Dílo #11991 |
Autor: | YHWH |
Datum publikace: | 09.12.2004 21:54 |
Počet návštěv: | 1250 |
Počet názorů: | 30 |
Hodnocení: | 3 |
Desatero |
- Nebudeš mít jiného boha mimo mne.
- Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí.
- Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech i do třetího a čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí,
- ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
- Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha. Hospodin nenechá bez trestu toho, kdo by jeho jména zneužíval.
- Dbej na den odpočinku, aby ti byl svatý, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh.
- Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci.
- Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvůj býk a tvůj osel, žádné tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách, aby odpočinul tvůj otrok a tvá otrokyně tak jako ty.
- Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku.
- Cti svého otce i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys byl dlouho živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.
- Nezabiješ.
- Nesesmilníš.
- Nepokradeš.
- Nevydáš proti svému bližnímu falešné svědectví.
- Nebudeš dychtit po ženě svého bližního. Nebudeš toužit po domě svého bližního ani po jeho poli ani po jeho otroku ani po jeho otrokyni ani po jeho býku ani po jeho oslu, vůbec po ničem, co patří tvému bližnímu.'
|
|
Názory čtenářů |
10.12.2004 14:16
Joker
|
Libero: Za to, že to autor stupidně očísloval nemůžu.... Pokud to měl být vtip, tak je dost slabý.. Jinak, podle tohoto zvláštního číslování, co se týče 3. tak to nijak nemorální neni. Kdyby jsi četl Bibli, možná by jsi se dozvěděl o tom jak Bůh jednal s Izreality. Toto přikázání nedodržoval doslovně, ale na mnoha místech je uveden, že vinu na syny a obráceně nepřeváděl. (Týkalo se to spíš toho, že většinou "jaký otec takový syn" - tzn. když byl otec modlář bylo vysoce pravděpodobné, že syn se jím stane taky...) |
10.12.2004 14:32
nympha_Echo
|
proboha co by dělal hospodin na literárnim servru??
nepřeháníš trošku?? Boha máme mít v srdci a ne z něj dělat dlouhovousého moralistu... no panečku.... jakože v Boha víceméně věřím, ale tohle je síla... |
10.12.2004 14:37
YHWH
|
nympha_Echo napsal(a): proboha co by dělal hospodin na literárnim servru??
... BŮH MŮŽE BÝT, KDE SE MU ZAMANE. MUSÍ JÍT PŘECE Z DOBOU. NĚJAKÉ ZAPÁLENÉ KEŘE SE UŽ DNESKA NENOSÍ. MAXIMÁLNĚ BYCH TAK PŘIVOLAL HASIČE. |
10.12.2004 14:43
nympha_Echo
|
říká se S DOBOU ... ale i tak myslim, že je to trochu přehnané... a že Bůh s dobou jít nemůže, protože on tu je byl a bude - je nadčasový, neřídí se tim, co je moderní.... sto let je pro něj to, co pro nás jeden den.... |
10.12.2004 14:45
LIBERO
|
Úžasná morálka - schválení otroctví jako pilíř víry (toho se třeba namátkou nedopustil ani Buddha, ani Lao´C, ani ani spousta dalších bohem sice možná neinspirovaných, zato však rozumných filosofů a myslitelů...)
Nenávistné vyhrůžky pronásledováním za cosi, za co mohl fotřík (intepretace je intepretace, co je však psáno, to je dáno - buďto platí jedno, nebo druhé, nebo nic. Tedy Desatero, nebo Komentáře. Obojí se vzájemně vylučuje, logika mluví jasně. Tolik o synech, kterým mají i nemají trnout zuby.)
Desatero je pár nejasných zákazů a snůška keců k tomu. Stojí hluboko, přehluboko i pod například Muhammadem jasně stanovenými čtyřmi články víry. |
10.12.2004 15:25
engelmar
|
LIBERO napsal(a): Úžasná morálka - schválení otroctví jako pilíř víry (toho se třeba namátkou nedopustil ani Buddha, ani Lao´C, ani ani spousta dalších bohem sice možná neinspirovaných, zato však rozumných filosofů a myslitelů...)
