Téma #5
Autor:Igor_Indruch
Fórum:
Literatura
Datum publikace:03.08.2004 14:48
Počet návštěv:2784
Počet názorů:74

Vulgarismy v literatuře
Vedl jsem o tom onehdá debatu se Zamračeným mnichem zarytým to odpůrcem vulgarismů.
Jaký je váš vztah ke sprostým výrazům? Patří do literatury? Kdy je vhodné je použít a kdy ne (pokud vůbec)?

Já osobně, jak patrné z mé tvorby, vulgarismy docela rád. Považuji je za slova trošku víc citově zabarvená, která může autor používat zcela dle své libosti a bez skrupulí, kdykoliv to uzná za vhodné.

Názory
08.08.2004 14:37
Shammann
taky si myslím
rozhodně!
určitě by mi nevstávaly vlasy na hlavě..
08.08.2004 14:43
Zamračený_mnich
Debata se ti nějak nerozvíjí, je třeba ji popohnat. Nepozveš sem Sklípkana? Ona je ta správná "dlaždička" a na své debaty a vulgarismy je sakra hrdá x 289 stejně jako na své IQ... Docela mě svádí po ní hodit jednu krávu... nebo rovnou 289 krav? :)
11.08.2004 11:44
karel_letoun
A kurva.
17.08.2004 16:20
Jarboe
vulgarismy do literatury samozřejmě patřej, je vhodný je použít tam, kde prostě sednou - psát o určitým prostředí a za určitý postavy bez nich by bylo nepřirozený... (některý díla právě absence vulgarismu a přílišná spisovnost totálně pohřbí.) nedělá mi nejmenší problém psát absolutně spisovně a slušně, ale když se vyjadřuju tak, jak cejtím, tak sem tam vulgarismus prostě prsknu...
17.08.2004 19:15
Rozárka
taky mysli mze tam patrej. kdyz se hodej.
asi tak jako kdyz vlezu do mistnosti tak za vetsiny okolnosti do prdele nereknu ale kdyz mi spadne na hlavu obraz kterej celej den davam za sklo a roztriska se mi na padrt...hmm...
23.08.2004 11:13
Cekanka_ucekana
Vulgarismy jsou koření, někde je třeba připepřit, někde to snese víc chilli, někdy je lepší samotný maso, však je taky dobrý. Tak neplejtvat, ale nebránit se, bych řekla já.
23.08.2004 12:13
karel_letoun
Výborně, souhlas.
23.08.2004 14:50
pilgrim
Zvolila jsi podobné přirovnání jako já, Čekule. :)
Jako bychom se znali! :)
23.08.2004 21:51
Zamračený_mnich
Shrneme to tedy: Napsat kritiku či dílko velmi ostré bez vulgárních výrazů je o hodně těžší než s nimi. Kdo to neumí, schovává se za pokrokového umělce či kritika. Víc nemám co dodat.
24.08.2004 00:28
Mathew
henry miller se schovává za pokrokového umělce
bukowski a ginsberg jsou kritici
a jáchym topol není vůbec žádnej spisovatel, ale sprosťák
máš pravdu
24.08.2004 11:17
Jarboe
týjo, Metjů, chtěla jsem napsat úplně přesně to samý :))
24.08.2004 11:19
Mathew
jarboe : né asi:))
24.08.2004 11:35
Jarboe
Mnichu, nemohl bys nám sem mrsknout pár ukázek lidí, co píšou, jak ty říkáš, velmi ostře bez vulgárních výrazů? Nebo tak píšeš snad ty sám? Ukázky prosím, ať to můžem porovnat, dík.

"Slovo mrdat je diamantove, tvrde, prusvitne, klasicke. Jako by vypadlo jako sperk z uslechtileho alexandrinu, ma, ponevadz je zapovezeno, magickou moc. Je jednim z kabalistickych zkratek erotickeho fluida a ja je miluji."
Tuším, že to bylo minulý, max. předminulý týden, co v časopise Týden vyšel krásnej článek o historii nejrůznějších vulgarismů. Docela zajímavý zjištění, že to není zas tak strašlivě dávno, co ženský mluvily o svých dceruškách jako o svých pěkných kurvičkách, vymazlený odkrytí počátků "zvulgárnění" - změny významu - původně zcela nevinných slov. Já sama mám hodně ráda jazyk, hrátky s ním, jemný odstíny, který jsou zároveň jemnýma významovýma rozdílama - a právě proto jsem pro používání všech slov, co exiístujou, v odpovídajícím kontextu, jde mi hodně o přesnost vyjádření - a mrdat není prostě ani píchat, ani souložit (to slovo je zas odporný mě)... A další otázka - čemu říkáš všemu vulgarismus - např. kundička je moje oblíbený slovo, něžný...


24.08.2004 11:39
Mathew

souhlasím, občas může vulgarita obarvit celou větu nebo význam celýho sdělení úplně jiným směrem než jakým se očekává

24.08.2004 13:19
karel_letoun
Nemám rád takovýhle kecy. Nic novýho nevymyslíte. Seru na vás.
24.08.2004 13:31
Mathew
nemusíme nic vymýšlet..stačí když někomu sdělíme to co on ještě neví
24.08.2004 13:35
karel_letoun
No a jak poznáš, kdo co ví nebo neví?
24.08.2004 13:38
Mathew
no, když mnich napíše  Napsat kritiku či dílko velmi ostré bez vulgárních výrazů je o hodně těžší než s nimi. Kdo to neumí, schovává se za pokrokového umělce či kritika nejspíš nezná Millera a Topola a spol :)
24.08.2004 13:43
karel_letoun
Jasan, to je pravda.
24.08.2004 14:13
Jarboe
No tak vidíš, ty chytrej :)
[ << ] [ < ] [ > ] [ >> ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)