Téma #229
Autor:Gerzon
Fórum:
Otázky a odpovědi
Datum publikace:18.07.2006 11:20
Počet návštěv:9098
Počet názorů:269

O původu slov a rčení
Kdysi jsem na Průvodci (blahé paměti) a na Nyxu odpovídal zájemcům na dotazy o původu slov a rčení. Pak to nějak divně skončilo a mně se po tom docela stýská. Myslíte, že by tady na Liteřře byl o něco takového zájem?

Uvádím pár odkazů na dochované otázky a odpovědi, abyste měli ánung, o co šlo:

Pučtok, ježibaba, ježkovy oči a kulový
Rampouch
Přes to vlak nejede (2)
Ovoce - druhá část
Jako z partesu
Ovoce - první část
Divoženka
Jste humorální?
Lexikologická žirafa aneb pomozte Žofce!
Pahýl
Sladkosti
Bylinky podruhé
Koření a bylinky
Být vykutálený
viz
Tintili vantili a portmonka
Kořeny a kořenová zelenina
Pokrytec
Piknik
Jít na kutě a obrtlík
Přes to nejede vlak
Češství
Karavanseráj a serail
Zloděj
Medle
Hele
Ergo kladívko
Dvojslova
Balkon
Šlendrián
Kujón a gauner
Hašašíra a mrťafa
Živůtky
Osudy českých slov 1

Počet úprav: 2, naposledy upravil(a) 'Gerzon': 18.07.2006 11:22.

Názory
20.07.2006 13:11
Pomerančová
ja nechapu pojmy "stolnjí máslo", "stolní olej". jako mala jsem si myslela, ze je to pro to, ze to maslo je neco lepsiho, ze se dava na stul k jidlu :-) ale tak to neni - naopak stolni maslo bylo levnejsi nez to bezne kupovane a pouzivalo se spise na peceni a vareni, ne na mazani...
s cim souvisi to pojmenovani stolni, da se to zjsitit?
20.07.2006 13:32
muclicka
no asi je to rozlišení kvality..nebo se pletu?
20.07.2006 15:17
Pomerančová
muclicko: o tom nepochybuji, ale co znamena to slovo stolni? od ceho je odvozeno?
20.07.2006 17:32
LISKA
no u vína je to : víno průměrné jakosti, přiměřené ceny
20.07.2006 21:07
Gerzon
děvka
podle Rejžka zdrobnělina od "děva" - praslovanské "dieva" - z indoevropského kmene "dhe-" s významem "sát, kojit" (kdo kojí). Od stejného kmene je odvozeno i "dítě" (kdo saje).

Staročesky "dievka", dobu rozlišení děvka/dívka Rejžek neuvádí, ale podle jiných podobných úprav soudím na období vzniku spisovné češtiny v 19. století.


habaděj
podle Rejžka je to staženina z "hanba dieti", tj. "hanba mluvit". I podle dalších zdrojů se používá ve významu "mít něčeho dostatek/přebytek" resp. "nemít nedostatek". Celé rčení se tedy používalo ve významu "má toho tolik, že je hanba o tom mluvit" - prostě stará dobrá česká závist. V témže významu se používalo i "má toho až do alejujá".

Podobného původu je zřejmě i "habaďůra", kde "haba..." je zase "hanba" a "...dura" je buď "dura" = hloupost, zlomyslnost (viz ruské a staročeské "durak" = hlupák) anebo "důra" = hloupá, zlá žena (odvozeno od jména Dora, Dorota, ale to už jsme zase u té děvky).

Kde se najde habaděj času? No, přece na internetu, tam nejdeš všechno.

stolní (máslo, olej, víno, ocet ...)

Tohle k nám připutovalo z románských jazyků. Mám podezření, i když to nejsem s to dokázat, že to pochází už od starých Římanů.

Podstata spočívá v tom, že co je stolní, jí se každý den ze stolu (tedy v době vzniku z dřevěné desky), popřípadě to stojí pořád na stole, ale se každý mohl kdykoliv obsložit, zatímco to, co není stolní, jí se (v neděli, ve svátek) ze slavnostní tabule (odhlídneme od toho, že i "tabule" je vlastně původní latinská "tabula", tedy deska, tady to použití cizího, latinského slova naznačuje právě tu neobyčejnost, slavnostnost). "Stolní" tu tedy má význam "obyčejné jídlo denní potřeby".

francouzsky
de table - stolní, ze stolu
de tableau - tabulový, z tabule
(cítíš ten rozdíl?)

španělsky
de pasto - stolní, obyčejný
20.07.2006 22:03
Pomerančová
gerzon: diky

konvalina: cervena nit : http://www.rozhlas.cz/regina/slova/_zprava/77551
20.07.2006 22:03
Pomerančová
jeste avie
21.07.2006 00:27
Gerzon
Pohrobek
narodil se poté, co byl jeho otec uložen do hrobu. Hrob - z praslovanského "grob" od slovesa "grebti" = hrabat, kopat.

V jiných jazycích
anglicky: posthumous, posthumous child, posthumous son = posmrtné dítě, syn
španělsky, italsky: postumo = posmrtný
zajímává je etymologie německého pohrobka: ein nachgeborener Sohn, r Nachgeborene = pozdě narozený syn

Příbuzná slova
pohřbívat, hrabat, hrobník, vzdáleně i rov, rýt, krýt, krov
Grab (německy) = hrob od "graben" = rýt, kopat, obdobně angl. grave s týmž významem
grafo (řecky) = psát, v původním významu škrabat, rýt
to vše z indoevropského kmene "ghrebh-" s významem "škrábat"

avie
Avis (latinsky) = pták --> avion (francouzky, vzniklo jako nové slovo v počátcích letectví kolem r. 1875) = letadlo --> Avia, Avie - původně asi jako název továrny vyrábějící letadla.

