Dílo #57851
Autor:lakrov
Druh: Tvorba
Kategorie:Próza/Úlet
Zóna:Jasoň
Datum publikace:01.06.2009 07:52
Počet návštěv:14603
Počet názorů:191
Hodnocení:10 2 4 4 4 2
Patří do archívu:<Soukromý> TroubleEDAgain: Gladiátoři, rambové a zápasnice v bahně,
<Veřejný> ZLATÝ FOND

Prolog
  Náleží spíš do kategorie hádanek...
Haló, pane!
    Haló, pane!

  Haló pane!
  Co pro vás mohu udělat?
  Můžu vás hladit po vlasech,
  konejšit vás a říkat vám
  spinkej, chlapečku můj malej...

  Můžu vás jemně kousat do krku a do ucha
  jako kočka, kterou vám táta s mámou pouštěli ráno do pokoje,
  aby vás probudili co nejněžněji.

  Můžu si s vámi posílat tajná psaníčka;
  Podávat vám je za zády
  na kouscích linkovaného papíru
  o něž oškubu svůj sešit ze čtvrté třídy.

  Mohu dělat uraženou šestnáctku
  a s předsunutým dolním rtem
  si fouknout odspodu do vlasů.
  A pak se schovávat za záclonou --
  -- najdete-li okno,
  pod kterým byste na mě chtěl čekat.

  Mohu s vámi jít k Metuji
  kde se vysvlékneme do posledního kousku odhodlání
  a v horkém letním dni vás nechám lechtat mě její chladnou vodou.

  A nebo se mohu sama stát řekou,
  do níž se jednoho zářivého rána ponoříte.
  A potom ještě vánkem,
  který vás osuší, až vystoupíte na břeh.
  Vánkem, větrem, vichřicí, bouří, krupobitím...

  A až vás tohle všechno přestane bavit,
  stanu se zas zpátky malou holkou
  a nechám si od vás vypravovat pohádky...
  Tu o Popelce, tu o Karkulce, tu o Růžence,
  tu o ovečkách...

  A když ani po té poslední nebudu chtít usnout,
  můžete vzít proutek, ohnout mě přes koleno
  a ...
  I noční košilku můžete vyhrnout --
  -- jestli mi nějakou oblečete.

  Mohu vám růst před očima,
  jestli se chcete dívat.
  Ale jestli nechcete, budu taky.

  A mohu se bát i těšit na to,
  jak teď zas vy budete čekat schovaný za záclonou.
  A pak se vám smát a nebát se najednou ani trochu,
  že ten proutek někdy opravdu dopadne.

  A ztrácet se a objevovat
  a ztrácet vás a objevovat se(be).
  A zmizet, ale nezmizet
  a zůstat ale nezůstat...

  ...a jednou se vrátit zase menší,
  abyste mě mohl hladit po vlasech a říkat
  Spinkej, maličká...



  Haló, pane, proč utíkáte?
  Počkejte!
  Jsem přece vaše...

  Kdo já to vlastně jsem?
Epilog
 

Počet úprav: 4, naposledy upravil(a) 'lakrov', 02.06.2009 16:29.

Názory čtenářů
05.06.2009 20:03
marsé
A Vy, "vážený pane", ať jste kdokoliv, jste hulvát .
05.06.2009 20:48
Burlev
marsé napsal(a):
Ten text je velmi dobře napsaný...a je směšné, jak moc vám to vadí :-)
..ten text jsem neznal a souhlasím! :)
..a bavím se nad názory.. :)
..opravdu mi ta poezie, která se dá dovysvětlit nic nedá?! = špatná (?) - "obdivuhodná" myšlenka a souhlas s ní obdivuhodnější.. ;) ..a pak kdo se zastává, není text pro něho rébus = mimoň.. ;)....:))
..jste horší než televize.. ;) ..a to je co říct :)

