vždy potkali někoho z "rockerů". Letenský Špejchar a hospodu Na slamníku v Bubenči. Pokud vím, tak Slamník se sice nikdy nedostal do textu žádného songu jako je slavný "Špejchar blues" od ETC, ale "Špejchar" už není a hospoda Na slamníku funguje dodnes.
Před pár týdny jsem se Na slamníku zastavil a i tak trochu z nostalgie si na zahrádce dal pivo. Nic se tam za ta léta nezměnilo. Smradlavý záchodky, omšelý dřevěný stoly a zaprášenej sál, kde se dodnes pořádají koncerty kapel.
Číšník se mě zeptal jestli si dám i něco k jídlu. Přikývl jsem. Po chvilce mi přinesl jídelníček, ale když jsem ho otevřel, byl v azbuce. Můj překvapený výraz číšníka upozornil na jeho přehmat a s omluvou mi přinesl knížečku s latinkou. Nespletl si mě s turistou. Do téhle části Prahy nikdy žádný turista nezabloudí. Hned naproti hospodě je ale komplex budov, kde žije početná komunita ruských přistěhovalců, kteří si tu našli svůj domov. Většina z nich tu je již více jak deset let a tak málokdo z nich nemá vyřízeny doklady na trvalý pobyt v ČR.
Včera mi pak kamarád říkal, že hospodu Na slamníku chce koupit nějaká ruská společnost a má záměr z ní udělat tradiční ruskou restauraci.
A práve v tu chvíli jsem si uvědomil jak se věci mění.
V Paříži mají už dávno arabskou a čínskou čtvrť. V Německu žije víc než milion ekonomických přistěhovalců z Turecka a Holandsko je v celém světě již dlouho vnímáno jako křižovatka ras, národů a náboženských vyznání. Já si vlastně teď také nemohu vzpomenout ani na jednu pražskou zeleninu nebo večerku, která by nebyla provozována vietnamci. Na stavbách se mluví převážně ukrajinsky a čínské restaurace jsou na každém rohu. Většina těhle cizinců k nám nepřijela jen na pár měsíců. ale natrvalo. Většina z nich již má povolení k trvalému pobytu a mnozí si přivezli i své rodiny.
Před třiceti lety by si v USA nikdo netroufnul tvrdit, že presidentem se stane afroameričan. Stalo se. Vzhledem k tradiční početnosti arabských rodin je tedy klidně možné, že za 20 let budou mít některé evropské státy arabské presidenty. Je i možné, že dvojjazyčné rusko-české nápisy na obchodech a restauracích, které jsou již dnes běžně k vidění v Karlových Varech, budou běžné i v Praze, Brně a dalších městech.
Evropa se prostě stala cílem ekonomických přistěhovalců už dávno a v Čechách si na ruské, ukrajinské, americké a co já vím jaké ještě čtvti ve velkých městech budeme muset také zvyknout. Svět je v pohybu a hranice už neoddělují.
Tak jako je v pražských Nuslích ukrajinský pravoslavný kostel, kde je každou neděli narváno k prasknutí, tak je zřejmé, že se stále zřetelněji budeme "na ulicích" potkávat i s islámem a dalšími náboženstvími. V některých ulicích a pak i čtvrtích se česky budeme domlouvat jen těžko.
Já sám žiju s partnerkou, která je cizinka. Máme dvouměsíční dceru, která má dvojí občanství. Zajímá mě ale názor Vás ostatních:
Vnímáte současné prolínání kultur jako pozitivní proces, který je ve svém důsledku obohacující pro společnost jako takovou nebo ekonomické přistěhovalectví vnímáte jako něco, co se nedá sice zcela zastavit, ale "vše má své meze"?
