Dílo #61156
Autor:weitinger
Druh: Denní (s)potřeba
Kategorie:Jiné/Recenze
Zóna:Jasoň
Datum publikace:06.02.2010 09:28
Počet návštěv:763
Počet názorů:16
Hodnocení:

Prolog
Zde kvalitu nehledejme.
Avatar

Sci-fi je můj oblíbený žánr. Pravda, není zdaleka nejoblíbenější, ale rád se těším na každý další kousek. A co jich v předlouhé filmové historii bylo! A povedených! V tomhle nejnovějším - Avataru - nefunguje nic. Je nejspíš určen divákům, kteří neměli možnost ve svém krátkém životě vidět jakýkoliv jiný film s touto tematikou, tudíž nemají srovnání. Když se něco nepovede, a zvláště pak v tvořivé činnosti, máme nutkavou tendenci srovnávat. Což se tady naprosto vnucuje!

 

Můžu začít třeba s porovnáním s jiným snímkem Jamese Camerona - s Titanikem, to byla taky bída, ale film vás vtáhne aspoň napínavým dějem. Hned od začátku. A to je co říct, zvláště, když všichni dopředu víme, že loď půjde ke dnu. To u Avataru nehrozí. Napínavé nebo akční zde není nic. V tomhle ohledu se scénář nepovedl. Uznávám, že žánr sci-fi nebude nikdy scénáristicky bez chyb, zde se však nelogičnosti, chvílemi až bludy kupily do ohromné výše, podobně jako onen posvátný strom.

 

Téměř každý se rozplývá nad 3D efekty, na kterých pracovali kouzelníci od Twentieth Century-Fox deset let, já nelenil a koukal na film v systému 3+1D, což ke třem standardním rozměrům přidá ještě jeden navíc - rozum. Možná jsem ani neměl pokoušet osud, neboť další smysl vidí neidentifikovatelnou směsku žánrů od animovaného příběhu indiánské princezny Pocahontas (špion v osadě domorodců, co se zamiluje do krásné dcery náčelníka…romantická část filmu určená ženskému publiku), přes kombinaci Robocopa, šmrncnutého Hvězdnými válkami a Hvězdnou pěchotou (zde něco pro chlapce, ať si užijí těch stříleček, vrtulníků a válek…) až k Jurskému parku (dobře, že se obludy nakonec přidaly na správnou stranu) a legendě o Dračím srdci. To vše obalené ekologickou agitkou a lá grínpís a pubertálním pokusem sdělit nám něco víc...že totiž moudrá matka příroda vyřeší vše za nás?! S vehementní pomocí dušiček zemřelých předků. Nebo tak něco… Hlava a pata mi tam tedy chyběla, scénář opět trestuhodně děravý. Že by nějaké zašifrované poselství? Happy end: důležité, že mariňák – toho času upoutaný na vozíčku – zkrotil draka, pomohl lidu Pandorry vyhnat lidské vetřelce a s hlavou posazenou hrdě na krku si zasloužil spojit cop s krásnou Neytiri. Mi pohádky v zásadě nevadí, ale když on se ten film tváří tak vážně…a chvílemi působí velmi parodicky.

 

Film postrádal humor, který často dokázal zachránit i naprosté hollywoodské propadáky, hudba slabá, s dějem v protikladu. James Horner míval rozhodně lepší dny a znám skladatele, kteří by se pro tenhle příběh hodili neskonale lépe. Neplatím, hubu držím. Herecké výkony se nevyskytovaly, není o čem psát. Pardon, plukovník byl padouch klasik (i mistr světa Štěpánek by se musel uzardít, jak dlouho vydržel tenhle geroj bez dechu a ještě likvidovat nepřátele). Takže zbývá výprava a to je právě ono: v dokumentech z přírody se aspoň snaží tvůrci ukazovat skutečný svět, ať je to v oceánech, Arktidě nebo na Sahaře. V tomhle díle se ta udělátka minula účinkem. Vojenská vozítka a raketoplány byly strohé, hnusné, záměr zdůraznit zápor se zdařil.

 

Prý má tohle „velkolepé dílo“ pifku na  Oscara. Doufám, že vyhraje a přeji z celého srdce naplnění všech devíti nominací. Mi to pouze potvrdí, kam se tahle cena před léty vydala. K čisté a nemaskované komerci. 

Názory čtenářů
06.02.2010 10:26
Montrealer
Já neviděl ani ty ukázky
06.02.2010 10:55
Aglája
Neskutečný megakýč.
Od půlky jsem naznačovala manželovi, jestli bychom nemohli domů. Posílal mě na taxíka a jsme rozhádaní od stolu i lože.
Film by se dal nazvat "kterak forma zvítězila nad obsahem".
06.02.2010 11:48
Lee
 
Aglája napsal(a):
Neskutečný megakýč.
Od půlky jsem naznačovala manželovi, jestli bychom nemohli domů. Posílal mě na taxíka a jsme rozhádaní od stolu i lože.
Film by se dal nazvat "kterak forma zvítězila nad obsahem".
Já v podstatě s tou recenzí souhlasím, ale s tím, že je trochu jednostranná. Souhlasím, že ten film byl hodně tendenční, že by se to dalo domyslet mnohem víc, atd atd... nicméně forma je nedílná součást filmu a možná je tedy chyba dívat se na to 3+1, ale chce to spokojit se prostě s 3D.

Mě osobně ten děj taky moc nenadchl a ten konec mi přišel vyloženě ujetej, ale celkově jsem rád, že jsem ten film viděl - právě kvůli formě.