-posílám avi jen tomu koho se to týká.. :)
05.06.2009 21:29
patafyzik
Mám zásadní nedůvěru k "poezii", která potřebuje svého vykladatele, zvlášť když jím má být někdo nechápající ani jednoduché věty a k tomu dávající najevou svou (pouze imiganární) převahu - poezie má mát na to, aby uměla žít sama bez přechytralých maršé a spoust odstavců, jak co správně chápat - rajče je plně na místě.
05.06.2009 23:29
bříza
patafyzik napsal(a):
Mám zásadní nedůvěru k "poezii", která potřebuje svého vykladatele, zvlášť když jím má být někdo nechápající ani jednoduché věty a k tomu dávající najevou svou (pouze imiganární) převahu - poezie má mát na to, aby uměla žít sama bez přechytralých maršé a spoust odstavců, jak co správně chápat - rajče je plně na místě.
... počkej :))) ... to jako myslíš fakticky? Já si přečtu výklady Otokara Březiny neobyčejně rád - a přiznám se, že - jako symbolista - je pro mne do značné míry stále těžko uchopitelnou hádankou. Na koncertech Oldřicha Janoty se zpravidla půlka publika znechuceně zvedne, zatímco druhá ani nedýchá ... Chcete s Random + Kroptkinem naznačit, že co nechápete, nebo co Vám někdo musí vyložit je apriori špatná poezie? To je myslím jako hodnotící kriterium poněkud odvážné tvrzení - dovolím si podotknout. :)
- Co máte s marsé nevím - ale v téhle diskuzi ho (jí?) opakovaně a pro mne nepochopitelně usměrňuješ mimo téma diskuze. Není to snad spíš na osobní poštu?
06.06.2009 00:05
bříza
- upřesnění pro TBE:

Formativní nánosy nepokládám a priori za nic "špatného". V tomto vyjádření chybí předpoklad. Špatného K ČEMU? Chci li se svým vědomím pokusit dobrat podstaty věcí, aniž bych byl formován nevědomými předpojatostmi a omezeními, pak jsou tyto formativní vlivy překážkou. To samo nutně neimplikuje žádné kulturní, ani náboženské vlivy. Jak jsem psal, je to přejímáno a adaptováno i západní - a tedy i evropskou psychologií - a neobyčejně zajímavě to konvenuje s psychoanalýzou i moderními neurofyziologickými poznatky.

- to "kolečko" (či čtvereček) v hlavě - je svým způsobem uzavřenost a předpojatost. Uzavřený a předpojatý vnímatel nemůže vnímat věci takové, jaké jsou - ale právě si je přetvoří k obrazu svému - a pak se diví, že se nemůže s ostatními domluvit. Neplatí to absolutně - jde o MÍRU a HRANICI vlastní uzavřenosti a předpojatosti. Jde o to - učit se ji posouvat a zbavovat se tak vlastní hlouposti. Nevadí, že je v ní někdo těsně sešněrován. Vadí, pokud aktivně odmítá rozpoznat a tedy přiznat vlastní omezenost, protože se bojí, že se mu okolí vysměje - a tak se není schopen osvobozovat.
TAKŽE: na atmosféře na tomhle serveru NEOBYČEJNĚ záleží - zdali se budou uživatelé BÁT otevírat a svěřovat s vlastní omezeností, házet ramena a překřikovat jeden druhého, nebo zdali se budou učit mlčet, trpělivě naslouchat, přemýšlet a přijímat druhého v úctě a porozumění. Tím prvním přístupem se propadneme do vřavy a sebepoškozování dnešního světa. Tím druhým bychom měli šanci vytvořit bod "mimo", odkud je možno věci nahlížet nezaujatě - a s pochopením. Azyl normality a míru ve světové válce nízké intenzity.