|
|
Názory |
24.08.2009 22:36
narvah
|
stanislav napsal(a): narvah napsal(a): a mimochodem: jací přistěhovalci? snad lidi, ne? jsi boží, chtěl bych taky být tak mentálně daleko jako ty. já jak ty |
24.08.2009 22:40
Lubor Libý
|
stanislav napsal(a): Lubor Libý napsal(a): já jsem si zvykl na termín "příchozí", označuje totéž a nemá takovou tu konotaci s pejorativním "přivandrovalci" já bych nechtěl nikam se stěhovat. proto pro to nemám takový pochopení, ale je jasný, že někomu doma neni oukej. tak se stěhuje.. jinam... někdy slyšíš neskutečný příběhy, já jsem mezi příchozími dva roky dobrovolničil a co jsem se dověděl, z toho šel někdy mráz po zádech... a nakonec není nikde psáno, že za deset patnáct let nebudeme taky někam zdrhat před něčím třeba červeným nebo hnědým, že. |
24.08.2009 22:44
stanislav
|
Lubor Libý napsal(a): stanislav napsal(a): Lubor Libý napsal(a): já jsem si zvykl na termín "příchozí", označuje totéž a nemá takovou tu konotaci s pejorativním "přivandrovalci" já bych nechtěl nikam se stěhovat. proto pro to nemám takový pochopení, ale je jasný, že někomu doma neni oukej. tak se stěhuje.. jinam... někdy slyšíš neskutečný příběhy, já jsem mezi příchozími dva roky dobrovolničil a co jsem se dověděl, z toho šel někdy mráz po zádech... a nakonec není nikde psáno, že za deset patnáct let nebudeme taky někam zdrhat před něčím třeba červeným nebo hnědým, že. dneska sem potkal Bělorusa, co je tu. bydlíval v hostelu, vůbec mu nezávidim. nějakej aktivista. neměnil bych s nim a nějaký pohromy na nás nepřivolával. |
24.08.2009 22:46
Lubor Libý
|
ale houby, já to nepřivolávám - ale třeba to, že bude v Jugoslávii válka, bys ještě půl roku předtím neřekl, takže tak. taky doufám, že se zde nic hovadnýho nestane. |
24.08.2009 22:50
narvah
|
řek bys lubore, že to v jugošce vzniklo bez příčiny? náhle?
|
24.08.2009 22:51
stanislav
|
Lubor Libý napsal(a): ale houby, já to nepřivolávám - ale třeba to, že bude v Jugoslávii válka, bys ještě půl roku předtím neřekl, takže tak. taky doufám, že se zde nic hovadnýho nestane. v jugošce se to nějak mlelo leta letoucí, bylo to pod pokličkou. sem tam byl půl roku před tim, válkou, a fakt lidi byli dost rozjetý. ale člověk nikdy neví, stačí málo... |
24.08.2009 22:53
narvah
|
třeba tady na liderce taky stačí málo. ještě párkrát se překlepnu a napíšu "mokvi" a protiklaka se probudí
|
24.08.2009 22:53
stanislav
|
narvah napsal(a): třeba tady na liderce taky stačí málo. ještě párkrát se překlepnu a napíšu "mokvi" a protiklaka se probudí přesně tak. |
24.08.2009 23:02
Lubor Libý
|
narvah napsal(a): řek bys lubore, že to v jugošce vzniklo bez příčiny? náhle? hm, máš pravdu - ale co jsem tím chtěl ilustrovat se nemění |
25.08.2009 11:04
Faun
|
Lubor Libý napsal(a): prolínání kultur vnímám velmi pozitivně, základem všeho ale musí být právní rámec - to jsou ty nezměnitelné evropské tradice, o kterých mluví stanislav, i multikulturalismus musí být jasně vymezen platnými zákony - tj. mešita ano, pravoslavný kostel ano, košer strava (nebo jak tomu v islámu říkaj:-) ano, právo šaría ne, rituální zabíjení zvířat ne, mnohoženství ne, kozy z alláha ano, kozy z hospodina ano, kozy z holocaustu ne atd.) " Nezměnitelné evropské tradice....?"
Všechno je změnitelné a všechno se také vždy za čas změní. S tím se musí počítat. Např. křesťanství tu nebylo vždycky a taky tu nebude navždy. Kultury vždy vznikali a zanikaly. A hlavním důvodem byli "příchozí".
narvah napsal(a): faun je fakt divnej. ptát se, jestli vše má své meze. hehe. bych tam nějaký nacionální podhoubíčko viděl. Asi jsi nečetl úvodní text. Sám žiju s "příchozí!. |
25.08.2009 11:08
stanislav
|
Faune, ale na našem teritoriu vždy domácí prvek nějakým způsobem ovlivnil příchozí. neni to jako v Americe, kde Evropani převálcovali domácí. i když zasloužili bychom si to samý. možná tohle nějak máme v podvědomí, i když zrovna Češi Ameriku nedobili, nebo jiné země... |
25.08.2009 12:52
Lubor Libý
|
Faun napsal(a): Lubor Libý napsal(a): prolínání kultur vnímám velmi pozitivně, základem všeho ale musí být právní rámec - to jsou ty nezměnitelné evropské tradice, o kterých mluví stanislav, i multikulturalismus musí být jasně vymezen platnými zákony - tj. mešita ano, pravoslavný kostel ano, košer strava (nebo jak tomu v islámu říkaj:-) ano, právo šaría ne, rituální zabíjení zvířat ne, mnohoženství ne, kozy z alláha ano, kozy z hospodina ano, kozy z holocaustu ne atd.) " Nezměnitelné evropské tradice....?" Všechno je změnitelné a všechno se také vždy za čas změní. S tím se musí počítat. Např. křesťanství tu nebylo vždycky a taky tu nebude navždy. Kultury vždy vznikali a zanikaly. A hlavním důvodem byli "příchozí".