Jinak existuje i latinské slovo "avia" s významem "neschůdná, ležící mimo cestu".
21.07.2006 00:28
Gerzon
ještě avi
21.07.2006 01:24
Gerzon
Avízo

videre (latinsky) = vidět
ad visum (latinsky) = k vidění
a vis (francouzsky) = k vidění
Aviso (německy) = oznámení, návěští

Příbuzná slova: viz, vízum, vizita, vizitka, vizionář, vidět, vid, ale i vědět, věda, svědek, pověst, vědma aj., vše z indoevropského kmene "uid-" = vidět.
21.07.2006 07:20
ursula
Trpaslík?
21.07.2006 10:38
Gerzon
český trpaslík
zdrobnělina ze staroslovanského "trup" = trup, tělo, mrtvola (příbuzné se slovem "toporný" a také s latinským corpus = tělo, německým Rumpf = trup, italským torpore = nehybný, strnulý), tedy bytost s malým tělem/trupem. Stejné expresivní koncovky se užívá i ve slovu zakrslík, zřejmě jde o nápodobu.

anglický trpaslík
dwarf, dwarf-man = zakrslík, trpaslík, skřítek
pygmy, pigmy = pigmej
midget = skrček
thumbling, hop-'o-my-thumb = nejspíš "paleček"
nanosomus = tělíčko (z latiny: nanus = nejmenší, zakrslý, soma = tělo)
mannikin, manikin = souvisí s naším "manekýn" ve smyslu (malý) model lidského těla
gnome = gnóm, trpaslík jako pohádková bytost

německý trpaslík
r Zwerg = zakrslík
r Knirps = skřítek
r Wicht = šotek, capart
r Gnom = gnóm
r Liliputaner, Liliputer = lilipután
Dreikäsehoch = posměšný výraz, něco jako "vašnosta od tří sýrů"

francouzský trpaslík
pygmée = pigmej
nain = zakrslík (z latiny: nanus = zakrslý)

španělský trpaslík
enano = zakrslík (z latiny: nanus = zakrslý)
pigmeo = pigmej
liliputiense = lilipután
gnomo = gnóm
mirmidón = asi jako "páneček mraveneček" (z latinského myrmica = mravenec)
semihombre = půlčik, polomuž

italský trpaslík
nano = zakrslík (z latiny: nanus = zakrslý)
trpaslík = pigmej
pollicino = paleček (pollice = coul, palec)

ruský trpaslík
gnom - gnóm
karlik - mužíček, chlapeček, zdrobnělina z něm. Kerl = chlap
21.07.2006 11:03
muclicka
ekluje...............ha?..
21.07.2006 12:07
Gerzon
eklovat
z němčiny
der Ekel = nevolnost, ošklivost, nechutnost
ekelhaft = hnusný, protivný, odporný, ošklivý, doslova spojený, svázaný s nějakou ošklivostí

Napadá mě, že to může souviset, ale je to jen nápad, vůbec si nejsem jistý, i s něm. slovem "Ecke" = roh, kout. Prostě ekelhaft je i to, co leží někde v koutě.


pazgřivý, pazhřivý
Původně nářeční koňácký výraz, označoval špinavého, neupraveného koně (= koně s neupravehou hřívou), později se význam rozšířil na cokoliv neupraveného, neladného, ošklivého, ještě později se tak označovali i věci nepotřebné, které k ničemu nejsou.

Ještě k tomu "paz-" na začátku slova. Známe ho i z jiných slov, např. pazneht, pazdeří apod. Úzce souvisí s předponou "pa-" v některých starých českých slovech, ve kterých označuje stav, který vznikl PO nějaké činnosti: paseka, parub - po sekání, rubání, kácení stromů, pažit - po žíru, pasení dobytka, pařez - po uříznutí stromu apod. Pokud se ale použil ve tvaru "pos-, poz-", znamelalo, to, že je třeba takovou činnost teprve udělat, např. pazneht - seříznout kopyto, pazdeří - sedřít stonky lnu. Ono vsunuté s/z patrně souvisí s tvarem slovesa "sdělat" = udělat, provést. Takže "pazgřivci" je třeba ostříhat hřívu, prostě ho upravit, dát ho do pořádku.

Příbuzná slova:
hříva, hřivna, ruské griva = hříva, grivka = nepokosený kout obilného pole.
22.07.2006 08:52
Gerzon
Taková ukázka lidové tvořivosti - jestlipak poznáte, čemu jména/názvy uvedené v následujícím seznamu patří?

Zdenina, Havlíčku Havle, Drž se Václave, Krbůškova, Pamětní, Plotnou, Bobrova spára, Borovička, Genesis, Áčko, Šípková Mařenka, Ikarus blues, Mařeny druhý dech, Antišoková varianta, Pavlova cesta, Agonie mýtu, Starci ve stěnách, Honzíkova cesta, Hard rock, Aprílová, Odkaz velkého, Tlumič vášní, Stará cesta, Brekeke, Dover, O.K., Direttissima, Bledá závist, Kyvadlo, Kaaba, Poslední zvonění, Janina, Miloši končíme, Slovensko sa súdí
22.07.2006 09:59
muclicka
myšmaš..?
22.07.2006 10:00
muclicka
v - oplenduje..?
22.07.2006 10:00
muclicka
ochomejtat se..ochomítat se
22.07.2006 12:02
Gerzon
muclicka napsal(a):
v - oplenduje..?
Zase prosím o souvislosti k tomuto slovesu.
22.07.2006 12:08
Pomerančová
gerzon: ten vycdt, to jsou nejake cesty ?
[ << ] [ < ] [ > ] [ >> ]

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)