Dílo #28249
Autor:Kodynie
Druh: Tvorba
Kategorie:Próza/Miniatura
Zóna:Jasoň
Datum publikace:17.06.2006 11:06
Počet návštěv:2660
Počet názorů:20
Hodnocení:2 1 1 3

Všechno se vším souvisí

Všechno se vším souvisí 

„Teda to bylo příšerné, co se mi dnes zdálo. Chceš to vyprávět?“

„Povídej, jsem jedno velké ucho.“

>> Zdálo se mi, že jsem byla na návštěvě u Lucky a ta mi ukazovala nějaké papíry. Řekla mi, že to psal její muž a jsou to žertovné pamflety o žijících lidech. Ať si to přečtu, že se dobře pobavím. Tak jsem se začetla. Koukala na mne a čekala, kdy vyprsknu smíchy. Má reakce ji však udivila, při čtení jsem jen zkameněla a nevěřícně zírala do papírů. Už si myslela, že se z ustrnutí nikdy neproberu, konečně jsem vydechla a řekla: „Co to je? To snad nemyslí vážně. Tohle nemůže!“ a ukazuji hned na první větu: Václav Hrůza je velký rasista. „Víš, co se může stát, když bude psát tyhle nepravdy? Může tím ovlivnit paralelní světy. To by neměl, to není správné.“ Pak jsme spolu nastoupily do výtahu. Na jednom odkládacím stolku tam ležel její deníček a na druhém vkladní knížka. Zvědavě jsem ji zvedla a podívala se do ní. Byla prázdná – bez jména, bez hesla, bez vkladů. Jen byla založena v roce 1957. Ukazuji ji Lucce a ptám se jí: „Čí to je?“ Zběžně do ní nahlédla a usmála se: „Vždyť je tvoje a částka na ní není malá, pohybuje se v řádech šesti nul.“ Koukla jsem se jí přes rameno a opravdu, vklad tam byl v roce 1992. <<

„To byl opravdu hrozný sen. Jsem ráda, že jsem se z toho probudila, radši půjdu vyšívat. Ty klidně ještě spi. Já spát už nepůjdu, nechci hned další podobný sen. Brrr, až jsem se z toho osypala.“

„A proč? Vždyť to byl hezký sen. Ty jsi neměla radost, že máš spoustu peněz?“

„Ne. Byla tím narušena kontinuita vesmíru.“

Názory čtenářů
17.06.2006 14:35
lumík
?
17.06.2006 15:51
fougeres
dočetl jsem to jen silou vůle a doufal v pointu, ale nedočkal jsem se
17.06.2006 16:08
Hana
ale v soutěži to možná dostanu cenu ve zvláštní kategorii :o))
17.06.2006 16:13
Dalek
cože?
17.06.2006 16:48
podivín
Náhodou - mně se líbí, jak tam je těch deset daných slov dovedně poschováváno. Akorát ty verše mi přijdou trochu násilné.
17.06.2006 17:51
Kodynie
Omlouvám se, do soutěže to jít nemělo. Promiňte, zrovna mi tu blbla Literra a tak jsem to zjistila až teď. Už jsem to opravila. Ještě jednou se omlouvám všem, kdo očekávali soutěžní báseň, která bude mít správné a neopakovatelné grády.

fougeres: Když je něco pro Tebe blbost už od začátku, tak Ti radím - Nečti to zbytečně až do konce, předejdeš tak spoustě zklamání. ;-)
17.06.2006 17:55
fougeres
Kodynie napsal(a):
Omlouvám se, do soutěže to jít nemělo. Promiňte, zrovna mi tu blbla Literra a tak jsem to zjistila až teď. Už jsem to opravila. Ještě jednou se omlouvám všem, kdo očekávali soutěžní báseň, která bude mít správné a neopakovatelné grády.