aneb: není skvělejšího závodu, než je soutěž v lidskosti
06.06.2009 17:01
TroubleEDAgain
břízo - "špatného" k pojímání, recepci textu (právě tak - a možná především - jako k jeho psaní). Já mluvím ale právě a výhradně o kulturních vlivech, o tom, co jsem nazval literární zkušeností, která je sice (způsoby Tebou navrhovanými) odstranitelná, ale pro mne je to špatně. Na druhou stranu kulturní prizmata nevylučují "poslouchat druhého v úctě a porozumění", zejména nikoli prizmata evropská v podobě, do jaké se postupem vyvinula (přál bych si věřit:-)

btw, v lidskosti závodím velmi rád, jaký máš handicap? :-)
06.06.2009 17:35
TroubleEDAgain
jo a ještě k tomu vysvětlování poezie mě napadlo toto: je podstatný rozdíl mezi poezií, který vysvětlení POTŘEBUJE a takovou, která je PŘIPOUŠTÍ. Ve druhém případě je však i samo vysvětlování tvůrčím počinem, jak o tom svědčí třeba úchvatný výklad některých Morgensternových Šibeničních písní Josefa Hiršala a Bohumily Grőgerové nebo i toto geniální video.
06.06.2009 21:52
random_night
bříza napsal(a):
- upřesnění pro TBE:

Formativní nánosy nepokládám a priori za nic "špatného". V tomto vyjádření chybí předpoklad. Špatného K ČEMU? Chci li se svým vědomím pokusit dobrat podstaty věcí, aniž bych byl formován nevědomými předpojatostmi a omezeními, pak jsou tyto formativní vlivy překážkou. To samo nutně neimplikuje žádné kulturní, ani náboženské vlivy. Jak jsem psal, je to přejímáno a adaptováno i západní - a tedy i evropskou psychologií - a neobyčejně zajímavě to konvenuje s psychoanalýzou i moderními neurofyziologickými poznatky.

- to "kolečko" (či čtvereček) v hlavě - je svým způsobem uzavřenost a předpojatost. Uzavřený a předpojatý vnímatel nemůže vnímat věci takové, jaké jsou - ale právě si je přetvoří k obrazu svému - a pak se diví, že se nemůže s ostatními domluvit. Neplatí to absolutně - jde o MÍRU a HRANICI vlastní uzavřenosti a předpojatosti. Jde o to - učit se ji posouvat a zbavovat se tak vlastní hlouposti. Nevadí, že je v ní někdo těsně sešněrován. Vadí, pokud aktivně odmítá rozpoznat a tedy přiznat vlastní omezenost, protože se bojí, že se mu okolí vysměje - a tak se není schopen osvobozovat.
TAKŽE: na atmosféře na tomhle serveru NEOBYČEJNĚ záleží - zdali se budou uživatelé BÁT otevírat a svěřovat s vlastní omezeností, házet ramena a překřikovat jeden druhého, nebo zdali se budou učit mlčet, trpělivě naslouchat, přemýšlet a přijímat druhého v úctě a porozumění. Tím prvním přístupem se propadneme do vřavy a sebepoškozování dnešního světa. Tím druhým bychom měli šanci vytvořit bod "mimo", odkud je možno věci nahlížet nezaujatě - a s pochopením. Azyl normality a míru ve světové válce nízké intenzity.

aneb: není skvělejšího závodu, než je soutěž v lidskosti
individualita není uzavřeností ani předpojatostí, naopak podle mě osvobozuje.
není to konstantní tvar, ale bývá pevně daný v konkrétní chvíli - a já nechci být/mít membránu, která mi dovnitř přenese cokoliv, co se prožene kolem; přinejmenším, kdyby to tak mělo být, lidé už by se tak rodili... ne, počkat - lidé se tak rodí... tak jinak, kdyby to bylo možné unést, lidé by takoví zůstali.
pár lidí takových zůstalo, nebo se k tomu stavu opět propracovali třeba jógou a meditací a čert ví, čím vším - ale nějak jsem si nevšimla toho, že by byli schopni - nebo ochotni - žít v běžné lidské společnosti.
07.06.2009 00:07
bříza
"běžná lidská společnost" .... něco takového existuje ?
A navíc: neřešíme během existence především SVŮJ problém ? Individualita - ego obalené kůží - které zapomnělo vnímat společnou podstatu "sebe" a "ostatních". Když se na něj zaměří Tvá pozornost, proteče Ti mezi prsty, jako voda. Jako oloupaná cibule.... nezůstane VŮBEC NIC !

