Dílo #68244
Autor:pedvo
Druh: Tvorba
Kategorie:Próza/Povídka
Zóna:Jasoň
Datum publikace:13.09.2013 14:41
Počet návštěv:705
Počet názorů:22
Hodnocení:6 5

Prolog
 
Drobná váda dcer Krokových

                  DROBNÁ VÁDA DCER KROKOVÝCH
     
     „To bylo hezké Libunko, ty při tom vždycky tak jako zkrásníš!“ Libuše se na sestru vděčně usmála a chtěla něco říci, ale ta mluví dál: „Tak se při tom celá změníš…“
     „Aby se nezměnila,“ ušklíbla se Kazi, „Každý by se změnil, po tom, co jí míchám! Na to má sestru nejlepší kořenářku v zemi, aby mohla vypadat, jak se jí zachce.“
     „No, tentokrát se ti to moc nepovedlo,“ řekla uštěpačně Libuše.
     „Co, nepovedlo? Bylas jak pominutá, co bys ještě chtěla?“
     „Nechutné to bylo, hubu to křiví…“
     „Tak já jsem se ti netrefila do gusta! Ale to by také nebylo nic těžkého, stačí obden soudek medoviny a je vystaráno.“
     „Já a medovina? Snad při oslavách trochu, ostatně co je u nás v rodině ten tvůj hromotluk, tak je o medovinu nouze. A vůbec, co tě to napadlo? Sama jíš všelijaké houbičky, za chvíli budeš jak ta veverka.“
     „A co myslíš, že máš v tom pití, po kterém tak vyvádíš? Příště si tam vyvař ten svůj věneček, co pořád nosíš na hlavě, dávno vdaná ženská! Já ti to musím namíchat, abys vypadala, ale ještě pořád myslela, rozumíš, to je to nejtěžší.“
     „Sestřičky, prosím vás,“ snaží se úpěnlivě Teta. Celá váda vznikla po jejích slovech a ona se tak trochu cítí být její příčinou, „věštila přece, tak co to povídáte?“
     „To se to věští sláva města, když ho hned poručí postavit. Široko daleko nic takového nestojí, to se taková věštba musí splnit! A když ne, tak se jí pomůže.“
     „Ale na opuštěném místě!“
     „Ono zas až tak moc opuštěné není. Nebo myslíš, že si jen tak někdo vyjde do temných hvozdů a začne tam otesávat práh? Pár chaloupek už tam stojí, to dá rozum. Však s Přemyslem dlouho vybírali, než našli vhodné místo. Jenže kdyby to Přemysl poručil, tak by se hned našlo plno nespokojenců. K čemu město a jak tomu může přivandrovalec od pluhu rozumět. Takhle to Libuška vyvěští a je klid.“
     „Prosím tě, dej jí pokoj,“ okřikla sestru Libuše, „víš, že jí to bude ležet v hlavě.“
     „Jen mi to řekni,“ snaží se Teta vypadat tvrdě, nejistý tón ji však vzápětí prozradí: „Ale Přemysla přece také přivedla na hrad věštba, když chlapi láli, že je žena soudí!“
     „Na to láli chlapi vždycky, hlavně ti, kteří u jejího soudu prohráli, a byly to větší soudy! A najednou kvůli při o mez takové změny. To přece vůbec nemusela rozhodovat kněžna, každý viděl, že ten dědula chce toho mládence ošidit. Kdyby měl trochu rozumu, tak by s tím před žádný soud nešel. Takhle lál Libušiným soudům jako všichni před ním, jenže ono se to zrovna hodilo…“
     „Poslední kapka…“
     „A hlavně kůň už trefil, Libuško, dobře byl vycvičen, jen co je pravda. Nevykládej o poslední kapce. Však ono si poselstvo hned povídalo, že tam ten kůň nejde poprvé!“
     „A co ten tvůj cvičitel vepřů?“ vybuchla náhle Libuše. „Já jsem to nechtěla vytahovat, ale myslíš, že nevím o tom Bivojově kanci?“
     „Libuš!“
     „Jaképak Libuš? Jak na nějakého chlapa.“
     „Libko!“
     „To už je lepší, jsem kníže nebo kněžna?“
     „Ale sestřičky, to přece není možné!“
     „Co by to nebylo možné?“ obrátila se Kazi k Tetě.
     „Vždyť ten kanec i někoho zhubil!“
     „Ten?“ uchechtla se Libuše, „už jsi někdy viděla, aby prase skákalo do výšky, jen tak, samo od sebe? O mlsek žebral, jezdci mu je podávali s koně. Proto byl také nad jiné veliký, že byl lépe živený. Pak i za lidmi běhal, když už byl puštěn do lesa. Všechny ty řeči o napadeních se pak samy roznesou, a když ne, tak se jim pomůže, ne-li Kazi?“
     „Bivoj je aspoň vladyka, a co byl Přemysl?“
     „Takhle zasahovat do osudu, to se nebojíte bohů? Budu se muset za vás u nich přimluvit."
     „Ty přece také co chvíli chceš měnit osud,“ na to Kazi, „pořád obětuješ bohům, aby to či ono zařídili podle tvé vůle.“
     „Ale vy se na vůli bohů neptáte!“
     „Však kdyby se jim něco nelíbilo, jistě by nám to pěkně osladili. Takhle jim ušetříme práci.“
     „Budu se za vás modlit. Jak vám mohou lidé věřit, mají vás tak rádi.“
     „A co by nevěřili, nevědí o tom přece. A rádi nás mají zrovna jako tebe. Ty se taky staráš, každý tě má jako za matku, a když je s někým zle, stejně mu říkáš, že už je dobře.“
     „Musím za vás obětovat! Milosrdná lež, to přece nikomu neublíží.“
     „A co ublíží? Libušina věštba? Vycvičený kůň? Ochočený kanec? Aspoň jsme si takhle mohly vybrat muže podle svého. O co jsou horší naše lži, než ty tvoje? Nikdo neví, kdo by tu teď vládl, nebýt Přemysla. A co bychom byly my? Vědmy jakési. Tobě a tvým lidem to přece také přináší užitek, či ne?“
     „Pravda, však budu tvoji pomoc zase brzy potřebovat. Koření dochází a nějaké zaříkání už by také bylo třeba. Přijeď se ke mně podívat, a přijeďte obě!“
     „Co myslíš, Libuško, uděláme si výlet?“
     „Přijeď také, ráda vás obě uvítám! Hlavně mi musíš říct, kdy zase budeš věštit, přijdu se podívat.“
     „Jistě, ale nevím, jestli se ti to bude líbit. Lidé jsou zvlčilí, musím věštit něco zlého, snad je to usadí. Ještě si to musím rozmyslet. Tak příště na Tetíně, děvčata, a ať vás bozi provázejí, já už musím jít. Chci ještě dohlédnout, aby šli do toho lesa hned, mám toho člověka s prahem dohodnutého jen na dnešek.“
Epilog
 

Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'pedvo', 13.09.2013 14:41.

Názory čtenářů
13.09.2013 16:55
Wopi
13.09.2013 23:10
josefk
a nezapomeňte natankovat, ať nemusím pro vás zase posílat volské spřežení!
:)
15.09.2013 10:49
slunečnice
Hezké povídání je to. Moc příjemně se to čte.
15.09.2013 13:21
pedvo
Všem vám děkuji za komentáře, tipy i smajlíky.
Slunečnice – „z“ je správně vždycky; „s“ je možno napsat, jde-li o směr dolů a podobně. Jezdci byli na koni, nikoliv v koni. Je to knižní, zastaralé ale přípustné. Před časem to tak dokonce být muselo, u předpon se to ještě musí dodržovat. Já to raději dodržuji i u předložek (ne striktně), je mi to bližší.
15.09.2013 14:11
fungus2

15.09.2013 16:12
pedvo
Konvalina napsal(a):
Dobrý! A nevíš náhodou, jak to bylo s Čechem, proč nešel s Krokem krokem ještě dál, až někam k moři? Proč se spokojil jen se strdím, když jsme mohli mít sítě plné ryb?! Proč ještě nepopošel? Že on měl na nohou puchýře? Nebo co v tom ve skutečnosti vězí??? ;-)))
Čech nešel s Lechem. Krok tu byl až po něm a tyto dámy byly jeho dcery, ale to ses jen uklepla. A dál nešel, protože to byl velice prozíravý člověk. Až bude to globální oteplení a oceány stoupnou, tak my budem v suchu. Mimoto se mu nechtělo do žádných krajností: Když hory, tak nízké, když kotlina, tak mělká. Ale asi šlo hlavně o žrádlo. Mléko, strdí... (Mezi náma - nejspíš už se prostě dál nechtělo ženskejm, chlapi nerozhodují.)
Tobě i fungusovi dík za tip a smajla.
15.09.2013 20:01
pedvo
Konvalina napsal(a):

Cherchez la femme! :-)))