Nenávistné vyhrůžky pronásledováním za cosi, za co mohl fotřík (intepretace je intepretace, co je však psáno, to je dáno - buďto platí jedno, nebo druhé, nebo nic. Tedy Desatero, nebo Komentáře. Obojí se vzájemně vylučuje, logika mluví jasně. Tolik o synech, kterým mají i nemají trnout zuby.)
Desatero je pár nejasných zákazů a snůška keců k tomu. Stojí hluboko, přehluboko i pod například Muhammadem jasně stanovenými čtyřmi články víry. Také nesouhlasím se vším co bylo napsáno v Bibli. Dokonce se i uvažovalo, že se to změní a některé starozákonní pasáže vypustí. Je také dobře, že se do církve někdo naváží, ikdyž je to takovým nepříjemným způsobem, kde autor vidí všechno na církvi špatné. Já si myslím, že desatoro je základ. Pozor tohle je trochu zmatlané desatero. A hlavní síla je láska k druhým a k Bohu. A Bůh je především láska. Jestliže je život zde jen dočasný (což asi LIBERO nikdy nepřijme) Může být to trápení lidí bráno jako zkoužka. Ale Bůh z nás nechtěl mít roboty a dal nám svobodnou volbu a my si potom můžem dělat co se nám namane. Třeba Boha kritizovat v liteře, nebo stavět koncentrační tábory. Dvacáté století je téměř celé postavené na poklescích lid, kteří se třeba i na Boha obracey. Pokud autor kritizuje trápení lidí z principu, vážím si ho. Mám strach ale, že to používá pouze jako prostředek, aby zesměšnil Boha a všechny kdo v něj věří a mají ho rádi - tedy i mě.
Potom mě to velice mrzí a rád bych si toto téma s Liberem probral více. Nebylo by špatný se někde sejít. Beztak potřebuji nauit se mluvit a obhájit svůj názor a to by takto šlo. |
10.12.2004 15:31
vlk
|
Najviac sa mi ráta,koľko ľudí sa dokáže o bohu baviť a pritom každý si pod ním predstavuje to svoje...a vôbec je milé,že boh potrebuje byť zjavne interpretovaný... |
10.12.2004 15:38
nympha_Echo
|
ježiš já už mlčim no :-) |
10.12.2004 15:41
vlk
|
nympha_Echo napsal(a): ježiš já už mlčim no :-) Taká škoda... |
10.12.2004 17:46
LIBERO
|
Vlk
"nenajdou se ani dva lidé, kteří by věřili v existenci STEJNÉHO boha," Paul Heinrich Dietrich baron z Holbachu. |
10.12.2004 17:49
Humble
|
Za jedinou originální věc považuji grafické efekty, když přes dílo přejíždím myší (nefunguje v Internet Exploreru)
:o) |
10.12.2004 17:58
Albireo
|
engelmar: Tohle Desatero není zmatlané, takhle stojí v Bibli. Aspoň jsem až na číslování veršů nepostřehl rozdíl vůči "oficiálnímu" ekumenickému překladu. Zmatlané je to, jak se učí v katolickém náboženství - s celým vynechaným 2. přikázáním (zde body 2 až 4) a s 10. přikázáním (zde bod 15) rozděleným na dvě, aby to vyšlo do počtu. |
10.12.2004 18:39
vlk
|
LIBERO napsal(a): Vlk
"nenajdou se ani dva lidé, kteří by věřili v existenci STEJNÉHO boha," Paul Heinrich Dietrich baron z Holbachu. A?Veď to je priam úplne jasné... |
10.12.2004 19:26
LIBERO
|
Vlk:
No dyk jenom řikám, že s tebou souhlasím. Ne každému mezi námi to úplně jasné je... :-) |
10.12.2004 19:45
Joker
|
Zajímavý i je důvod proč ho katolické náboženství vypouští....
