Dílo #71762
Autor:Pepík z Hudlic
Druh: Tvorba
Kategorie:Próza/Fejeton
Zóna:Jasoň
Datum publikace:08.12.2018 11:40
Počet návštěv:256
Počet názorů:9
Hodnocení:5 1 2

Jsou to ještě vánoce?

Informace o tom, kolik miliard utratili Češi během Black Friday za vánoční dárky i o tom, kolik Čechů se ročně kvůli vánočním svátkům zadluží, jsou alarmující. O tom, kolik utratíme za hektolitry alkoholu a tuny jídla, ani nemluvě.

Lidé si dnes nadělují televize, počítače, koberce... A poslední den před Štědrým dnem vykoupí úplně všechno. Podle hesla "když nenakupuju, neexistuju". A z obchdu zmizí i poslední plyšák.

Když si vzpomenu na své dětství, dostával jsem knížku, gramodesku, hokejku. Od babičky v obálce stokorunu: "Kup si, co se ti líbí." Od maminky ručně pletený svetr. Pamatuju si, že jednou maminka nestačila svetr k vánocům doplést, tak mi pod stromeček zabalila jen přední díl s cedulkou "záloha na svetr". Všichni jsme se tomu smáli.

Svému bratrovi letos koupím novou fototašku. Neustálé zašívání té staré už totiž není účinné. Určitě bude mít radost, protože pochopí, že na něj myslím.

Právě o tom vánoce jsou. Aby se rodina sešla, sdílela vzájemnost, radost. Vždyť i to, že jsme zdraví a můžeme si užívat svých blízkých, je vlastně dárek. 

A tak si na vánoce nadělme lásku, ne peníze. Budeme šťastnější. 

Počet úprav: 1, naposledy upravil(a) 'Pepík z Hudlic', 08.12.2018 11:41.

Názory čtenářů
08.12.2018 20:28
fungus2

08.12.2018 20:45
Pepík z Hudlic
Díky.
09.12.2018 14:18
slunečnice
Komerce to hodně kazí. Jaké si to uděláme, takové to budeme mít.
Jsem zvyklá spíšena knížky, CD, a věci které potěší a pohladí po duši. Lásku, odpuštění
a potěšení z blízkosti a radosti druhých. Sami sebe máme málo rádi a pak nemůžeme lásku rozdávat, když ji sami pro sebe máme málo. Krásný radostný a láskyplný adventní čas.
09.12.2018 15:05
Pepík z Hudlic
Děkuji, Slunečnice. Máš pravdu, člověk by měl mít především rád sebe. :-)
09.12.2018 18:15
Pepík z Hudlic
Díky, Lee.
11.12.2018 15:31
psavec
Komerce je zhouba. Plno lidí se zadlužuje a pak neví, jak se z dluhů vysekat.
11.12.2018 19:33
Pepík z Hudlic
právě to zadlužení mě šokuje nejvíc. Má to smysl se kvůli pár dárkům zadlužit? Dík.
21.12.2018 00:00
josefk
taky jsem dostával od babičky stovku, měla důchod 245 Ká, to mi dala v přepočtu na dnešní příjmy (otec učitel měl měsíčně 900) tisíce.... takže to nebyly vůbec levné Vánoce... jen tu radost jsme měli asi úplně jiného ražení
21.12.2018 07:36
Pepík z Hudlic
To určitě. Čím dál tím víc propadáme konzumu. Dřív byli lidi skromnější. Dočetl jsem se třeba, že v roce 1945 mělo Česko zhruba stejný počet obyvatel jako dnes (svou roli na poklesu obyvatel po válce měl zřejmě odsun Němců a potom emigrace po roce 1948 a 1968). A když se podíváme, co stačilo k životu tehdejším lidem a co potřebují dnes... Té zbytečně zastavěné plochy, těch zbytečných věcí...

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)