fougeres: Když je něco pro Tebe blbost už od začátku, tak Ti radím - Nečti to zbytečně až do konce, předejdeš tak spoustě zklamání. ;-)
častzo mi něco připadá od začátku jako blbost, ale následuje třeba dokonalá pointa...proto , když něco načnu, tak to i dokončím:-)
17.06.2006 17:58
Hana
škoda žes to změnila - mohlas dostat tu zvláštní cenu :o))
17.06.2006 18:01
Kodynie
fougeres napsal(a):
fougeres: Když je něco pro Tebe blbost už od začátku, tak Ti radím - Nečti to zbytečně až do konce, předejdeš tak spoustě zklamání. ;-)
 
častzo mi něco připadá od začátku jako blbost, ale následuje třeba dokonalá pointa...proto , když něco načnu, tak to i dokončím:-)
Hm, je tam pointa, ale taková kodynií, zřejmě je pro Tebe moc utajená. To nevadí, nepochopených lidí běhá po světě až až, takže se mohu utěšovat, že v tom nejsem sama. :-)
17.06.2006 18:02
Kodynie
Hana napsal(a):
škoda žes to změnila - mohlas dostat tu zvláštní cenu :o))
Stejně by mi to ze soutěže vyhodili pro nedodržení soutěžních podmínek. Jen jsem je trochu předběhla. ;-)
17.06.2006 18:53
Pavloid
moc hezký
18.06.2006 07:21
Drobek
zajímavé, ta pointas na konci byla dle mého názoru dcela jasná a celkem i očekávaná, vždyť jsi ji v podstatě zínila už zhruba v prostřed. Jenb ych to možná trochu víc rozvinul (to se to ale kecá co)
18.06.2006 15:17
Kodynie
Drobek napsal(a):
zajímavé, ta pointas na konci byla dle mého názoru dcela jasná a celkem i očekávaná, vždyť jsi ji v podstatě zínila už zhruba v prostřed. Jenb ych to možná trochu víc rozvinul (to se to ale kecá co)
Já vím, na rafinované pointy moc nejsem. Já si stejně myslím,  že nepovedený příběh rafinovanovaná pointa stejně nezachrání, já se k ní někdy ani nedočtu. Máš pravdu, že se lehce řekne: "Rozviň víc příběh" ale hůř udělá. Já mám pocit, že jsem v příběhu řekla vše, co jsem chtěla (sice trochu zjednodušeně) a tři tuny literární omáčky okolo už ho nezachrání. ;-)
19.06.2006 07:44
Drobek
Kodynie napsal(a):
Drobek napsal(a):
zajímavé, ta pointas na konci byla dle mého názoru dcela jasná a celkem i očekávaná, vždyť jsi ji v podstatě zínila už zhruba v prostřed. Jenb ych to možná trochu víc rozvinul (to se to ale kecá co)
Já vím, na rafinované pointy moc nejsem. Já si stejně myslím,  že nepovedený příběh rafinovanovaná pointa stejně nezachrání, já se k ní někdy ani nedočtu. Máš pravdu, že se lehce řekne: "Rozviň víc příběh" ale hůř udělá. Já mám pocit, že jsem v příběhu řekla vše, co jsem chtěla (sice trochu zjednodušeně) a tři tuny literární omáčky okolo už ho nezachrání. ;-)
Moje povídky jsou většinou napsané dost obyčejně (taky jsem dlouho žádnou nenapsal) a myslím, že je právě ona pointa zachraňuje.
19.06.2006 13:11
Kodynie

Drobek: Tak jsem Tě pročetla tady na Liteře jako autora celého a zjistila jsem, že máš bezesporu talent a velkou fantazii, dokážeš dobře fabulovat a tvořit dostatečně přímou osu příběhu, takže jsou Tvé povídky pěkně čtivé a zajímavé pro čtenáře. Mně vyhovoval u Tebe víc styl kratších próz (které měly větší dynamiku a spád) než pokusy o delší a rozvětvenější povídku (já za to nemohu, já se u popisů strašně nudím a tak mám radši literární zkratky, však on si to čtenář sám domyslí, než aby mu autor naservíroval vše na stříbrném talíři, pak v takových příbězích nezbývá nic pro čtenářovu fantazii a to je velká škoda). Pointy leckde moc nezachránily. Dobrý příběh má směřovat k jedinému konci už od začátku, odtržený konec sice sebevíc šokující nic nezachrání. Dobrý příběh nestojí na pointě, dobrý příběh je dobrý pro samotné jeho vyprávění.