za sto let možná - ale to mi už bude dost u prdele. Do tý doby, než bude Evropa arabská, platí, co jsem napsal. |
25.08.2009 13:33
bříza
|
Lubor Libý napsal(a): prolínání kultur vnímám velmi pozitivně, základem všeho ale musí být právní rámec - to jsou ty nezměnitelné evropské tradice, o kterých mluví stanislav, i multikulturalismus musí být jasně vymezen platnými zákony - tj. mešita ano, pravoslavný kostel ano, košer strava (nebo jak tomu v islámu říkaj:-) ano, právo šaría ne, rituální zabíjení zvířat ne, mnohoženství ne, kozy z alláha ano, kozy z hospodina ano, kozy z holocaustu ne atd.) - kdo a na podkladě čeho ten právní rámec určuje? Připadá mi vysloveně hloupý a nastavený tak, že v sobě skrývá zárodky konfliktu, pokud se všem neměří stejným metrem. Co je "tabu" pro jednoho je respektováno, co je "tabu" pro druhého smí být vysmíváno? Odkdy patří bezohlednost a neúcta ve věcech náboženských k evropské tradici? Od Třicetileté války? To jsme se vůbec nic nenaučili? Každá země má jistý "přistěhovalecký potenciál" - a to ještě jen za podmínky, že má funkční mechanismus integrace přistěhovalců. Je - li tento potenciál překročen, nutně dojde ke konfliktu. V tomto světle si podobné diskriminace opravdu nemůžeme dovolit, neb nám v konečném důsledku všem tahají peníze z kapes (pokud ne něco horšího). |
25.08.2009 19:08
stanislav
|
zárodek konfliktu je ve všem. už jen v tom, že někdo se má líp, druhej hůř. stejným metrem se nikdy neměřilo. a měřit nebude. jejich a naše bude furt. nejde o bezohlednost. to je zas lehce ujetej překlad situace.
|
26.08.2009 00:18
bříza
|
stanislav napsal(a): zárodek konfliktu je ve všem. už jen v tom, že někdo se má líp, druhej hůř. stejným metrem se nikdy neměřilo. a měřit nebude. jejich a naše bude furt. nejde o bezohlednost. to je zas lehce ujetej překlad situace. pokud se smíme vysmívat jejich bohu, tak to bezohlednost je - málo platný. |
26.08.2009 00:28
stanislav
|
bříza napsal(a): stanislav napsal(a): zárodek konfliktu je ve všem. už jen v tom, že někdo se má líp, druhej hůř. stejným metrem se nikdy neměřilo. a měřit nebude. jejich a naše bude furt. nejde o bezohlednost. to je zas lehce ujetej překlad situace. pokud se smíme vysmívat jejich bohu, tak to bezohlednost je - málo platný. kdo mluví o vysmívání. furt ti to ulítává do nějakejch kalnejch vod, který jsou jen v tvý hlavě |
26.08.2009 08:21
bříza
|
stanislav napsal(a): kdo mluví o vysmívání. furt ti to ulítává do nějakejch kalnejch vod, který jsou jen v tvý hlavě ...kozy z Alláha ... kozy z Hospodina
už blbě vidíš Stando |
26.08.2009 13:03
stanislav
|
bříza napsal(a): stanislav napsal(a): kdo mluví o vysmívání. furt ti to ulítává do nějakejch kalnejch vod, který jsou jen v tvý hlavě ...kozy z Alláha ... kozy z Hospodina
už blbě vidíš Stando nene, potíže hledej nejdřív u sebe, a pak se teprve obrať na okolí. si myslim... |
26.08.2009 14:14
bříza
|
stanislav napsal(a): bříza napsal(a): stanislav napsal(a): kdo mluví o vysmívání. furt ti to ulítává do nějakejch kalnejch vod, který jsou jen v tvý hlavě ...kozy z Alláha ... kozy z Hospodina
už blbě vidíš Stando nene, potíže hledej nejdřív u sebe, a pak se teprve obrať na okolí. si myslim... To "okolí" jsi Ty ? :)
Slušelo by Ti držet se věci, než začneš druhým cosi doporučovat. Debata se vede o vhodnosti napadání náboženských symbolů.
Ostatně myslím, že sem psát můžu dle vlastní libosti a úvahy. Nebo je tato výsada určena pouze pro Tebe? |
26.08.2009 14:20
narvah
|
rozjíždí se myslím docela dobrej fight! kdo první přitvrdí?
|
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|