Aby mohly být v kostele dál obrazy světců, (ne)panny Marie apod. a aby se jim lidé mohli klanět - což by samozřejmě bylo porušením desatera a každému by to dokáplo, tak to vypustili...:) |
10.12.2004 20:32
Joker
|
Otroctví:
To bylo v Izraeli značně odlišné od okolních národů...nemůžeš porovnávat otroky řecké či římské, kteří byli využívání pouze ku prospěchu vyšších vrstev a vzhledem k jejich relativnímu nadbytku byli v očích svých majitelů bezcenní a podle toho s nimi jednali..
Izrael:
1) v Bibli je mnoho příkazů, které otroky ochraňovali(např. 2.Mo 21:16,21:12,21:26,27 se také vztahuje na otroky = ochrana před usmrcením, ochrana před únosem svobodného člověka a jeho prodáním do otroctví, pokud pán otroku fyzicky ublíží má být otrok poslán pryč)
2) Svým způsobem to byla i ochrana před hladem. Pokud nějaký Žid zchudl či se zadlužil, mohl sám sebe prodat do otroctví a tím se udržet při životě..
3) 3.Moj 25:10 = když nastalo tkz. Jubileum všichni otroci měli být propuštěni..5.Moj 15:16 je popsána možnost, že by si otrok přál u svého pána zůstat, z toho je vidět, že otroctví v Izraeli nebylo podle litery zákona utlačující, jiná otázka samozřejmě je, jak to Židé uplatňovali...
Otroctví v té době bylo běžné...budovali se na něm ekonomické systémy snad všech říší...pokud se s otroky zacházelo s úctou a mohlo to být dokonce prospěšné i samotným otrokům(2), proč ne...vzhledem k tomu že národy, které původně na území Izraele měly být všechny vyhlazeny, nebylo otroctví zas tak špatné...(viz příběh o Gibeoňanech Jozue 9. kapitola, kteří se dobrovolně otroky stali) |
10.12.2004 22:11
vlk
|
LIBERO napsal(a): Vlk:
No dyk jenom řikám, že s tebou souhlasím. Ne každému mezi námi to úplně jasné je... :-) O...sorry |
14.12.2004 09:45
engelmar
|
Já nevím, jestli si to neumí rozdělit, ale jediný rozdíl mezi biblickým a ítka je rozdělena na dvěkatolickým desaterem je, že je tam vypuštěna dvojka a desítka je rozdělena na dvě. Nevím jak je to chápáno a jak ne a jak se může zobrazovat a jak ne. Ale možná, že už i Libero tu dvojku právě porušuje, ale do toho bych nezabíhal. Mohli bychom se dostat do sporu, co je bůh a tudíž co se smí zobrazovat. Jestli je třeba brát Krista spíš jako člověka a tak ho zobrazovat a nebo spíš jako Boha a tak ho nezobrazovat. Když podle bible byl napůl člověk a napůl Bůh.
To bych potom i já porušoval desatero už těma svejma básničkama. |
14.12.2004 10:28
LIBERO
|
EM: Ale - prosil jsem prostou odpověď na ještě prostší otázku, co je to ten Bůh?
A proč Mojžíš nezakázal lhaní?
A proč se všechny ohledy přikazované Mojžíšem vztahují pouze na Židy (tedy bližní)? |
14.12.2004 13:57
Albireo
|
Řekl bych, že lhaní je to křivé svědectví - v širším smyslu. Což mi spolu s poslední Liberovou poznámkou připomíná jednu historku o Balzacovi: Sluha se ho ptal, když se nesmí lhát svému bližnímu, proč se nechal zapírat před exekutorem. Odpověděl, že exekutoři nejsou naši bližní. Ti Židi také zřejmě ostatní národy nepovažovali za lidi. |
Přidat názor ...nápověda k hodnocení  |
(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)
|