ego existuje pouze jako iluze
07.06.2009 01:16
random_night
bříza napsal(a):
"běžná lidská společnost" .... něco takového existuje ?
A navíc: neřešíme během existence především SVŮJ problém ? Individualita - ego obalené kůží - které zapomnělo vnímat společnou podstatu "sebe" a "ostatních". Když se na něj zaměří Tvá pozornost, proteče Ti mezi prsty, jako voda. Jako oloupaná cibule.... nezůstane VŮBEC NIC !

ego existuje pouze jako iluze
názor
07.06.2009 23:31
bříza
random_night napsal(a):
bříza napsal(a):
"běžná lidská společnost" .... něco takového existuje ?
A navíc: neřešíme během existence především SVŮJ problém ? Individualita - ego obalené kůží - které zapomnělo vnímat společnou podstatu "sebe" a "ostatních". Když se na něj zaměří Tvá pozornost, proteče Ti mezi prsty, jako voda. Jako oloupaná cibule.... nezůstane VŮBEC NIC !

ego existuje pouze jako iluze
názor
moje poznání - co čekáš jiného :)
10.06.2009 13:33
wwr
Sorry tvůrče, ale místní místní už zase rušej, mažou, zavírají apod.
Takže je holt potřeba archivovat všude možně, předně tam, kam si ti darebové netroufnou.

Z pod uzamčeného díla nevinné konvaliny:
Jsi fakt Věrka? A nebudeš se zlobit, že až přijde soudný den literry, že připomenu tvé (nepřímé) zásluhy pro konsolidaci místního křesťanského jádra zloduchů a jeho způsobů? Soudný den: asi tak někdy ke konci léta. Řekl jsem si, že dokud nebudu mít našušníno padesát alternicků (založených z různých adres kamarádů), s kterými teprve pak zaútočím najednou, trpělivě si počkám. Ať to pak stojí za to! Dám potom 50x20 zeměkoulí jen a jen tobě. Dřív než předvedu naplno, co je to "nebýt zadobře se strýčkem Péťou". Já jim to tady řikal kolikrát: zruště mě na věky věků, ale nedali si říct, tak co už s nima.

(sorry že jsem využil místa pod tvým dílem k soukromé legrácce, ale za tohle už mě jistě ještě míň ráda mít nebudeš)
(jo, a ještě prej nějaká lakrov. ta prej umí zrušit nicku od gruntu, neznáš jí? Já to zatim neumim a ona by mě to třeba byla ochotná naučit)
10.06.2009 13:38
lakrov
Jen aby ti závistí nevypelichalo péří, Corvu! :-)
(corvu není nedávkou, leč oslovením příslušníka čeledi corvidae)
10.06.2009 13:41
wwr
na corvu kouknu do googlu
nechtěla by si mě ale spíš naučit TAMTO kouzlo?
10.06.2009 13:49
wwr
Krkavcovití (Corvidae) jsou největší čeledí řádu pěvců.
Hmm, zdá se, že opravdu víš o čem mluvíš:).
10.06.2009 13:57
wwr
"...Patří mezi všežravce. Všichni krkavcovití jsou velmi inteligentní ptáci s vysokou přizpůsobivostí. Jsou to jedni z mála ptáků, které můžete běžně sledovat při hře. Krkavcovití mají proměnlivou velikost těla, hlava je poměrně velká se silným zobákem a krátkýma, ale silnýma nohama s mocnými drápy. Mají velmi silný hlas, jsou to velmi dobří imitátoři nejrůznějších zvuků a dokonce se někteří mohou naučit i mluvit. Potravu sbírají velmi často na zemi. Jsou to velmi dobří letci. Živí se drobným hmyzem a masem..."
20.05.2010 17:41
Diamant Popelka
též hrozné, dál už tvá dílka raděj minu, a to zapleveluješ i Písmák, hm...
20.05.2010 18:01
.duke.
je děsná diamante ;)
21.08.2010 13:37
Wildewalder
tak toto je tak genialne....
22.08.2010 07:45
lakrov
Pro Wildewalder: Děkuji za návštěvu a ocenění.
[ << ] [ < ]

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)