Přesně tak jsem to mínil.
16.09.2013 13:42
slunečnice
pedvo napsal(a):
Všem vám děkuji za komentáře, tipy i smajlíky.
Slunečnice – „z“ je správně vždycky; „s“ je možno napsat, jde-li o směr dolů a podobně. Jezdci byli na koni, nikoliv v koni. Je to knižní, zastaralé ale přípustné. Před časem to tak dokonce být muselo, u předpon se to ještě musí dodržovat. Já to raději dodržuji i u předložek (ne striktně), je mi to bližší.
Promiň,nemohu souhlasit je to 2. pád z koho čeho? z koně ať je to nahoře nebo dole pořád je to druhý pád, v tomto příápadě jednotného čísla. Mám ověřeno, opravdu tam patří z. To ale nic nemění na tom že povídka je to pěkná a dobře napsaná- jen to s to trochu kazí :-)))
16.09.2013 16:04
pedvo
slunečnice napsal(a):
pedvo napsal(a):
Všem vám děkuji za komentáře, tipy i smajlíky.
Slunečnice – „z“ je správně vždycky; „s“ je možno napsat, jde-li o směr dolů a podobně. Jezdci byli na koni, nikoliv v koni. Je to knižní, zastaralé ale přípustné. Před časem to tak dokonce být muselo, u předpon se to ještě musí dodržovat. Já to raději dodržuji i u předložek (ne striktně), je mi to bližší.
Promiň,nemohu souhlasit je to 2. pád z koho čeho? z koně ať je to nahoře nebo dole pořád je to druhý pád, v tomto příápadě jednotného čísla. Mám ověřeno, opravdu tam patří z. To ale nic nemění na tom že povídka je to pěkná a dobře napsaná- jen to s to trochu kazí :-)))
„V případě, že chce pisatel vyjádřit význam ‚z povrchu pryč‘ či ‚po povrchu dolů‘, může místo předložky z zvolit předložku s, např. vzít se stolu; sundat se skříně. I v těchto případech je však základní předložka z, psaní s chápeme jako silně knižní až zastaralé.“ Tolik pravidla.
Napsat „jezdci mu je podávali z koně“ by mi evokovalo představu, že jezdci byli v koni. Tady prostě má „s“ a „z“ významový rozdíl a mně to nedá, abych na to nedbal.
17.09.2013 18:58
pedvo
Konvalina napsal(a):
Když se dva perou, třetí se směje :-))) A nebo spíš bych byla v rozpacích, když by žebrákovi podávali jezdci mlsek z koně, brrr. Význam je zde téměř odpudivý, když si představím chudáka žebráka, který by si měl pochutnávat na koblížku z koně. Leda by byl žebrák prase ;-)))
Slunečnice, pedvo pravdu dí, když na svém přesně dle ujc trvá.
Tebe, pedvo, si ale dovolím pokárat, tohle jste měli spolu vyřešit zprávami, když slunečnice taktně psala skrytě :-(((
Zároveň vám oběma díky, protože jsem se při příležitosti návštěvy ujc dozvěděla ledacos nového o vokalizaci předložek, kam jsem následně zabloudila. Miluju příručku ujc, je dokonalá :-)))
Jejej, Konvi, já jsem si žádného skrytí nevšiml. Za "s" v druhém pádě jsem kárán častěji, holt je to zvyk. A jsem rád, že jsme ti tak prospěli. Ahoj.
21.09.2013 14:16
slunečnice
opravdu nesouhlasím i graficky a vizuálně je s koně strašné, ale povídka je to hezká a moc příjemná :-)))
21.09.2013 16:46
pedvo
slunečnice napsal(a):
opravdu nesouhlasím i graficky a vizuálně je s koně strašné, ale povídka je to hezká a moc příjemná :-)))
Je to jen věc zvyku. Zřejmě jsi o dost mladší, my jsme se ještě učili, že to tak být musí, jako je tomu u předpon. A pochvala povídky mě moc těší.
26.09.2013 11:25
play
potfory sakramentský, a lid jim tolik věřil
no ... lid byl asi mužský...no tak dobře jim tak! lidu důvěřivému hi hi
26.09.2013 12:47
pedvo
play napsal(a):
potfory sakramentský, a lid jim tolik věřil
no ... lid byl asi mužský...no tak dobře jim tak! lidu důvěřivému hi hi
Myslím, že lid byl ženský i mužský. Chlapi se nechali oblbnout a ženským to zrovna bylo vhod.
28.09.2013 12:24
play
njn píšu lid byl mužský, ženy tehdá neměli volební právo nebo jo??
29.09.2013 16:49
pedvo
play napsal(a):
njn píšu lid byl mužský, ženy tehdá neměli volební právo nebo jo??
I ženy bez volebního práva byly součástí lidu. Určitě uměly chlapy přimět k čemu chtěly, zrovna jako to umějí ty s volebním právem.
09.10.2013 10:18
play
bane člověče, už to nejni co to bývalo za Libuše :-)
10.10.2013 15:59
pedvo
play napsal(a):
bane člověče, už to nejni co to bývalo za Libuše :-)
No - jak kdy. Ale schopnost „vorat s chlapama“ je milým dámám dána od věků do věků.

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)