19.06.2006 14:47
Drobek
Kodynie napsal(a):

Drobek: Tak jsem Tě pročetla tady na Liteře jako autora celého a zjistila jsem, že máš bezesporu talent a velkou fantazii, dokážeš dobře fabulovat a tvořit dostatečně přímou osu příběhu, takže jsou Tvé povídky pěkně čtivé a zajímavé pro čtenáře. Mně vyhovoval u Tebe víc styl kratších próz (které měly větší dynamiku a spád) než pokusy o delší a rozvětvenější povídku (já za to nemohu, já se u popisů strašně nudím a tak mám radši literární zkratky, však on si to čtenář sám domyslí, než aby mu autor naservíroval vše na stříbrném talíři, pak v takových příbězích nezbývá nic pro čtenářovu fantazii a to je velká škoda). Pointy leckde moc nezachránily. Dobrý příběh má směřovat k jedinému konci už od začátku, odtržený konec sice sebevíc šokující nic nezachrání. Dobrý příběh nestojí na pointě, dobrý příběh je dobrý pro samotné jeho vyprávění.

Asi si tě tady taky pročtu, nicméně musím říct, že pokud má příběh již tisíckrát ohranou pointu, musí být opravdu velice dobře napsaný, aby zaujal. Mám rád nové věci a tudíž se i ve své tvorbě snažím hledat nové cesty příběhům. Každopádně díky za projevenou podporu.

Přidám jednu krátkou pointovou, která není moje:

Profesor Johnson pracoval na své teorii času mnoho let. Když mačkal páku říkal: "teď by měl čas běžet pozpátku běžet čas měl by teď." říkal páku mačkal když. let mnoho času teorii své na pracoval Johnson profesor.

K těm příběhům ještě asi tak: myslím si, že je důležitá jak forma, tak děj, stejně tak i pointa. Když už ně nová, alespoň pěkně podaná.
19.06.2006 15:53
Kodynie
Drobek: Myslím že skutečně dobrý příběh by měl mít především originální či zajímavý námět, pokud ho chce autor rozepsat do delší formy musí mít v záloze dostatek podpůrných vedlejších motivů (aby se čtenář nenudil) a samozřejmě nakonec skutečně dobrá pointa nikdy není na škodu. :-) Pokud autor zpracovává stokrát omletý námět, měl by se pokusit ho zpracovat jinak po novu třeba i na hlavu postavit. ;-)
20.06.2006 13:29
Drobek
Kodynie napsal(a):
Drobek: Myslím že skutečně dobrý příběh by měl mít především originální či zajímavý námět, pokud ho chce autor rozepsat do delší formy musí mít v záloze dostatek podpůrných vedlejších motivů (aby se čtenář nenudil) a samozřejmě nakonec skutečně dobrá pointa nikdy není na škodu. :-) Pokud autor zpracovává stokrát omletý námět, měl by se pokusit ho zpracovat jinak po novu třeba i na hlavu postavit. ;-)
Jistě, tak nějak jsem se to snažil rozdekaně a nesouvisle v předešlých přízpěvcích sdělit. Nicméně mám takový neblahý pocit, že jsme si tady z toho udělali takovou malou diskuzi, tudíž bych to ukončil, případně přesunul jinam (třeba na moje stránky http://mirotvurce.wz.cz)
22.06.2006 11:10
Kodynie
Drobek: Já už jsem vlastně řekla vše, co jsem k tomu říct chtěla, ale neboj, někdy se stavím i na Tvých stránkách. Zatím jenom nevím kdy, ale určitě jednou dorazím. :-)
30.06.2006 13:34
aldebaran
Mě se to líbilo. Bylo to velice zvláštní čtení. "Chaotické" jako sen.

Přidat názor        ...nápověda k hodnocení
Avízo:
Anonym neuděluje tipy Skrytý názor

(Pro přidání názoru je třeba se přihlásit)