Téma #14
Autor:Danny
Fórum:
Literatura
Datum publikace:26.08.2004 18:30
Počet návštěv:1219
Počet názorů:4

čárky

V bakalářské práci mi byly vytknuty pravopisné chyby. Také v recenzi na Wizardry VII. Nejsem sice bohemista nebo tak něco, ale mám -nebo jsem si alespoň myslel že mám -  celkem slušný jazykový cit. Přemýšlel jsem co může být problém - a nejvíce asi čárky. Píšu je tam, kde je cítím a ještě si vzpomínám na pravidlo "vedlejší věta kromě a,i,ani,nebo ... čárka". Nebo je ještě nějaké pravidlo, které přehlížím? Existuje nějaká mnemotechnická pomůcka nebo tak něco?

Názory
26.08.2004 21:13
Albireo
Tohle je velice zjednodušené. Před těmito spojkami se čárka někdy nedělá, ale v některých kontextech ano. Například před a se nedělá, pokud má význam čistě slučovací. A však může mít i význam jiný, například odporovací (mohlo by se místo něj napsat ale), a pak se zde čárka dělá. Zejména se dělá před spojením a to, a tak, a proto.
Podobně píšeme Na většině PC je provozován systém Windows nebo Linux (slučovací), ale Chceš tam nahrát Red Hat, nebo Debian? (vylučovací - buď, nebo)

Více viz http://www.pravidla.cz/vice.php?cose=10
27.08.2004 23:26
criticator
Albireo má pravdu.
Ještě poznámku k těm vedlejším větám: často se zapomíná, že také končí. Takže hlavní věta, do které je volžena vedlejší, vypadá takhle
30.08.2004 14:50
drfaust
...já, i když nejsem bohemista, bych řekl, že to není ani tolik o spojkách jako o slovesech (přesněji o přísudcích)... páč ty jsou základním stavebním kamenem věty (ovšem mohou tam i nebejt... v rámci nějaké výpustky ap.)... ty na sebe vážou podmět a dál. no a jestliže tvořej větněj celek, tak pak snad čárku nepíšeme jen v případě spojky a (je li ve vztahu souřadnosti slučovací...) tuším že se čárka nepíše ani u spojky ani:) (jestli to teda není částice, ale to je teď jedno)...

ještě stojí za zmíňku (krom toho vylučovacího modu) ten důsledkový
že jako píšešeme čárku před spojením typu: a tak, a tedy, a proto...

opět velmi brutálně zjednodušeno (nepřesno): kolik sloves, tolik vět... a tedy nutností oddělit...


18.09.2004 11:55
rivka

Já sice bohemista jsem:c)), ale... Mám jen dvě rady - jednu teoretickou, jednu praktickou.

1) Chci-li psát správně čárky, přečtu si Pravidla českého pravopisu. Je to nudné, ale poměrně efektivní.

2) Neživím-li se bohemistikou, mohu si dovolit být lstivý - čárky pak v případě nejistoty nahrazujeme

a) tečkou, a tedy ukončujeme větu;

b) závorkami;

c) pomlčkami (buď z jedné strany nebo z obou stran - pozor, zde čárka není zcela záměrně, jedná se o výčet možností:o)) ).

Ináč bychsem řekla, že na netu na tom tak nezáleží, na odborné práce zřídit korektora (aji já ho, vážení přátelé, mám, neboť víc očí víc vidí - a stejnak nám vobčas něco prchne v dál, přestože máme PČP k ruce).

Přidat názor
Avízo:
Jen pro autora

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)