06.02.2010 16:20
Albireo
Já ho viděl 2D, ale myslím, že v 3D nevyzní lépe. Příběh je dost slabý, to by nenapravilo sebelepší zpracování.
06.02.2010 16:37
Montrealer
Můžete mi někdo prozradit, co jsou to ty 3D efekty?
06.02.2010 17:23
půlmetruvmetru
já jsem ten film viděl tak patnáct minut s komentářem v kvalitě kinorip... a přišlo mi to akorát:D
08.02.2010 19:45
zigíš
avatar preverí až čas, ale momentálne (pre mňa) 100%
dúfam, že premení všetky nominácie ... prečo by nemala
vítazit komerce? ..cameron je král sveta (jak sám o sebe tvrdí)
a ja mu to žerem, len dúfam, že na ďalší film nebudem čakat 12 rokov
08.02.2010 20:04
zigíš
aby som nezabudol: i ked je avatar dokonalý
scífko roka je STAR TREK!!!
09.02.2010 12:54
aldebaran
Já jsem Avatar viděl již 2x..tím pádem se řadím do skupiny,které se tento biják líbil. Popravdě všichni kritizují příběh, ale sám režisér nikdy nenatočil žádný film,který měl nějak překvapivou zápletku kromě Terminátora. Avatar je klasický komerčňák,který na svůj vznik čekal neuvěřitelně dlouhou dobu,než se triková stránka zlepší na takovou úroveň,aby mohl vzniknout měsíc Pandora se všemi svými obyvateli,kteří by vypadali uvěřitelně a ne jen loutky z jedniček a nul.
Nechci nikoho hanit za jeho názor, protože to nemám v úmyslu.Zkrátka pro někoho je Avatar barevný americký maglajs, pro někoho revoluční počin,který ovlivní kinematografii na další desetiletí. Sotva totiž Avatar začal své vítězné tažení kinosály, začali ostatní tvůrci ohlašovat 3D varianty svých nových filmů. Takže se dočkáme 3D Harryho Pottera nebo 3D nové verze Souboje Titánů.
09.02.2010 14:08
půlmetruvmetru
podívejte se na francouzský/belgický film panique au village.
to je revoluce!
09.02.2010 18:32
zigíš
Konvalina napsal(a):
Aldebarane, tohle uznávám:
pro někoho je Avatar barevný americký maglajs, pro někoho revoluční počin,který ovlivní kinematografii na další desetiletí

Pokud ale mám hodnotit film jako celek, ráda bych, aby v něm bylo něco navíc, než jen dokonale udělané efekty. Dám malý příklad: před nedávnem jsem viděla americký film pro děti, žádné umění, ale bavila jsem se, přestože jsem film už jednou viděla. Název si nepamatuju, bylo to ale o malém batoleti, které unesli zloději, a ono jim zázračně "uteklo" po čtyřech do ruchu velkoměsta. Zloději se snažili ho dostihnout a přitom se jim stávali různé pohromy. Blbůstky podobné těm z filmu Sám doma. V jednom okamžiku se ale z blbůstek stala blbost. Dítě, které mělo rozvázané tkaničky, je mělo v další scéně zavázané! Podle mého názoru i takový detail patří k dobře udělanému filmu. Prostě zkazit se dá jak detailem, tak bezduchým příběhem.
´baby´s day out´ neboli ´trable prcka binka´ je film mnohem horší než ´sám doma´ ale to je zas jen můj názor:)
09.02.2010 19:36
zigíš
půlmetruvmetru napsal(a):
podívejte se na francouzský/belgický film panique au village.
to je revoluce!
v čem je prosím tě stop-motion revoluce (možná tak v třicátých letech kdy vznikl king kong) ale teď !? jinak mám tento trikový styl moc rád (viď všechny filmy na kterých spolupracoval ray harryhausen ..namátkou ´clash of the titans´, ´jáson a argonauti´, ´3 worlds of guliver´)
14.02.2010 19:39
aldebaran
Konvalina napsal(a):
Aldebarane, tohle uznávám:
pro někoho je Avatar barevný americký maglajs, pro někoho revoluční počin,který ovlivní kinematografii na další desetiletí

Pokud ale mám hodnotit film jako celek, ráda bych, aby v něm bylo něco navíc, než jen dokonale udělané efekty. Dám malý příklad: před nedávnem jsem viděla americký film pro děti, žádné umění, ale bavila jsem se, přestože jsem film už jednou viděla. Název si nepamatuju, bylo to ale o malém batoleti, které unesli zloději, a ono jim zázračně "uteklo" po čtyřech do ruchu velkoměsta. Zloději se snažili ho dostihnout a přitom se jim stávali různé pohromy. Blbůstky podobné těm z filmu Sám doma. V jednom okamžiku se ale z blbůstek stala blbost. Dítě, které mělo rozvázané tkaničky, je mělo v další scéně zavázané! Podle mého názoru i takový detail patří k dobře udělanému filmu. Prostě zkazit se dá jak detailem, tak bezduchým příběhem.
Ten film má i trochu "lacinou" ekologickou myšlenku, že bysme měli chránit svou přírodu, protože je to naše jeiné bohatství,které máme. Obyvatelé toho rabovaného měsíce by se dali připodobnit k jihoamerickým indiánům v deštných pralesích.
A nechci se tě dotknout, ale je trochu povrchní soudit film podle pár ukázek. Nezatracuj snímek,pokud si ho neviděla celý. Je totiž velká móda něco kritizovat, aniž by si to viděla

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)